Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-11 22:08
Hallo daar,

Een uur of 3 geleden heb ik besloten om een oud stuk speelgoed weer in gang te krijgen. Het gaat om een kleine speelcomputer, het type waar je kaarten moet in schuiven, de code intikken, en dan vragen kan beantwoorden. Ideaal om kinderen met bezig te houden :+

Het geheel werkte om 4 C batterijen, 1,5 volt. Aangezien zulke batterijen vrij zeldzaam en nogal duur zijn, wou ik er een oude adaptor op aansluiten. Eerst even geprobeerd met een PC voeding om te zien of het geheel wel nog werkte, en inderdaad. 5 volt DC bleek dus genoeg om het geheel in gang te kregen (verbruikte dan 90mA).

De enige adaptor die ik liggen had, was een 9 volt AC, maar mits een gelijkrichter zou dat ook wel lukken dacht ik. Met wat shottky diodes die ik nog liggen had heb ik een gelijkrichter gemaakt, die keurig 9 volt DC gaf (zonder condensator, maar mijn multimeter is toch iets waard dus ik vertrouw er op dat die de gemiddelde spanning van de sinusoïdale geeft).

Aangezien het apparaat maar 90mA verbruikt heb ik toen besloten om een eenvoudige spanningsdeler te maken, bestaande uit 2 weerstanden: een eerste van 150 ohm, en een tweede van 220 waarover ik dan het apparaat ga op aansluiten. Dit zou theoretisch een votlage van 5.3 volt moeten opleveren.
En opnieuw, als ik het circuit gemaakt heb en het eens doormeette (zonder belasting, maar dat zou niet veel verschil mogen uitmaken aangezien het zo een klein verbruik betreft), gaf mijn multimeter keurig 5.3 volt.

Jammer maar helaas. Het apparaat weigert een teken van leven te geven :P ik vermoed dus dat er ergens een fout in mijn redenering zit. Zelf had ik gedacht dat het toestel niet zo goed om kan gaan met de deels sinusoïdale input spanning, dus heb ik op het einde van mijn opstelling een condensator gezet (opdruk 104, 0,1 μF capaciteit dus, de enige die ik liggen had). Is dit een goeie keuze, want over condensatoren weet en vind ik niet zo veel. Blijkbaar was het toch niet de juiste keuze, want het toestel werkte nog steeds niet.

Bijhorend schema maakt het hopelijk wat duidelijk. Verschikkelijke tekening, I know, maar een Paint tekening moet nu maar voldoen O-)
Afbeeldingslocatie: http://maleadt.no-ip.org:8080/files/schema.jpg
De rode condensator heb ik er op het einde maar bijgeplaatst, maar bood geen soelaas.

Als iemand me een hint in de goeie richting kan geven, alvast bedankt!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je idee is goed, maar je condensator is van een verkeerde waarde en niet goed geplaatst :)
Je moet de elco over de diodebrug zetten. Dus met 1 pootje links van de 150 ohm weerstand en de andere aan de overkant zeg maar :P
En neem een waarde die hoger is dan 0.1μF. Meer iets van 4700 μF. Deze vind je meestal wel op oude moederborden. Probeer er daar eens vanaf te slopen :) (EN LET OP DE POLARITEIT :P )

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
4700uF is wel een beetje erg grof voor 90mA :P 100uF zou genoeg moeten zijn. Misschien wat hoger voor de zekerheid.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• maleadt
Bedankt voor de info :) Het eerste beste moederbord zat inderdaad bomvol condensators, ik heb er een 16 volt 220 uF vangehaald (aangezien ik ergens gelezen heb dat die indicatie louter het maximum is dat ik er door mag jagen). Negatieve kant van de condensator aangesloten richting weerstand (dus richting ground, waarnaar de stroom vloeit, lijkt me correct), maar opnieuw niks. Het apparaat krijgt nu helemaal geen stroom meer, de condensator lijkt alles op te slorpen... Even de multimeter over gezet: en die wijst 14 volt aan :?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

16v is idd prima, ik zou 10v niet nemen voor een 9v spanninkje ;). Kan goed gaan, kan ook fout gaan.

Dat is niet goed.

De negatieve kant moet onderin het schema komen, op de grijze lijn, onder de lamp of de 220R weerstand.
De positieve kant moet voor de 150R weerstand (erna mag ook), maar iig aan de bovenkant van de lamp.

• maleadt
aaah zo, even de essentie van een condensator verkeerd toegepast :$ Even proberen

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik vraag me af of dat ding het wel zo lekker vindt om op >6 volt te werken, daar moet nog een spanningsregelaar tussen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• maleadt
Boudewijn:
bedankt voor de gouden hint, alles werkt nu perfect :)

bobo1on1:
Er zit een spanningsdeler in hé, ik heb de eerste weerstand wel nog moeten verlagen van 150ohm naar 100, omdat dankzij de condensator er tussen te zetten mijn vergelijking niet meer op ging en het spel te weinig voeding kreeg. Nu komt er 5.4 volt toe, wat het apparaat best te pruimen vind.

Bedankt voor alle hints, dit topic mag van mijn part gesloten worden.
maleadt

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
MALEADt schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 17:36:
Boudewijn:
bedankt voor de gouden hint, alles werkt nu perfect :)

bobo1on1:
Er zit een spanningsdeler in hé, ik heb de eerste weerstand wel nog moeten verlagen van 150ohm naar 100, omdat dankzij de condensator er tussen te zetten mijn vergelijking niet meer op ging en het spel te weinig voeding kreeg. Nu komt er 5.4 volt toe, wat het apparaat best te pruimen vind.

Bedankt voor alle hints, dit topic mag van mijn part gesloten worden.
maleadt
Ik zou je toch aanraden om zsm die spanningsdeler weg te halen. In het batterijvakje past heel prima een 7805 stabilisator + mini-koelblokje. Je hebt dan 5V stabiel. Eventueel een diode in de massa van de 7805 om 5.7V te krijgen.

Grootste risico wat je nu hebt is dat die spanningsdeler spontaan in andere verhoudingen gaat werken, met lagere of hogere spanning op je apparaat als gevolg. Trekt dat ding constant dezelfde stroom? Nee.

Denk aan geluid, contrast, en weetikveelwat m beinvloed. De weerstand van dat ding kun je dus niet als stabiele basis gebruiken voor je spanningsdeler.

Niet een oud ongebruikt USB hubje liggen met een eigen adaptor (dat is nl ook 5-6V meestal)? En als ie echt <100mA blijft kun je m vanaf USB voeden.
Boudewijn schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 16:58:
16v is idd prima, ik zou 10v niet nemen voor een 9v spanninkje ;). Kan goed gaan, kan ook fout gaan.

Dat is niet goed.
Dat 'hoort' fout te gaan. 9V AC is onbelast wel vaak wat hoger. Daarnaast is bij 9V AC input de gelijkspanning zo'n (wortel2)xvoeding, dus bijna 13V. En 90mA doet niet zoveel om dat ook echt tot acceptabele waardes te laten inzakken.
Persoonlijk vind ik 16V nog krap en zou ik voor 25V exemplaren gaan in zo'n geval.

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 26-10-2008 17:49 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je spanningsdeler bestaat uit twee weerstanden, 150 en 220 ohm. Je beoogt daarmee dat over de laatste 220/370 deel van de spanning komt te staan, ruwweg 60%. Een wisselspanning van 9V heeft een topwaarde van 12,7 V. En 60% daarvan min nog wat verlies in de dioden brengt je heel aardig in de richting van die 5V DC.

Máááár:
Je zegt dat je belasting maar laag is en dat die te verwaarlozen is. Dat laatste veronderstel je, maar vergis je niet, want 90 mA bij 5 V betekent wel een vervangingsweerstand van 55 ohm, en die komt parallel te staan met de R van 220 ohm en dat geeft een vervangingsweerstand van ruim 32 ohm.

De oorspronkelijk beoogde spanningsdeler bestaat nu dus uit 150 en 32 ohm, dus daar over zal dat een aanzienlijk lagere spanning opleveren, nl. maar 32/150 deel van de "ongeregelde" spanning, iets meer dan een vijfde deel. Dus niet verwaarlozen die belasting.

Nog een máár:
Is de belasting van dat speeltje constant? Als die erg varieert, zul je dat ook merken, want dan wisselen de verhoudingen nog al. Al met al, beter is die condensator te handhaven (inderdaad wat al genoemd is een wat hogere spanningswaarde kiezen) en om in plaats van die weerstanddeler de spanning te stabileseren met een simpele IC voor dat doel. Dan heb je altijd de gewenste 5 V DC.

• maleadt
Techneut schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:33:
Je zegt dat je belasting maar laag is en dat die te verwaarlozen is. Dat laatste veronderstel je, maar vergis je niet, want 90 mA bij 5 V betekent wel een vervangingsweerstand van 55 ohm, en die komt parallel te staan met de R van 220 ohm en dat geeft een vervangingsweerstand van ruim 32 ohm.

De oorspronkelijk beoogde spanningsdeler bestaat nu dus uit 150 en 32 ohm, dus daar over zal dat een aanzienlijk lagere spanning opleveren, nl. maar 32/150 deel van de "ongeregelde" spanning, iets meer dan een vijfde deel. Dus niet verwaarlozen die belasting.
Inderdaad, daar heb ik een steek laten schieten. Als ik het nu in rekening breng zou ik even goed de 2e weerstand kunnen laten vallen, en als eerste weerstand pak nu 25ohm plaatsen, right?
Bij het testen van het printje ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat het toestel te weinig spanning kreeg. Dan heb ik de eerste weerstand gradueel laten zakken, en vanaf 100 ohm had het apparaat voldoende spanning om te werken. Als ik dit snel uitreken komt dit neer op een ingangsspanning van 2.182 volt: ofte ik vergeet iets in rekening te brengen, ofte dit toetstel is wel heel flexibel. Volgende week eens mijn multimeter er op zetten.
Nog een máár:
Is de belasting van dat speeltje constant? Als die erg varieert, zul je dat ook merken, want dan wisselen de verhoudingen nog al. Al met al, beter is die condensator te handhaven (inderdaad wat al genoemd is een wat hogere spanningswaarde kiezen) en om in plaats van die weerstanddeler de spanning te stabileseren met een simpele IC voor dat doel. Dan heb je altijd de gewenste 5 V DC.
Verbruik is vrij continu, op 1 volumeinstelling toch. Maar een spanningsregelend IC is idd gewenst, want als ik het volume verlaagt, daalt het verbruik van het toestel, neemt de weerstand toe en wordt er meer spanning op gezet, right? Verre van ideaal als ik het zo bekijk :) Maar bij gebrek aan lokale elektroboer neig je er nogal snel naar om een homebrew oplossing te bedenken ipv een IC te bestellen (de alternatieven zijn: inkoopactie uit china met enorme verzendkosten, of tig km rijden naar de dichtsbijzijnde winkel).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
MALEADt schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 20:14:
[...]

Inderdaad, daar heb ik een steek laten schieten. Als ik het nu in rekening breng zou ik even goed de 2e weerstand kunnen laten vallen, en als eerste weerstand pak nu 25ohm plaatsen, right?
Bij het testen van het printje ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat het toestel te weinig spanning kreeg. Dan heb ik de eerste weerstand gradueel laten zakken, en vanaf 100 ohm had het apparaat voldoende spanning om te werken. Als ik dit snel uitreken komt dit neer op een ingangsspanning van 2.182 volt: ofte ik vergeet iets in rekening te brengen, ofte dit toetstel is wel heel flexibel. Volgende week eens mijn multimeter er op zetten.

[...]

Verbruik is vrij continu, op 1 volumeinstelling toch. Maar een spanningsregelend IC is idd gewenst, want als ik het volume verlaagt, daalt het verbruik van het toestel, neemt de weerstand toe en wordt er meer spanning op gezet, right? Verre van ideaal als ik het zo bekijk :) Maar bij gebrek aan lokale elektroboer neig je er nogal snel naar om een homebrew oplossing te bedenken ipv een IC te bestellen (de alternatieven zijn: inkoopactie uit china met enorme verzendkosten, of tig km rijden naar de dichtsbijzijnde winkel).
Je mag hier zo een 7805 ophalen hoor. En anders laat je m iemand versturen, zo zwaar is een 7805 niet (dat gaat nog met 1 postzegel)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Anders kun je altijd nog een usb adaptertje van dealexteme kopen voor $3.35.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1