Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Bij installatie HDD niet gevonden

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views

• My
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-10 22:25
De topictitel dekt niet het hele verhaal, dus ik begin aan het begin.

Vroegâh had ik Windows XP op de C-schijf en de D-schijf was de recovery-schijf van HP.
Het leuk me leuk Ubuntu te installeren, en vond dat ik de recovery-schijf toch niet nodig had. Dus ik heb de D-schijf geformatteerd voor Ubuntu, en Ubuntu daarop gezet.

Nu heb ik een nieuwe laptop gekocht en wil ik m'n oude weer voorzien van een schone Windows XP installatie zonder mijn gegevens e.d.

Allereerst heb ik Ubuntu verwijderd door via de live-CD van Ubuntu de vroegere D-schijf te formatteren. Vervolgens wilde ik XP over m'n oude heen installeren, maar had geen recovery-schijf meer, dus ik gebruikte een rondslingerende XP-cd.
Blijkbaar zonder SP2, want na verschillende foutmeldingen ondekte ik dat ik die nodig had. Ik had even geen CD-R voorradig, dus heb via een aantal tutorials gekozen voor een USB-installatie.
Echter, en nu komt het probleem, bij het starten hiervan zie ik alleen de partitie op de USB-schijf en niet mijn HDD.

Wat heb ik al gedaan?
- Via Ubuntu Live-CD een reformat gedaan van mijn HDD (NTFS)
- Bootable USB-disk gemaakt, zodat ik fdisk dingen kon doen (werkte niet, want hij vindt geen HDD)

Heeft iemand een idee wat ik mogelijk zou kunnen/moeten doen?

Wat misschien ook handig is, als ik vanaf de HDD start (en dus niet voor USB kies), start hij met
"GRUBloading stage1.5.

GRUB loading, please wait...
Error 22"

Bovenstaande error al middels fixmbr e.d. proberen op te lossen, maar gaat waarschijnlijk niet omdat er via de verschillende USB-bootables geen HDD wordt gevonden.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30
Kun je in het BIOS aanpassen wat voor harddisk controller er gebruikt wordt: AHCI of IDE?
Verander deze dan even in IDE, waarschijnlijk kun je nu wel windows xp installeren vanuit de usb en via de cd-rom. Als windows xp erop staat kun je het zo laten, maar je harde schijf kan dan geen gebruik meer maken van SATA features. Nu kun je nadat windows erop staat alle drivers voor de harddisk controller installeren en daarna het in het BIOS weer terug zetten.

Als je dat niet in je BIOS kan veranderen: Zoek maar een lege CD, waarop je de drivers van de controller direct mee kan branden op de CD, zie voor meer informatie over deze methode het internet.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Deze link legt haarfijn uit hoe je een XP installatie cd 'slipstreamt' met de nodige SATA drivers. Ik heb het onlangs zelf nog gedaan en het is echt een makkie...
http://news.softpedia.com...t-a-Floppy-F6-47807.shtml

• My
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-10 22:25
h.edink schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 17:45:
Kun je in het BIOS aanpassen wat voor harddisk controller er gebruikt wordt: AHCI of IDE?
Verander deze dan even in IDE, waarschijnlijk kun je nu wel windows xp installeren vanuit de usb en via de cd-rom. Als windows xp erop staat kun je het zo laten, maar je harde schijf kan dan geen gebruik meer maken van SATA features. Nu kun je nadat windows erop staat alle drivers voor de harddisk controller installeren en daarna het in het BIOS weer terug zetten.

Als je dat niet in je BIOS kan veranderen: Zoek maar een lege CD, waarop je de drivers van de controller direct mee kan branden op de CD, zie voor meer informatie over deze methode het internet.
Ik had geen optie voor AHCI of IDE, maar wel een optie in het kader van 'native SATA support'. Deze heb ik uitgezet, en warempel, de HDD werd gevonden door de installatie! _/-\o_

Ik kan hem nu niet schijf C: maken, want dat is de USB-stick, maar het wordt nu E:. Dat is vast later nog wel makkelijk aan te passen.

Thanks for the reacties! :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, nee dat is niet echt makkelijk aan te passen :)

Ik zou er toch maar even wat meer tijd in steken als ik jou was.

Maak gelijk van de gelegenheid gebruik om je CD bij te werken naar minimaal SP2, en stop de driver erin (bijvoorbeeld met nLite).
Dat scheelt je gewoon gigantisch veel gedonder, én als je de Recovery Console van de CD ooit eens nodig gaat hebben ziet die de schijf tenminste ook nog :)

Maar goed. Dit had je met een beetje nadenk- en uitzoekwerk ook wel kunnen bedenken.
Het is nou niet zo dat dit rocketscience is toch? :)

[ Voor 64% gewijzigd door alt-92 op 26-10-2008 19:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Dit topic is gesloten.