Toon posts:

Bottleneck van dit systeem? (Q6600 met DDR1 en AGP)

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik denk op dit moment aan een systeem upgrade. Na vele uren zoeken kom ik erachter dat er steeds weer iets nieuws om de hoek komt kijken dat een paar % snelheidswinst opleverd maar wel weer veel geld kost. Ik ben opzoek naar een low-budget upgrade. Ik wil vragen om wat simpele pointers op mijn vragen, ik verwacht niet dat al het werk voor mij gedaan word, ik ken de regels.

Hier is mijn probleem: ik wil vanaf mijn huidige AMD Athlon XP 3200+(Volledig systeem onderaan bericht) naar een intel core 2 duo Q6600 quad core processor omdat ik sinds ik mijn dual monitor setup heb veel teveel verlang van mijn processor als het gaat om multitasking. Mijn eerste idee was om te gaan voor het Asrock 4CoreDual-SATA2 moederbord omdat deze AGP ondersteund en ook DDR1 waardoor ik mijn huidige Radeon 9250 kaart en 1 gb ddr kon blijven gebruiken, en ik over een tijdje dan eventueel door zou kunnen stoten naar DDR2 en PCI-express.

Echter, heeft het wel zin om een quadcore achter DDR1 geheugen en een AGP kaart te zetten? Of levert dit nauwlijks tot geen winst op? Ikzelf dacht dat dit nog wel eens een bottleneck kon zijn, zijn jullie het daarmee eens? En wat mij onduidelijk is is dat het bord zowel AGP als PCI-e heeft, is dit tegelijk in te schakelen of is het 1 van de twee? Nu heb ik namelijk maar 3d acceleratie op 1 monitor tegelijk. Het probleem bij bordjes met DDR2 en 2xPCI-e is dat ze nog maar 2 IDE aparaten ondersteunen wat betekent dat ik ook nieuwe HDD's zal moeten komen naast nieuw geheuden en videokaart, en zo raakt low-budget al snel buiten bereik. Wat denk jij ervan? Als DDR en AGP geen probleem vormen dat zou dit namelijk een goede tijdelijke oplossing zijn.

Mijn huidige systeem:
AMD Athlon XP 3200+
Asus A7V880 mobo
Sapphire Radeon 9250 256MB
Dual monitor setup, 1 op DVI en 1 op VGA. Slechts kunnen gamen op 1 tegelijk :S
2x512MB Merkloos geheugen in dual channel
2x80GB + 1x200GB aan maxtor schijven
400 Watt Sweex voeding

Edit:
Wat het systeem moet kunnen? Wiskundige berekeningen voor mijn opleiding scheikunde, beetje programmeren, browsen op 10 tabbladen tegelijk tijdens het downloaden van muziek en met photoshop op het andere beeldscherm etc. Ook wou ik Mac eens proberen te draaien om te zien hoe dit bevalt en ben ik geen gamer maar was ik wel van plan dit wat vaker te gaan doen als ik wat leukere games kan draaien. Niet perse het nieuwste van het nieuwste maar bijvoorbeeld battlefield 2, c&c 3 etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 13:36 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Een Quad op 1GB DDR geheugen en die graka, sja, met CPU intensieve apps ga je het merken, maar Crysis spelen doe je ook niet voor je plezier op die setup.

Sowieso mis ik je budget: hoeveel denk je te willen spenderen aan een upgrade? Dat ASRock bordje is in princiepe wel een leuk idee, maar bedenk je goed voordat je zomaar iets aanschaft. Lees wat reviews over de overclockbaarhied: wie weet wil je dat later nog wel doen. En het PCIe slot loopt maar op 4x speed, dat zou nog wel eens een bottleneck kunnen worden. Verder moet je eens nagaan, of een quad wel voldoet aan je eisen. Heb je wel een quad nodig voor gaming of is een E8400 misschien zelfs niet beter? En is zo'n tijdelijke oplossing wel goed, of is het slechts uitstel van executie?

Kijk eens naar upgrade-sets die sommige webshops aanbieden, Alternate heeft er altijd wel wat van. Even in de Pricewatch rondneuzen doe ook wonderen overigens ;) Voor rond de €350,- kun je een Q6600 hebben met 2GB KVR DDR2 800MHz mem een HD4850 en een P35 Neo-F. Stel dus wat eisen aan jezelf en wat je nu precies wilt. CnC3 of BF2 spelen op je 9250, sja...

Zie ook nog even CSL Beleid. Buiten het feit om dat zulke topics niet zo heel erg gewaardeerd worden tegenwoordig, staan daar wat HOWTO's in over het samenstellen van een PC ;)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Je zou veel beter een upgrade kunnen doen naar een beter systeem met DDR2 geheugen en PCI-express. Dit kost relatief namelijk niet veel meer.

2GB DDR2 geheugen is zo'n 30 euro dacht ik. Simpele videokaart (Geforce 8400 of 8600) is dacht ik ook maar zo'n 30 euro. Daarnaast zou ik wel een nieuwe voeding nemen in plaats van een Sweex, maar dan wel een A-merk, want dat kan ook nog wel eens meer stabiliteit opleveren.

Het is overigens niet de bedoeling op GoT dat je dit soort vragen post, maar dat je dit zelf uitzoekt.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Even over het AGP en PCI-e verhaal, dit kan tegelijk werken.
Om het nog gekker te maken, het is een aantal mensen gelukt om 2 identieke nvidia kaarten op de BUS na (AGP en PCI-e) in SLI te draaien met gemodificeerde drivers (was met de Asrock 939 Dual Sata2).

Verder denk ik dat je Ram aardig gaat bottlenecken, aangezien je veel dingen tegelijk wilt openzetten is het ram aan de krappe kant, 2GB DDR2 geheugen kost tegenwoordig ook niks meer (20 euro ofzo?) dus ik raad je aan om dat ook nog te upgraden.

Ik moest wel even schrikken toen ik naar je voeding keek, ik heb namelijk slechte ervaringen met het merk sweex (en zat andere hierzo) het zou best kunnen dat het hele boeltje nog wel stabiel blijft draaien, maar je kunt ook pech hebben en een onstabiel systeem krijgen, dit als altijd maar afwachten bij die voedingen.

edit: toen ik deze post schreef waren er nog geen reacties :P

[ Voor 3% gewijzigd door tjtristan op 26-10-2008 13:56 ]

http://specs.tweak.to/15535

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
2 x 512MB DDR2 kost echt bijna niets meer dus het is in mijn ogen veel interessanter om een bord met DDR2 te kopen. Zelfs meer geheugen kan je echt goedkoop krijgen. Je kan ook gemakkelijk een S-ATA naar PATA convertor kopen of een PATA controller in een PCI slot steken.

DDR1 PC3200 in dual channel geeft namelijk "maar" 6400MB/s theoretische bandbreedte terwijl DDR2 PC6400 in dual channel al het dubbele geeft. De FSB van je processor kan dan weer 8400MB/s versluizen dus een minimum van PC4200 in dual channel is toch wel aan te raden

[ Voor 4% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-10-2008 13:56 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

400Watt Sweex voeding...

Naast wat er allemaal al gezegd is (en waar ik helemaal in meega) is dit denk ik nog je grootste probleem als je overstapt naar een quadcore systeempje. Nu zie ik dat je overige onderdelen niet heel high-end zijn, maar dan nog.

Niet een idee om over te stappen op een goedkoop AMD dualcore systeempje met onboard VGA ? Dan kun je rustig gaan sparen voor een goed systeem en ben je in de tussentijd al aardig vooruit geholpen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat dat systeem meer problemen heeft met geheugentekort en een te trage videokaart voor zinnige multimonitor ondersteuning.

1GB RAM, twee monitoren, en dan met photoshop, wiskundige software en een programmeeromgeving aan de slag... dat is vragen om swappen naar de HDD. Niet zo gek dat dat traag wordt.

Ik raad je aan om minimaal 1, liefst 2, GB erbij te doen en je videokaart te vervangen voor een RadeonX1600 of een GeForce6800 of beter.
Mocht je cash over hebben en je mobo RAID lusten, dan is RAID0 ook wel een strak plan om eventueel swappen en het laden van apps te versnellen.

Die XP3200 is namelijk snel genoeg voor wat je er mee wil doen. Tijdje terug nog bij m'n buurman een multimonitor setup gemaakt van z'n XP3200 en dat loopt als een trein met 2GB RAM en een X1600. Meteen maar ff een RAID setupje er in gekwakt om het laden van windows en z'n apps te versnellen.

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 26-10-2008 14:50 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zo snel moet je videokaart niet zijn om twee monitoren aan te sturen hoor. Toch niet in een 2D omgeving :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Admiral Freebee schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:50:
Zo snel moet je videokaart niet zijn om twee monitoren aan te sturen hoor. Toch niet in een 2D omgeving :)
Mwah, een Radeon9200 series heeft helaas toch vaak moeite met dat soort dingen. Kan ook in de drivers zitten, geen flauw idee, maar op een X1600 loopt dat stukken soepeler.
Daarnaast kost een X1600 geen drol meer ;) dus sowieso is het het wel waard, zeker als je ook nog een beetje wil gamen.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 26-10-2008 14:52 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 13:32:
Ik ben opzoek naar een low-budget upgrade.
#define Low-budget?

Ik zou het zonde van het geld vinden om op dit moment nog een bord te zoeken waar DDR1 op kan, puur omdat je dat hebt liggen.
Je beperkt jezelf alleen al in de upgrade mogelijkheden in het aankomende jaar. Stel dat je videokaart er de brui aan geeft, dan moet je weer een AGP kaart opzoeken en dat is nu al redelijk lastig.
DDR1 is ook behoorlijk prijzig, dus ook een geheugenupgrade gaat alleen maar meer geld in die put donderen ;)
Maak een verstandige keuze waarmee je voor de komende 2 jaar goed zit qua uitbreidingen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst welkom op GoT :)

Je zit momenteel met een berg hardware die vrij antiek is, voor ieder onderdeel is er al lang een (of vaak meerdere) generaties nieuwere hardware te vinden.

Omdat dit topic eigenlijk neerkomt op het samenstellen en kiezen van je hardware gaat het op slot. Boodschappenlijstjes en 'wat moet ik kopen'-vragen zijn namelijk rpima zelf uit te zoeken, en op basis van specificaties kun je ook prima de bottlenecks achterhalen van bijvoorbeeld het geheugen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.