Hoe kwiklamp aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een kwiklamp van 80w, en zou deze graag willen laten branden :)
maar helaas heb ik geen passend vsa van 80w. dus zou ik deze zelf kunnen maken?

Ik dacht om 2 gewone vsa's van een tl-bak te nemen en deze in serie schakelen (als dat kan)
dus zo: http://i197.photobucket.com/albums/aa102/robjuhpower/lampontwerp.jpg

't gaat trouwens om deze lamp: http://www.solidlight.nl/webshop/?p=productsMore&iProduct=597&sName=HPL-N-80W-E27- een hogedruk kwiklamp van 80w. (tl's zijn is lagedruk dus :/ )

zou dat kunnen werken of zit ik straks in het donker 8)7 :)
zou ik die lamp ook op 1 vsa van b.v. 15w of 40w kunnen laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

Zit bij die lamp de starter er al niet ingebouwd ? Bij de meeste kwiklampen is dat zo, dus gewoon spanning erop... :)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Caveman schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 10:18:
Zit bij die lamp de starter er al niet ingebouwd ? Bij de meeste kwiklampen is dat zo, dus gewoon spanning erop... :)
Starter zit denk ik al ingebouwd. maar dan heb je nog geen ballast om de lamp te laten branden/brandend te houden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Hmm, volgens mij moet je zo'n oude ballast uit een tl-balk hebben (magnetisch ballast noemde ze die geloof ik) dus zeg maar die dikke spoel :) . In serie met de lamp zetten en dan zou die het moeten doen. Waarom wil je er twee in serie zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Caveman schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:27:
Hmm, volgens mij moet je zo'n oude ballast uit een tl-balk hebben (magnetisch ballast noemde ze die geloof ik) dus zeg maar die dikke spoel :) . In serie met de lamp zetten en dan zou die het moeten doen. Waarom wil je er twee in serie zetten ?
ja zo'n oud ballast bedoel ik (zo 1tje met 2 aansluitpunten) maar ik dacht om 2x 40 watt te nemen omdat ik een lamp van 80 watt heb (40+40=80 :+ ) anders heeft 1 vsa wat te weinig 'power' voor zo'n lamp van 80w (denk ik) :) ik heb op het moment 3 losse vsa's liggen 1 van 15w, 1 van 40w en 1 van 8w waar ik het mee zou kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Zo'n kwiklamp heeft een negatieve differentieweerstand, er gaat steeds meer stroom lopen na mate die langer aanstaat, die ballast voorkomt dat. Als je er 2 in serie zet weet ik niet of dat wel het juiste effect heeft. Het vermogen is afhankelijk van de stroom die er gaat lopen, als je er 2 in serie zet zullen ze allebei 80 Watt aan moeten kunnen.

Maar die ouderwetse ballasten kunnen best wel wat hebben, ze branden echt niet gelijk door. Ik zou het wel durven met die van 40 Watt.... ;) Een beetje de temperatuur in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kheb 't net geprobeerd en hij doet het! De lamp brandt op een vsa van 15w en 40w. bij die van 40 is de lichtopbrengst natuurlijk wel een stuk groter :)

maar ik begrijp dus dat bij vsa's 40+40w geen 80w is? dus als ik de hoeveelheid licht van 80w wil moet ik dus ook 1 80w vsa hebben? maar wat als ik nou een vsa van 100w zou nemen, maakt die 20w extra vermogen veel verschil in levensduur of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Volgens mij kan het wel, alleen moet je de ballast parallel zetten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een ballast is toch iets van een spoel? Dan zou de 'weerstand' alleen maar lager worden bij parallel. Serie lijkt mij de goede manier.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Helemaal niet, een lamp met meer vermogen trekt ook meer stroom, daarom moet de ballast een lagere impedantie hebben.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Laat die lamp niet kapot vallen trouwens, zit nogal wat kwik in, en dat is in kleine concentraties al erg giftig.

Als je niet meer geinteresseerd bent in de lamp breng hem dan ook weg naar chemisch afval depot, en flikker hem niet zomaar in de container ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 17:29:
Volgens mij kan het wel, alleen moet je de ballast parallel zetten.
Juistem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aah ok. dus als ik een ballast van 80w wil maken moet ik het dus zo doen: http://i197.photobucket.com/albums/aa102/robjuhpower/lampontwerp2.jpg ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
bobo1on1 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:03:
Helemaal niet, een lamp met meer vermogen trekt ook meer stroom, daarom moet de ballast een lagere impedantie hebben.
Oeps foutje in mijn redenering. Ze moeten inderdad paralel om 2x zo veel stroom door te laten.
Ja. Dat is de goede manier.

[ Voor 36% gewijzigd door lemming_nl op 27-10-2008 15:56 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja bedankt! kheb 't aangesloten zoals in me 2de 'ontwerp' en met 2 vsa's van 40 draait ie nu op volle toeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langerak
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-01-2023
He, ik heb ook zo'n ding liggen, van General Electric, dingetje van 80 Watt, ik wil deze ook eens aan gaan sluiten voor de lol, om deze later te gebruiken voor de verlichting in de achtertuin.

Ik heb zelf ook een ballastje liggen van een oud DAKS armatuurtje, eentje met 2 aansluitingen, de ballast is 36 Watt. Hiermee moet ik dus de lamp kunnen laten branden, alleen zal deze dan niet op volle sterkte gaan branden neem ik aan?

Er zit overigens niks in het tubetje in de lamp geloof ik he? Zie alleen wat "druppeltjes" tegen de wand aan kleven, dat zal neem ik aan wel het kwik zijn. Heb de lamp ook maar gekregen, dus misschien is hij wel verrot ofzo, is het dan uberhaupt nog wel verstandig om hem aan te sluiten?

Wat is de kans dat zo'n ding klapt door een te zwakke ballast (is en blijft toch kwik...), moet toch geen probleem zijn, aangezien die ballast niks meer doorlaat dan die 36 Watt? Hoe warm word die lamp in zijn geheel, ikzelf heb een 60 watt stenen fitting (porselein achtig spul), als de ballast hem op 36 Watt laat branden moet hij toch gewoon in die 60 Watt voet kunnen of werkt dat niet zo?

Ik heb ergens nog wel wat automaten en smeltzekeringen liggen, handig om die er voor de zekerheid tussen te plaatsen? De meterkast bij ons heeft ook automaten, dus als het mis gaat dan valt die vanzelf wel af.

Het schemaatje in de first post kan ik zo nabootsen, uiteraard dan met 1 ballast ipv 2, geen probleem, wil alleen eerst even alles zeker stellen alvorens ik de stekker in het stopcontact steek :P.

Graag nog een beetje info als het kan :P, dan steek ik zo de stekker erin :D

[ Voor 11% gewijzigd door langerak op 21-02-2009 17:19 . Reden: Wat extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Vergeet niet dat kwiklampen een vrij grote hoeveelheid UV licht uitstralen. Dit is vrij schadelijk voor je ogen als je geen voorzorgen neemt. Vooral direct in de lamp kijken gedurende enkele minuten is vrij slecht voor de ogen.

Deze lampen worden heel veel gebruikt om nachtvlinders aan te trekken. Hou dus zeker rekening met deze UV straling zodat je ogen niet blijvend beschadigd worden. Ook je huid gaat verbranden net zoals je in de volle zon aan het bruinen bent. Dit kun je verhelpen met insmeren van een zonnecreem en je ogen met een zonebril beschermen. Hoe verder je van deze lampen verwijderd bent hoe minder last je ervan hebt. Maar een waarschuwing is toch best op zijn plaatst.
Pagina: 1