• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:55
Mijn moederbord en CPU&koeler:
Asus P5E
Intel 9550
scythe shuriken

Ik heb net geprobeerd q-fan in te schakelen, hier mijn bevindingen:
Q-fan uit: de fan draait rond de 2100rpm en de temperatuur is in Everest rond de 25 graden en in de bios rond de 35 graden.

Q-fan aan: de fan draait rond de 160rpm en de temperatuur is in Everest rond de 40 graden en in de bios rond de 50 graden (in de bios werd de een snelheid van ongeveer 800rpm aangegeven).

Ik vraag me af welke temperaturen ik moet vertrouwen, ik vind 50 graden volgens de bios met q-fan aan toch redelijk hoog...

De kamer temperatuur is hier zo'n 20 graden gok ik.

Wat raden jullie aan, q-fan gebruiken of niet?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

QFan is een automatische ventilator schakeling. Temp te hoog -> ventilator harder draaien.
Lekker aan zetten, gaat vanzelf harder draaien.
Verder leest de bios mestal alleen z'n eigen sensoren uit, en software leest meestal de interne tempsensor van de CPU, welke accurater is. Probeer ook Speedfan eens.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het beste kan je naar de core temperaturen kijken. Let er wel bij op dat deze minder accuraat zijn voor idle temperaturen maar deze zijn uiteindelijk ook wat minder belangrijk.

• gelukkie
Met q-fan uit (2000rpm) zijn de cores volgens Everest zo'n 45 graden..Ik dacht dat deze met q-fan wel iets over de 50 gingen, maar weet het niet zeker..heb echter nu niet de mogelijkheid om q-fan aan te zetten omdat ik niet thuis ben.

Speedfan moet ik nog eens een keer kijken, maar doe het liever zonder software.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat hij Speedfan vooral aanraadde voor de temperatuuruitlezing :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Admiral Freebee schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 10:25:
Ik denk dat hij Speedfan vooral aanraadde voor de temperatuuruitlezing :)
correct :) plus de mogelijkheid een grafiekje van temperatuur over tijd te bekijken.

Anyway, QFan aan zetten kan geen kwaad, het is een temperatuurgestuurde regeling voor je ventilatoren. Alssie het te warm krijgt gaan de fans vanzelf harder draaien.

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 26-10-2008 14:42 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• gelukkie
Ok heb mijn pc nu een half uur draaien met q-fan aan. Om te stressen een virusscan laten draaien. Volgens fanspeed is de cpu fan 1 x naar 800rpm gegaan, en daarna naar 0.

De temperaturen:
CPU: 48 graden
Core 0: 65 graden
Core 1: 60 graden
Core 2: 62 graden
Core 3 63 graden

Zij dit wel goede temperaturen? Lijkt mij een beetje hoog :O Vooral omdat de pc nog niet zo lang aanstaat, en ik eigenlijk alleen een virusscan heb gedraaid..

Edit: nog wat getest, bij ongeveer 70 graden op de cores en 53 op de CPU gaat de koeler pas draaien! Overigens staat q-fan op optimal ingesteld in de bios.

[ Voor 15% gewijzigd door gelukkie op 27-10-2008 10:03 ]

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:47
Ik zou me niet teveel aantrekken van die programma's onder windows. Ik zit hier nu ook met een Asus bordje, met Qfan op 55 graden, en als ik orthos ga draaien, met realtemp (of speedfan, maakt geen bal uit) dan gaat volgens die prog's de fan pas op 65 graden harder draaien. Niets om zorgen over te maken, anders laat je voor de zekerheid lekker orthos een nachtje aanstaan en dan weet je 100 % zeker dat ie stabiel is.

• gelukkie
Ok dankje! Heb vanmorgen de setting wel veranderd naar performance (nu gaat de fan 1400rpm als die op spint). Echter staat de fan vrijwel de hele tijd uit. En nu zijn de temperaturen ook wat lager: 36c cpu, gemiddeld 57 op de cores.

Gekke is wel dat wanneer ik stress de cpu soms ineens naar 45 graden gaat en dan weer naar 36 (tijdens het stressen, bijvoorbeeld zip maken), wanneer dit gebeurd spint de fan volgens fanspeed niet op...(maar toch zakt de temperatuur).

Waarschijnlijk ben ik een beetje paranoia over de temperaturen, maar wil gewoon zeker weten dat ik mijn pc niet sloop :P

Edit: door de kachel is de kamer iets warmer geworden, en nu is de fan volgens fanspeed op 500rpm gaan draaien, dus het lijkt goed te werken zo! Performance mode als instelling in Bios lijkt me ook goed toch?
Verder is mijn videokaart nu ook wat warmer (rond de 45 graden, nvidia gtx260).

Totaal plaatje idle:
systeem: 35 graden
cpu: 37 graden
core 1 t/m 4: rond de 55 graden
videokaart (geheugen, vcore, en omgeving): 45 graden

Deze temperaturen zullen vast niet zorgen dat de levensduur van de componenten wordt verkort.

[ Voor 31% gewijzigd door gelukkie op 27-10-2008 18:12 ]

Pagina: 1