Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zelfgemaakte films goed te back-uppen? *

Pagina: 1
Acties:

• Alphons
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 21:53
Het bewaren van zelfgemaakte filmopnamen.

Sinds bewaar ik films op een dvd en tevens op een externe harde schijf. De dvd zal ik desgewenst om de zoveel jaar (hoeveel?) opnieuw moeten branden, maar de data op de externe schijf blijven toch hoop ik goed tot in de lengte der dagen (er vanuitgaande dat er geen crash plaats vindt)? Klopt dat? Of kan er ook op de data op de schijf iets mis gaan? Hoe dit te voorkomen?

Overige vraagjes:

1. het opslaan op een externe schijf, is de ene harde schijf beter dan de ander hiervoor bestemd?
2. dit opslaan, kan dat gewoon met een brandprogramma gebeuren of is een speciaal back up programma beter?
3. wat is het verschil tussen zo'n back up programma (bijvoorbeeld back it up van nero) en het gewoon op de schijf branden? Is er een verschil in bewaarkwaliteit?
4.hoe bewaren jullie al je data? (en dan met name films en foto's)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Wat voor zelf opgenomen film, waarop, waarvan, digitale tape, meer info hierover.

1 Indien je tape gebruikt van de digitale camera, dit altijd bewaren.(dit is eigenlijk heel erg goed.)
2 Dvd/blueray maken, hier 2 kopieen van maken met 2 merken dvd's. Dit omdat er een productie fout in zit je dvd leeg kan zijn na een bepaalde tijd. Dvd testen zoals op www.cdfreaks.com uitgelegd wordt, ga naar het forum op deze site. (heb ik zelf meegemaakt)
Info ove dvd's cdfreaks.com, www.videohelp.com, cdrlabs.
3 Op externe hd opslaan, schijven zijn eigenlijk allemaal hetzelfde, behalve moet je uitkijken voor een serie hd's die snel kapot gaan, dus voordat je koopt zoeken op google en later als je hem hebt(kan pas later tevoorschijn komen.(natuurlijk ga je deze schijf minder gebruiken)
Indien je deze aan je pc laat hangen heb je als nadeel, virussen, bliksem inslag, te hoge stroom piek van leverancier, voeding gaat kapot en neemt de rest mee.

Nu heb je dus 4 kopieen.(je kan nog 1 extra kopie bij familie leggen, indien je brand zou krijgen.)

Opslaan kun je nog als extra doen met par2, dit kost wel extra opslag, maar data die op dvd's/hd staan kun je dan nog repareren, indien er niet veel defect zijn.

Wat nog beter is alles op professionele tape zetten, maar is duur, en later moet je alles omzetten naar nieuwe systemen indien deze uit produktie gaan.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik heb alles (foto's etc) op een servertje staan bij mij thuis.

Hiervan wordt regelmatig een automatische backup gemaakt door een oud P2 afdankertje met Freenas :)

Deze backupt de interne schijven (Raid1) eens in de maand naar een USB externe disk.
Het enige wat je zelf moet doen, is die usb schijf niet vergeten aan te sluiten :+

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Dit is niet helemaal iets voor BV, ik ga je topic dan ook even verplaatsen naar Client Software Algemeen waar het beter tot z'n recht komt. :)

Signature

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel nog even aan

back ups (van films) > Hoe zelfgemaakte films goed te back-uppen? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Twee computers op verschillende locaties met een raid 5 opstelling.
Belangrijk is dat deze pc's dagelijks of wekelijks gebruikt worden en dat de films op de C:\ partitie staan.
Mocht de pc niet booten dat je weet je dat de data in gevaar kan zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 13:06 ]

Pagina: 1