Toon posts:

Random Crashes. Ten einde raad.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Inmiddels 6 uur lang bezig geweest. met het volgende; Net een nieuw systeem aangeschaft. Ideaal gaming rigje naar mijn mening, en vanmiddag heerlijk WaR, WoW, Call of Duty 4 gespeeld. Na enige tijd gamen besloten om Crysis te installeren. Tijdens de install van Crysis hing het systeem volledig. Ik kon mijn muis niet meer bewegen, en de verlichting van mijn toetsen bord viel uit. Na een harde reset kreeg ik de volgende foutmelding;

CMOS CHECKSUM BAD.

Natuurlijk eerst op GoT gezocht wat eventueel het euvel zou kunnen zijn. Batterij van MoBo was me al snel duidelijk. Echter gaf Speedfan aan dat deze gewoon werkte naar behoren. Na een paar crashes, systemchecks, DXdiags verder het maar opgegeven met Crysis installeren. Wilde weer verder gaan met spelen van Call of Duty 4, maar prompt ook random crashes bij het spelen van dit spel! 8)7 Tijdens het gamen zelf, Tijdens het laden enz. Steeds dezelfde routine. Niets beweegt meer en Toetsenbord werkt ook niet meer. Weer even later tijdens mijn zoektocht naar het probleem traden de crashes op exact dezelfde wijze op tijdens het opstarten van windows, en het navigeren in windows.

Jullie misschien nog ideen? Want ik weet het echt niet meer...

mijn systeem;

Time of this report: 10/26/2008, 02:35:16
Machine name: PC_VAN_ROBSOS
Operating System: Windows Vista™ Home Premium 64bit (6.0, Build 6001) Service Pack 1 (6001.vistasp1_gdr.080917-1612)
System Manufacturer: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
System Model: MS-7353
BIOS: Default System BIOS
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8600 @ 3.33GHz (2 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 4094MB RAM
DirectX Version: DirectX 10
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 6.00.6001.18000 64bit Unicode

Club 3D 4870HD 1GB
MSI x48c Platinum
Corsair 650 watt voeding
Corsair DD3 4gb @1333 mhz
Samsung F1 Spinpoint 640gb

Alles op stock, niets overgeclocked.

Wat heb ik zelf gedaan;

Bios gereset naar safe waarden en default waarden.

Hijackthis log uitgepluisd op Hijackthis.de, Deze gaf alleen aan dat updates niet compleet waren. Windows geupdate, probleem bleef hetzelfde.

Dxdiag diverse malen gedraaid. Alles blijft op no problems detected staan.

Laatste drivers voor Moederboard, Videokaart geinstalleerd. Tevens natuurlijk hier diverse faq's uitgepluisd.

Misschien een defecte voeding?

Grtz

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Ik zou windows schoon installeren, gewoon om zeker te zijn dat het geen software is, en dan maar 1 spel die werkte installeren.
En dan gaan testen, dus videokaart belasten, cpu belasten(burn-in starten), hd tune hardeschijf testen(oppervlakte scan), etc.
Wat zijn de temps, de voltages tijdens het belasten?

Faq van deze website checken en testen wat ze daar zeggen.

Anders toch maar hardware eruit gaan halen, dus 1 voor 1 en weer testen.

Heb je misschien kortsluiting moederbord naar kast(of andere hardware), is je pc geaard?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CMOS data in RAM geheugen is dus corrupt.

Mogelijke oorzaken:
1) BIOS batterij leeg --> probeer voor zekerheid nieuwe batterij.
2) BIOS instellingen zijn corrupt --> even resetten (al gedaan dus).
3) BIOS zelf is corrupt --> even flashen met nieuwste (ik ben niet aansprakelijk voor de gevolgen O-) ).
4) RAM geheugen is gaar --> even stripjes 1 voor 1 testen en memtest runnen.

Verwijderd

BalusC schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 04:50:
[...]

CMOS data in RAM geheugen is dus corrupt.

Mogelijke oorzaken:
1) BIOS batterij leeg --> probeer voor zekerheid nieuwe batterij.
2) BIOS instellingen zijn corrupt --> even resetten (al gedaan dus).
3) BIOS zelf is corrupt --> even flashen met nieuwste (ik ben niet aansprakelijk voor de gevolgen O-) ).
4) RAM geheugen is gaar --> even stripjes 1 voor 1 testen en memtest runnen.
Goh, net een user en je bent Admin geweest, iets diepzinniger mag wel.
PS: Hoe bevalt het in Curaçao ? Ik zie het aan je postingtijden hier ;)

1. Hij heeft gemeld dat Speedfan wel de correcte spanning weergeeft en als die batterij leeg is ben je ook je systemtime en date kwijt bij het opnieuw aanzetten.
2. Al gedaan dus
3. Flashen kan hij gerust doen, maar pas er gewoon mee op. Gisteren nog mijn Web'n'Walk geflashed en dat is _/-\o_
4. Weet ik niet? Geheugenfouten uitten zich niet vaak in totale lock-ups en geheugenfouten merk je eerder aan veel terugkomende fouten die je niet kun genereren; random dus. Dit is een heel andere melding... Én hij heeft gemeld dat zijn systeem het in het begin wel goed deed en geheugen is defect bij aankoop en eenmaal goed blijft het in 99,9% van de gevallen ook goed, dus die sluit ik uit.

Ik denk hier even heel anders over.

Ga van deze zondag iets maken en vergeet die computer even en morgen het systeem in een speciaalzaak door laten meten. Dit is een hardwaredefect en geen sofwareissue. De fouten die je noemt zijn schoolvoorbeelden van een rot onderdeel ergens in je computer en ik verdenk ook je voeding.
Niet Speedfan, maar een echte multimeter zegt veel meer dan heel dat Speedfan. Op dit forum staat een tutorial hoe je dit aanpakt en het is al zo vaak onder de aandacht geweest hier.

Waarom zo cru? Omdat je hier even niets aan kan doen. Je fouten zijn te vaag om een direct onderdeel aan te kunnen wijzen en het kost je wel iets (of het is garantie natuurlijk en dan zou ik niet gaan rommelen).

terug met dat ding, oprecht.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 08:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reply's.

Terwijl ik vanmorgen de pc aanzette om de reply's te checken, kreeg ik de welkome bsod.

Deze gaf de volgende foutmelding weer;

SYMPTOMS
You may receive the following error message on a blue screen on an Alpha-based computer:
STOP 0000003b 00000000 00000000 00000000 00000000
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
CAUSE
This behavior can occur if the computer runs low on non-paged pool because a service or process is not cleaning up after its terminated threads, causing a handle leak.

deze staat echter niet in jullie bsod faq/guide.

Weet iemand raad bij deze? bovenstaande info heb ik uit de microsoft knowledge database vandaan. meer staat er niet.. :x

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 09:37:
Thanks voor de reply's.

Terwijl ik vanmorgen de pc aanzette om de reply's te checken, kreeg ik de welkome bsod.

Deze gaf de volgende foutmelding weer;

SYMPTOMS
You may receive the following error message on a blue screen on an Alpha-based computer:
STOP 0000003b 00000000 00000000 00000000 00000000
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
CAUSE
This behavior can occur if the computer runs low on non-paged pool because a service or process is not cleaning up after its terminated threads, causing a handle leak.

deze staat echter niet in jullie bsod faq/guide.

Weet iemand raad bij deze? bovenstaande info heb ik uit de microsoft knowledge database vandaan. meer staat er niet.. :x
Ofwel exceptions (pools) worden niet vrijgegeven na beëindiging, een vrij ernstige fout die vaak aan de hardware ligt. Sluit een rotte driver niet helemaal uit, maar ik blijf bij mijn eerste advies.

0000003b 00000000 00000000 00000000 00000000 is een heel laag adres welke Windows zelf niet gebruikt, maar de hardware?!

Niet zo leuk voor je :/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 17:54 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:27
Misschien even booten met een Linux Live CD'tje en dan kijken wat er in de logs staat.
tail -f /var/log/syslog

en als je MachineCheckErrors in de logs krijgt, dan staan er vaak goede hints bij. Als in: ECC check failed for L2 cache on CPU1. Dat heeft mij nog wel eens geholpen met het opsporen van hardware fouten. :)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
je kan even met zo min mogelijk hardware draaien. ik had ook steeds random vast lopers enz. onboard audio uit dagen niks aan de hand. pci geluidskaart erbij en draait alweer tijden zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
DECOY88 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:30:
je kan even met zo min mogelijk hardware draaien. ik had ook steeds random vast lopers enz. onboard audio uit dagen niks aan de hand. pci geluidskaart erbij en draait alweer tijden zonder problemen.
Helaas heb ik daar inderdaad om budgetaire redenen op bespaard. Dat ga ik bij de eerst volgende paycheck als eerste aanschaffen. :)

Vanmiddag neem ik maar eens contact op met de klantenservice van Alternate zoals Rogresalor aangeeft.

Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat. Thanks zover. :*)

• Sam1an
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-02 10:59
kijk je VDIMM even na als je wilt,

Volgens mij staat er te weinig volt op je DDR3

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 08:50:
Goh, net een user en je bent Admin geweest, iets diepzinniger mag wel.
Ik ben geen admin geweest, jouw attitude mag wel wat vriendelijker :z
1. Hij heeft gemeld dat Speedfan wel de correcte spanning weergeeft en als die batterij leeg is ben je ook je systemtime en date kwijt bij het opnieuw aanzetten.
Ik zou niet op software afgaan, maar op de hardware :)
De rest van jouw post is de moeite niet waard om op te reageren.

Verwijderd

Topicstarter
Sam1an schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:33:
kijk je VDIMM even na als je wilt,

Volgens mij staat er te weinig volt op je DDR3
Dit zeiden ze bij alternate ook al. Wil dit graag proberen. Iemand een linkje naar een hoe en wat guide?

Of een heldere uitleg?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:54:
[...]

Dit zeiden ze bij alternate ook al. Wil dit graag proberen. Iemand een linkje naar een hoe en wat guide?

Of een heldere uitleg?
Dit kun je vinden in de manual van je moederbord. Ik ken de biossen van MSI niet precies uit m'n hoofd, maar ik meen dat de voltages onder het Cell Menu te vinden zijn. Kijk daar dus eens.
Mocht dat niet werken dan is Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wel verstandig om eens goed door te nemen om je probleem te lokaliseren.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. :) Heb het gevonden.

Nu nog even op de site gekeken van mijn Corsair voor de specs.

Kom deze pdf tegen. Waarbij ze aangeven dat deze dimms op 1.6v lopen.

Daar moet ik dus mijn bios op afstellen?

http://www.corsair.com/_datasheets/TW3X4G1333C9DHX.pdf

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als ik het zo zie is 1.6V idd de juiste instelling mits je die timings erbij aanhoudt. Zet je die strakker dan kan het zijn dat een hoger voltage nodig is, maar daar zou ik nu niet aan gaan beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat me wel even verbaasd is dat de handleiding van de MSI x48c Platinum aangeeft dat DD3 op 1,5v hoort te lopen. Dat strookt dus niet met mijn DDR3 memory... weird.

Ik ga vanavond even neuzen in de powermanagement setup.

Heb goede hoop dat dit het probleem gaat oplossen. Thanks zover, post de resultaten vanaaf of morgen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 10:57:
Wat me wel even verbaasd is dat de handleiding van de MSI x48c Platinum aangeeft dat DD3 op 1,5v hoort te lopen. Dat strookt dus niet met mijn DDR3 memory... weird.
DDR3 doet standaard 1.5V. Niet alle geheugen (en zeker veel DDR3 geheugen dat een beetje kan overclocken) heeft daar genoeg aan. Dus zul je moeten overvolten.

Verwijderd

Topicstarter
Helder. Mijn dank is groot. :)

• rikkieking
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-01 12:53
heb ook zulke foutmelding gehad met een nieuw systeem, alleen begon het bij mij al met het installeren van windows. Na dagenlang alles te hebben uitgeprobeerd, bleek bij mij het moederbord defect te zijn. Na een RMA van Alternate een nieuwe gekregen. Ik wil niet zeggen dat dit bij jouw ook zo moet zijn, maar het lijkt er verdacht veel op.

succes

Verwijderd

Topicstarter
rikkieking schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:13:
heb ook zulke foutmelding gehad met een nieuw systeem, alleen begon het bij mij al met het installeren van windows. Na dagenlang alles te hebben uitgeprobeerd, bleek bij mij het moederbord defect te zijn. Na een RMA van Alternate een nieuwe gekregen. Ik wil niet zeggen dat dit bij jouw ook zo moet zijn, maar het lijkt er verdacht veel op.

succes
Als bovenstaande oplossing met het voltage van het geheugen niet werkt, gaat dat ding ook direct terug naar alternate. :)

Verwijderd

Topicstarter
Voltage van mijn DDR3 op 1.63v gezet. precies 1.60v was niet mogelijk.. :x

mijn pc loopt nu al 1 uur als een zonnetje, Crysis is perfect geinstalleerd, wat normaal een garantie was voor reproduktie van de crash.

Ik kon echter niet in mijn mobo manual vinden hoe ik de latency settings aanpas van mijn DDR3. Hopen nu dat ze goed staan.

Patch 1.2 is nu aan het looien van crysis.. vanavond men pc even aan een flinke stress test onderwerpen.

Keep u guys posted. ;)

1 vraag; Als je je bios reset naar fail safe settings, worden de voltages dan ook automatisch aangepast?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2008 18:50 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 18:39:
1 vraag; Als je je bios reset naar fail safe settings, worden de voltages dan ook automatisch aangepast?
Ja, want 1.5V is standaard en daarmee dus failsafe.

Overigens kun je de editknop gebruiken om wat aan je vorige post toe te voegen als je de laatste bent die gereageerd heeft. dan hoef je het topic niet onnodig te kicken.

Verwijderd

In mijn vorige setup had ik mijn DDR niet op 1.5 volt staan maar op 1.7 volt zelfs en toen pas was het geheel stabiel. Corsair geheugen wil altijd iets afwijken en een ander voltage nodig hebben zoals 1.6 in plaats van 1.5.

Wel melden dat ze dat hogere voltage prima volhouden en dat het niet zo is dat je mem morgen kapot is :)

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

"Corsair geheugen wil altijd iets afwijken" is een veel te generieke opmerking; het is simpelweg type afhankelijk. Vergeet niet dat Corsair, GEiL, Kingston, MDT, OCZ etc. helemaal geen RAM chippies bakken, maar gewoon inkopen ... en het ene type is niet het andere ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Probeer eens een andere HD (desnoods een 60gb ide schijf oid). Mijn systeem P5e3 (X38) had iets soortgelijks. De HD (ook samsung spinpoint f1) bleek niet overweg te kunnen met mijn moederbord. Uiteindelijke vervangen voor een seagate 7200.11 en alle vage problemen waren opgelost. Myn systeem werd alleen stabiel met de controller op IDE ipv AHCI of Raid. Maar dan alleen met bepaalde clockspeeds. Ik wilde echter Raid draaien dus dat was geen optie.

Verwijderd

Topicstarter
Gister de hele avond zitten gamen op een subliem stabiel systeem. Heerlijk om Crysis 64 bit te spelen met een degelijke resolutie en alle settings op very high met 2x AA.

Als ik jullie van gebak kon voorzien dan zou ik het doen. ;)

Echter nog steeds niet gevonden hoe ik de latency kan aanpassen van mijn geheugen. Maar voorlopig laat ik het maar zo.

Super bedankt allemaal.

Verwijderd

SKiLLa schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:10:
"Corsair geheugen wil altijd iets afwijken" is een veel te generieke opmerking; het is simpelweg type afhankelijk. Vergeet niet dat Corsair, GEiL, Kingston, MDT, OCZ etc. helemaal geen RAM chippies bakken, maar gewoon inkopen ... en het ene type is niet het andere ...
Corsair ValueRAM wel in ieder geval, maar inderdaad niet alle typen Corsair. Op hun chips sstaat wel het merk, dus of zij ze zelf bakken weet ik niet, maar Corsair geheugen is verder prima vero geheugen en het heeft hier tot de verkoop altijd op 1,7 volt gelopen. Mijn stiefvader heeft die PC nu en hij is er maar al te blij mee :) Corsair wil altijd wel iets afwijken zeg ik omdat de meeste mensen ValueRAM kopen en geen XMS modules ;)

Verwijderd

Er is een DDR2/3 topic, boordevol info en ervaringen. ;)
Het ene geheugen is het andere nog niet.

Robsos, geen slcht idee om je pc ff goed te stress-testen en je kan ook onafhankelijke geheugen tests doen.
In windows prime95 bijvoorbeeld. Er zijn ook progs om je geheugen mee te testen in windows. Memtest86 in dos werkte voor mij altijd gemakkelijk. Dit kun bijv gebuiken om je timings te testen, snelheden en voltages op stabiliteit.

Kijk in OC topics op dit forum voor deze progs en het DDR2/3 topic. Mss is er ook een topic over je moederbord.
Voor de rest kun je je geheugeninstelling normaal vinden in een submenu in het cellmenu door op ENTER te drukken, memory settings of advanced DRAM conf. Kijk eerst wel wat je "JEDEC" specificaties zijn! Dat zijn je timings en voltages bij specifieke snelheden. Vaak staan de auto-settings van het moderbord niet helemaal het zelfde als de door de farikant aangeven waarden. En lees je goed in. :)

Verwijderd

BalusC schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:57:
[...]
Ik ben geen admin geweest, jouw attitude mag wel wat vriendelijker :z

[...]
Ik zou niet op software afgaan, maar op de hardware :)
De rest van jouw post is de moeite niet waard om op te reageren.
Snap ik, maar je mag ook weten dat ik je server in Nederland destijds erg waardevol vond en er veel mensen naar verwezen heb. Dus denk ik van "die geeft diepe onderbouwing" en de attitude begrijp je verkeerd want zo is het allerminst bedoeld, maar ik weet dat het je grote hobbie is/geweest en verder veel goeds daar :)

@dreee, Corsair ValueRAM presenteerd het zelfs op de groene specs scheet waar de module inzit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 20:04:
Er is een DDR2/3 topic, boordevol info en ervaringen. ;)
Het ene geheugen is het andere nog niet.

Robsos, geen slcht idee om je pc ff goed te stress-testen en je kan ook onafhankelijke geheugen tests doen.
In windows prime95 bijvoorbeeld. Er zijn ook progs om je geheugen mee te testen in windows. Memtest86 in dos werkte voor mij altijd gemakkelijk. Dit kun bijv gebuiken om je timings te testen, snelheden en voltages op stabiliteit.

Kijk in OC topics op dit forum voor deze progs en het DDR2/3 topic. Mss is er ook een topic over je moederbord.
Voor de rest kun je je geheugeninstelling normaal vinden in een submenu in het cellmenu door op ENTER te drukken, memory settings of advanced DRAM conf. Kijk eerst wel wat je "JEDEC" specificaties zijn! Dat zijn je timings en voltages bij specifieke snelheden. Vaak staan de auto-settings van het moderbord niet helemaal het zelfde als de door de farikant aangeven waarden. En lees je goed in. :)
Thanks. Doorgestuurd en ga ik vanavond even draaien.

Gisteravond tijdens het spelen van Warhammer Online weer 2 crashes die identiek zijn aan mijn voorgaande probleem. Voltage van mijn DDR nog een een stapje hoger geschroefd naar 1.67v. Daarna is het systeem de hele avond weer stabiel gebleven. Vanavond ga ik Prime95 en Memtest even proberen.

Bedankt voor de input.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond weer 2 crashes gehad, wonderbaarlijk reset mijn bios na de crashes weer terug naar [auto] 1,5v dus. Volgens alternate zijn dit compatabliteit problemen.

Mee eens?

Toch een ritje richting ridderkerk dan. :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 08:46:
Gisteravond weer 2 crashes gehad, wonderbaarlijk reset mijn bios na de crashes weer terug naar [auto] 1,5v dus. Volgens alternate zijn dit compatabliteit problemen.

Mee eens?

Toch een ritje richting ridderkerk dan. :(
Daar ben je zo achter. Test dat geheugen in een ander systeem en duw een ander setje geheugen in je eigen bak (bij voorkeur iets dat op de QVL staat).
Pagina: 1