[AD] Domain verwijderen als laatste DC zegt dit niet te zijn

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Wat vreemde titel, ik realiseer me dat ook, maar weet even geen betere. Suggesties welkom

Een jaartje of 5 terug was ik druk aan het spelen met een tweetal oude computertjes (Compaq P3-500) welke ik allebei als DC's van het domein arnoud.local instelde (Windows 2000 Advanced Server). Eentje als hoofd-server waar Exchange op draaide, en eentje als backup server die repliceerde, en ook Exchange 2003 had met alle instellingen, maar welke normaal uit stond en als backup server diende als de eerste er mee kapte.

Nu heb ik veel met die servers geklooid, maar de backupserver (volledige DNS en zo) heb ik nooit echt veel aan gedaan, en uiteindelijk ben ik begonnen die als downloadbakje te gebruiken. Intussen werd de hoofdserver vervangen door een iets sneller bakje, en al voor ik emigreerde ben ik schoon begonnen, en gebruikte vanaf dat moment een nieuw AD domein gambieter.local. Die server draait nog steeds als een zonnetje, en ik heb het backupserver idee allang losgelaten.

Nu kan ik echter de twee domeinen niet goed laten communiceren, en wilde ik het domein arnoud.local maar eens opheffen via Dcpromo.exe op de oude server.

En daar begint het probleem, veroorzaakt door het slordige werken toendertijd.

Als ik DCPromo run, dan zegt de server dat het een Global Catalog Server is. En daarna gaat het fout: de server denkt in een domein te zitten waar nog een andere (hoofd)DC zit, maar die bestaat niet meer; of ik aanvink dat dit de laatste server is in het domein, dan klaagt de server dat hij niet de laatste is, en als ik dat niet aanvink, dan gaat hij zoeken naar een server die niet meer bestaat. Als ik in AD Users & Computers kijk, is alles leeg.

Heb al in de FAQ (HOWTO: 2000 - Overblijvende domeincontroller herstellen) gekeken en wat gegoogled, maar zelf zie ik niet hoe dit op te lossen. Het is natuurlijk gewoon de slordigheid van de hobbyist, en herinstallatie is niet zo moeilijk, maar is dit op te lossen zonder herinstallatie?

Specs: P3-500, 512 Mb RAM, Win 2000 Adv Server met AD en DNS ingesteld. Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien ik zelf bezig ben mezelf Windows 2003 meester te gaan maken (weet wel dat het anders is als 2000, maar je weet nooit ;)):
Heb je de server van domein arnoud.local al gepromoot naar hoofdserver? :)
(Of is dat juist DCPromo? :))

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 26-10-2008 02:43 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
GJtje schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 02:39:
Aangezien ik zelf bezig ben mezelf Windows 2003 meester te gaan maken (weet wel dat het anders is als 2000, maar je weet nooit ;)):
Heb je de server van domein arnoud.local al gepromoot naar hoofdserver? :)
(Of is dat juist DCPromo? :))
Dat is volgens mij ook DCPromo, en die geeft niet die mogelijkheid. Maar waarschijnlijk zou het dan ook contact op willen nemen met de niet-bestaande server ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Dingen om te checken
  1. Is er een trust tussen gambieter.local en arnoud.local (dit stelt je in staat communicatie tussen de twee domeinen te maken)
Zie ook hier(Restructuring Active Directory Domains Between Forests) en ook hier(Upgrading from Windows 2000 Domains to Windows Server 2003 Domains)

[ Voor 107% gewijzigd door Turdie op 26-10-2008 03:41 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
guidovb999 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 03:27:
Dingen om te checken
  1. Is er een trust tussen gambieter.local en arnoud.local (dit stelt je in staat communicatie tussen de twee domeinen te maken)
Zie ook hier(Restructuring Active Directory Domains Between Forests) en ook hier(Upgrading from Windows 2000 Domains to Windows Server 2003 Domains)
Dank, ga ik naar kijken :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Haal even met NTDSutil alle verwijzingen naar niet meer bestaande DC's uit je AD, dan zou het goed moeten gaan. :)

http://www.petri.co.il/delete_failed_dcs_from_ad.htm

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Question Mark schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:46:
Haal even met NTDSutil alle verwijzingen naar niet meer bestaande DC's uit je AD, dan zou het goed moeten gaan. :)

http://www.petri.co.il/delete_failed_dcs_from_ad.htm
Thanks, ga ik ook proberen (zodra ik tijd heb... ;) )

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:22
gambieter schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 15:43:
[...]

Thanks, ga ik ook proberen (zodra ik tijd heb... ;) )
Vergeet ook niet om alle rollen naar de server te halen ( PDC Emulator / Schema Master etc ).

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Gaat het hier eigenlijk over een installatie die je, na de demote, verder wilt blijven gebruiken?

Je hebt namelijk je FSMO rollen niet gemigreerd naar je backup DC en dat veroorzaakt je problemen. Indien het de bedoeling is verder te gaan met je huidige install kun je bekijken om dit allemaal proberen te fixen...

Dat of je herinstalleert :)

*Remember kids! Always move FSMO roles before demoting a server!*

http://support.microsoft.com/kb/324801/en-us
http://www.petri.co.il/understanding_fsmo_roles_in_ad.htm

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 08:38:
Gaat het hier eigenlijk over een installatie die je, na de demote, verder wilt blijven gebruiken?

Je hebt namelijk je FSMO rollen niet gemigreerd naar je backup DC en dat veroorzaakt je problemen. Indien het de bedoeling is verder te gaan met je huidige install kun je bekijken om dit allemaal proberen te fixen...

Dat of je herinstalleert :)

*Remember kids! Always move FSMO roles before demoting a server!*

http://support.microsoft.com/kb/324801/en-us
http://www.petri.co.il/understanding_fsmo_roles_in_ad.htm
Op zich is herinstallatie de makkelijkste weg, omdat de server niet meer als server fungeert. Maar ik probeer nog wat van dit debacle te leren :) .

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:36:
[...]

Op zich is herinstallatie de makkelijkste weg, omdat de server niet meer als server fungeert. Maar ik probeer nog wat van dit debacle te leren :) .
Kan ik inkomen en is de beste instelling :)

Denk dat het beste wat je hier uit kan leren is alles altijd goed uit te vlooien voor je iets doet. Dan had je wss de FSMO rollen en hun belang tegengekomen waardoor je nu niet voor deze problemen stond.
Pagina: 1