Toon posts:

draadloze verbinding tussen pc en mac

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een vraag. Op dit moment heb ik de volgende situatie: draadloze modem/router die toegang geeft tot internet, met daaraan (ook draadloos) een WinXP-pc en een Macbook.

Op mijn pc heb ik een gedeelde map en via mijn mac heb ik toegang tot die map. Dat gaat allemaal via bovenstaande verbinding. Echter, de snelheid van gegevensoverdracht is niet erg snel.

Nu heb ik iets gehoord dat ik iets moet doen met 'computer-naar-computer-netwerk'.. Dus die hele router heb ik niet nodig voor de bestandsuitwisseling/streaming (uiteraard wel voor het internet-gedeelte, maar dat speelt nu even geen rol). Ik wil gewoon op mijn macbook, filmpjes afspelen die zich bevinden op mijn pc.. Als ik dat nu doe, dan loopt het flink te haperen.

Heeft iemand er iemand verstand van hoe ik zo'n directe verbinding tussen de twee computers kan instellen? Het betreft dus nogmaals een pc en een mac.

Alvast bedankt!!

Verwijderd

Ik denk niet dat het veel sneller gaat worden zonder de router tussenbeide. Zelfs als je netwerk nog 802.11b is zou het nog snel genoeg moeten zijn om een filmpje te streamen. Is op beide clients de kwaliteit van het signaal wel goed (ben je niet te ver weg?)

Verwijderd

Topicstarter
De internet-verbindingen zijn op beide computers gewoon snel. Ik ben nooit verder dan 10 meter van mijn Fritzbox 7170 vandaan.

Fritzbox kan G++ aan
PC kan G aan
Macbook kan N aan
Beveiliging is WPA2

Toen ik een tijd terug nog gewoon bedraad internet had en alles via de utp-kabel met elkaar verbonden was, had ik echt een supersnelle verbinding tussen mijn computers. Maar nu gaat het nergens over, via dat draadloze. Ik snap er niks van.

Wellicht dat het sneller gaat om op een of andere manier gewoon rechtstreeks een verbinding te maken, dus zonder router/modem als 'access-point'. Maar hoe werkt dat precies. Ik heb op een site het volgende gelezen:
Ad-hoc: draadloos tussen twee pc's
Heb je twee systemen met een geïnstalleerde draadloze adapter, dan heb je genoeg om deze draadloos te verbinden. Dit gebeurt via de ad-hocmethode. Hiervoor configureer je eerst de host, oftewel de computer die de verbinding verzorgt.
Maar ik krijg het niet voor elkaar. Of ben ik nu gewoon helemaal de verkeerde richting in aan het denken?

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:47
Bijde zijn draadloos verbonden.
Draadloos is maar 54mbit dat is een max van 7 mb/sec maar meestal haal je neit boven de 5mb/sec
Terwijl met bedraad netwerk je minimaal 100mbit/sec haalt dus een max van 12,5 mb/sec.

DIt zou best de oorzaak kunnen zijn.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om je router zijn firmware te upgraden?

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-03 08:47
Snelheid zal niet heel veel verbeteren verwacht ik. Je kan natuurlijk op je macbook een netwerkverbinding creeeren en je windowspc toegang geven. Omgekeerd kan je je windows een adhoc netwerk creeeren (staat tussen netwerkverbinding toevoegen).
Router is meestal sneller, maar zou deze sowieso op G snelheid laten functioneren (dat ondersteunen ze beiden, G++ is natuurlijk een variant, maar je hebt geen netwerkkaart met G++). Houdt verder rekening dat wifi half-duplex is en in theorie maximaal 54mbit. Hier zit nog een groot deel overhead op (protocol en beveiliging), dus ben blij als je 2mb/sec haalt.
Stel ook je firewall goed in. Als het dan nog niet snel gebeurt, kan je ook een ftpserver maken met bijv serv-u, dit protocol is ook makkelijk en snel.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks.. ik ga hier eens mee aan de gang..
En als het allemaal niet gaat lukken, dan denk ik dat ik maar weer een kabeltje tevoorschijn ga toveren.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:18
hellfighter87 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 06:59:
Bijde zijn draadloos verbonden.
Draadloos is maar 54mbit dat is een max van 7 mb/sec maar meestal haal je neit boven de 5mb/sec
Terwijl met bedraad netwerk je minimaal 100mbit/sec haalt dus een max van 12,5 mb/sec.

DIt zou best de oorzaak kunnen zijn.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om je router zijn firmware te upgraden?
54Mbit is fullduplex, effectieve doorvoer is max ongeveer de helft, dus zo'n 2.3mb/sec.
Pagina: 1