Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:06:
het verbaasd me altijd weer hoe SLECHT geinformeerd sommige mensen zijn die reageren op een dergelijk topic... aan al die mensen wil ik graag kwijt... Ook jullie graag de RAM-FAQ lezen....
En iemand die "Zet je memory remapping dus aan op een 32-bit OS, dan ziet die maar 2G; immers, alles boven de 4G is buiten zijn zicht. Op een 32-bits OS moet je memory remapping dus juist uit zetten." roept kan ook beter even een keer de RAM FAQ lezen...
Voordat je jezelf verder belachelijk maakt door anderen te 'corrigeren', zal ik de RAM-FAQ even voor je citeren:
(...) De simpele uitleg is dat het BIOS, transparant voor het OS, de geheugenadressen die samenvallen met de hardware resources (MMIO, Memory Mapped IO) remapped naar een hoger deel in de adresrange waardoor het al fysieke geheugen geadresseerd kan worden.
Het is precies zoals ik het zei: adressen die vergeven worden aan hardware resources (IOxAPICS, PCI space, VGA en andere Memory Mapped IO ranges) kunnen niet ook ingenomen worden door je fysieke geheugen. Vanaf, zeg, 2G (hangt wat af van hoe de bewuste BIOS dat precies geimplementeerd heeft)
hernoem je dus feitelijk de fysieke addressen. In plaats van het fysieke geheugen boven de 2G te laten beginnen op adres 80000000H, remap je dit dus naar 100000000H. Met als gevolg dat de adres-ruimte tussen de 2G-4G gebruikt kan worden voor de benodigde hardware resources,
zonder dat dit afgaat van je totale hoeveelheid beschikbaar (en adresseerbaar!) geheugen. Probleem is dan alleen wel, zoals ik al zei, dat een 32-bit OS never nooit niet die adressen boven de 4G kan adresseren (we laten PAE even buiten beschouwing). Met andere woorden, door de remap aan te zetten
verlies je dus effectief alleen maar geheugen! Een 64-bit OS, daarentegen, heeft van die 4G begrenzing natuurlijk geen last, en zal dus gewoon de gehele 4G kunnen benutten.
Oh ja, hier nog even uit de ASUS FAQ:
(...) This is a limitation of 32-bit Windows XP. When the memory remap function is enabled, the occupied memory address is remapped to above 4G. In addition, the remap is done in 1G block as an unit. Since the available memory is 2.93GB without remap, when remap is enabled, the memory address between 2-4GB is remapped to above 4G. However, 32-bit OS does not recognize anything above 4G. Consequently, the remapped 2GB is lost. The available memory address under 32-bit OS is reduced to 2G. Hence under 32-bit OS, it is recommended to keep remap function disabled.
Zo, niet meer blaten dus.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW