Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windows key weggeven. kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Van school heb ik gratis Windows Vista Bussiness gekregen, althans, via zo'n Microsoft site voor studenten kon ik een ISO downloaden en kreeg een key gemaild.

Deze staat nu al op mijn school PC, mijn iMac bootcamp, en op de PC van mijn vader.

Nu wil ik aardig zijn voor een vriend van mij, en hem deze serial geven zodat hij niet 200 euro hoeft uit te geven.

Alleen, kan dat, wat zijn de gevolgen? Ik heb hem nu ook al op 3 PC's en ik heb er geen last mee.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Lees de MSDNAA voorwaarden gewoon even na? Daar staat precies in wat wel en niet mag.

In het kort: Nee tuurlijk mag dat niet. Zelfs niet op de PC van je vader.
Gevolgen: Geen, MS kan nooit weten dat die PC's op licenties staan die eigenlijk niet gebruikt mogen worden, maar legaal is het niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Xof op 25-10-2008 22:36 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-11 15:25
Volgens mij mag je het ding zelfs niet eens op je iMac en op de pc van je vader hebben.. Zo'n licentie is maar geldig voor 1 pc.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Heel simpel gezegd, het mag niet.
Sterker nog, je vader zijn PC mag hem niet eens draaien...
Maar aan een vriend geven mag gewoon volgens de licentievoorwaarden niet.

Verwijderd

Topicstarter
MoiZie schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:34:
Volgens mij mag je het ding zelfs niet eens op je iMac en op de pc van je vader hebben.. Zo'n licentie is maar geldig voor 1 pc.
hmm, maar waarom krijg ik dan geen problemen met windows update oid?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
MoiZie schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:34:
studenten licentie is geldig voor 1 persoon als ik het me goed herinner.
en alleen zolang je ingeschreven staat bij de instelling waar je de key van hebt (uni of hogeschool)
dus hij mag wel op meerdere PC's, maar alleen op jou eigen PC, niet die van je vader of je vrienden.

TheS4ndm4n#1919

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:35:
[...]

Microsoft denkt dat het een legale installatie is. De gebruiker voldoet dan alleen niet aan de voorwaarden en dat kan een Windows Update niet checken. Het zit dus tussen illigaal en legaal in om het zo uit te drukken.

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:37:
[...]

Microsoft denkt dat het een legale installatie is. De gebruiker voldoet dan alleen niet aan de voorwaarden en dat kan een Windows Update niet checken. Het zit dus tussen illigaal en legaal in om het zo uit te drukken.
ja heel fijn, maar ik heb ook een omgebouwde xbox 360, dat mag ook niet :)

kijk, zolang ik gewoon mijn windows updates kan doen vind ik het goed.

maar waarom weken die serials van *knip* dan niet, die zijn toch ooit legaal geweest en gewoon verspreid?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 23:06 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Je hebt een licentie voor één computer, maar gebruikt hem voor vier computers.
Nu heb je er nog geen problemen mee, maar in de toekomst zou deze key op een lijst met keys kunnen komen te staan omdat die te vaak op verschillende computers zijn gebruikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:35:
[...]
Laat allereerst heel duidelijk zijn dat het feit dat Windows de key accepteerd als jij hem invoert op de computer van je overbuurman, vervolgens de gehele computer update zonder problemen met WGA te krijgen om daarna nog even je overbuurman zonder problemen gebruik te laten maken van mogelijke support diensten van Microsoft, dit niet betekend dat het legaal is

Natuurlijk krijg je er geen WGA problemen mee. Microsoft kan immers niet weten om wiens computer het hier gaat en waar die computer voor gebruikt wordt.

In mijn licentie staat dat ik de software op meerdere computers mag gebruiken maar enkel en alleen met het doel deze te gebruiken voor studiedoeleinden. Installeren voor je vader is dus een no-go als je dezelfde licentie hebt. Installeren voor een vriend al helemaal niet. Sterker nog, het mag hier op Tweakers.net niet eens besproken worden.

Zonder het heilige boontje uit te hangen (je mag gerust van me weten dat ik ook niet voor al m'n licenties software betaal): Je hebt deze licentie GRATIS van Microsoft gekregen. Gedraag je daar dan ook naar...

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 25-10-2008 22:49 . Reden: Software natuurlijk, licenties slaat nergens op ]

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:39:
[...]

maar waarom weken die serials van *niet quoten* dan niet, die zijn toch ooit legaal geweest en gewoon verspreid?
Door Microsoft op een blacklist gezet, omdat ze zoveel gebruikt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 23:06 ]

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-11 15:25
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:39:
[...]

maar waarom weken die serials van dan niet, die zijn toch ooit legaal geweest en gewoon verspreid?
Nee inderdaad, ombouwen mag ook niet, dan verlies je je garantie (vziw!). En ik zou de site even weghalen ;) Hier is dat niet zo gewenst.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:32:
Nu wil ik aardig zijn voor een vriend van mij, en hem deze serial geven zodat hij niet 200 euro hoeft uit te geven.
Je kan natuurlijk ook aardig voor je vriend zijn door de auto van de werkgever te pakken en hem die te geven. Hoeft hij ook geen auto te kopen.

Dat iets kan betekent niet dat het mag. Denk dus svp eerst even zelf na en check je morele kompas.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Pas maar op. Als je die serials gaat rondstrooien kan dat een eigen leven gaan leiden en dan zit je straks met de gebakken peren.
Overigens zegt het feit dat je door de WGA check komt helemaal niks over of het ook (in juridische zin) legaal is. Indien je een waarschuwing krijgt dan zou je hoogstens kunnen denken dat jouw specifieke install illegaal is, maar het goedkeuren door de WGA is zeker niet goedkeuring in juridische zin van microsoft
* heeft hier nooit voor geleerd -> korreltje zout

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-11 19:11

pcprutser

No message

Ik ken die licenties! En ik heb er dankzij mijn school (ROC) ook toegang toe! Echt ideaal!
Echter ben ik er wel heel zuinig op, en geef ze ook niet weg! Nou zal ik de serial voor de pc van mijn vader nog wel evt/ooit gebruiken, maar daar houdt het dan ook bij op! Je hebt het gekregen, wees er dan ook zuinig op!
Straks heb je het nog nodig voor tijdens je opleiding, ga je de serial invoeren, krijg je gezeik! Leraren boos, klasgenoten lachen je uit, en jij baalt ook dat je je serial aan jan en alleman weg hebt gegeven!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Kort samengevat: nee, het mag niet. Ja, het werkt wel. De key is niet eens zozeer het probleem, maar Microsoft kijkt naar het aantal activaties per key.
Toen Vista uitkwam zat er een limiet van 2 activaties (1x install en 1x reinstall) op. Na veel geklaag heeft Microsoft deze limiet opgeheft om tweakers/systeembouwers tegemoet te komen.
Echter, ze kunnen dit natuurlijk nog steeds inzien. Daarom is het voor Microsoft vrij gemakkelijk om even het vinkje bij "Require Tropical David to call for activation" aan te zetten. En dan hang je al, want dan mag je uitleggen waarom er, noem eens wat, 200+ activaties op jouw key gedaan zijn.
Bijvoorbeeld: Die vriend van je wou z'n moeder ook even helpen, en heeft haar dus de key ook gegeven. Moeder sprak met Oom erover, en zijn computer had net ook een nieuwe Vista installatie nodig, da's handig! Toen kwam het neefje om dit te installeren voor Oom, die gelijk even de key overschreef en op $random_warez_board post, etc etc.

Kan je dit niet uitleggen (in a legal sense)? Jammer, koop dan maar een nieuwe key.

Bespaar jezelf en die vriend dus een hoop ellende, en laat hem lekker voor z'n eigen software betalen. Als hij zonodig Vista wil, dan betaald hij daar maar lekker zelf voor toch?

E.e.a verschilt nog weer per licentie-model, zo heb je Volume License Keys waar het geen punt is, etcetera etcetera, maar het punt is duidelijk hoop ik :)

[ Voor 97% gewijzigd door r0b op 26-10-2008 08:58 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gambieter schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:59:

Dat iets kan betekent niet dat het mag. Denk dus svp eerst even zelf na en check je morele kompas.
^^

En daar laten we het bij voorlopig.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.