• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Kan iemand bij uitleggen hoe de AE/AF-lock functie bij nikon werkt? En dan bedoel ik eigenlijk wanneer gebruik je hem?

Ik ben een Canon gewend en daar gebruikte ik vaak het sterretje als exposere lock, maar dan kon ik altijd op nieuw focussen op een ander punt en dat wil ik ook met m'n nikon (een D40)

Stel lichtmeting op licht vlak 10m. afstand en de focus op onderwerp 1m. afstand hoe doe ik dat bij deze cam?
Met de gebruiksaanwijzing kom ik er niet uit.

www.casarodriguillo.com

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 07:56

Barrycade

Through the...

En dit antwoord op nikon.nl?

Maar bij mijn D50 kan ik de AE/AF lockknop programmeren (in het menu) en in jouw voorbeeld zou je dus de knop in het menu van AE/AF lock af moeten halen en op alleen AE moeten zetten. Dus wel lichtmeting op de achtergrond maar de AF niet gelocked.

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-01 18:23
Heel simpel, Menu --> Potloodje --> optie 12 "AE-L/AF-L".
Hier kan je kiezen tussen AE en AF, Alleen AE, Alleen AF, AE vast en AF vast.
Als je hier de 2e optie, AE-vergrendeling kiest, blijft AE hetzelfde zolang je de knop ingedrukt houd.
Als je AE-vergrendeling vast kiest, de 4e optie, kan je met de eerste keer drukken AE vastzetten en met nog een keer drukken weer vrijgeven.

Zie ook de handleiding: Blz. 77, paragraaf 2: "12: AE-L/AF-L"

[ Voor 7% gewijzigd door laurxp op 25-10-2008 22:48 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Bedankt, ik heb de handleiding niet goed begrepen. Het is me nu helemaal duidelijk en logisch bovendien.

www.casarodriguillo.com