Home cinema set speakers plastic behuizing vervangen.

Pagina: 1
Acties:

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Topicstarter
Laat ik even voorop stellen dat ik op dit moment niet bijster veel (geen?) verstand heb van speakers en het bouwen daarvan.

Ik heb hier een oude Home Cinema set van JVC staan (TH-a35 dacht ik) met daarbij 4x45watt en 1 x100w sub, 6ohm.
Voor het geld komt daar aardig geluid uit (wat films betreft, muziek absoluut niet :) ) en nu leek het me een leuk klein projectje om de standaard plastic behuizingen daar van de deur uit te doen en te vervangen door zelfbouw MDF of houten behuizing.

Plaatje ter illustratie;
Afbeeldingslocatie: http://xs432.xs.to/xs432/08436/speakers288.jpg

Nou was mijn vraag eigenlijk of ik hierdoor geluidsverbetering/verslechtering kan verwachten (merkbaar?) als ik de dimensies niet verander (of juist wel)

Nu is het niet de doelstelling om de geluidskwaliteit merkbaar te verbeteren maar als dat met deze simpele speakers kan door simpele aanpassingen is dat toch mooi meegenomen :>

Smiling as the shit comes down...

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De subwoofer van deze set is al van hout, ik verwacht weinig verbetering als je de surround speakers wijzigt, omdat hier eigenlijk alleen mid en hoog uitkomt... Het vervangen van de twee front speakers door 'echte' speakers kan misschien nog wel voor verbetering van de geluidskwaliteit bij muziek zorgen.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Wat ik bij mijn samsung plastic ht set heb gedaan (die met muziek overigens standaard als vrij aardig klinkt), is de voorste speakers gewoon helemaal vervangen door boekenplank speakers van sony :) voor mzuiek is het véél beter zo en voor films maakt het niet uit.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06

BCC

Verwacht 0 verbetering. Bij goedkope surround sets zijn de satellieten alleen tweeters (alles komt dan uit de subwoofer). De dure speaker fabrikanten plaatsen hun tweeters vaak buiten de klankkast ivm storingen, dus het ding in een klankkast plaatsen gaat voor het geluid iig niets doen. Spaar je de moeite en koop een setje tweedehands boekplank speakers. Heb je een stuk meer lol van.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Een 2 tal speakers kopen voel ik op dit moment niet echt wat voor.
De reden waarom ik dit vroeg komt eigenlijk van het feit dat ik in de "toekomst" eigenlijk mij eigen speakers wil bouwen en dit meer een brainfart was omdat ik me hier in aan het verdiepen was :)

Maar dat word een lange baan project, wil met iets kleins beginnen en de mogelijkheden kwa prijs/kwaliteit een beejte onderzoeken maar dat is misschien iets voor een andere keer in een ander topic :)

• LeLo
  • Niet online
Als oefening voor het echte werk is het dan natuurlijk weer wel aardig als je de twee frontspeakers verbouwt tot echte speakers met de 'tweeters' die in de JVC boxjes zitten, aangevuld met een goedkope laag/mid speaker. Hiermee kun je dan oefenen met houtbewerking en filters in de nieuwe box, zonder dat het veel geld hoeft te kosten. De ervaring die je opdoet, kun je dan mooi gebruiken als je je echte speakers gaat bouwen. Als voordeeltje zal je ook nog iets betere geluidskwaliteit voor je muziek krijgen dan met de huidige kunstof kubusjes...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

:Y leuk idee.

Verwacht geen enorme verbeteringen, maar het is gewoon leuk om zo je eerst zelfbouw stapjes te zetten.
Wat je kan doen is een boxje bouwen, en een klein tweetertje bij deze breedbandertjes zetten.

Boxje maak je een klein beetje groter dan de huidige plastic dingetjes, beetje demping erin, afwerken zoals je wilt en luisteren maar.

Wise enough to play the fool

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik denk juist dat het ombouwen van plastic naar MDF (of desnoods spaanplaat) wél een verbetering is. Geen hele grote, maar wel merkbaar.

Waarom? Omdat die satelliet speakers ook het laag-midden segment weergeven, zeg maar alles vanaf 120 Hz ofzo. En bij die frequenties is de klankkast, de inhoud en het gebruikte materiaal zeker van invloed.

TS, ik zou de klankkast niet groter of maar iets groter maken maar de wanden met zacht schuim ofzo afdekken (word hij virtueel groter van). Dit laatste heb ik ooit bij een setje satelliet speakers gedaan en dat was wel een hele grote vooruitgang. De plastic klankkleur (die al die crap satelliet speakers imo hebben) was in 1 klap weg.
Dus, ipv de klankkast te vervangen voor hout, zou je een eerste kleinere stap kunnen nemen door je speakers aan de binnenzijde te bekleden met wat zacht materiaal.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 26-10-2008 12:13 ]

Alles kan stuk.

• Jazzle
  • Niet online
Lijkt me ook beter om er een tweetertje bij te zetten dan om er een mid bij te zetten, mid doen deze speakertjes waarschijnlijk al redelijk, voor speakers die lager kunnen moet je veel meer uitrekenen om een goede kast te maken.

Verwijderd

Ik zou eerst wat meetapparatuur halen, anders wordt het tasten in donker.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:06

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Wij hebben deze set nog dagelijks in gebruik als home cinema set. Ik ben benieuwd of je met een kleine inspanning een stuk verbetering van het geluid kunt realiseren. Ik heb ook al eens met een dergelijk idee zitten spelen, maar m'n vriendin was er toen niet kapot van (het is haar set).

Ik ga je vorderingen volgen :) * bookmarked

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• LeLo
  • Niet online
Deze set heb ik zelf ook gehad, en het viel mij toen op dat de speakertjes redelijk sprankelend hoog weer konden geven. Mid en lager was echter een probleem voor deze speakers. De subwoofer voorziet in een stevig laag (het lijkt zelfs wat sublaag, maar dat zal wel een boventoon zijn...). Mij lijkt het daarom een verbetering te kunnen zijn als er wat mid ingevoegd kan worden bij de surround speakers en dat d.m.v. een hoogdoorlaat filter (of hoe heet dat?) bij de aanwezige speakertjes weg te houden. Maar zoals 'namdang' zegt is eerst meten altijd beter...

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Goede meet apperatuur word mij direct een beetje te gek, maar mocht de diy audio koorts toeslaan dan zal dat er in de toekomst wel komen maar nu nog niet :)

Ik zal deze week eens kijken of de binnenkant bekleden enig verschil maakt.
Maar aan wat voor materiaal moet ik dan denken, ik heb in de auto in de subwooferkist van dat witte wol spul zitten.... ik neem aan dat zoiets bedoelt word ?
Nog enig ander materiaal wat ik kan proberen ?

Ik heb hier ook nog wat 18mm mdf liggen waar ik wel leuke kleine boxjes van kan fabriceren.
De rand met de speaker word wel lastig om dat een beetje fatsoenlijk te krijgen zoals je op het plaatje kan zien.

• Jazzle
  • Niet online
ScrooLoose schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 23:20:
[...]
De rand met de speaker word wel lastig om dat een beetje fatsoenlijk te krijgen zoals je op het plaatje kan zien.
Gewoon recht buigen met een tangetje ;)

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Topicstarter
Yup, dat zou kunnen maar ik wou alles graag heel houden ;)

De metalen rand is 8 hoekig en 1 cm "hoog" tussen bovenste rand en waar ze vast zitten in de originele behuizing.
Kan dus een stuk mdf/hout nemen van 1cm dik, het 8hoekig gat er uit zagen en de speakers er van de actherkant gezien er op vast schroeven.... moet zelfs voor mij nog te doen zijn B)

Ik zie net dat er zelfs kleine baspoortjes in zitten :D

Pagina: 1