Toon posts:

ati 4870 random hang/crash/bluescreen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

Ik heb een groots probleem mijn ati 4870 is zeer slecht bezig hij crasht de drivers crashen ik krijg bluescreens en hij presteert ondermaats (mijn oude nvidia 7600 trekt meer fps)

deze problemen begonnen een week nadat ik de kaart had en toen ik net de nieuwe drivers (8.7) geinstalleerd had, En dacht toen dat het een driver issue was wat het dus niet is.
3 dagen na de eerste problemen kwam mijn aftermarket cooler aan en heb ik die er op gezet,
Die zat er dus later op en kan niet de oorzaak zijn.

De problemen doen zich in principe alleen bij intensieve apps voor zoals Solidworks (3dtekenprogamma) en spellen (alle behalve flightsimulator X), Op het desktop en met films kijken(ook hd) doet de pc het perfect en crasht hij nooit.

wat er precies gebeurt weet ik niet omdat hij letterlijk helemaal vast staat en ik dus geen info kan zoeken.
Als hij alleen een driver error heeft geeft hij bij de systray alleen weer van "driver is gecrasht en word opnieuw opgestart", Dit gebeurt redelijk vaak per dag (tussen de 5 en 40 keer).
bij de bluescreens geeft hij weer dat het gaat om memory managment maar ik heb al 3 verschillende reepjes geprobeerd en geeft dat nog steeds maar als ik mijn nvidia er instop doet hij het perfect.

De dingen die ik al geprobeerd heb zijn Windows opnieuw installeren, harddisk formatteren (en daarna weer Windows opnieuw installeren), bios update van het moederbord, alle drivers tussen 8.6 en 8.9 geprobeerd en omlaag clocken. De kaart zelf flashen met de nieuwe bios heb ik nog niet gedaan maar daar heb ik eerlijk gezegd het lef ook niet voor.

Heeft imand een idee waar het aan kan liggen?
Het word namenlijk extreeem iritant en ik begin langzamerhad spijt te krijgen dat ik de kaart gekocht heb.

mijn systeem:
cpu: Intel E8400
videokaart: Ati 4870 van Sapphire
moederbord: Asus Rampage Formula
geheugen: Geil EVO ONE 4gb 8500 maar draaiend op 800Mhz
harddisk: Samsung f1 Spinpoint 1TB
cooler voor de ati 4870 is de Zalman Z-Machine GV1000

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 20:06 ]

• superempie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 12:10
Je zou eens een stability test kunnen doen met FurMark 1.4.0 (kijk op http://www.ozone3d.net/ ). Laat deze eens 1800 seconden (=30 min) lopen en kijk eens wat de temperatuur is en of je blokjes/gekke dingen ziet verschijnen.

Ook kun je GPU-Z gebruiken om te kijken wat de sensors weergeven van de kaart ( http://www.techpowerup.com/gpuz/ ).

Ik heb de Sapphire HD4870 ook en loopt probleemloos met ATI Catalyst v8.9 en v8.10 drivers, OC naar 800/1050 en de fan control op 36% (dit kun je instellen met ATI Catalyst v8.10, in de Catalyst Control Center). Mijn BIOS versie is VER011.006.000.003.000000 .

Trust the force Luke, you always hit something

Verwijderd

Topicstarter
de furmark is zonder problemen gedraaid en geen artefacten, rare lijnen of blokjes gezien
verder ben ik vergeten te zegen ik draai wel vista ultimate 64bit kan dat daar misschien aan liggen?
bios van de 4870 is trouwens VER011.006.000.003.000000

Edit:

Heb een filmpje gemaakt van hoe hij crasht en een plaatje erbij gedaan van de baloon tip die ik erbij kreeg.
Verwacht geen qualitijd omdat het met mijn telefoon gemaakt is wand ik hield rekening dat hij misschien ook een blue screen kon krijgen.
http://s418.photobucket.c...crashtodesktopfarcry2.flv
Afbeeldingslocatie: http://i418.photobucket.com/albums/pp266/p0mpom/aticrash-2.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 21:48 ]

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.
- Trek evt alle niet strict noodzakelijke hardware eruit.
- Als je overclockt, zet dat dan voorlopig terug.
- Test je geheugen met memtest.
- Poets alle video driver zooi eraf met bv drivercleaner in safe mode en installeer de laatste catalyst (8.10 op dit moment dacht ik).
- Stress de kaart, zoals hierboven beschreven en check voltages en temps.
- Check de windows eventlog.
- Post de resulaten; hopelijk weten "we" dan waar je het moet zoeken.
(waarom draai je je mem op 800 MHz?)

[ Voor 9% gewijzigd door alx op 25-10-2008 21:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
alx schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 21:36:
Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.
- Trek evt alle niet strict noodzakelijke hardware eruit.
- Als je overclockt, zet dat dan voorlopig terug.
- Test je geheugen met memtest.
- Poets alle video driver zooi eraf met bv drivercleaner in safe mode en installeer de laatste catalyst (8.10 op dit moment dacht ik).
- Stress de kaart, zoals hierboven beschreven en check voltages en temps.
- Check de windows eventlog.
- Post de resulaten; hopelijk weten "we" dan waar je het moet zoeken.
(waarom draai je je mem op 800 MHz?)
- Ik heb er alleen maar noodzakelijke harware inzitten mijn specs in de startpost is alles wat er in zit, Aleen de voeding staat er niet bij ( :P die kan ik er alleen ook niet uit trekken :P ) dat is trouwens een TX750W van corsair.
-Hij is niet overgeclockt ik heb het zelfs al een keer geprobeerd om hem te downclocken om te kijken of dat hielp maar tevergeefs.
-Hoe moet je je geheugen testen is memtest een progamma van windows of haal je dat van het internet?
-Oude video drivers heb ik er nooit op staan omdat ik altijd windows opnieuw installeer bij nieuwe drivers
heb nou trouwens toch 8.10 is een foutje van mij.
-Bij de furmark test is hij met vlag en wimpel geslaagt ik heb ook nog een log gemaakt (met gpu-z) tegelijkertijd maar ik ken geen site waar ik txt files kan sharen.
-Een lijn die hard omlaag gaat en geen dag zonder errors.
-Ik ken geen site (en kan er geen vinden) waar je bestanden anders dan filmpjes en plaatjes kan sharen dus kan ze hier niet plaatsen.

edit: mem draai ik op 800MHz omdat hij anders compatibiliteit problemen geeft (met de bios van het moederbord).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 22:07 ]

• superempie
Je zou nog de BIOS update kunnen proberen. Een tijdje terug kwam ik op een forum iets tegen toen ik op zoek was naar de fan control instellingen onder ATI Catalyst v8.9 drivers.
De link is deze: http://www.warhammeralliance.com/forums/showthread.php?t=118448
Zoals ik het begrepen heb, schijnt het iets te maken te hebben met de snelheid van je GPU die wisselt tussen 500 en 750 MHz. Als hij dat te vaak doet, dan kunnen er problemen onstaan met hang-ups, crashes e.d. als gevolg. Dit wil niet meteen zeggen dat dit ook jou probleem is, dus verwijt mij niets als het fout gaat. 8)

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Zoek memtest gewoon even in de tweakers meuktracker. Rebooten op een bootable medium met memtest en enkele uren laten stampen. .txt files (en voltages en temps) kun je toch gewoon posten? Alleen meestal niet de hele .txt maar alleen de relevante regels.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:04:
-Een lijn die hard omlaag gaat en geen dag zonder errors.
Die lijn waar je het over hebt, begrijp ik niet, maar eventlog errors + bijbehorende MS webpages geven soms een idee waar het te zoeken.

Als je al geheugen compat problemen hebt, zou ik idd, netals Empie2k5 zegt, een BIOS update proberen. Zeker als ik op de asus site bij de laatste BIOS update zie staan:
Rampage Formula 0410 BIOS
Improvie Memory compatibility
2008/09/03 update
maar mss heb je die al :?

• superempie
Ik bedoelde eigenlijk een BIOS update voor de HD4870, maar een BIOS update voor je mobo behoort ook tot de mogelijkheden. :)
Voor de Sapphire HD4870 met 512MB GDDR5 (die heb ik) is een BIOS update beschikbaar. Via de site van Sapphire kun je die downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Empie2K5 dit is inderdaad het probleem.
(http://www.warhammerallia...s/showthread.php?t=118448).
Ik krijg de zelfde symptomen en alles wat hij benadrukt klopt (zelfs de serienummers, datums, ect).
Wat raar dat ik die site nog niet gevonden had? maar toch zeer bedankt.

Nou komt alleen gelijk het volgende probleem ik wil dus die permanente oplossing doen (bios flashen)
omdat ik iemand ben die redelijk vaak zijn pc opnieuw installeert en dus heb ik niet veel aan de RivaTuner trick.
Maar beide manieren om de bios te flashen falen (Windows en DOS) in Windows zegt hij dat de P/N nummers niet gelijk zijn en daarom begint hij niet met flashen.
En in DOS is de DOS corrupt ik krijg dit "2∋Kp_" en kan niets intypen (het gespiegelde Etje ziet er een klein beetje anders uit). ik kan dus alleen maar de pc resetten.
(heb al 2keer geprobeerd de usb stik bootable te maken bijde met een corrupte DOS.

Weet iemand hier een antwoord op?
Ik gebruik DOS nooit en heb er dus ook geen kennis over maar is dat normaal en wat moet je dan doen.

(ik ga het trouwens nog wel effen confirmeren met RivaTuner)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 12:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 12:03:
Empie2K5 dit is inderdaad het probleem.
(http://www.warhammerallia...s/showthread.php?t=118448).
Ik krijg de zelfde symptomen en alles wat hij benadrukt klopt (zelfs de serienummers, datums, ect).
Wat raar dat ik die site nog niet gevonden had? maar toch zeer bedankt.

Nou komt alleen gelijk het volgende probleem ik wil dus die permanente oplossing doen (bios flashen)
omdat ik iemand ben die redelijk vaak zijn pc opnieuw installeert en dus heb ik niet veel aan de RivaTuner trick.
Maar beide manieren om de bios te flashen falen (Windows en DOS) in Windows zegt hij dat de P/N nummers niet gelijk zijn en daarom begint hij niet met flashen.
En in DOS is de DOS corrupt ik krijg dit "2∋Kp_" en kan niets intypen (het gespiegelde Etje ziet er een klein beetje anders uit). ik kan dus alleen maar de pc resetten.
(heb al 2keer geprobeerd de usb stik bootable te maken bijde met een corrupte DOS.

Weet iemand hier een antwoord op?
Ik gebruik DOS nooit en heb er dus ook geen kennis over maar is dat normaal en wat moet je dan doen.

(ik ga het trouwens nog wel effen confirmeren met RivaTuner)
Het is wel omslachtig (ook vooral voor de andere pc eigenaar) maar ken je iemand met een floppydrive die zo vriendelijk is om en de kaart en te testen(of tie toch niet kapot is) en maar gelijk te flashen?

Of ,installeren is voor jouw niet zo een punt,mischien is een tijdelijke XP dualboot cq install een optie om te testen en te flashen!
Zelf heb ik een floppy drive uit oude pc gesloopt om dit soort toestanden het hoofd te bieden.

Atiwinflash werkt bv beter in XP dan in Vista dacht ik.
Je moet Atiwinflash via de command prompt benaderen voor de force flash(-f optie).

Verwijderd

Topicstarter
Forcen met cmd is ook een no go dan ziet hij de file niet (staat in de map c:\winflash).
Ik denk dat dual boot niet gaat werken want ik heb maar 1hdd met 2partities (c:=system, d:=zooi, ect en documents).
Dus geen van beide schijven kan want van wat ik weet kan je geen 2 OS'en op 1 schijf/partitie hebben toch?
En de D schijf is out of the question dat is allemaal belangrijke data en te groot voor een backup (~800GB aan data).
Okee ik kan gewoon Windows opnieuw installeren maar hij staat er net een week op dus dat vind ik een beetje te rap

Afbeeldingslocatie: http://i418.photobucket.com/albums/pp266/p0mpom/cmdwinflasherror.jpg

Edit:
RivaTune doet het trouwens dus het probleem is gevonden nou moet het alleen opgelost worden
( 8)7 wat nog moeilijker is blijkbaar 8)7 )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 15:20 ]

Verwijderd

Je moet dat fex. niet hebben maar het "cd" commando.
Je kunt ook de bios veranderen in bv new.bin of iets eenvoudigers om aan de prompt te typen.

• superempie
@fortrest: Geen dank en hopelijk lukt het je nu met de bios flash. Wat gadjo23 zegt klopt, tenzij je die BIOS file in de pompom map hebt staan (CD is een commando voor in de CMD prompt en staat voor Change Directory). Beste kun je de BIOS flash doen met een floppy. Formatteren in XP/Vista als opstartbare diskette, inhoud van de map waar de BIOS file en flash tool staan kopiëren naar diskette, reboot (eventueel diskdrive als eerste opstartoptie instellen in je moederbord BIOS) en dan flash.bat uitvoeren vanaf floppy. Schrijf beveiliging zou ik er niet opzetten, want flash.bat maakt ook een backup van je huidige BIOS op die floppy. Altijd handig voor het geval je terug moet.
Zou moeten werken lijkt me. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik ondervind jou problemen dan ook niet. Misschien doe ik het binnenkort eens als ik er zin in heb.

Verwijderd

Topicstarter
Sins ik de nieuwe bios geflasht heb crasht de drivers nog vaker (dus niet de bios flashen als je geen problemen hebt).

• superempie
Als dat zo is, lijkt het erop dat je een rotte kaart hebt. Ik zou 'm terug sturen/brengen als ik jou was.

Verwijderd

Had wel beter geweest als je de kaart zoals ik voorstelde getest had van te voren.
Maar goed als je de berichten zo leest zijn er goede maar ook kaarten waar mensen problemen mee krijgen.
Je kan je oude bios weer terug flashen maar ook daar had je crashes.
Vaak speelt powerplay een rol alhoewel het behoorlijk ernstige crashes zijn.

Er zijn applicaties die de powerplay wat mij betreft beter regelen als CCC.
Je zou dit een eens kunnen proberen.
Bij mij werkt deze bios nu goed met ATT.

De bios update knalt in ieder geval de driver er uit,maar ik heb ook eens problemen gehad toen ik iets te ver ging met het modden v/h bios.
Het gekke was dat ik na terug flashen (on gemod)de zelfde problemen bleef houden!
Maw er wordt diep in het besturingssysteem ingegrepenl door zoal drivers als bios.

De kaart een keer uit zijn slot halen bios resetten en XP opnieuw er op heeft het toen uiteindelijk gedaan.
Pagina: 1