• Snyder
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 22:51
Ik heb sinds een paar maand een intel q6600 met stock cooler
niet overclockt en liep echt als een zonnetje. idle was de cpu tussen de 35 en 40 graden.

vandaag was ik aan het gamen en BAM pc uit. schrok natuurlijk en wist zosnel niet wat er aan de hand was.
logboek nagekeken helemaal niets.
Later eens naar de temperatuur gekeken. Zat tegen de 99 graden aan :X
opnieuw gestart en in de bios ga die op dat moment 89 graden aan!

nu heb ik een paar maand geleden met het in elkaar zetten van de pc wel wat problemen gehad met de stock cooler. ( echt waardeloze constructie vind ik het :) ) maar naar mijn idee heb ik hem toen goed bevestigd.

heb zojuist de cooler opnieuw bevestigd en wat blijkt nu 1 pin kan ik niet meer op "vast" / "slot" zetten. dus 1 kant zit los...
In de bios gekeken en cpu word nu 55 / 60 graden.

zodra de pc is op gestart en ik met real temp naar deze temperaturen kijk schommelen deze enorm. en je doet eigenlijk helemaal niets. van 48 naar 65 in nog geen seconden.. is dit te verklaren doordat de cooler niet goed vast zit of zijn de sensors niet goed ?

Nu ben ik wel van plan om zo snel mogelijk een nieuwe cooler te halen. heeft iemand nog tips met de aanschaf voor een nieuwe. 1 die goed koelt en makkelijk te bevestigen is ?
en is het verstandig om het moederbord er uit te halen zodra ik een nieuwe cooler wil plaatsen.

bedankt voor jullie reactie.

gr,

Snydertje

Knowledge is my Weapon

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is zeker te verklaren doordat de koeler niet goed vastzit. Je koelblok heeft nu minder opnamecapaciteit omdat het niet vast genoeg tegen de processor zit. Van zodra deze wordt belast kan de warmte niet meer zo goed afgevoerd worden en stijgt de temperatuur in de cores erg snel.

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:00

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Het ligt er inderdaad aan dat die koeler niet goed op de CPU zat. Dan wordt er minder warmte opgenomen en koelt de koeler slechter. Ik zou het moederbord er gewoon uithalen als je een nieuwe koeler wilt kopen.

Voor advies over koelers zou ik even googlen op vergelijkingstest/reviews van verschillende modellen.

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 19:32
Over vastklikken: ik heb een keer een pc met socket 755 per ongeluk om laten vallen, en direct lag de koeler eraf. En honderd graden. Dus het bevestigingssysteem is inderdaad niet over naar huis te schrijven, maar die is voor zover ik weet op alle socket 755-koelers even brak. Als je een echt grote koeler koopt, moet je dus nog meer oppassen. Jouw idee van het moederbord loshalen voor het plaatsen van de koeler is wellicht zo gek nog niet, al moet je dan voorzichtig zijn met het verplaatsen van het geheel.

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb toevallig vanmorgne precies het zelfde gehad. Mijn koeler zat ook niet goed vast op 1 pin, die was los gekomen (socket 775) en toen schoot temp ook omhoog, Na mobo er uitgehaald te hebben en verder goed gebevestigd te hebben werkte het wel weer goed :) en draait nu op 4ghz isdle op 31 graden en stressed op 42 ofzo :)

Heb trouwens een scythe mugen.\

Oh en waar je naar kan kijken is een retention kit zodat je hem vast kan maken met zo plaat onder het moederbord.

[ Voor 14% gewijzigd door WeAreLegion op 26-10-2008 18:17 ]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-05 12:22

ReseTTim

Chocolate addicted

als je een veilige cpu koeling wil hebben.. dan moet je er 1 kiezen die waar je de koeler / heatsink vastschroeft op de mobo..

bijv.:
* http://www.noctua.at/main...roductview&products_id=14
ik heb de NH-U9F, die goed bevalt overigens..
* thermaltake
* zalman

scythe niet doen.. die hebben ook van die snel bevestigingen zoals intel..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• WeAreLegion
  • Niet online
Jah inderdaad. Maar als het 1maal zit dan zit het wel hoor en je kan ook retention kit gebruiken en dan zit ie muur vast. J emoet alleen voorzichtig doen met vervoeren bijvoorbeeld naar Lan Parties of iets dergelijks. Maar hij koelt hier wel erg goed al zeg ik het zelf :) stressed komt ie op 4ghz niet boven de 40 graden uit.

Heb even naar die notua gekeken maar dat ziet er ook wel goed uit. Koelt die ook beetje goed of niet?

[ Voor 49% gewijzigd door WeAreLegion op 26-10-2008 20:39 ]

• Snyder
Bedankt voor jullie reacties.Ik hoop dat een nieuwe cooler het probleem gaat oplossen.
Ik heb al een nieuwe cpu cooler besteld
Een Arctic Cooling Freezer 7 Pro.

Hopelijk is deze nog redelijk goed te monteren. Is er namelijk wel 1 met het pins systeem.

Knowledge is my Weapon

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 13:54
Die is wel te doen, merk wel op dat je de fan er even af moet halen als je met de pinnetjes aan de slag gaat. Heb er zelf ook een, maar heb wel even oorlog gevoerd met de pinnetjes... maar het werkt ;)

• Snyder
Ik ga het morgen waarschijnlijk proberen, laat mijn bevindingen wel even weten

kijken of ik ook "weer" oorlog krijg met de pinnetjes.

Knowledge is my Weapon

• WeAreLegion
  • Niet online
Ik heb in engeland een site gevonden die de scythe retention kit te koop heeft. Ik ga hem straks bestellen ik laat wel weten of het betrouwbaar is enzo en hoe lang het duurt. Ik wil me scythe mugen namelijk niet kwijt hehe

• Snyder
Ik heb zojuist de cooler geplaatst. ging echt stukken makkelijker dan ik dacht!

pin systeem is beter dan op de stock coolers van intel. dit was echt * KLIK * KLIK * en dan ook echt vast zonder twijfel.
Toen ik mijn pc opstartte en met real temp de temperatuur checkte was ik echt verrast. 18 graden!
nu moet ik er bij zeggen het is hier nog erg koud omdat de cv nog uit staat. maar ben de CPU op alle cores nu aan het stressen. al ruim 15 minuten en temperatuur komt niet boven de 41 graden uit!

bedankt voor jullie reacties en hulp!

Knowledge is my Weapon

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De rapportage van idle temperaturen is gewoonlijk niet zo accuraat omdat de interne digitale sensoren vooral bedoeld zijn om de thermische beveiligingen in te schakelen. Maar het geeft in ieder geval wel aan dat de temperaturen sterk gedaald zijn :)
Pagina: 1