• Ephera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-05 19:08
Hallo iedereen,

mijn probleem:

Had 2x512mb geheugen in mijn mobo (dual channel)

Wanneer ik in slot 3 van mijn mobo 1gb geheugen stop kreeg ik een lange herhalende beep. Ik had opgezocht dat dat een geheugen probleem was, en dat het aan te raden was een bios update te doen. Ik heb nu het nieuwste bios geinstalleerd en nu kom ik in ieder geval een stap verder. mijn PC herkend 1,5 gb geheugen. Ik heb verschillende combinaties geprobeerd mijn geheugen kaartjes te plaatsen. bijvoorbeeld de 1gb in slot 1, en in 2 en 3 512mb. Bij bepaalde combinaties herkent het mobo maar 512 en andere 1024 en zoals het nu is dus ongveer 1,5 ... dus hij herkent 1 reepje van 512mb niet.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

al het geheugen is PC3200.

gr.

Alexander

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Even controleren of je moederbord wel de plankjes ondersteund. Vooral single-/doublesided, chipdensity en dat soort zaken zijn belangrijk.
Kijk meteen even of je mobo wel 2GB ondersteund, of dit verdeeld mag worden zoals je van plan bent etc.

Als je er uiteindelijk niet uitkomt, post dan in ieder geval je volledige specs, dan kunnen wij ook wat meer.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ephera, welkom op GoT :)

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Kijk eens of je systeem wel overweg kan met de chipdichtheid van je nieuwe dimm. Als je alleen met die 1GB dimm start, hoeveel geheugen ziet hij dan?

Overigens doen wij tweakers elkaar permanent de groeten, dus grtz $user onder je post is niet nodig.

Verwijderd

Je kan er of 2 of 4 in plaatsen anders geen dual channel.
En helaas is 3 stuks onstabiel (niet ondersteund),heb net in mijn boekje gekeken ;) .
Gaat soms wel verder maar je krijgt meestal toch hoe dan ook problemen!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:47:
En helaas is 3 stuks onstabiel (niet ondersteund),heb net in mijn boekje gekeken ;) .
Klopt, alleen 1, 2 of 4 reepjes geheugen zouden stabiel moeten werken in dit bord volgens het boekje. Drie zoals in dit geval dus helaas niet.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:47:
Ligt aan het moederbord. Een nForce2 bordje (heb zelf een A7N8X en A7N8X-E Deluxe gehad) had maar 3 sloten. 2x512MB en 1x1GB gaf netjes 2GB volledig Dual Channel.

Vandaar dat iets meer specs wel handig zijn.

Verwijderd

KneoK schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:53:
[...]

Ligt aan het moederbord. Een nForce2 bordje (heb zelf een A7N8X en A7N8X-E Deluxe gehad) had maar 3 sloten. 2x512MB en 1x1GB gaf netjes 2GB volledig Dual Channel.

Vandaar dat iets meer specs wel handig zijn.
Is een Nforce 3 bord wat hier nog Mepis draait met Ultra chipset,snel maar beperkingen.
Het heet wel neo 2 :) .

• Ephera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-05 19:08
Ik heb HWinfo32 geinstalleerd, en dat programma zegt wel dat ik 2gb heb.

Tijdens het booten, staat er wel dat hij Single Channel draait in mijn bios en als hij die memory controle uitvoert loopt hij op tot de 1567nogiets volgens mij, gaat net even te snel om dat precies te kijken, maar de 2000nogwat haalt hij in ieder geval niet!

Als er nog "oplossingen" zijn hoor ik het graag, maar ik denk dat dit het hoogst haalbare is... bedankt voor alle reacties tot nu toe.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Ephera schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:50:
Ik heb HWinfo32 geinstalleerd, en dat programma zegt wel dat ik 2gb heb.

Tijdens het booten, staat er wel dat hij Single Channel draait in mijn bios en als hij die memory controle uitvoert loopt hij op tot de 1567nogiets volgens mij, gaat net even te snel om dat precies te kijken, maar de 2000nogwat haalt hij in ieder geval niet!

Als er nog "oplossingen" zijn hoor ik het graag, maar ik denk dat dit het hoogst haalbare is... bedankt voor alle reacties tot nu toe.
je kan voor +- €20.- al een reepje van 1 gig kopen(zie pricewatch frontpage)
imo haal die 2 x 512 eruit.
je draait nu single channel met je geheugen en dat scheelt toch wel wat in de preformance.
bovendien kan je met 2 reepjes je memmory timing op 1T zetten ,en dat scheelt ook weer op je preformance.
liefst koop je hetzelfde reepje(igg dezelde chips erop) van 1 gig erbij (niet al het geheugen werkt goed met elkaar)
;)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1