Processor schoonmaken bij vervangen proc.fan

Pagina: 1
Acties:

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 13:43
Hoi,

Ik heb een 4 jaar oude computer met daarop een AMD Athlon XP 2100+ (waarschijnlijk Palomino). Deze processor is altijd erg heet geworden (55 graden), maar na de laatste tijd begon hij problemen te geven. Bij spelletjes liep de temperatuur op tot 80 graden. Ik heb hem vervolgens gestofd, maar bij idle bleef hij war (65 graden). Aangezien hij ook altijd best veel lawaai maakte wou ik deze vervangen met een Arctic Cooler Copper Lite Silent 3 fan.

Ik heb deze aangeschaft en ik demonteerde de originele stock heatsink en zo zagen mijn processor en heatsink eruit:

Processor (1600x1200; 896 kb):
http://dl.getdropbox.com/u/234517/P1020117.JPG

Heatsink: (1600 x 1200; 896 kb)
http://dl.getdropbox.com/u/234517/P1020119.JPG

Zoals je ziet is al dat plak spul van de heatsink (waarschijnlijk door de hitte) om de processor heengesmolten. Er zit ook een beetje op het middelste stukje (hitte-transductieplaat van de processor?). DIt ziet er niet zo mooi uit. Met een servetje of wattenstaafje krijg ik het niet weg.

Wat kan ik nu het beste doen?

Koelpasta eropsmeren nieuwe heatsink met fan erop en duimen maar? Of zou het een beter idee zijn om heel voorzichtig met een mesje het middelste stuk proberen schoon te maken?

Ik neig zelf naar het eerste, maar graag krijg ik wat advies.

EDIT: Ik had oorspronkelijk geschreven dat het een AMD 2200 was, maar hij draait op 1733 Mhz dus ik heb me klaarblijkelijk vergist.

[ Voor 6% gewijzigd door filipy23 op 27-10-2008 11:07 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Absoluut geen nieuwe pasta en opnieuw monteren !!! Dan weet je zeker dat je koeler niet voldoende contact maakt.

Wasbenzine, terpentine, werkt allemaal als een trein. Stukje keukenpapier vochtig maken met wasbenzine of terpentine, voorzichtig stukje bij beetje de processor schoonmaken, zorgen dat je voldoende keukenpapier hebt want vloeibaar loopt dat spul alle kanten op en lekker blijven poetsen totdat je heatsink en processorcore helemaal schoon zijn.
Daarna even goed met een schone droge doek afnemen, een minuut of 10 laten staan zodat alle resten kunnen vervliegen en daarna weer netjes koelpasta aanbrengen en koeler monteren.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:39
al met wat alcohol geprobeerd schoon te maken? Als dat niet help misschien vanaf een afstand met een fohn erop blazen zodat de cpu warm wordt zodat het spul wat zachter wordt.

• filipy23
Okay,

Keukenpapier en terpentine gaat prima. Het middenstuk (transductie gedeelte) is weer helemaal schoon. De randjes eromheen gaan echter bijzonder lastig weg. Is het belangrijk dat dit helemaal schoon wordt? Het belemmert het contact met de nieuwe cooler en de transductieplaat helemaal niet...

Een fohn gebruiken gaat niet. Die heb ik niet.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wattenstaafjes al geprobeerd?
Hell, ik heb pas wat troep weg gekrabt met een schroevendraaier. Kwestie van voorzichtig zijn.
Was te hard om te poetsen, dus dan moet je toch iets...

Trouwens, je hebt het over een "transductie" gedeelte? Je kijkt direct naar de core van de processor hoor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 25-10-2008 18:14 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• filipy23
McKaamos schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:14:
Wattenstaafjes al geprobeerd?
Hell, ik heb pas wat troep weg gekrabt met een schroevendraaier. Kwestie van voorzichtig zijn.
Was te hard om te poetsen, dus dan moet je toch iets...
Ga ik direct proberen.
Trouwens, je hebt het over een "transductie" gedeelte? Je kijkt direct naar de core van de processor hoor ;)
Juist, Ik had al zo'n vermoeden dat dat daar ergens zat maar ik ben geen expert, en ik moest het beestje toch een naam geven :P.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:45

IceStorm

This place is GoT-like!!!

McKaamos schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:14:
Hell, ik heb pas wat troep weg gekrabt met een schroevendraaier.
Yep, met de onderkant van een koelbok hoef je wat minder voorzichtig te zijn. Overigens, voor echt harde pasta, ik heb een koelblok gewoon wel eens een halve dag in stickeroplosspul (dat gebruik ik altijd) laten weken, werkte perfect :P.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als het echt niet wil en ook de schroevendraaier met zachte krachten geen resultaat geeft monteer je alles weer, laat je de CPU even stressen zodat de boel lekker warm wordt (maak hem niet dood :X ) dan snel de PC uit, koelblok los en het zou een stuk makkelijker moeten gaan.

• filipy23
IceStorm schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:23:
[...]

Yep, met de onderkant van een koelbok hoef je wat minder voorzichtig te zijn. Overigens, voor echt harde pasta, ik heb een koelblok gewoon wel eens een halve dag in stickeroplosspul (dat gebruik ik altijd) laten weken, werkte perfect :P.
Het koelblok hoeft niet schoon. Ik heb een nieuwe fan+heatsink gekocht zoals ik in de eerste post al aangaf.

Verder, de processor core is praktisch schoon. Wat me wel opviel is dat de plaat naast de core hier en daar helemaal zwart is (zat onder dat kleefspul van de originele stock-heatsink). Ik hoop niet dat dat ooit problemen gaat geven....

In ieder geval, ik laat hem nu drogen en na het eten monteer ik de nieuwe heatsink en zien we wel of die het nog doet :P.

• filipy23
Okee,

De processor wordt met de nieuwe koeler slechts 51 graden op idle (In ieder geval, daar lijkt het op. Toen ik hem aanzette en speedfan opstarte begon ie op 47 graden, maar telt langzaamaan door naar de 52 graden...). Das al een aardige verbetering (alhoewel ik gehoopt had de 45 graden te halen). Hij is wel stil in ieder geval, das ook mooi meegenomen.

Bedankt iedereen voor de tips.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:28
filipy23 schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:45:
Okee,

De processor wordt met de nieuwe koeler slechts 51 graden op idle (In ieder geval, daar lijkt het op. Toen ik hem aanzette en speedfan opstarte begon ie op 47 graden, maar telt langzaamaan door naar de 52 graden...). Das al een aardige verbetering (alhoewel ik gehoopt had de 45 graden te halen). Hij is wel stil in ieder geval, das ook mooi meegenomen.

Bedankt iedereen voor de tips.
Vergeet de volgende punten niet:
- Processor temperatuur wordt gemeten door de Diode die onder de processor is bevestigd.
- De gemeten temperatuur is de temperatuur van de diode en deze kan afwijken van de werkelijke temperatuur.
- Een processor kan op 80 graden Celsius nog werken.

• filipy23
mmm,

Hij is opgeklommen naar 65 graden na 1 leveltje lego batman, zonder dat de temperatuur stijging afvlakte... nu hij weer aan het bijkomen is terwijl ik op tweakers.net rondstruin lijkt hij op 59 graden te stabiliseren.

Hij is dus zo'n 10 graden koeler dan die andere processor, maar nog steeds erg warm....

Is dit iets om me zorgen over te maken?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:28
filipy23 schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:03:
mmm,

Hij is opgeklommen naar 65 graden na 1 leveltje lego batman, zonder dat de temperatuur stijging afvlakte... nu hij weer aan het bijkomen is terwijl ik op tweakers.net rondstruin lijkt hij op 59 graden te stabiliseren.

Hij is dus zo'n 10 graden koeler dan die andere processor, maar nog steeds erg warm....

Als ie te heet wordt stort je pc in elkaar , dan merk je het wel. Voor de rest, slaap zacht...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

IceStorm schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:23:
[...]

Onderkant koelblok? Ik doelde meer op het randje van de core ;)
Vooral die kauwgum stijl pasta droogt daar nogal eens op zodat je een dikke roze rand om de core heen hebt zitten.
Klein schroevendraaiertje en heel voorzichtig zijn, maar kan best.
Andere oplossing is wattenstaafjes met thinner, maar lang niet iedereen heeft thinner in huis. Super aggressief, maar een processor heeft er geen last van.

Houd er trouwens rekening mee dat thinner, terpentine en meer van dat soort zaken olierafinaten zijn en dus vettig. Dat wil je niet op je CPU hebben na installatie. Altijd afvegen met alcohol dus (b.v. spiritus)
filipy23 schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:03:
mmm,

Idle stabiliseertie op 59 graden? Das nog best pittig, zelfs voor een AthlonXP.
Heb je wel goede luchtdoorstroming in je kast?
If not, van voor onder naar achter boven laten stromen is het beste. Warme lucht stijgt namelijk op, en voor naar achter zorgt dat de warme lucht niet direct bij de intake weer ingezogen wordt.
Termi schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:16:
[...]

Als ie te heet wordt stort je pc in elkaar , dan merk je het wel. Voor de rest, slaap zacht...
Bij jou wel ja, verder komt er bij de rest van de computers meestal gewoon een reeks piepjes uit of een rookwoklje ;)

[ Voor 58% gewijzigd door McKaamos op 25-10-2008 20:40 ]

• filipy23
Idle stabiliseertie op 59 graden? Das nog best pittig, zelfs voor een AthlonXP.
Heb je wel goede luchtdoorstroming in je kast?
If not, van voor onder naar achter boven laten stromen is het beste. Warme lucht stijgt namelijk op, en voor naar achter zorgt dat de warme lucht niet direct bij de intake weer ingezogen wordt.
De stockcooler van AMD die ik eerst had, was 65 graden zodra ik hem opstarte. Met de artic cooler, begint als windows is opgestart op 44 graden en loopt dan in 20 minuten op naar 59 graden. Volgens mij suggereert dit sterk dat de airflow in de kast niet goed is.

Edit: Als ik de kast opensloop daalt de temperatuur gelijk (binnen 5 minuten) naar 51 graden. Echter, de lucht in de kast voelt vrij koel aan. Ook als ik mijn vingers de uiterste kant van de heatsink leg, voelt niet als 59 graden aan. Eerder rond de 40 graden (alhoewel ik dit vrij lastig te zeggen ben, want ik heb sowieso niet zo snel last van heet water etc.).

Ik heb na het schoonmaken met terpentine, de processor afgenomen met wat doekjes, maar niet meer met alcohol schoongemaakt, omdat ik dat niet in huis heb. Zou de oorzaak er in kunnen leggen dat de hitte overdracht tussen core en heatsink niet optimaal is?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

filipy23 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 09:07:
[...]

De stockcooler van AMD die ik eerst had, was 65 graden zodra ik hem opstarte. Met de artic cooler, begint als windows is opgestart op 44 graden en loopt dan in 20 minuten op naar 59 graden. Volgens mij suggereert dit sterk dat de airflow in de kast niet goed is.

Edit: Als ik de kast opensloop daalt de temperatuur gelijk (binnen 5 minuten) naar 51 graden. Echter, de lucht in de kast voelt vrij koel aan. Ook als ik mijn vingers de uiterste kant van de heatsink leg, voelt niet als 59 graden aan. Eerder rond de 40 graden (alhoewel ik dit vrij lastig te zeggen ben, want ik heb sowieso niet zo snel last van heet water etc.).

Ik heb na het schoonmaken met terpentine, de processor afgenomen met wat doekjes, maar niet meer met alcohol schoongemaakt, omdat ik dat niet in huis heb. Zou de oorzaak er in kunnen leggen dat de hitte overdracht tussen core en heatsink niet optimaal is?
Dat kan een paar graden verschil maken, niet dattie er door oververhit raakt.

Anyway, dat de temperatuur zoveel daalt als het zijpaneel er af is wijst er op dat de lucht stroom verre van optimaal is.
Als je het goed doet, is de CPU frisser als je het zijpaneel er op hebt. Daar zou ik maar eens wat onderzoek naar doen ;)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 23:48

r0b

filipy23 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 09:07:
[...]

Het lijkt enigszins airflow gerelateerd, alhoewel je temps nou niet echt schrikbarend hoog zijn.
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:08

Reptile209

- gers -

De temperatuur die je krijgt met de kast open, is ongeveer de laagste temperatuur die je gaat krijgen op je processor. Als die goed (genoeg) is, hoef je niks meer aan je CPU-cooler te doen. Je geeft al aan dat met de kast open de temps opeens 10 graden lager worden: ja, dat ligt dan aan de aan- en afvoer van lucht in je kast. Kijk eens of die te optimaliseren is. Check of de kabels niet teveel airflow belemeren, kijk of het zou kunnen helpen om één of twee fans in je kast te monteren om betere airflow te krijgen (er staat in één van de FAQs een mooie uitleg over wat werkt en wat niet).

Zo scherp als een voetbal!

• filipy23
r0b schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 09:13:
[...]

Het lijkt enigszins airflow gerelateerd, alhoewel je temps nou niet echt schrikbarend hoog zijn.
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
halve rijstkorrel, denk ik, maar vond ik lastig in te schatten, misschien is het wel een hele geworden.

• filipy23
Reptile209 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 09:13:
De temperatuur die je krijgt met de kast open, is ongeveer de laagste temperatuur die je gaat krijgen op je processor. Als die goed (genoeg) is, hoef je niks meer aan je CPU-cooler te doen. Je geeft al aan dat met de kast open de temps opeens 10 graden lager worden: ja, dat ligt dan aan de aan- en afvoer van lucht in je kast. Kijk eens of die te optimaliseren is. Check of de kabels niet teveel airflow belemeren, kijk of het zou kunnen helpen om één of twee fans in je kast te monteren om betere airflow te krijgen (er staat in één van de FAQs een mooie uitleg over wat werkt en wat niet).
Ik zal daar inderdaad is naar gaan kijken. De kabels zitten allemaal netjes weggestopt (denk ik). De lucht die aangezogen en uitgeblazen wordt om de processor heen met kast open voelt erg koel aan (20 graden). Ik zal is gaan kijken of ik de airflow kan verbeteren. Ik zal binnenkort ook nog een fototje posten.

De heatsink lijk nu echt meer richting de 35 graden aan te voelen (onderste plaat). De bovenste plaat voelt nog iets kouder aan en de zijranden van de platen in het midden daar voel ik helemaal niks warms aan....airflow kan verbeteren. Ik zal binnenkort ook nog een fototje posten.

• filipy23
Joh, zelfs als ik de zijkant van mijn kast half open tegen mijn kast aanzet loopt de 4 graden temperatuur op....

1600x1200; 896kb
http://dl.getdropbox.com/u/234480/P1020120.JPG

Verder, zo ziet mijn computer er van binnen uit:
http://dl.getdropbox.com/u/234480/P1020122.JPG

Zoals je ziet zitten er erg veel kabels rechts van de processor. Ik ben hier ook niet helemaal tevreden voor, maar vooral de IDE kabels zijn onmogelijk om beter weg te stoppen, omdat de IDE aansluiting op het moederbord vlak achter de onderste HD zit en dus in kronkels moet om alsnog aangesloten te worden. De HD kan niet een vak naar beneden omdat daar de videokaart in de weg zit. Ik weet niet of de kabelsl erg problematisch zijn. Wel is het zo dat de airflow uit de processor cooler naar links en naar rechts gaat. Er wordt dus warme lucht achter de kabels geeblazen. Verder zit daar ook een geheugenmodule. Deze is 30 graden als de kast open staat en 34 graden als ie dicht is. Dat valt dus wel mee. Aangezien de geheugenmodule helemaal links vlak naast de processor zit (niet zichtbaar op de foto), zal ik hem binnenkort eens een stuk naar rechts verplaatsen. Misschien verbetert dat de airflow.

Ikzelf denk dat de temperatuur oploopt omdat de warme lucht niet goed afgevoerd wordt met een dichte kast. Mogelijk is de airflow van de voeding niet optimaal. Deze zal denk ik ook wel vol stof zitten. Is het aan te raden deze open te schroeven en schoon te maken?

Een alternatief is om een fan te installeren in de kast gelijk naast de processor. Daar is zoals je op de foto kan zien ruimte voor. Kan ik hier gewoon een fan plaatsen die lucht naar buiten blaast? of moet ik dan ook ergens een intake fan plaatsen om de druk op peil te houden? Ik kan namelijk nergens laag in mijn kast hier een goede plek voor vinden....

[ Voor 12% gewijzigd door filipy23 op 26-10-2008 11:05 ]

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-02 01:54
Ik zou de airflow van de processorblok naar boven en beneden doen. Ik heb het ook zo geconfigureerd.
De fan krijgt namelijk de warmte van de kabels weer terug. (soort van circulatie) maar als je boven en beneden doet worden je kabels niet warm, en je airflow van de processorblok gaat naar de voeding en naar je videokaart.

Jammer dat je geen fanplaats heb aan de voorkant van je kast. dan kan de flow cool intake voor
en warm out achter.
Ik zou wel 1 fan plaatsen achter, het helpt wel (heb een AMD XP2000+ trouwens.)

[ Voor 40% gewijzigd door THEMAN!! op 26-10-2008 11:21 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

filipy23 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:00:
Joh, zelfs als ik de zijkant van mijn kast half open tegen mijn kast aanzet loopt de 4 graden temperatuur op....

1600x1200; 896kb
http://dl.getdropbox.com/u/234480/P1020120.JPG

Verder, zo ziet mijn computer er van binnen uit:
http://dl.getdropbox.com/u/234480/P1020122.JPG

Zoals je ziet zitten er erg veel kabels rechts van de processor. Ik ben hier ook niet helemaal tevreden voor, maar vooral de IDE kabels zijn onmogelijk om beter weg te stoppen, omdat de IDE aansluiting op het moederbord vlak achter de onderste HD zit en dus in kronkels moet om alsnog aangesloten te worden. De HD kan niet een vak naar beneden omdat daar de videokaart in de weg zit. Ik weet niet of de kabelsl erg problematisch zijn. Wel is het zo dat de airflow uit de processor cooler naar links en naar rechts gaat. Er wordt dus warme lucht achter de kabels geeblazen. Verder zit daar ook een geheugenmodule. Deze is 30 graden als de kast open staat en 34 graden als ie dicht is. Dat valt dus wel mee. Aangezien de geheugenmodule helemaal links vlak naast de processor zit (niet zichtbaar op de foto), zal ik hem binnenkort eens een stuk naar rechts verplaatsen. Misschien verbetert dat de airflow.

Ikzelf denk dat de temperatuur oploopt omdat de warme lucht niet goed afgevoerd wordt met een dichte kast. Mogelijk is de airflow van de voeding niet optimaal. Deze zal denk ik ook wel vol stof zitten. Is het aan te raden deze open te schroeven en schoon te maken?

Een alternatief is om een fan te installeren in de kast gelijk naast de processor. Daar is zoals je op de foto kan zien ruimte voor. Kan ik hier gewoon een fan plaatsen die lucht naar buiten blaast? of moet ik dan ook ergens een intake fan plaatsen om de druk op peil te houden? Ik kan namelijk nergens laag in mijn kast hier een goede plek voor vinden....
Alternatieve optie is absoluut aan te raden. Zou mijn eerste keuze zijn zelfs. Een paar stille 80mm fans als outtake in die ruimte doet een hoop goeds voor je temperatuur..
Je creeert wel onderdruk op die manier, waardoor je systeem meer stof naar binnen zal zuigen door de spleetjes in je kast, maar dat is een kwestie van onderhoud.

Je kast bied helaas niet echt de mogelijkheid om een overdruksituatie te maken, gezien het gebrek aan ventilatie openingen aan de voorkant om lucht in te laten stromen..
Dat zou wel optimaal zijn, gezien alle inkomende lucht dan op 1 plek binnen komt en je dan stof kan opvangen met een stof filter.
THEMAN!! schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:13:
Ik zou de airflow van de processorblok naar boven en beneden doen. Ik heb het ook zo geconfigureerd.
De fan krijgt namelijk de warmte van de kabels weer terug. (soort van circulatie) maar als je boven en beneden doet worden je kabels niet warm, en je airflow van de processorblok gaat naar de voeding en naar je videokaart.

Jammer dat je geen fanplaats heb aan de voorkant van je kast. dan kan de flow cool intake voor
en warm out achter.
Ik zou wel 1 fan plaatsen achter, het helpt wel (heb een AMD XP2000+ trouwens.)
Op Socket A kan je meestal niet draaien zoals je dat op een Socket775 b.v. wel kan, je zit namelijk vast aan twee clip punten, en meestal 1 sleuf waar de clip doorheen ligt.\

Oh en niet te vergeten, op SocketA heb je 9 van de 10 keer aan 1 kant van de bodem een hoger deel zitten die over het ZIF mechanisme van het socket valt., draaien is dan zelfs dodelijk voor je CPU.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 26-10-2008 14:31 ]

• roland83
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 19:32
Ik heb zelf een Athlon XP 2400+ gehad (vrijwel identiek aan de 2200+), waarbij het gigantisch hielp om een grotere koeler te plaatsen en fans in de kast. Mijn videokaart was wel kleiner, dus kon de lucht makkelijker van voor naar achteren stromen. Aan de achterkant deed 1 8 cm fan het werk, dat zorgde voor een idle temperatuur van 36 graden (!) en een stressed temperatuur van 48 graden. Met standaardkoeler en andere fans werd de proc idle 48 graden en stressed 62. Dus: ik zie echt wel heil in een fan in jouw systeem, succes ermee!

• filipy23
Okay,

Ik ga nu een fan kopen voor de kast en deze monteren.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat mijn computer na het opstarten heel langzaam op blijft lopen. Hij begint op 35 graden en doet er 10 minuten over om te lopen naar 59 graden. Is dit echt een airflow probleem of kan het zijn dat ik misschien toch net iets teveel koelpasta heb gebruikt?

Zie hier de de resultaat van speedfan na 10 minuten mijn computer aan te hebben:
http://dl.getdropbox.com/u/234480/cooling.bmp

Temp1 is geheugen temperatuur. Temp 2 is denk ik de processor en Temp 4 zou goed de voeding kunnen zijn.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

filipy23 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 21:50:
Okay,

Ik ga nu een fan kopen voor de kast en deze monteren.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat mijn computer na het opstarten heel langzaam op blijft lopen. Hij begint op 35 graden en doet er 10 minuten over om te lopen naar 59 graden. Is dit echt een airflow probleem of kan het zijn dat ik misschien toch net iets teveel koelpasta heb gebruikt?

Zie hier de de resultaat van speedfan na 10 minuten mijn computer aan te hebben:
http://dl.getdropbox.com/u/234480/cooling.bmp

Temp1 is geheugen temperatuur. Temp 2 is denk ik de processor en Temp 4 zou goed de voeding kunnen zijn.
Lucht in de kast moet opwarmen, kan best 10 minuten duren bij een cold boot.

Voeding heeft btw 9 van de 10 keer geen uitleesbare sensor, en alssie dat wel heeft zou je moederbord er nog een aansluiting voor moeten hebben, dus temp4 is hoogstwaarschijnlijk een ambient temp sensor in je kast.

Geheugen wordt ook nooit gemeten door het moederbord, want daar zitten simpelweg geen sensors in.
Waarschijnlijker is dat een van de twee je northbridge is, want die hebben normaalgesproken wel een sensor, en worden sterk beinvloed door je CPU, gezien die er vlak bij zit.

Volgens mij is het zo:
CPU : Temp2
Northbridge : Temp4
Ambient: Temp1

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 26-10-2008 21:59 ]

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-02 01:54
McKaamos schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:23:

Op Socket A kan je meestal niet draaien zoals je dat op een Socket775 b.v. wel kan, je zit namelijk vast aan twee clip punten, en meestal 1 sleuf waar de clip doorheen ligt.\

Oh en niet te vergeten, op SocketA heb je 9 van de 10 keer aan 1 kant van de bodem een hoger deel zitten die over het ZIF mechanisme van het socket valt., draaien is dan zelfs dodelijk voor je CPU.
ojaa dat was ik vergete ja, heb nu ook trouwens P4 dus ben m snel vergete TNX!

maar btw, een nieuwe proc. koeler is dan wel handig. maar vergeet niet dat extra fan die je wilt kopen achter gaat plaatsen. dan blaast ie toch wel een beetje warm lucht naar buite en dan daalt de temp die uit je voeding fan komt.

trouwens heb je in je bios je fan handmatig geinstalleerd of een programma die in de achtergrond draait?
want dat kan ook wel de oorzaak zijn.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

THEMAN!! schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:22:
[...]

ojaa dat was ik vergete ja, heb nu ook trouwens P4 dus ben m snel vergete TNX!

maar btw, een nieuwe proc. koeler is dan wel handig. maar vergeet niet dat extra fan die je wilt kopen achter gaat plaatsen. dan blaast ie toch wel een beetje warm lucht naar buite en dan daalt de temp die uit je voeding fan komt.

trouwens heb je in je bios je fan handmatig geinstalleerd of een programma die in de achtergrond draait?
want dat kan ook wel de oorzaak zijn.
Huh? In duidelijk nederlands graag ;) snap er niks van ;)
Anyway, in je Bios kan je je fan niet installeren, hooguit de RPM waarde uitlezen.

Temperatuur wordt op (fatsoenlijke, recentere modellen) SocketA borden direct onder de CPU uitgelezen en soms direct vanuit de CPU.
In het eerste geval zijn de waardes altijd te laag gelezen (in het echt hoger), in het tweede geval komt het tot ongeveer 3 graden onder en 3 graden boven de gemeten temperatuur.
9 van de 10 Biossen lezen direct onder de CPU (in dat vakje middenin het socket), en meten altijd te laag (tot 10 graden afwijking is niet vreemd). Software leest in de meeste gevallen de sensor van de CPU en is acurater.

In beide gevallen is 59 graden idle gewoonweg te hoog. Ventilator als outtake achterin ter hoogte van de CPU is sterk aan te raden.

Verwijderd

Outtake haalt weinig uit, teminste als dat de enige manier van flow is. Als je de fan niet op outtake zet maar op intake, wordt het een stuk koeler. Probeer zelf maar eens.

En wat betreft je temperatuurissue, de CPU draait normaliter niet zoals de A64 met automatisch een Hlt-instructie. Dat verklaard waarom de Athlon64 een stuk koeler is en jouw CPU ruim 54graden idle draait. Probeer eens Cpu-idle en meet dan eens de temperatuur. Je zal versteld staan ;)

En wil je helemaal uitbundig testen op temperatuur, check dan Orthos en doe een CPU-stress test alleen op Priority 7. Geheid succes ;)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:10

Thandor

SilverStreak

Let wel op dat je hier een AMD Athlon XP met 'Palomino'-core hebt. Die zijn 180nm en worden behoorlijk warm. Zeker gezien je de 2000+2100+ versie hebt, dat zijn één van de warmste Socket A processoren (de 'Palomino' 2100+ en 1400MHz 'Thunderbird' zijn het warmst). Zelf zou ik mij niet zoveel zorgen maken als deze 60C (of meer) werd. 60C is trouwens een temperatuur waar die 'Palomino' totaal geen problemen mee heeft :).

Als het mijn PC was zou ik zorgen dat er een 80MM fan achterin die kast kwam waardoor de warme lucht er uitgeblazen wordt. Een intake fan lijkt mij eerlijk gezegd niet nodig omdat de verse lucht via de zijkant van kast naar binnen kan. Daar zit immers een klein rooster.

[ Voor 1% gewijzigd door Thandor op 27-10-2008 15:56 . Reden: Foutje! ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Het oppervlak van zo'n core is ook klein, dat maakt het moeilijk de chip ook goed te koelen. De hedendaagse CPU's komen met allerlei truucjes en lagere TDP-waardes (waardoor minder warmte-uitstoot) die de vroegere CPU's (nog) niet hadden. De Palomino kan inderdaad gefrituurd worden als je ook maar 1 moment de PC aanzet zonder heatsink.

• filipy23
Thandor schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:15:
Let wel op dat je hier een AMD Athlon XP met 'Palomino'-core hebt. Die zijn 180nm en worden behoorlijk warm. Zeker gezien je de 2000+ versie hebt, dat zijn één van de warmste Socket A processoren (de 'Palomino' 2100+ en 1400MHz 'Thunderbird' zijn het warmst). Zelf zou ik mij niet zoveel zorgen maken als deze 60C (of meer) werd. 60C is trouwens een temperatuur waar die 'Palomino' totaal geen problemen mee heeft :).

Als het mijn PC was zou ik zorgen dat er een 80MM fan achterin die kast kwam waardoor de warme lucht er uitgeblazen wordt. Een intake fan lijkt mij eerlijk gezegd niet nodig omdat de verse lucht via de zijkant van kast naar binnen kan. Daar zit immers een klein rooster.
Okay, Ik heb in mijn openingspost 2200 geschreven, maar ik denk dat ik me vergist heb, want hij draait op 1733 Mhz (133 Mhz met een 13x multiplier). Ik denk dus dat ik inderdaad de allerwarmste Palomino 2100+ processor heb....

Ik ga vanmiddag een 80mm fan kopen, en ik zal morgen is wat CPU stress programmatjes proberen. Het grootste probleem wat ik nog heb eigenlijk is dat als ie idle boven de 50 graden merkbaar een fan steeds harder begint te blazen per graad dat ie opwarmt. Ik vermoed dat dit de fan in mijn voeding is en niet de nieuwe proc fan want deze blaast de hele tijd op 2200 RPM. Ik zal daar binnenkort is naar gaan kijken.
Pagina: 1