Systeem bevriest even na installatie HD

Pagina: 1
Acties:

• Jannemanishere
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik draai al een tijd probleemloos met een Raid-0 stripe. Een paar dagen geleden sloot ik een extra Sata harddisk aan voor backupdoeleinden. Zo eens in de 20 minuten ofzo bevriest mijn hele systeem voor een seconde of 10. Ook het afspelen van mp3-tjes stopt dan even (irritant!!!) en je hoort dan die extra HD weer gaan draaien. Als die op snelheid is loopt alles weer normaal, totdat na een tijdje het hele gedoe weer opnieuw begint.

Iemand een idee waaraan ik moet sleutelen?

Jan Willem

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gebeurt het ook als je die extra HD eruit haalt?

Verder is het wel zinvol als je informatie geeft, zoals over de rest van je systeem (hardware+software), wat je al geprobeerd hebt, etc. Nu kan alleen een helderziende adviseren.
Jannemanishere schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:55:
Een paar dagen geleden sloot ik een extra Sata harddisk aan voor backupdoeleinden.
Je realiseert je hopelijk dat dat geen echte backup gaat zijn? Een stroompiek en *poef* "backup" weg.

[ Voor 40% gewijzigd door gambieter op 25-10-2008 16:58 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jannemanishere
Systeeminfo: Asus P5Q / Intel Duo Core 2 / Raid-0 stripe Sata disks op poort 0 + 1 / Extra HD op poort 3/ Vista Ultimate SP1 / 2 Gb Ram / Bitdefender / Creative SB X-fi Platinium

Het gaat wel goed als ik die HD eruit haal.

Ik heb sterk de indruk dat het te maken heeft met de Vista instelling voor energie-besparing. Standaard gaat die HD na 20 minuten inactiviteit uit. Wanneer ik die instelling wijzig naar bijv 120 minuten gaat het voor die tijd goed. Maar als ik de PC opnieuw opstart of uit de slaapstand komt staat die instelling weer op 20 minuten. Ook gaat de PC niet 'zelf' in de slaapstand na de ingestelde tijd. Handmatig weer wel.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het kan ook zijn dat je voeding een beetje zwak is, je kunt dit testen door een aantal andere non-essentiele hardware eruit te halen en kijken of het dan ook gebeurt. Ga verder spelen met de powersettings en probeer eens een live CD als Knoppix.

Geef verder ook aan wat voor harddisks (merk+type, sATA1 of sATA2).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jannemanishere
Voeding is behoorlijk oversized. In de Raid-0 set zitten 2x Samsung 501 LJ en de extra HD is een Samsung 753 LJ.
Ondertussen pruts ik rustig verder met de instellingen. Ook wel leuk zo'n puzzeltje oplossen met dit *&^%$# weer :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Size doesn't matter, specs do. Geef even het merk en type, een Sweex 600W is heel wat anders dan een Antec 600W :) .

• Jannemanishere
Cooler Master Silent Pro M600, modulair

• Jannemanishere
Na wat geobserveer het volgende:
het systeem bevriest een seconde of 5 totaal, tegelijkertijd zie ik het HD-ledje constant branden en hoor ik een harde schijf op toeren komen. Het HD-ledje gaat weer uit en alles loopt als een zonnetje...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het probleem dat je daar beschrijft klinkt mij erg bekend in de oren. Ik had eerst een RAID 0 met 2 van die 500GB Samsungdrives. Wat blijkt, Samsungschijven hebben behoorlijk wat problemen met RAIDarray's. Ze blijven vaak haperen, de drives vallen spontaan uit array's of je hebt in een keer datacorruptie.

Je kunt kijken naar een firmware update van de disks, al zijn die er volgens mij niet voor de T166s. De oplossingen die dan resten zijn of de disks vervangen door een ander merk, of de hdds niet in RAID draaien.

• Jannemanishere
Ik ben weer wat verder gekomen; alles draait goed met die Raid 0 set (bestaande uit twee identieke Samsung drives - zie hierboven). Pas nadat ik een derde sata-HD aansluit begint het gedonder. Het lijkt er toch op dat het wat te maken heeft met het weer benaderen van die schijf als hij in "slaap"stand staat na xx minuten inactiviteit. Ik heb hem sinds gisterenmiddag afgekoppeld en alles loopt als een zonnetje...

[ Voor 0% gewijzigd door Jannemanishere op 29-10-2008 12:04 . Reden: typefout ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 23:58
Dit klinkt mij ook heel bekend heb er al een jaar last van. Echter ik heb 3x een seagate barracuda 7200.10 320GB erin. Mijn pc loopt ook regelmatig eventjes vast om vervolgens na het tikken van de harddisk vrolijk verder te gaan. Asus P5B Deluxe. Vista 64 bit. Dus als iemand een opossing weet?

Voeding overings een Zalman HP600 en draai geen RAID. Bij mij lijkt het ook met die slaapstand te maken te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door wiene op 29-10-2008 13:32 ]

Pagina: 1