Toon posts:

Na annulering en terugstorting toch geleverd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijd geleden heb ik een Laptop besteld (IDeal meteen betaald). paar dagen later heb ik die bestelling geannuleerd, hiervan heb ik een bevestiging gekregen en ook het geld is weer netjes teruggestort.
nu hebben ze de laptop (ongeveer 1 maand later) toch geleverd! ik heb al een mail gestuurd naar het bedrijf maar hier nog geen reactie op gehad (8 dagen geleden). dus ik denk dat ik nog een mail ga sturen....

ik neem aan dat hij terug moet(jammer)?? ik weet niet zo veel af van deze juridische zaken dus misschien dat iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan doen?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:23

BHQ

Lijkt me simpel toch? Gewoon eerlijk contact opnemen (bellen?) met de winkel dat je geannuleerd hebt en toch geleverd hebt gekregen. Lijkt me wel netjes om dan de kosten om de boel terug te zenden vergoed te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door BHQ op 25-10-2008 15:30 ]

Verwijderd

Als iets jou ongewenst wordt opgestuurd is het aan het bedrijf om actie te nemen, je had ze dus officieel niet eens hoeven te mailen. Je hebt ze nu echter op de hoogte gesteld en ze een kans gegeven. Geen idee hoeveel jaar het duurt voordat het officieel jouw eigendom wordt, je bent in ieder geval niet verplicht het product naar ze op te sturen of contact met ze te zoeken (die verantwoordelijkheid ligt bij hen).

Uiteraard is het wel netjes om te mailen en het gewoon naar ze te versturen (waarbij je hen gewoon laat betalen voor de verzendkosten, zijn zulke constructies eigenlijk nog mogelijk bij de TPG?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat ikzelf geen recht heb op het product en het dus in die zin ook niet mag uitpakken/gebruiken/verkopen of iets dergelijks. ik heb ze ook maar direct gemaild. heb hier geen reactie op gehad dus dan denk je toch... ze reageren niet, wat als ik hem houd...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:35:
Ik neem aan dat ikzelf geen recht heb op het product en het dus in die zin ook niet mag uitpakken/gebruiken/verkopen of iets dergelijks. ik heb ze ook maar direct gemaild. heb hier geen reactie op gehad dus dan denk je toch... ze reageren niet, wat als ik hem houd...
Ze reageren nog niet. Als ze pas over een maand reageren ben je ook gewoon verplicht het product terug te sturen, aangezien het niet jouw eigendom is. Het is alleen voor de wet geen diefstal aangezien jij het product 'ongewenst' hebt ontvangen

offtopic:
In een zekere zin zijn mensen toch wel ironisch.. Als ze iets in handen krijgen willen ze het houden ook al is het niet hun eigendom, maar als ze moeten betalen voor iets dat ze niet hebben ontvangen dan komen ze in protest. In dat opzicht zijn mensen toch altijd op zoek naar wat voor hun het voordeligst uitpakt :P (vergelijking: je verkoopt iets op marktplaats, nieuwe eigenaar wil koop ongedaan maken en wil het geld terug. In goed vertrouwen stuur je het geld terug, maar je wordt boos als het product niet terug komt

Verwijderd

Je hebt ze al een mail gestuurd, dat is heel netjes. Je zou over een tijdje nog eens een mail kunnen sturen en het ding voorlopig ergens onder in een kast flikkeren (je de koop immers niet voor niets ongedaan gemaakt dus nodig heb je hem niet). Na twee mails kun je wel zeggen dat je je best gedaan hebt en dat het verder aan het bedrijf is maar ik weet niet hoelang ze er nog aanspraak op kunnen maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:42:
[...]

offtopic:
In een zekere zin zijn mensen toch wel ironisch.. Als ze iets in handen krijgen willen ze het houden ook al is het niet hun eigendom, maar als ze moeten betalen voor iets dat ze niet hebben ontvangen dan komen ze in protest. In dat opzicht zijn mensen toch altijd op zoek naar wat voor hun het voordeligst uitpakt :P (vergelijking: je verkoopt iets op marktplaats, nieuwe eigenaar wil koop ongedaan maken en wil het geld terug. In goed vertrouwen stuur je het geld terug, maar je wordt boos als het product niet terug komt
Marktplaats en een online shop is niet echt een vergelijking... sorry, kan geen medelijde hebben voor bedrijven
:p

Vergeet daarnaast niet dat ik direct gemailt hebt :D so dont blame me!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 15:51 ]

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:17
Het bedrijf heeft recht op de laptop. Je hebt de overeenkomst om een laptop te kopen ongedaan gemaakt. Jouw recht op de laptop is vervallen, het recht van de webshop op betaling van jouw kant. Jij had al betaald, maar de webshop heeft het geld teruggegeven. In feite was er dus helemaal geen overeenkomst. Volgens art 203 lid 1 boek 6 van het burgerlijk wetboek heeft het bedrijf er recht op om de laptop terug te krijgen:
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:50:
Marktplaats en een online shop is niet echt een vergelijking... sorry, kan geen medelijde hebben voor bedrijven
:p
En ik geen medelijden met mensen die proberen misbruik te maken van een fout. Een email kan gemist worden, een telefoontje is wel zo netjes. Je weet dat de laptop niet van jou is, en mocht je geen echte moeite doen, dan moet je ook niet klagen als ze alsnog het geld afschrijven.

Waarbij ik echter het bedrijf de kans zou geven het op te laten halen. Ik zou geen kosten voorschieten voor terugzending, ze mogen een afspraak maken :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:40
Ze zullen het echter zelf moeten terugvorderen dus, wat ze tot nu toe nog niet hebben gedaan.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Niet alle bedrijven beantwoorden hun mail. Soms wordt het als spam gezien en weggegooid.
Ik zou maandag gewoon telefonisch contact opnemen.

Bij een bedrijf komen ze er meestal achter nadat ze hun boekhouding hebben gecheckt, of een van de medewerkers die laptop ineens mist...

[ Voor 33% gewijzigd door Onbekend op 25-10-2008 15:57 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 19:34

M.I.G.

[like an alien]

Ik snap de vraag eigenlijk niet. Hoop je de laptop gratis te houden ?
Gewoon contact opnemen, eventueel bellen. Laptop is niet van jou. Ze hebben dan wel een fout gemaakt maar hoeven hier niet op afgestraft worden. Eerlijkheid duurt het langst.

Verwijderd

Nou, als je een e-mailadres hebt en gooit vervolgens je post ongelezen weg ben je ook wel lekker bezig |:(
Maar daarom zeg ik ook: mail bewaren om aan te kunnen tonen dat je wel actie hebt ondernomen maar het bedrijf het er kennelijk bij laat zitten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:50:
[...]Marktplaats en een online shop is niet echt een vergelijking... sorry, kan geen medelijde hebben voor bedrijven
Waarom niet? Zowel bij marktplaats als bij een bedrijf heb je te maken met mensen... Ik weet zeker dat als jij vanavond op een verjaardag zit en je oom die ondernemer is dit verhaal vertelt vanuit zijn oogpunt (dure laptop kwijt, 600 euro schade voor het bedrijf) je dan de kant van de oom kiest ipv die van de klant die iets opgestuurd krijgt. En ik weet ook zeker dat als jij een bedrijf zou hebben, je mensen die het niet retourneren vervloekt :D
Vergeet daarnaast niet dat ik direct gemailt hebt :D so dont blame me!
En tot meer ben je volgens de wet niet verplicht, totdat zij contact met je opnemen.. Je zou ze maandag even kunnen bellen, of je kan besluiten het hierbij te laten. Jouw keuze, maar je mag het product uiteraard niet beschadigen en zult het in oorspronkelijke staat moeten inleveren als het bedrijf daarom vraagt

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:17
Kleine toevoeging op mezelf:
Als je zou besluiten om de laptop te houden, dan wordt deze over vijf jaar (vanaf de datum dat je deze ontvangen hebt) je eigendom. (art 3:309 juncto 3:101 juncto 3:114 BW)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:59:
Nou, als je een e-mailadres hebt en gooit vervolgens je post ongelezen weg ben je ook wel lekker bezig |:(
Want e-mail is het meest betrouwbare medium ooit, alle e-mail komt gegarandeerd aan... |:(

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:02:
Want e-mail is het meest betrouwbare medium ooit, alle e-mail komt gegarandeerd aan... |:(
Spamfilter, blacklisting, human error. Dus inderdaad, email versturen is imo niet voldoende om aan te tonen dat de TS echt moeite heeft gedaan :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
doeternietoe schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:52:
Het bedrijf heeft recht op de laptop. Je hebt de overeenkomst om een laptop te kopen ongedaan gemaakt. Jouw recht op de laptop is vervallen, het recht van de webshop op betaling van jouw kant. Jij had al betaald, maar de webshop heeft het geld teruggegeven. In feite was er dus helemaal geen overeenkomst. Volgens art 203 lid 1 boek 6 van het burgerlijk wetboek heeft het bedrijf er recht op om de laptop terug te krijgen:

[...]
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Ah bedankt! dit was wel de info waarna ik opzoek was. Ik zal zo vriendelijk zijn het bedrijf eraan herinnerden dat ze het product mogen terug vorderen (kunnen ze het komen ophalen).
dan zien we wel wat ze ermee doen. hoop in ieder geval dat ze reageren want vind het sowieso slecht dat een webshop niet reageert op een mail. (fouten worden er in ieder geval genoeg gemaakt :D en als een bedijf een fout maakt moet je der maar van profiteren >:) )

Als ze nog niet reageren dan heb ik er genoeg moeite voor gedaan, als ze er dan nog "iets" voor terug willen mogen ze zelf contact opnemen.

Bedankt voor de hulp mensen _/-\o_

[kun je als bedrijf gewoon 100 laptops versturen en dan een week later opbellen om hem terug te vorderen, of anders gewoon geld ervoor vragen :D?]

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 16:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:08:
[kun je als bedrijf gewoon 100 laptops versturen en dan een week later opbellen om hem terug te vorderen, of anders gewoon geld ervoor vragen :D?]
Ja, dat kan. De vraag is alleen of het een erg succesvolle toko gaat worden.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:08:
Als ze nog niet reageren dan heb ik er genoeg moeite voor gedaan, als ze er dan nog "iets" voor terug willen mogen ze zelf contact opnemen.
Doe dat dan wel via telefoon of een betrouwbaar medium, anders kun je alsnog in de problemen komen. Email is in ieder geval niet betrouwbaar genoeg.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Mag ik niet zeggen natuurlijk dit: Maar ik zou 'm lekker houden en doorverkopen of gaan gebruiken...
Mochten ze ooit contact met je opnemen gewoon doen of je dom bent en je annulering laten zien O-)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

CLB schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:59:
doen of je dom bent en je annulering laten zien O-)
Sommigen hebben daar geen moeite mee.... met dom doen.

Dan komt normaliter een shop met een afleveringsbewijs dat ondertekend is. Wie is er dan slim en wie dom bezig?

ARME AOW’er

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:38
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:37:
over het zomaar rondsturen van laptops:
[...]

Ja, dat kan. De vraag is alleen of het een erg succesvolle toko gaat worden.
waar haal je deze stelligheid vandaan als je niet weet hoe het zit?

http://wetboek.net/BW7/7.html

als een bedrijf jou ongevraagd iets toestuurt als een soort marketingactie mag je het houden. Interessant is hier wel de zinsnede "die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen". Bij TS is er duidelijk sprake van een vergissing dus hij mag de laptop niet zomaar houden.

• CLB
  • Niet online

CLB

EDIT: @ Guardian Angel:

Waar staat er in de TS dat hij heeft getekend voor de ontvangst...
Als je weet dat je een laptop besteld hebt bij bedrijf X en geannuleerd hebt..
En er komt opeens een pakketje uit het niets van bedrijf X teken je daar toch niet voor..

[ Voor 6% gewijzigd door CLB op 25-10-2008 17:12 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:11:

Je hebt gelijk, maar er is wel getekend voor ontvangst :) jammer dus, zal maar eerlijk moeten terug geven :'(

• CLB
  • Niet online

CLB

Ja kijk, dat wist ik niet! En dan houd 't 'houden' verhaaltje idd op, jammer!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:26
Dat wordt bellen

(na 5 jaar houden heb je ook niets aan. Kun je bij wijze van spreken het ding op de rommelmarkt voor 10 euro nog niet kwijt :D)

Verwijderd

CLB schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:49:
Wat is er jammer aan gerechtigheid? :/

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-10 13:45

weebl

YARR!

Ik zou er vooral niet al teveel moeite voor doen. Eén telefoontje is meer dan genoeg goodwill imho. Mochten ze je afwimpelen met iets als "Ja stuur maar op", dan zou ik meteen zeggen dat ze hem maar op komen halen, maar dat jij er geen rode cent aan uit gaat geven. Zij hebben het fout gedaan. Mocht er vervolgens alsnog niks gebeuren, dan stop je hem inderdaad gewoon ergens in een kast in de kelder, zodat, mochten ze hem terug willen, je hem gewoon terug kan geven. Een bedrijf is een professionele instelling, die z'n zaakjes gewoon in orde dient te hebben, hebben ze dat niet, dan is dat hun probleem.

Wat misschien ook een idee is:

Stuur een aangetekende brief (met handtekening retour), waarin je ze het hele verhaal vertelt. En ze een ultimatum stelt; bijvoorbeeld dat ze hem binnen een maand op moeten komen halen omdat ie anders in verband met ruimtegebrek weggegooid wordt.

Zo heb jij bewijs dat ze het gelezen hebben (ze hebben het immers ontvangen!).

Moet je je voorstellen dat ze 10 kuub zand (dat je besteld en vervolgens geannuleerd hebt...) in je tuin komen storten, en vervolgens niet meer op komen halen 8)7

Uiteraard verkoop je na die maand die laptop gewoon :7

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:00:
Wat is er jammer aan gerechtigheid? :/
Uiteraard niks :)
Zoals ik al zei:
CLB schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:59:
Mag ik niet zeggen natuurlijk dit:
Maar ik zou 'm lekker houden en doorverkopen of gaan gebruiken...
Achja zo'n meevallertje is toch altijd leuk imho... Betaal al genoeg aan al nonsens :+

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

CLB schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:49:
CLB schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:11:

Als je weet dat je een laptop besteld hebt bij bedrijf X en geannuleerd hebt..
En er komt opeens een pakketje uit het niets van bedrijf X teken je daar toch niet voor..
Nergens, dat zei ik toch ook niet.

Maar je kunt op je klompen aan aanvoelen dat een bedrijf iets van die waarde zodanig verstuurd wordt dat er een getekend ontvangstbewijs wordt verlangt.

Enig nadenken leert al snel dat de TS nóóit een topic zou hebben geopend als hij het ding aan de deur in zijn handen gedrukt had gekregen of het buiten aan de deurknop heeft gevonden.

Als je niets hebt besteld en er staat iemand met een pakket voor de deur en je tekent niet, dan gaat het pakket retour.

Drie redenen waarom jouw redenering niet kon kloppen en de TS bevestigt dat.

ARME AOW’er

• CLB
  • Niet online

CLB

Ken genoeg bedrijven die alles maar opsturen en die echt geen ontvangstbewijsjes hoeven
Waarom zou je geen topic openen als je geen handtekening zou hebben gezet..
En als je niets besteld hebt en er komt een pakketje voor je.. neem je het toch aan.. (nja ik wel)

Maar 't is goed, jij wint :)

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

En hoe is dit nu afgelopen ???

Cititzen of Ladonia

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ben ik ook wel benieuwd naar idd.

ik heb het andersom meegemaakt, laptop besteld, na een maand nog niet geleverd en op de dag dat ik wilde annuleren (ik had inmiddels een andere binnen) kwam de laptop ineens binnen.

nou ja prima, de laptops werden zakelijk ingezet en ik kon een andere werknemer ook blij maken met een klapjap :)
maar tot op de dag van vandaag heb ik nog geen factuur gezien, en het is al 3/4 jaar geleden.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:17

sanzut

It's always christmas time

Helaas heeft de TS geen PB aanstaan, ben nl ookwel benieuwd of de laptop opgehaald is.
Pagina: 1