[Numbers] Rijen uit een "master" tabel ophalen

Pagina: 1
Acties:

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn situatie
Ik loop af en toe mee met hardloopevenementen zoals (halve) marathons, 10km lopen en zo nog een aantal verschillende afstanden. De resultaten (tijden) hou ik bij in Numbers. Hier heb ik nu een lijst in staan met per evenement de volgende gegevens:

Datum | Evenement | Afstand | Tijd | Snelheid

Wat ik graag wil
Ik zou graag alle evenementen in één "master" tabel willen hebben (dat heb ik nu) en dan verschillende andere tabellen maken waarbij ik data (rijen) ophaal uit de master tabel. Zie het als je Music Library in iTunes waar je Smart Playlists op los laat.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan doen? Ik zou bijvoorbeeld een lijstje willen hebben van de evenementen per afstand. Als ik dan een nieuw evenement toevoeg aan de master tabel dan wil ik dat automatisch ook in de andere relevante tabellen dat evenement verschijnt. Ook zou ik hiermee een PR lijstje willen bijhouden om per afstand mijn persoonlijke record in één oogopslag te kunnen zien.

Tips zijn welkom! Ik kan eventueel ook van programma wisselen (misschien is het meer wat voor een database namelijk).

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Misschien niet wat je wilt horen, maar Excel (2004/2008) heeft hier een hele mooie functie voor, de zgn Pivot Tables.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 25-10-2008 14:51 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja of in het nederlands, "kruistabel", maar dat zat al in office97

daarvoor heb ik nooit gebruikt

Iperf

• MrAcid
  • Niet online
Ik ken die functie inderdaad uit Excel, die werkt opzich prima en daar zal ik nog eens naar kijken! Ik blijf toch benieuwd of het ook mogelijk is met Numbers om zoiets te simuleren, ik weet dat het geen echte Pivot Tabel in zit zoals in Excel.

Is het anders mogelijk om dit met een database programma op te lossen?

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb zojuist bij de zoveelste Google-actie iets gevonden over een INDEX functie die in Numbers ingebouwd zit.

http://www.numberstemplates.com/functions-reference/index/

Ik denk dat ik hiermee in combinatie met het filteren en sorteren van tabellen een heel eind kan komen! Vanavond eens proberen als ik thuis ben.

Edit: niet goed gelezen, dit is het dus ook niet. :( Zo moeilijk kan het toch niet zijn.

Edit2: en zo moeilijk is het in dit geval dus ook niet.. Ik kan gewoon met de "+cell-reference" (+A1, +A2, enz.) functie mijn tabellen meerder keren kopiëren en elke keer een andere filter/sortering toevoegen.. Pfft. :(

[ Voor 33% gewijzigd door MrAcid op 28-10-2008 12:52 ]