2e 500gb disk kapot in korte tijd (graag een 2nd opinion)

Pagina: 1
Acties:

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 10:32

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Een week of 2 geleden heeft een van mijn Seagate 7200.11 van net een half jaar oud het begeven. Aardig verrot omdat de dag nadat ie stuk ging mn 1TB Spinpoint binnenkwam en ik van plan was 2 500gbs op die ene over te zetten. Maar goed het leven suckt. :(

Eerst uit alle macht getracht mn data te recoveren (niet heel boeiende data though, vooral films en series maar toch niet leuk) maar als zelfs de bios en verschillende controllers hem niet meer zien houd het al snel op.

Ik heb netjes een nieuwe hdd gekregen die begin deze week mijn systeem in is gegaan.

Vanaf dat moment begon het gesodemieter. :'(

Eerst heel even een korte samenvatting van mijn systeem:
Zalman 600Watt voeding / GeForce 8800GTS / Q6600
Asus P5N32-e SLI Plus mobo met 6x sata-2.
Hiervan zijn 4 sata-2 ports geconfiged als RAID
Op 2 zitten 2 raptor 32gb disks in RAID-0 (windows)
Op 2 zitten 2 Western Digital 320gb disks in RAID-1 (mn belangrijke data :))

De laatste 2 gaan naar mn ICY-Dock HDD rack voor 5 sata2 schijven (http://www.icydock.com/product/mb455spf.html).

Daarnaast heb ik een Adaptec 1430SA Raidcontroller met 4 extra sata porten
3 Hiervan staan aangesloten op de ICY-Dock zodat alle 5 de slede's ervan verbonden zijn.
De IcyDock heeft 3 molex aansluitingen. Deze zijn allen netjes aangesloten en bij mijn weten via 2 verschillende vlechten (dit check ik nog even voor de zekerheid).

Terug naar het gesodemieter. 8)

De 7200.11 kwam in een pakketje waar mooie tape omheen zat waarop stond "Refurbished". Of het daadwerkelijk een refirbished unit was kon ik niet met zekerheid zeggen (hij zag er nieuw uit).

Zodra ik de PC cold-boot en hij bij de adaptec controller kwam gaat hij per port 1 voor 1 de hdd's upspinnen. Zodra hij bij de 7200.11 kwam begon hij te tikken. ;( In eerste instantie dacht ik "power te kort". Maar mij lijkt 600watt genoeg voor het systeem. Meestal tikt hij een aantal keer en daarna stopt het en kan ik rebooten wat ik wil, hij blijft het normaal doen (ook bij hotswap blijft hij het prima doen). Qua geluid klinkt het als een combinatie van "badhead.wav", "badhead1.wav" en "voice004" op http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/ maar dan zonder het 'rrrrr' geluid (alsof ie eerst leest en daarna fout gaat) )

Nu was dit al voor mij een red-flag maar keek het nog eventjes aan. Diverse tooltjes gaven geen problemen aan en ik had vooralsnog geen zin om een full scan te doen via "SeaTools for Dos".

Vandaag begon het ge-emmer weer. Alleen, nu een andere 7200.11. Eentje die ik iets meer dan 3 kwart jaar geleden gekocht heb. Diverse files die ik er op had gezet en ik wilde verplaatsen naar een andere disk konden niet meer gelezen worden. Windows gaf een fout en enige wat ik nog kon doen was wachten tot het systeem zichzelf weer vrij gaf. Verschillende controllers maakte niet uit. Onboard controller en adaptec, op beiden gaf het dezelfde issue's.

Vervolgens heb ik zo veel mogelijk van de disk af gehaald, alleen voor een aantal files was het dus niet meer mogelijk. Jammer maar helaas. |:(

Uiteindelijk weer mn tool-box er bij gepakt, en Seatools for Dos gedraaid. Aangezien deze niet met de adaptec kon omgaan heb ik hem op de mobo controller aangesloten. Short test gedraaid: Passed. Long test. En hier ging het fout. Bij ongeveer 0.8% van de LBA long test begonnen de errors. Na 99errors besloot hij er mee te kappen. Ik dacht: aha! kapot! Daarna reboot ik het systeem, en toen zag de bios hem ook niet meer. Helemaal dood. Precies hetzelfde als met de andere 7200.11 die een half jaar oud was.

Sailant detail is dat het wel lukt om in windows de hdd gewoon in aan de adaptec te hangen. Die ziet hem dan netjes, en ik kan vervolgens de disk weer benaderen (zolang ik niet de bestanden aanraak die gær zijn).

Nu zit ik dus met 3 issue's:

1. Gaat de (refurbished) 7200.11 ook op korte termijn stuk? (wegens het tikken)

2. Kan ik mijn 7200.11 gewoon rma-en, ondanks dat windows hem via de adaptec nog ziet? (ofwel, is mijn disk voldoende stuk om em te rma-en)

en

3. Zou er iets mis zijn met mijn computer configuratie, of iets anders, wat er voor zorgt dat ik mijn disks sloop (lijkt me sterk)

Hints, tips, advies? Alvast bedankt!.

[ Voor 2% gewijzigd door MaxxMark op 25-10-2008 14:29 . Reden: toevoeging geluidjes ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:26

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Tikkende schijven NOOIT vertrouwen. Ik zou ze zelfs daarom alleen al RMA'en met de omschrijving "Schijf tikt in diverse systemen".

Voor je tweede vraag: Als Seatools een error op een Seagate schijf vindt, mag je 'm gelijk RMA'en met vermelding van die error. Schijf niet goed is schijf niet goed, nooit vertrouwen, weggooien of opsturen :)

Ik denk dat je gewoon pech hebt, aangezien je raptors niet sterven. Dode harddisks gebeuren nou eenmaal. Een aantal jaar geleden had ik er ook een hele zwik ineens, nu (afkloppen) draai ik al een tijd lang met Samsung HDD's en heb ik nog geen dode gezien. Kwestie van geluk denk ik.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Seagate is bad news, sowieso. Next time try a Western Digital.