ESD ~ videokaart kapot? HD3850

Pagina: 1
Acties:

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Enkele dagen geleden kocht ik een nieuwe systeemkast die wat beter airflow zou toelaten en er wat leuker uit zag.

Na ontvangst mijn hardware over gaan zetten. DAt houd in: GA p35C DS3R, HD3850, 2 sata schijven, 1 IDE schijf, Antec NeoPower 650w.

Na montage in de nieuwe kast heb ik enkele vreemde crashes.

Eerst startte het systeem al niet goed op. Na laten zien van bootscherm ging en bleef het beeldscherm op standby. Reboot gedaan. In bios gekeken of alle hardware herkent werd, wel het geval, systeem startte goed op.

Ingelogd in vista. Na enkele clicks richting configuratie scherm eerst groen scherm, toen reboot. Na herstart melding van vista dat "door onbekende oorzaak fout.. etc". Probleem oplossen geklikt. Volgens Vista waren mijn videodrivers van mij msi HD3850 het probleem. Deze geupdate (lukte allemaal zonder problemen overigens..) geadviseerde reboot na installatie gedaan. Daarna even een game gestart om de videokaart te belasten. Geen problemen, uurtje gespeeld. Daarna nog uurtje of wat gesurft. Ook zonder problemen. PC afgesloten en gaan slapen

Vandaag wil ik opstarten. Zie ik eerst geen beeld. Herstart gedaan. Inlogscherm zichtbaar, maar na invoeren wachtwoord en ok drukken zien ik een soort zwarte veeg linksboven in het scherm als of daar geen beeldsignaal was. Niet veel later wit scherm en pc weer uit. Daarna heb ik het systeem niet meer in vista gekregen. Ik zie wel de bootsplashsscreen.

Nu mijn vraag..: Lijkt dit op esd schade in de videokaart? Zou het ook het moederbord kunnen zijn of zijn er andere dingen die wellicht het probleem zouden kunnen zijn. Ik ben nu bezig ergens een andere videokaart te kopen om dat uit te sluiten. Echter mocht iemand iets zinnigs erover kunnen zeggen hoor ik dat ook graag..

Edit: Net de pc weer opgestart en hij komt in vista. Zij het met weer een onvollodig gerenderd beeld bij het inloggen... Weer de onverwachte afsluiting melding, met zoeken naar oplossing blijkt het probleem nog steeds bij de videokaart te liggen... de pc staat nu aan, en blijft dat tot ik weer een probleem zie...

[ Voor 8% gewijzigd door lredev op 25-10-2008 13:27 . Reden: aanvulling ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Wat voor processor gebruik je, en heb je die toevallig overgeklokt? Kan goed zijn dat je een RMA graka geval hebt, maar om dit goed uit te sluiten kun je het beste een (simpel) ander videokaartje gebruiken (kopen is wel zonde, kun je beter even lenen van een maat of van een ander systeem in huis. Zet Orthos is aan het werk. Laat het programma maar eens op prio 7 een uur of 8 draaien. Even auto reboot bij een BSOD uitzetten, wel zo handig. Vervolgens orthos voor rond de 8 uur laten draaien. Beste manier om je cpu (en evt een te hete chipset) uit te sluiten.

edit:

Ik zie dat je je E8200 op 3.4ghz laat puffen. Kijk eens even naar je cpu temps, zijn die erg heet of valt dat nog mee? Zet je bios ook maar eens op fail-safe/defaults. Zo sluit je je cpu ook voor een groot deel uit. Verder kan je nog Memtest86 draaien om je geheugen uit te sluiten.
Op een rijtje:
Bios op default zetten (oc ongedaan maken)
Orthos +- 8 uur laten draaien @ prio 7
Memtest86 een nachtje laten draaien
tot slot ander videokaartje proberen (als geen van de vorige dingen het probleem aanwees).

[ Voor 40% gewijzigd door Wackoz op 25-10-2008 16:51 ]

één is geen, twee is één

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Hey Wackoz bedankt voor je tips. Even een correctie, die overclock draai ik al tijden niet meer.. Wat dat aangaat is de bios weer default.

Ik heb vanmiddag omdat toevallig in de buurt iemand een kaart te koop had een 8800gt (ssc van EVGA) gekocht, dat omdat ik zeker wilde weten of ik die kon uitsluiten en dit weekend daar nu eenmaal tijd voor heb.

Na in bouwen van de 8800 startte de pc gewoon lekker door naar vista. Zij het met een brakke resolutie. Nadat vista aangaf dat de kaart geinstalleerd was, wilde ik firefox openen om de meest recente nvidia drivers te downloaden. Hierop volgde weer een reboot, waarna de pc wel op leek te starten maar zwart beeld gaf (monitor was NIET standby)... Veel geknipper van de HD led maar na 15 minuten toch uitgedrukt met powerbutton (moest 10 sec ingedrukt houden, terwijl in de bios dat op instant-off) staat...

Weer opgestart, nvidia drivers gedownload en geisntalleerd, ge-reboot en alles lijkt koek en ei. Ik zeg lijkt, omdat dit eerder met mijn hd3850 ook een keer leek, maar bij een reboot er toch weer e.e.a. fout ging.

Ik heb nu orthos aanstaan op prio 8 en dit lijkt prima te gaan.. ben benieuwd.

ps ter info: de HD3850 lijkt me geen brakke rma daar ik die al een half jaartje gebruik, zonder problemen..

edit: Het loopt allemaal als een trein.. vooralsnog.
edit2: Ik zie zowaar dat er nog garantie op het kaartje zat, ik ga hem eens terug sturen, kijken wat ze er van zeggen..

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 26-10-2008 12:59 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
lredev schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:06:

edit2: Ik zie zowaar dat er nog garantie op het kaartje zat, ik ga hem eens terug sturen, kijken wat ze er van zeggen..
Moet je wel een beetje mee oppassen. Als de winkel/fabrikant een beetje slecht gehumeurd is dan ligt er een rekening van 4 tientjes onderzoekskosten omdat ze niets konden vinden..

Heb je memtest86 al proberen te draaien? Komt vaak genoeg voor dat brak geheugen (1 latje of meerdere) voor reboots, BSODS e.d zorgt. Probeer eens te draaien met 1 latje. Wat gebeurd er dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Wackoz op 26-10-2008 15:35 ]

één is geen, twee is één