[login] email of gebruikersnaam

Pagina: 1
Acties:

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-12 11:39
Ik ben met een website bezig waar gebruikers moeten inloggen. Ik ben al lange tijd aan het twijfelen wat te gebruiken bij de login:
  1. Email - wachtwoord
  2. (Gebruikers-)naam - wachtwoord
Voordelen:

Email - wachtwoord:

Bij een vergeten wachtwoord kan je het wachtwoord of de instructies om het wachtwoord te wijzigen eenvoudig naar het email adres versturen.

(Gebruikers-)naam - wachtwoord:

Een gebruikersnaam is uniek.

Nadelen:

Email - wachtwoord:
  • Als je van provider wisselt krijg je een ander email adres. Je email adres kan je wijzigen als je ingelogd bent, maar het probleem komt als je een ander email adres hebt gekregen en je weet je wachtwoord niet meer.
  • Soms deel je je email adres met een ander, zodat die niet altijd als uniek kan worden beschouwd.
  • Een naam is niet uniek.
  • Een gebruikersnaam moet je verzinnen en wordt later vaak vergeten.
  • Van de gekozen gebruikersnaam kan je later spijt krijgen, dus moet je een optie maken om je gebruikersnaam te kunnen wijzigen.
Ik prefereer de email - wachtwoord optie, maar dan zit je dus met het wisselen van provider, en daarmee het vergeten zijn van je wachtwoord. Dit had ik opgelost met het maken van een wachtwoord hint, maar probeer van jezelf maar eens een vraag te verzinnen waar alleen jij antwoord op weet.

Tevens het probleem van meerdere mensen die 1 email adres delen is een belangrijk minpunt voor mijn website...

Heeft er iemand nog andere argumenten om het één of het ander te gebruiken, of heeft iemand een totaal andere oplossing?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zou eigenlijk altijd voor een gebruikersnaam optie gaan, omdat ik dit persoonlijk het handigste vindt. Een oplossing voor dit probleem is eigenlijk al eerder uitgevonden: OpenID. Je hebt een inlognaam, als een url, die je gebruikt. Hoeft je gebruiker ook maar een naam te onthouden, waardoor het vergeten minder snel optreedt :)

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-12 11:41
Waarom niet combineren? Gebruikersnaam + wachtwoord matched is inloggen, maar ook email adres + wachtwoord matched is inloggen. Ik weet niet wat voor website je maakt, maar ik denk dat je toch echt niet rekening hoeft te houden met mensen die email adressen samen delen? Heb ik persoonlijk nog nooit rekening mee gehouden, en een email adres aanmaken is nou ook niet de grootste moeite.

Verwijderd

Wat ik wel eens heb gedaan is gebruikersnaam+wachtwoord en dan default bij registratie het emailadres als gebruikersnaam geven (dus niet vragen om gebruikersnaam). Als ze dan een andere gebruikersnaam willen veranderen ze dat zelf wel.

Maar ja, hangt ook wel van de website af. Bij een forum of community wil ik als gebruikersnaam toch echt niet mijn emailadres ;)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28

Onbekend

...

Sommige sites hebben een loginnaam die onafhankelijk van de weergegeven gebruikersnaam.
Hiermee maak je het moeilijker om het wachtwoord van een ander te raden omdat je ook de loginnaam niet hebt.

Ik raad je wel aan om bij het registreren het e-mailadres op te geven zodat als iemand zijn wachtwoord is vergeten je dat persoon eenvoudig kan bereiken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Swerfer
thaan schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 12:44:
Waarom niet combineren? Gebruikersnaam + wachtwoord matched is inloggen, maar ook email adres + wachtwoord matched is inloggen. Ik weet niet wat voor website je maakt, maar ik denk dat je toch echt niet rekening hoeft te houden met mensen die email adressen samen delen? Heb ik persoonlijk nog nooit rekening mee gehouden, en een email adres aanmaken is nou ook niet de grootste moeite.
Aan de optie om verschillende wachtwoorden te hebben bij één email adres heb ik nog niet gedacht. Maar dan zit je wel met het probleem als één van die personen zijn wachtwoord vergeet.

Om een voorbeeld te geven voor het delen van wachtwoorden, heb ik bijvoorbeeld mijn zus met mijn zwager. Of mijn vader en stiefmoeder. Zij zouden echt niet weten hoe ze een extra email adres moeten aanmaken, en waarschijnlijk ook niet de moeite nemen om 2 email adressen te nemen.

Mijn website gaat aantallen aan reacties van mensen koppelen, en daarbij moet elke persoon dus als uniek worden beschouwd.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-11 11:03

silverstorm

tearing me apart

Swerfer schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 12:51:
Mijn website gaat aantallen aan reacties van mensen koppelen, en daarbij moet elke persoon dus als uniek worden beschouwd.
Dan moet je er voor zorgen dat het primaire gegeven ook uniek voor de gebruiker is. Of je stelt in je ontwerp dat elke gebruiker een eigen email-adres heeft. Dan kan je dat gebruiken. Is het email-adres niet primair voor een enkele gebruiker, dan moet je iets anders gebruiken.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
Swerfer schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 12:39:
Ik ben met een website bezig waar gebruikers moeten inloggen. Ik ben al lange tijd aan het twijfelen wat te gebruiken bij de login:
  1. Email - wachtwoord
  2. (Gebruikers-)naam - wachtwoord
Voordelen:

Email - wachtwoord:

Bij een vergeten wachtwoord kan je het wachtwoord of de instructies om het wachtwoord te wijzigen eenvoudig naar het email adres versturen.

Een gebruikersnaam is uniek.

Nadelen:

Email - wachtwoord:
  • Als je van provider wisselt krijg je een ander email adres. Je email adres kan je wijzigen als je ingelogd bent, maar het probleem komt als je een ander email adres hebt gekregen en je weet je wachtwoord niet meer.
  • Soms deel je je email adres met een ander, zodat die niet altijd als uniek kan worden beschouwd.
  • Een naam is niet uniek.
  • Een gebruikersnaam moet je verzinnen en wordt later vaak vergeten.
  • Van de gekozen gebruikersnaam kan je later spijt krijgen, dus moet je een optie maken om je gebruikersnaam te kunnen wijzigen.
*knip
Sorry hoor maar dit lijstje is zo verkeerd!
Hoezo is een emailadres niet uniek? ik ben in mijn leven nog nooit iemand tegengekomen die een emailadres deelt met een ander persoon.

Daarnaast is het domste wat je kunt doen 1 emailadres 2 wachtwoorden geven voor verschillende personen.

Mijn professionele mening is:
gebruik altijd het emailadres!

Waarom?
  • Uniek (genoeg, niemand deelt een adres)
  • Gebruiker hoeft niet een extra gebruikersnaam te onthouden om in te kunnen loggen op je website
  • Scheelt een veld in je database model :)
als je iets als een forum hebt, zou je een nickname veld kunnen geven die gebruikt wordt voor de weergave op je forum.
Over het algemeen wisselen mensen niet snel van emailadres. Mocht dit toch voorkomen, kun je ze laten inloggen met het oude adres en vervolgens een nieuw emailadres laten invullen.

Je mag als ontwikkelaar van een website/systeem best wat eisen stellen aan een gebruikersregistratie. Dus rekening gaan houden met het delen van een emailadres is echt overbodig...

Jammer dat hier zoveel vreemde oplossingen worden aangedragen voor iets simpels als een registratiesysteem... :? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door steffex op 07-11-2008 12:44 ]

• Swerfer
stef-o schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:41:
[...]

Hoezo is een emailadres niet uniek? ik ben in mijn leven nog nooit iemand tegengekomen die een emailadres deelt met een ander persoon.
Ik ken meerdere mensen die een email adres delen. Bijvoorbeeld mijn opa en oma, of mijn vader en stiefmoeder, mijn zus en zwager en zelfs enkele collega's die hun adres delen met hun man/vrouw.

Een huisadres wordt toch ook gedeeld, waarbij je soms post krijgt gericht aan Fam. blabla

Dus zo uniek is een email adres nou ook weer niet...

Jongelui zullen waarschijnlijk wel allemaal een uniek email adres hebben, maar vooral ouderen willen denk ik nog wel eens een gedeeld adres hebben. En ook die mensen gaan gebruik maken van mijn website...

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik maakte een tijdje geleden een website voor een huisartsenpraktijk, hierin konden mensen voor een bepaalde functie ook inloggen. Er zat een controle in waardoor een dubbel emailadres onmogelijk is. Het bleek dat er toch mensen zijn die samen met hun emailadres doen, want na een paar weken kreeg ik het verzoek deze controle er om die reden uit te halen.

Ik denk dat dit ook wel erg afhankelijk is van de doelgroep van de website.

🌞🍃

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28

Onbekend

...

Mijn professionele mening is:
gebruik altijd het emailadres!

Waarom?
  • Uniek (genoeg, niemand deelt een adres)
  • Gebruiker hoeft niet een extra gebruikersnaam te onthouden om in te kunnen loggen op je website
  • Scheelt een veld in je database model :)
Dit klinkt als ondoordacht, niet gebruiksvriendelijk en amateuristisch.

Zoals Swerfer aangeeft hebben veel (oudere) mensen een gezamelijk e-mailadres. Meestal is dat de e-mail van hun provider en die gaan echt geen nieuw e-mailadres aanmaken. Ze zoeken veel liever een andere website op.
Daarnaast mag je een gebruikersnaam zelf verzinnen. Je mag dus ook je e-mailadres invullen.

Een kolom meer of minder in je tabel maakt niet zoveel uit. Die paar bytes extra vergeleken met een forum met veel tekst valt in het niet. Daarnaast maak je het een stuk gemakkelijker om zelf een (kortere) inlognaam te verzinnen dan een lang onuitspreekbaar e-mailadres.
Jammer dat hier zoveel vreemde oplossingen worden aangedragen voor iets simpels als een registratiesysteem... :? 8)7
Het is hier een forum waarin ieder zijn eigen voordelen en nadelen aangeeft aan een te gebruiken loginsysteem. De aangedragen oplossingen hier zijn totaal niet vreemd en de meeste deze worden ook regelmatig toegepast op andere sites waar je moet inloggen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heb je al aan iets als OpenID gedacht?
Pagina: 1