Niet stabiel: P5Q-pro icm XMS2 geheugen

Pagina: 1
Acties:

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Na heel lang zelf proberen en oplossingen zoeken, probeer ik het toch maar op deze manier, misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

Ik heb sinds een maandje of 2 een nieuwe pc staan hier.
Onderdelen:
Asus P5Q-pro
C2D E6750 @ 2.67 GHz
Corsair XMS2 Cas 4-4-4-12 (2x2GB) 2.1V 800MHz
Tagan 480W voeding
Club3D 3850
HD Samsung F1 750 GB
Windows Vista Ultimate

Het probleem is nu om de pc stabiel te krijgen op de standaard snelheden. Hierbij is de CPU het probleem niet volgens mij. Deze heb ik op 3.2GHz gehad op een lager voltage dan normaal en nog krijg ik geen fouten als ik alleen de CPU test met Orthos.
Het geheugen is echter een ander verhaal. Op geen enkele manier krijg ik dit werkend op de aangegeven timings, zelfs niet met een hoger voltage (2.2V of zelfs 2.3V). Orthos springt er in het beste geval al na 30 seconden uit, soms zelfs binnen 10 seconden! Het gewoon gebruiken van de pc is overigens geen probleem, ik krijg geen spontane reboots en spellen doen het ook prima.
Oorspronkelijk had ik Buffalo geheugen dat ook niet werkte op dit moederbord. Ik heb dit toen omgeruild (en bijbetaald :) ) voor dit Corsair geheugen, gewoon omdat dit een bekender merk is.
Ik draai nu Bios 1406, ik heb ze allemaal geprobeerd, zelfs de mBios, maar deze lijkt toch het best te werken. Bij andere biossen sprong mij beeldscherm niet meer aan als ik deze instellingen gebruikte.

Het probleem is echter een beetje dat ik eigenlijk niet goed weet wat ik met alle instellingen in de BIOS moet. Ik ben eigenlijk bang dat ik zelf gewoon iets niet goed heb ingevuld, waardoor de boel niet goed loopt.

Overigens zitten de reepjes nu in de gele banken, omdat het anders niet past met mijn CPU koeler. Ik heb het geheugen wel in de zwarte banken gehad, maar ik heb geen verschil gemerkt.

Ik wil Memtest86 nog wel draaien, maar eerlijk gezegd zie ik het nut niet zo. Memtest test toch gewoon het geheugen op de instellingen waarop het in de bios is gezet? In dat geval weet ik toch al dat er een fout uitkomt.

Temperaturen zijn overigens geen probleem. Alles zit in een Lian Li kast met voor 2x12cm en achter 1x12cm fans. Verder zit er op de CPU dus een scynthe infinity, waarvan de fan vlak voor de koellichamen van het geheugen zit.

Ik zie zelf niet echt veel opties meer eigenlijk, ik heb speciaal extra betaald voor een beetje fatsoenlijk geheugen, ik heb eerst altijd met valueram gewerkt (Twinmos ed.). Denk ik een keer: doe eens gek, krijg je dit ;). Ik hoor graag alle tips en hints!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om te beginnen, staat het geheugen dat je nu hebt op de QVL. Asusborden staan erom bekend soms ranzig incompatible te zijn. Daarom is het aan te raden eerst mem te pakken dat op de QVL Staat en te testen of het bord uberhaupt goed werkt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
long schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:48:

Het gewoon gebruiken van de pc is overigens geen probleem, ik krijg geen spontane reboots en spellen doen het ook prima.
Niet om het één of ander, maar wat is het probleem dan?
Het probleem is echter een beetje dat ik eigenlijk niet goed weet wat ik met alle instellingen in de BIOS moet. Ik ben eigenlijk bang dat ik zelf gewoon iets niet goed heb ingevuld, waardoor de boel niet goed loopt.
Dan laad je zolang de default instellingen.
Overigens zitten de reepjes nu in de gele banken, omdat het anders niet past met mijn CPU koeler. Ik heb het geheugen wel in de zwarte banken gehad, maar ik heb geen verschil gemerkt.
Wellicht kun je elk DIMM-slot afzonderlijk testen. Mogelijk is er één defect.
Ik wil Memtest86 nog wel draaien, maar eerlijk gezegd zie ik het nut niet zo. Memtest test toch gewoon het geheugen op de instellingen waarop het in de bios is gezet? In dat geval weet ik toch al dat er een fout uitkomt.
Niet alleen het geheugen kan de fouten veroorzaken, maar eigenlijk alle onderdelen die bij communicatie hiermee in werk worden gesteld. Probeer het dus nogmaals met alles op default.
Ik zie zelf niet echt veel opties meer eigenlijk, ik heb speciaal extra betaald voor een beetje fatsoenlijk geheugen, ik heb eerst altijd met valueram gewerkt (Twinmos ed.). Denk ik een keer: doe eens gek, krijg je dit ;).
'Doe eens gek' is sowieso al niet verstandig bij Asus-borden. Daarbij is in veel gevallen gebleken dat je je maar beter aan de QVL (Qualified Vendors List) kunt houden. Er staat slechts één Corsair PC2-6400 module op de QVL van jouw bord en dat betreft een 1GB-exemplaar. Er is dus een kans aanwezig dat het geheugen, evenals het vorige, incompatibel is met je moederbord. Of natuurlijk andersom. :P

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Bedankt voor de replies.
Ik heb eerst eens even de QVL doorgenomen (had ik van tevoren ook wel gedaan).. Wat staat daar weinig geheugen in zeg! Behoorlijk beperkte keus, vooral voor 4GB kits. Eens rond gaan kijken of ik hier iets van kan vinden.
Niet om het één of ander, maar wat is het probleem dan?
In principe is er dus niet echt een probleem, maar het is gewoon best zuur als je geheugen koopt met bepaalde specificaties en het blijkt daar niet aan te voldoen. Als ik geheugen had gewild met timings 5-5-5-18 dan had ik wel value ram gekocht, voor de helft van de prijs. Als je een cabrio koopt, ben je ook niet tevreden als er een dichte auto geleverd wordt, toch? Daarbij komt nog dat ik misschien nog wel een beetje wil overclocken en als ze de specificaties niet eens redden, houdt dat ook snel op natuurlijk.

Over de Default instellingen: deze zijn dus 5-5-5-18 op 1.8V. Die werken wel, maar, nogmaals, ze horen meer te kunnen.

Memtest ga ik nog draaien, op default en op wat ze moeten kunnen. Heb alleen niet echt veel tijd, dus dat komt nog.

Ieder slot apart is inderdaad ook een goed idee. Nogmaals, heb niet veel tijd, dus het zal even moeten wachten. Ondertussen zijn alle tips natuurlijk welkom.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Corsair XMS2 6400C4 kit van 2 x 1GB modules. Op default instellingen 5-5-5-18 2T bij 1,8v draait dit geheugen prima in mijn Asus P5Q-E.

Zoals de TS al aangeeft moet het geheugen op 4-4-4-12 2T kunnen draaien bij 2,1v. Als ik dit echter instel in de BIOS dat is het systeem ontzettend instabiel.

Iemand een idee wat je zou moeten instellen om dit probleem op te lossen?