Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60876

Topicstarter
Ik kom er niet achter waarom het gebeurt.

Ik maak een uitsnede van een foto in PS, bijvoorbeeld een huis, achtergrond is transparant en sla deze op als PSD. Als ik deze PSD plaats in Indesign op een witte (standaard) achtergrond wordt het plaatje correct weergegeven, plaats ik het plaatje op een achtergrond (kleur of andere afbeelding) wordt in de PDF (SheetCMYK voorinstelling) de betreffende afbeelding wit. Ik zie dus dan alleen maar de omtrek en inhoud met een witte kleur.

Dit gebeurt ook als het een TIFF betreft, dus het lijkt erop dat het mogelijk iets te maken heeft met de transparantie. Ook het tot 1 laag maken en dan opslaan helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Heb je in Photoshop al een pad om je vrijstaande object heengelegd en dan opgeslagen?
Dus -> Paden -> Maak werkpad / workpath -> Pad opslaan/Save path.

Ik denk dat je PDF niet om kan gaan met de manier waarop jij transparantie afdwingt op je vrijstaande vormen. Zonder paden, en met alleen transparantie in je PSD of gelaagde TIFF geeft hij er denk ik gewoon de brui aan.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad hij geeft er de brui aan zonder paden, maar met de paden laat ID/PDF het netjes zien! Dus paden zijn hiervoor de oplossing, weer wat wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Hmm vreemd :S

Ik weet niet met welke Indesign en Photoshop versie je werkt, maar sinds CS2 (of misschien zelfs al bij CS1 <- Indesign nooit van gebruikt dus geen idee) kan je PSD bestanden (tiff overigens niet) met transparantie gewoon plaatsen in Indesign en bij de juiste PDF/afdrukinstellingen dient deze gewoon overgenomen te worden.

Hier even een tweetal stukjes uit onze interne PDF workflow voor Indesign CS (op de mac overigens), deze informatie komt uit een document van adobe omtrent Color Workflow in CS:
Hoge resolutie PDF maken via Exporteren:

-Ga naar “Bestand” en dan “Exporteren”
-kies bij “ structuur” voor “Adobe PDF”
-Geef het bestand de gewenste naam en locatie en klik op “Opslaan”
-Kies als voorinstelling “ PDF/X-1a:2001”
-Kies bij compatibiliteit “Acrobat 4 (PDF 1.3)
-Stel als gewenst spreads, tekens afloopinstellingen etc. in
-Ga naar de tab “Geavanceerd” en stel “Transparantie afvlakker” in op “hoge resolutie”
-Ga naar de tab “uitvoer” en zorg dat de volgende instellingen gemaakt zijn
kleurconversie “Converteren naar doel”
Doel “ Europe ISO Coated FOGRA27”
Naam uitvoerintentieprofiel “ Europe ISO Coated FOGRA27”
-klik op “Exporteren” en de PDF wordt gemaakt
Hoge resolutie PDF maken via Afdrukken:

-Ga naar “Bestand” en dan “Afdrukken”
-Kies de gewenste printer (Adobe PDF 8.0)
-Stel als gewenst spreads, tekens afloopinstellingen etc. in
-Ga naar de tab “Grafisch”
-Stel “Gegevens verzenden” in op “Alles”
-Stel “Lettertypen downloaden” in op “Volledig”
-Ga naar de tab “kleurbeheer”
-vink “proef” aan
-Stel “Printerprofiel” in op “ Europe ISO Coated FOGRA27”
- “Papiersoort simuleren” uitvinken
-Ga naar de tab “Geavanceerd” en stel “Transparantie afvlakker” in op “hoge resolutie”
-klik op “printer” en stel de volgende punten in:
PDF opties “ PDF/X-1a:2001”
printerfuncties “ 300Dpi”
-klik op “Druk af” en geef de juiste bestandsnaam en locatie op
-Ga naar de tab “ instellen” en stel papierformaat in op “aangepast” (controleren of de waarden tussen haakjes staan, zo niet deze op automatisch zettten!)
-klik op “afdrukken”
Met bovenstaande methoden hebben we hier intern nog nooit problemen ervaren met transparante PSD bestanden.

Waarom we profielen forceren? Vanwege problemen met niet geconverteerde exotische profielen in het verleden. Normaliter werken we in onze basisbestanden al met het juiste profiel, maar mocht er eentje doorsijpelen dan zorgt het converteren er voor dat ook deze omgezet wordt.

(inmiddels werken we uiteraard ook met Fogra39, maar dit is nog niet verwerkt in het bovenstaande)

[ Voor 12% gewijzigd door floriske.nl op 27-10-2008 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die instellingen bij exporteren die je geeft gebruiken wij ook. Nog even wat verder getest en je hebt gelijk die paden maakt niet uit.

Wel het "echte"(?) probleem tegengekomen: Als ik een achtergrond in een Pantone Solid Coated (in dit geval Green C) pak, gaat het niet goed. Bij een CMYK kleur of bijvoorbeeld Patone Green EC gaat het wel goed. Ik heb van de PDF een afbeelding gemaakt, zie onder.

http://i38.tinypic.com/2l9qsjt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hierbij een paar links die mogelijk betrekking hebben op 't probleem:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Anoniem: 60876 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 16:39:
Die instellingen bij exporteren die je geeft gebruiken wij ook. Nog even wat verder getest en je hebt gelijk die paden maakt niet uit.

Wel het "echte"(?) probleem tegengekomen: Als ik een achtergrond in een Pantone Solid Coated (in dit geval Green C) pak, gaat het niet goed. Bij een CMYK kleur of bijvoorbeeld Patone Green EC gaat het wel goed. Ik heb van de PDF een afbeelding gemaakt, zie onder.

http://i38.tinypic.com/2l9qsjt.jpg
Ok, dat is een heel ander verhaal inderdaad, het komt dus alleen voor indien je PSD over een steunkleur ligt.

* floriske.nl gaat eens kijken wat er hier gebeurt brb

Edit: Hmm, als ik in acrobat het uitvoervoorbeeld aanzet wordt het wel goed weergegeven (Geavanceerd" "Afdrukproductie" en dan "uitvoervoorbeeld")

Afdrukken in FC gaat ook goed mits overdrukken gesimuleerd worden en als ik kleurscheidingen print zijn deze ook goed.

Even vlug e.e.a. in een plaatje verwerkt:

linksboven het originele indesign document, rechtsboven de weergave van de PDF en verder de kleurscheidingen van de PDF.

Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/4629/testfq3.jpg

Kort samengevat:

Weergave PDF zonder uitvoervoorbeeld - FOUT
Weergave PDF met uitvoervoorbeeld - GOED
Print PDF zonder overdrukken simuleren - FOUT
Print PDF met overdrukken simuleren - GOED
Print scheidingen PDF - GOED

Het is dus volgens mij puur een weergave/overdruk kwestie, het bestand is gewoon in orde maar wordt niet standaard goed weergegeven en bij printen naar full color moeten overdrukken gesimuleerd worden (op zich ook wel logisch).

Op zich vervelend dat acrobat het niet standaard goed weergeeft, maar het bestand is dus gewoon in orde en te drukken zonder problemen.

Bij print moet dus overdrukken simuleren aan staan! dus als je je document naar een printshop stuurt geef dit dan ook even aan, of nog beter, zet je steunkleuren gewoon om naar full color.

[ Voor 53% gewijzigd door floriske.nl op 28-10-2008 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-04 19:39
Helaas heeft Acrobat dat probleem vaker. Hier op het werk is er een persoon die op zijn pc in Acrobat bij een puur Cyaan-Zwarte pagina bij uitvoervoorbeeld ook Magenta en Yellow prints van de Cyaan vlakken ziet, terwijl op andere pc's met exact zelfde configuratie het wel goed gaat. Ook kan ik me fouten herinneren van pdf's waar op het scherm een stippellijn stond, terwijl er echt een dichte lijn in de pdf stond (welke er ook bij de drukker zo uitkwam). Dit probleem was na 3 versies pas verholpen.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bedankt voor 't schopje, Savantas, anders had ik de uitstekende diagnose van floriske over 't hoofd gezien :)
Deze uitleg is erg handig om gebruikers naar te verwijzen als ze er problemen mee hebben.
Pagina: 1