2*Samsung F1 750gb of toch 1maal de WD Velociraptor?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Dag tweakers,

Ik heb 2maal de Samsung F1 750 gb besteld.
Ik had eerst de 150 gb Velociraptor in bestelling staan maar die konden ze niet zo snel leveren, zou waarschijnlijk nog meer dan een maand duren.
Dus heb ik 2 van deze besteld en 3 euro en 30 cent meer betaald.
Nu is mijn vraag, ik gebruik ze voornamelijk als bootdisk/programma's/spelletjes opslag en dan mijn 320gb voor de downloads.
Welke raid kan ik het beste doen om ze het snelst te laten zijn?
En heeft raid opzich nog wel nut als je geen speciale losse raidcontroller hebt?
Nog 1 vraag: Zou er merkbaar verschil zijn als ik ipv deze 2 toch de velociraptor bestel bij een andere shop?
De overige specs:
Amd athlon 6000+x2 (komt nog een 45nm quad in die ik nog een keer wil gaan oc'en)
4gb kingston hyperx pc-8500
Asus m3n-ht deluxe mempipe edition moederbord.
2* xfx 9600gt videokaart.
320gb Seagate barracuda 7200.10
Als er nog meer info nodig is zeg het maar.
Ik heb op internet wel rondgekeken en gezien dat Raid 0 het snelst is, die striped.
Raid 1 mirrored maar is niet zo snel, is raid 1 nog wel sneller dan geen raid?

Dus om samen te vatten, Wat is sneller voor OS/Programma's/Spellen,
1maal de Western Digital Velociraptor of
2maal de Samsung Spinpoint F1 750gb in Raid 0 met onboard raid controller?

Verwijderd

Ik neem aan dat je de RAID FAQ hebt doorgenomen? ;)

De Raptor heeft een betere accesstime, de RAID-0 met de Samsungs zal ws. een hogere maximum doorvoersnelheid geven. Imo moet je een Raptor als bootdisk gebruiken en grote 7200 rpm schijven als opslag.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 01:00 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En met de RAID0 met 2 Samsungs ga je een behoorlijke kans hebben dat je snel met broken RAIDarrays zit. Veel Samsungs geven immers bergen met problemen in RAID.

Verder is het zo dat je op basis van benchmarks al heel veel terug kunt vinden, wat het snelste is. Heb je bijvoorbeeld al eens in onze benchDB gekeken? http://tweakers.net/benchdb/suite/13. Wat je verder met RAID kunt en wat potentieel sneller is is prima terug te vinden in de RAID FAQ.

Dit topic gaat op slot, omdat dit zaken zijn die met weinig moeite zelf ook wel (voor een groot deel) uit zijn te vinden.

Dit topic is gesloten.