• jklflipper
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-05-2025
Hoi mensen,

Ik heb hier een pc staan die niet helemaal lekker is. Ik zoek dus een dokter en een beste ook volgens mij. Pc is zo goed als nieuw. cd 2,8Ghz, 1GB (2x 512MB), simpele videokaart verder niets om te melden (niet overgeclockt of iets dergelijks). Echter als ik de pc aan laat staan dan start hij zomaar opeens opnieuw op. Geen vaste momenten steeds wisselend. Dan een uur dan 10 minuten dan weer 10uur. Hij geeft dan aan dat er een ernstige fout is opgetreden (volgens de windowssite hardwareprobleem). Heb er nu een paar keer bijgezeten maar krijg ook geen BSOD voor info.

Test/melding
Superpi Not exact in round
Superpi not convergent in sqr05

Prime95: Fatal Eror expectet 0,5 (of 0,496....) less than 0,4 (of iets in die geest)

Heb beide geheugenbanken eruit gehad en een voor een geprobeerd, zelfde resultaat.
Nieuwe en sterkere voeding geen resultaat.

Helaas is het in de BIOS niet mogelijk om de memlatency/timings aan te passen dus daar kan men verder niets mee doen. Heb op andere fora gelezen dat het een oplossing kon zijn. Tevens is het voltage niet aan te passen voor het geheugen.

Nu bezig met Memtest86 maar verwacht ook hier geen problemen.

Zal dan echt de CPU niet lekker zijn? Iemand enig idee? Of een andere mogelijkheid om erachter te komen wat er mis is? Zonder dat er kosten aan verbonden zijn? Iig niet voordat ik precies weet wat er mis is. Als de CPU brak is moet er maar een andere in maar eerst zeker weten.

Ok CPU is Pentium D820 temp volgens SiSoftware Sandra Home 2009 43graden idle. MB is 42 graden

Het is een Acer Aspire T660 dus moederbord is speciaal voor Acer gemaakt. Is al een wat oudere pc maar nauwelijks gebruikt.

Ik vermoed dat daarom niets te veranderen valt aan de voltages???

Ben hem nu aan het testen met Orthos (stom nog niet aan gedacht) De memtest68 is zoals verwacht geslaagd zonder errors.

Voltages volgens Everest
CPU 1,26Volt
+2,5 3,28volt
+3,3 3,02volt
+5 4,95Volt
+12 12,10Volt
+5 standby 4,73Volt
vbatt 3,01
Gr,

jklflipper

[ Voor 15% gewijzigd door jklflipper op 25-10-2008 01:18 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 14:32
Ik mis alleen de meest belangrijkste informatie in dit geval:
Wat zijn de temps van de CPU?

Deze kun je bijvoorbeeld met Speedfan nagaan.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
welk merk en type moederboard zit er in de PC?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Het klinkt allemaal een beetje wazig. Je hebt kennelijk een redelijk nieuw moederbord, maar je kunt je geheugen timings/voltages niet instellen? Lijkt me stug. Zeker zo'n Gigabyte bordje waar je eerst de extended BIOS in moet. Ook zie ik je iets doen met Superpi. Wat ik mis is dus een gerichte systematiek. Begin nou eerst eens met:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Superpi fouten lijken me overigens eerder CPU voltage gerelateerd dan geheugen. Een beetje undervolted wellicht? Dat zou wellicht ook de spontane resets verklaren. Ook is Superpi, al zie je het iedere keer weer voorbij komen, niet een echt goede test. Gebruik liever Orthos, of OCCT.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• jklflipper
Ok CPU is Pentium D820 temp volgens SiSoftware Sandra Home 2009 43graden idle. MB is 42 graden

Het is een Acer Aspire T660 dus moederbord is speciaal voor Acer gemaakt. Is al een wat oudere pc maar nauwelijks gebruikt.

Ben hem nu aan het testen met Orthos (stom nog niet aan gedacht) De memtest68 is zoals verwacht geslaagd zonder errors.

Voltages volgens Everest
CPU 1,26Volt
+2,5 3,28volt
+3,3 3,02volt
+5 4,95Volt
+12 12,10Volt
+5 standby 4,73Volt
vbatt 3,01

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
jklflipper schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 01:09:
Wat bedoel je met geslaagd? 24/7 stabiel?

• albatross

Voltages volgens Everest
CPU 1,26Volt
+2,5 3,28volt
+3,3 3,02volt
+5 4,95Volt
+12 12,10Volt
+5 standby 4,73Volt
vbatt 3,01
Hmm, vcore van de D820 ligt tussen de 1,25 en 1.4v; 1.26v zou dus wel moeten kunnen, maar is dus wel erg minimaal. Je zou daar eens heel voorzichtig wat stapjes bij kunnen doen totdat Orthos stabiel loopt.

+3,3 3,02volt

Ik vind deze afwijking van 1/10de te laag toch ook best veel. Ik dacht altijd dat niet meer dan 5% mocht bedragen. Juist die 3,3 luistert erg nauw.

+2,5 3,28volt

Ziet er ook een beetje verdacht uit. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:58

makje

Professioneel prutser

Hoe oud of nieuw is de computer nu?
Is het een standaard Acer systeem met wellicht nog garantie, of heb je zelf iets gebouwd op basis van acer onderdelen?

Áls het een standaard Acer is met garantie <-- gelijk Acer opbellen en laat hun het maar uitzoeken.
Heb je het zelf gebouwd, dan moet je dus de reeds genoemde Hangen en Opstartproblemen troubleshooter volgen.

Het kán je processor zijn, maar niet elk berekeningsprobleem hoeft veroorzaakt te worden door de processor...
Zo zit de procesor op je moederbord, daar kan ook de schuld liggen. Dat memtest niets vind is geen garantie dat het geheugen zeker goed is, maar als je beide reepjes ook apart hebt getest, dan zal het inderdaad wel.

Wat voor voeding zit er in je systeem en wat zit er verder precies aan onderdelen in? We weten nu de processor, maar wat voor moederbord is het (chipset vooral, typenummers van Acer zeggen mij niet zoveel ;)), welke videokaart, andere PCI kaarten en welke schijf/schijven?

9800x3d

• jklflipper
Het is een orginele van Acer. MB is al eens vervangen maar weet niet hoelang het geleden is (weet wel zeker dat de pc niet meer in de garantie valt van 1 jaar). PC is niet van mij namelijk ( veel te licht ;-) heb zelf een zelfbouw). Voeding is er een van FSP-Group 400 Watt moet meer dan voldoende zijn naar mijn mening als is het niet een topmerk.

Moederbord:
Modelnaam: APF6/AST660/ASE560
BIOSversie: R01-A4
SMBIOS 2.3.3
BIOS release: 01-16-07 (Heb bij acer gekeken naar een nieuwe BIOS maar die is er niet)

Ok Chipset:
Model: ECS RS 400/200 HostBridge
Revision: A2
Bus: Intel AGTL+
FSB: 4x200
Max FSB 4x267
Width: 64bit

Onboard Videokaart X1300 series
250Gb SATA harddisk van Hitachi

Verder zit er draadloosontvanger in en een DVD brander. Heb alles wat eruit kan eruit gehad maar probleem blijft

Orthos draait nu 20 min zonder fouten.

Heb ook ff in de BIOS gekeken naar de voltages
Vcore 1,248
+3,3V 3,28
+5 5,040
+12V 12,096
VDIMM 1,872
CPUtemp 43graden
Current System (MB) 41graden

Als je nog meer wilt/moet weten laat het me weten ik post alles wat je wilt.

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ben de draad Hangen en opstartprobleem troubele shooter aan het lezen. Maar meeste al wel geprobeerd.

Gr,

• albatross
jklflipper schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 02:00:

Heb ook ff in de BIOS gekeken naar de voltages

Vcore 1,248
+3,3V 3,28
+5 5,040
+12V 12,096
VDIMM 1,872
CPUtemp 43graden
Current System (MB) 41graden
Deze voltages zien er daarentegen weer prima uit (al blijf ik vcore erg laag vinden; zeker als je vdrop meerekent). Na Orthos zou ik ook OCCT nog eens draaien: als ie dat een paar uur lang goed doorstaat, dan mag je er wel vanuit gaan dat je CPU stabiel is.

• jklflipper
Bedankt Albatross,

Ga ik morgen doen nu eerst slapen, morgen weer werken.

Ik laat weten wat het opgeleverd heeft.

Verwijderd

Welkom op GoT :)

Misschien dat je wat meer info kan geven als basis, wat voor OS draai je, hoe lang heeft de machine buiten werking gestaan aangezien je in eerste aanleg praat over een zo goed als nieuw machine maar later schrijft dat de machine ruim een jaar oud is.

BIOS reset al geprobeerd ?
Juiste drivers geinstalleerd, XP/Vista en welke SP's zijn er geinstalleerd ?
Recovery al gedraaid ?
Zitten de onderdelen niet gevuld met stof ?
Werken alle fans wel ?
Is het vervangen geheugen wel compatible conform de Acer list ?
Harde schijf test gedaan ?
Software/IRQ conflicten en log files van Windows nagelopen ?

Beetje meer basic info is wel gewenst :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

albatross schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 02:15:
[...]

Deze voltages zien er daarentegen weer prima uit (al blijf ik vcore erg laag vinden; zeker als je vdrop meerekent). Na Orthos zou ik ook OCCT nog eens draaien: als ie dat een paar uur lang goed doorstaat, dan mag je er wel vanuit gaan dat je CPU stabiel is.
Spanningen zien er zo prima uit, maar dit is in de BIOS, veel idle'r krijg je je pc niet. Er valt dus niets te zeggen over de spanningen onder volle belasting of zelfs gewoon in Windows. In mijn BIOS is mijn 12V lijn 12,5V, maar in Windows zakt die naar 12,3V en onder belasting houdt ik er 12,1V van over om maar iets te noemen.

• albatross
KneoK schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:00:
[...]

Spanningen zien er zo prima uit, maar dit is in de BIOS, veel idle'r krijg je je pc niet. Er valt dus niets te zeggen over de spanningen onder volle belasting of zelfs gewoon in Windows. In mijn BIOS is mijn 12V lijn 12,5V, maar in Windows zakt die naar 12,3V en onder belasting houdt ik er 12,1V van over om maar iets te noemen.
Zijn spanning under load, als ze echt kloppen, zagen er zeker niet goed uit. Ik zou spontane resets en dergelijke, zoals ik al, dan ook het eerst daar zoeken. Met name die 3,02v is eigenlijk echt te laag.

Helemaal idle loopt je CPU trouwens niet in een BIOS. Vaak juist onder Windows loopt ie een stuk meer idle, omdat die HLT states en zo in de BIOS zelf doorgaans niet gebruikt worden.

Maar goed, ik ben benieuwd wat de TS nu getest heeft, en wat de resultaten zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jklflipper schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 02:00:
Voeding is er een van FSP-Group 400 Watt moet meer dan voldoende zijn naar mijn mening als is het niet een topmerk.
Niet een topmerk? FSP is een van de betere dingen die je in je systeem kunt hangen. Vrijwel iedere OEM hangt die dingen in z'n systeem en het uitval van voedingen is zeer beperkt met die dingen in ieder geval.

Verder raad ik je aan toch Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door te nemen en hier te posten. Ik zie er nog erg weinig van terug namelijk, terwijl het toch het uitgangspunt is om je probleem op te lossen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
Terw_Dan schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 09:49:
[...]

Niet een topmerk? FSP is een van de betere dingen die je in je systeem kunt hangen. Vrijwel iedere OEM hangt die dingen in z'n systeem en het uitval van voedingen is zeer beperkt met die dingen in ieder geval.
Juist. FSP is ook wel bekend onder de naam "Fortron". Puike stille voedingen tegen een lage prijs.

Dit lijkt me toch eerder een probleem bij het moederbord. Misschien is het voedingscircuit rond de CPU brak.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• jklflipper
Ok mensen,

Bios reset al geprobeerd geen resultaat
Alle drivers geinstalleerd, Windows XP servicepack 3
Recovery meerdere malen geprobeerd geen resultaat
Pc is van binnen geheel stofvrij
Alle fans draaien
Het is het orginele geheugen van Acer
Hardeschijf test gedaan geen problemen
Windowslijst nagelopen geen problemen.

Afgelopen nacht Orthos gedraait--> geen problemen, vanmorgen toch weer een herstart --> pc is herstelt van ernistige fout

Net OCCT gedraait na 5 minuten stopte hij ermee. Error 1. In log gekeken gezien dat een ander proces gestopt is. Twee text documenten: Thread0 en Thread1
Thread0 code 1--> gestopt omdat een ander thread gestopt is
Thread1 code 4--> Calculation error detected

Dus vermoed ik dat de CPU inderdaad gammel is? Of zoals door Mr_Atheist gesuggereerd het voedingscircuit?

Met betrekking tot de voeding wilde ik er mee zeggen dat het geen Zalman, Corsair, Enermax, SeaSonic of SilverStone zijn die tot de topmerken behoren.

Ben benieuwd wat jullie er van denken.

• albatross
jklflipper schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 11:04:
Ok mensen,

Afgelopen nacht Orthos gedraait--> geen problemen, vanmorgen toch weer een herstart --> pc is herstelt van ernistige fout

Net OCCT gedraait na 5 minuten stopte hij ermee. Error 1. In log gekeken gezien dat een ander proces gestopt is. Twee text documenten: Thread0 en Thread1
Thread0 code 1--> gestopt omdat een ander thread gestopt is
Thread1 code 4--> Calculation error detected

Dus vermoed ik dat de CPU inderdaad gammel is? Of zoals door Mr_Atheist gesuggereerd het voedingscircuit?
Wel, zoals ik in mijn eerste post al aangang, de spaningen die Everest aangeeft zien er bar slecht uit. Als ze kloppen, dan zou ik het daar zoeken. De CPU? Daar is zeer waarschijnlijk niks mis mee.

Je zou dus, zoals ik je aanraadde, nog kunnen proberen om Vcore wat te verhogen. OCCT stresst de CPU namelijk nog weer harder dan Orthos. Ik zou zeggen: ga, in kleine increments, Vcore eens ophogen, en rust niet voordat OCCT stabiel is.

Kijk, als die 3,02v echt het probleem is, dan gaat ook een lichte Vcore verhoging niet meer helpen. Maar je zult dit toch systematisch op moeten lossen: gewoon stap-voor-stap dingen testen en uitsluiten.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Afbeeldingslocatie: http://img76.imageshack.us/img76/287/restartjh9.jpg

Probeer is dat vinkje van automaticly restart uit te zetten, hierdoor blijft er als het goed is een BSOD staan.
Om hier te komen (met xp) klik rechts op "computer" ga dan naar het tabje advanced en klik op startup and recovery.

http://specs.tweak.to/15535

• jklflipper
Hoi,

Ik heb zojuist BSOD gehad met de volgende melding:
IRQL_NOT_LESS_EQUAL
STOP: 0x0000000A (0x00700039, 0x00000002, 0x00000001, 0x806E7A16

Verder heb ik in de minidump map diverse bmp bestanden gevonden. Ben ze aan het uitlezen met WinDbg maar weet niet precies wat ik er mee moet. Ik kan ze posten als iemand er wat aan heeft?

Verder zie ik in de grafiek van OTTC dat het voltage van de
VCore daalt naar 1,22v
de 3,3V blijft op 3,02V
de 5v op 4,98
de 12 volt naar +/- 12,06

@ Albatross zou graag de voltages willen verhogen echter kan ik de voltages niet wijzigen in de BIOS omdat het een BIOS van Acer is en die zit helemaal op slot mbt voltages multiplayer etc etc

Bedankt alvast

[ Voor 16% gewijzigd door jklflipper op 26-10-2008 16:52 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Start eens ubuntu live cd en kijk of de pc uitvalt?

Verwijder de laatst geinstalleerde software, en alle anti spyware, virusscanner, check wat er opstart en loopt op de achtergrond.
Run hijackthis en kijk of er iets verkeerd is.

Anders schoon installeren en zo min mogelijk installeren en kijk of het dan weer gebeurd.

• albatross
jklflipper schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 16:43:
Hoi,

Verder heb ik in de minidump map diverse bmp bestanden gevonden. Ben ze aan het uitlezen met WinDbg maar weet niet precies wat ik er mee moet. Ik kan ze posten als iemand er wat aan heeft?
Zeker, post maar (minus hele stack-dumps, graag). Vooral het gedeelte waar staat: "Probably caused by" is relevant, natuurlijk. De CPU reken-fouten, opgemerkt door OCCT, staan op zichzelf, natuurlijk; en ik ben nog steeds bang dat ze door undervolting / instabiele voltage veroorzaakt worden, alsmede de resets.
Verder zie ik in de grafiek van OTTC dat het voltage van de
VCore daalt naar 1,22v
de 3,3V blijft op 3,02V
de 5v op 4,98
de 12 volt naar +/- 12,06
1,22v is onder het absolute minimum (al schilt het maar 0,03; maar toch). Jammer dat je de voltages niet kunt wijzigen.

Heb je de mogelijkheid er een andere voeding aan te hangen? (waarschijnlijk niet).

• jklflipper
@Jan99999 ga ik direct proberen kan ik(wij hier op het forum) brakke drivers in windows uitsluiten neem ik aan.

@albatross ik heb hier toevallig nog een 600w zalman (mijn eigen vervangen voor 1000w :-)) liggen. Die ga ik proberen zodra de pc weer uitvalt met ubuntu live cd. (Neem aan dat het dan niet aan de drivers ligt)

bedankt alvast maar weer voor de ideeen

• albatross
jklflipper schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:23:
@Jan99999 ga ik direct proberen kan ik(wij hier op het forum) brakke drivers in windows uitsluiten neem ik aan.

@albatross ik heb hier toevallig nog een 600w zalman (mijn eigen vervangen voor 1000w :-)) liggen. Die ga ik proberen zodra de pc weer uitvalt met ubuntu live cd. (Neem aan dat het dan niet aan de drivers ligt)
Test nou niet allebei tegelijk. Want als dadelijk de ubuntu disc wel werkt weet je nog steeds niet of het nou aan de voeding of het OS lag. Werken volgens de 'ceteris paribus' methode, dus: alles gelijk houden, en 1 ding per keer veranderen.

Of een live-cd nou echt zo'n goede (stress) test hiervoor is, is nog maar de vraag overigens. UNIX systemen staan normaal gesproken vrijwel geheel idle. Als je em niet gaat stressen, dan zou je rustig een false negative kunnen krijgen (dat je dus denkt dat het aan Windows lag, terwijl het eigenlijk meer een kwestie van load was).

Ik denk dat ik zelf maar eens bij de voeding zou beginnen, en dan in Windows weer testen en de Everest waardes uitlezen en zo.

• jklflipper
@albatross

Ik wil eigenlijk de voeding tot het laatst bewaren is zo'n gefriemmel in zo'n kleine mATX-kast. De pc start ook opnieuw op zonder dat er wat gedaan wordt gewoon in idle. Dus als dat met Ubuntu niet gebeurd zal het hoogstwaarschijnlijk aan een slechte windows install liggen met slechte drivers hoewel ik die nog niet heb kunnen vinden. In config staat nergens een kruis of uitroepteken. Heb ook alle drivers geupdated.

• jklflipper
Ok ik heb de Live cd van ubuntu gebruikt en volgens mij is hij tot nu toe nog niet opnieuw gestart. Kan er niet altijd bij blijven. Kan iemand me vertellen hoe ik kan zien hoe lang hij nu al aan staat? Gister avond om half twaalf aangezet en nu bijna half 's middags draait hij nog steeds naar mij mening.

• albatross
jklflipper schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:20:
Ok ik heb de Live cd van ubuntu gebruikt en volgens mij is hij tot nu toe nog niet opnieuw gestart. Kan er niet altijd bij blijven. Kan iemand me vertellen hoe ik kan zien hoe lang hij nu al aan staat? Gister avond om half twaalf aangezet en nu bijna half 's middags draait hij nog steeds naar mij mening.
uptime

EDIT: Wat ik altijd doe is gewoon een "-" teken op de inlog prompt zetten (zonder enter). Dan kun je in 1 oogopslag zien of je server toevallig gereset is. :)

[ Voor 16% gewijzigd door albatross op 27-10-2008 14:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jklflipper, je bent een aantal keren gewezen op Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, maar nog steeds heb je bijvoorbeeld de voeding niet getest. De troubleshooter is er om stap voor stap te doorlopen en onderdelen stuk voor stuk uit te sluiten door het te testen. Zolang je de voeding niet test heeft het vrij weinig zin. Dus doorloop eerst de troubleshooter helemaal en als je er dan op vastloopt is het een stuk duidelijker waar het probleem zit.

Dit topic gaat in ieder geval op slot. Als je na het doornemen van de troubleshooter nog steeds tegen problemen aanloopt mag je natuurlijk altijd een nieuw topic openen, maar geef daarbij wel aan waar je vastloopt met de troubleshooter.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.