Welke router/switch/modem icm Telfort?

Pagina: 1
Acties:

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-01 12:15
Hallo, ik hoop dat de titel duidelijk is, ik ben namelijk op zoek naar een goed alternatief voor een hele oude switch die ik hier heb staan en/of ook het modem (binnenkort Zyxel van Telfort).

(Ik kan op het moment helaas niet kijken welk model dat er staat, maar dit is toch niet van belang neem ik aan).

Ik heb momenteel Orange (met de ellendige Livebox.)
Volgende maand word ik overgeschakeld naar Telfort, daarbij krijg ik het standaard Zyxel modem.

Ik heb 3 pc's op de bovenverdieping en 1 laptop die ik draadloos wil kunnen gebruiken.
Op het moment staat de Livebox meteen bij het ISRA-punt, vanuit daar 1 UTP naar boven, in een switch waaruit 3 pc's zijn aangesloten.

Op de 'main'-pc draait Windows Vista Ultimate. Op de andere pc's/laptop Windows XP.

Eerste vraag is; is dit een goede opstelling met zo weinig mogelijk snelheids verlies?
Zonee, wat kan ik beter doen?

Tweede vraag; wat is de goedkoopste/snelste-verhouding voor mijn netwerk.
Moet ik een Linksys WRT54GL halen voor vervanging van de switch, of kan ik beter dat standaard Telfort modem vervangen door een adsl/router in één?

Of voldoet een goedkopere versie ook al? Het gaat me er om dat snelheid behouden word, vooral voor bekabeld netwerk, draadloos is niet zo'n punt. Ik download namelijk erg veel, vandaar dat dit dan ook wel wat extra geld mag kosten.

Misschien nog handig; Telfort = 20Mbit
Belpakket is niet nodig, dat doe ik mobiel.
Ik zit volgens BBNed hier:
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1786 meter.

Wat voor snelheid zal ik hiermee halen met welke opstelling etcetera?

Ik hoop dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen helpen.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

• Daikirai
Kick toegestaan na 48 uur? ;(

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-03 15:48
Kicken is toegestaan na 24 uur als ik het goed heb, maar meestal is dat niet erg nuttig. De meesten hier reageren toch wel ook op wat oudere onderwerpen die in hun veldje liggen.

In principe is de opstelling
isra - korte kabel - modem/router - langere kabel - switch - pc's
prima. Enige waar je op moet letten is dat die langere kabel gewoon 100mbit aan kan (tegenwoordig vrijwel elke kabel).

Ik snap verder je vraag niet echt.
Wat betreft je internet snelheid ga ik ervanuit dat je modem de maximaal haalbare snelheid (20mbit)haalt.
Wat betreft intern zou ik even nakijk of je oude switch een 100mbit of een 10mbit switch is. Waarschijnlijk is het gewoon een 100mbit switch en dan is het voor de internet snelheid niet interresant om te vervangen, mocht het een 10mbit switch zijn dan is het verstandig om die te vervangen voor een 100mbit of zelfs een 1000mbit switch.

De keuze 100/1000mbit switch is een beetje afhankelijk of je ook regelmatig bestanden binnen je eigen netwerk heen en weer stuurt, en of je client computers voorzien zijn van 1000mbit netwerkkaarten. Wat betreft je internet verbinding is een 100mbit switch voldoende.

Mocht je iets willen veranderen om draadloos mogelijk te maken of sneller te maken, dan zou je kunnen kijken naar een draadloos AP, of als dat goedkoper is een router met draadloos netwerk optie. Een router heb je eigenlijk niet nodig gezien dat je modem die functie op dit moment al vervult, maar een router wil nog weleens goedkoper zijn dan een los AP.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Daikirai
Sorry, ik ben vergeten te melden dat mijn snelheid nu 400kbps max is, op een verbinding van 20MBit.

Hier ligt mijn probleem vooral.

Ik heb laatst al mijn kabels vervangen voor nieuwe. Hierop staat bijvoorbeeld UTP CAT5E 26AWGx4P VERIFIED EIA/TIA 568B. Ik heb geen idee wat het betekent maargoed.

De lange kabel heb ik nog niet vervangen, ik zal dan ook zsm kijken wat voor een dit is.

Alvast bedankt voor je antwoord!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

XIlvero schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 23:59:
Sorry, ik ben vergeten te melden dat mijn snelheid nu 400kbps max is, op een verbinding van 20MBit.

Hier ligt mijn probleem vooral.

Ik heb laatst al mijn kabels vervangen voor nieuwe. Hierop staat bijvoorbeeld UTP CAT5E 26AWGx4P VERIFIED EIA/TIA 568B. Ik heb geen idee wat het betekent maargoed.

De lange kabel heb ik nog niet vervangen, ik zal dan ook zsm kijken wat voor een dit is.

Alvast bedankt voor je antwoord!
Die 400kbps max is waarschijnlijk je downloadsnelheid?! Dus waarschijnlijk 400 KiB/s. De beperkende factor is echt niet je netwerk hoor. Met die snelheden staat dat gewoon uit z'n neus te vreten. Misschien traint je modem in op een te lage snelheid. Hoe ver zit je van de centrale? Ik zou als ik jou was trouwens lekker de ZyXel van Telfort gebruiken als modem/router en er je switch aan laten hangen. Als die je te langzaam is zou ik je switch upgraden, maar de ZyXEL die je van Telfort krijgt is echt een prima mode/firewall/router. Ik heb het ook zo draaien hier.

Luctor et Emergo || specs

• Daikirai
Ja je hebt gelijk, 400KB/s. Dit is toch belachelijk laag voor een abonnement van 20Mbit?

Mijn afstand volgens BBNed is:

De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 1786 meter.

Uit mijn modem:
Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 128 Kb
DownStream 11664 Kb
Afname Dichtbij : 30.1 (dB)
Ver weg : 17.1 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 3 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
HEC-teller 378074
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 43250
ES-teller van 1 dag 0

Ik weet niet wat CRC fouten zijn, maar dit ziet er niet goed uit, wel?

[ Voor 7% gewijzigd door Daikirai op 27-10-2008 00:11 ]

• gtissink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08-2025
Je opstelling lijkt inderdaad in orde. Ik zit ook op BBNed en heb een Copperjet (ISDN)
modem en een Netgear router en dat werkt als een trein

Vraagje, heb je de kabels zelf gemaaakt en zo ja heb je de juiste kleuren gebruikt
Vraagje, gebruik je aansluitdozen enkel dan wel dubbel en zijn die dozen wel ADSL niet ISDN (!)

Heb zelf het probleem gehad dat de afstand tussen de splitter en het modem te groot was

PS
Als je wilt weten wat die code op de kabel betekent dan... http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable#Category_5

De andere codes hebben te maken met de diameter van de kabels
en gebruikt materiaal

Verwijderd

Je snelheid zou inderdaad wel hoger moeten zijn als 400 kb/s maar reken zeker niet op 20 mbit. De afstand naar de centrale is gewoon te groot. Hoeveel de maximale theoretische snelheid wel is dat kun je op de Telfort site vinden (hier gaat dan alsnog wat vanaf, want de praktijk is niet gelijk aan de theorie).

Verder is het niet echt duidelijk of je het interne netwerk nu sneller wilt hebben, of het netwerk naar buiten. Voor het internet naar buiten lijkt me de huidige opstelling snel genoeg (even vanuit gaande dat je 100 mbit hebt liggen). Voor het interne netwerk zou je eventueel over kunnen stappen op een gigabit switch (vanuit gaande dat je systemen ook allemaal een gigabit netwerk kaart hebben), en wireless N (als je laptop dit ondersteunt).

Verder zou ik die modem van Telfort gewoon gebruiken, die is ingesteld door Telfort en werkt prima.

Telt echt elk bitje voor je dan zal je FreeBSD moeten installeren ipv Windows, deze heeft naar mijn weten keer op keer de snelste netwerk stack.

• gtissink
Zie een andere posting tussendoor, maar geef de waardes is door aan de Helpdesk,
die moeten weten of de waardes afwijken en als het netwerk goed is opgezet
dan kunnen ze je modem ook uitlezen op afstand

(Hebben ze bij mij gedaan)

• Daikirai
Ik heb de kabels niet zelf gemaakt, dus dit kan het niet zijn.
Wat bedoel je met aansluitdozen? Voor UTP kabels? Daarvoor heb ik zo'n klein wit simpel geval, gewoon een connector.
Of bedoel je wat aan de muur hangt? (telefoonkabel)

Edit1: De bedoeling is dat het netwerk van buitenaf sneller moet zijn. Intern word niet veel gebruik van gemaakt.

Edit2: De snelheidscheck op Telfort geeft iets van 15-18 Mb. 400KB/s is wat, 5Mbit? Snap die rekensom niet helemaal. 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door Daikirai op 27-10-2008 00:28 ]

• gtissink
Okee valt dat onderdeel af.

Zit net te denken......Splitter !!

Ik ken de livebox niet goed genoeg maar bij mij zit er een splitter tussen het ISRA-punt en
het modem. Zoals jij het schrijft zit die er niet tussen, dat zou het wel kunnen verklaren
http://www.kpnadsl.nl/support/QnA/QnASplitter.htm#nowhere
http://www2.internl.net/s...its/lea-splitter/index.it

En heb je toevallig dit modem?
http://www2.internl.net/s...e_hardware/zyxel/index.it

Het omrekenen is simpel maar niet nauwkeurig 400KBps ~ 3 max 3.2 Mbps, faktor 8 dus met de nodige
verlaging wegens overhead :)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CRC betekend cyclic redundancy check als ik me niet vergis. Dit wilt zeggen dat alle bitjes die binnenkomen gecontroleerd worden. Als het fout binnenkomt dan word het nog een keer gedownload. Vandaar je lage snelheid aangezien je verbinding nu 11,6Mbit is.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat het probleem ligt bij de aansluiting van je modem. Het kan komen door een verrotte telefoonkabel, aansluitdoos, ruis door andere bekabeling of een probleem bij de centrale.
Tevens is je upload snelheid veel te laag. Volgens je modem heb 128kbit upload vandaar dat je slechts 400 down hebt. Om snel te downloaden moet je ook uploaden.

Mijn advies.
Wacht op het modem van Telfort en verander niks aan je intern netwerk want daar ligt het niet aan.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Daikirai
Dit klinkt erg veelbelovend! Zodra ik tijd heb ga ik meteen die telefoonkabels vervangen/splitter ertussen.

Dank alvast! I´ll keep you posted.

• Daikirai
Geweldig! ..vervelend dat ik al een jaar met poepinternet zit door een brak kabeltje.

Maar toch bedankt voor de tips! Dit lijkt me toch een vooruitgang;
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/345814884.png

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 11988 Kb
Afname Dichtbij : 30.0 (dB)
Ver weg : 9.4 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 9 (dB)
Ver weg : 12 (dB)
HEC-teller 738
Firmware 0xe15080a