Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC voeding bromt met UPS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanavond ben ik de gelukkige eigenaar van een APC BackUPS RS 800 8) . Natuurlijk opladen die hap, en meteen even een stroomuitval simuleren... Wat blijkt nu... Als je de stekker uit het stopcontact haalt en de PC's die erop zitten overgaan op de batterijvoeding van de UPS, beginnen de voedingen van de PC's tamelijk kabaal te maken. De UPS zelf bromt wel wat, maar dat valt relatief best mee. Ik heb een gloednieuwe quadcore met een Corsair VX450W voeding, en een wat oudere athlon 64 met een of andere FSP 350W voeding. De Corsair heeft actieve PFC en de andere passieve. Wat opvalt is dat de FSP voeding minder hard bromt, maar nog wel degelijk lawaai maakt vergeleken met 'netvoeding'.
De Corsair... tsja... tis net alsof je bij de kapper zit met een tondeuse, heheh :P
Zogauw de UPS weer op netvoeding gaat is de brom meteen weer verdwenen.

Heeft iemand dit ook? Zo nee, zijn er verklaringen voor het feit waarom dit gebeurt? Ik ben bekend met elektronica/elektrotechniek en het feit dat zo'n UPS geen mooie sinusvormige spanning geeft, maar een soort zaagtand met piekjes... En zo ja, heeft iemand evt. al uitgevonden hoe je het oplost?

Tnx!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Ik heb ook niet echt ervaring, maar kan het dat die op 60hz staat ip.v. 50 hz?

Verwijderd

Topicstarter
Heheh, dat zou idd best kunnen. Ze hebben een prachtig verhaal erbij natuurlijk, over wat ie allemaal op de ingangen kan hebben.. Maar ze reppen met geen woord over wat eruit komt. Behalve dat het een stapsgewijze sinusgolf is van 230V (RMS mag ik hopen), en dat er 800VA/540W uit getrokken kan worden...

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-11 22:11
Met 450 + 350 W belasting zit je toch al dicht tegen de capaciteit van je UPS aan. Wat zegt de UPS zelf over zijn belasting?
Het lijkt mij een veilige aanname om te stellen dat de UPS een betere sinusvorm produceert als de belasting lager is, en nu dus slechter. Wat is het resultaat als je slechts 1 PC aansluit?
Overigens kan het natuurlijk ook aan interferentie van de schakelfrequenties van de voedingen en/of UPS zelf liggen. Misschien heeft de UPS zelf filters tussen de verschillende uitgangen om de wederzijds beinvloeden tegen te gaan. Scheelt het als je een gloeilamp mee aansluit?
Ik verwacht dat je PC's geen verschil merken tussen 50 en 60 Hz. Trafo-voedingen haken af, naar horen zeggen kunnen de meeste schakelende voedingen tot 200 Hz aan.

Arthur

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:48

SA007

Moderator Tweaking
^^ De watt aanduiding van een voeding is het maximale uitgangvermogen wat hij kan leveren, niet zijn continueverbuik...

Hij verbruikt alleen wat de interne hardware nodig heeft (en een klein beetje in verliezen), dit zit meestal zeer ruim onder het maximum (meer de helft ofzo).

Verwijderd

De SmartUPS modellen hebben wel een true sine output. Met een gemodificeerde sinus krijg je brommende voedingen, is weinig aan te doen. Zolang je computer niet crashed zou ik me er ook niet teveel zorgen over maken, 't is toch maar voor noodgevallen.

Verwijderd

Topicstarter
Allebei mn pc's in idle (amd64 3200+ met x1950 en phenom 9550 met hd3870) komen rond 280-300w incl LCD's volgens de UPS zn vermogensmeter. Dus dat valt best mee. Als je ze allebei aant rekenen slingert dan krijg je meteen zo'n balk dat de UPS aardig tegen zn max aan zit en je beter niks meer aan kunt sluiten, heheh. Maar al staan de PC's uit hoor je allebei de voedingen gaan brommen als je ze op de UPS zet.
Ik had al verwacht dat het door de gemodde sinus komt. Crashen doen ze niet hoor, ze werken 100% en als ik kijk naar de mobo-spanningen zien die er ook uit om door een ringetje te halen, dus de voedingen doen al brommend goed hun werk :)
Wat ik me trouwens ook afvroeg... In het boekje van APC staat dat je hem eerst 8 uur op moet laden voor je hem gebruikt... Ik heb m gewoon aan het stopcontact geslingerd, PC's erop en aan dat ding. Was het serieus nodig om hem 8 uur op te laden? Ze zetten er natuurlijk niet bij waarvoor, dus dan laat ik zoiets al gauw waaien...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
BackUPS = goedkopere serie van APC, en heeft blokgolf, of gemodificeerde sinus.

SmartUPS e.d. zijn de duurdere modellen en die hebben een zuivere sinus.

Ik heb zelf een oude SmartUPS 1250VA (echt oud model, denk wel 8 - 10 jaar oud :o ) gekocht op marktplaats. Hiervan waren de accu's defect, maar die heb ik bij een bedrijf in de buurt kunnen regelen (beveiligingsbedrijf, accu's worden preventief vervangen om de paar jaar)

Voor de UPS heb ik toen €15 betaald, voor de accu's niks.

Afbeeldingslocatie: http://pages.sbcglobal.net/wilsondr/UPS-Waveforms.png

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2008 15:36 ]

Pagina: 1