• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:40
Ik heb net een nieuwe Saphire 4870 in m'n pc'tje.
Werkt leuk maar het viel me op dat rivatuner aan het flippen is wat betreft idle snelheden. Vanwege powerplay verwacht ik in windows een core snelheid van 500 MHz maar zoals je kan zien op de screen springt hij volgens rivatuner steeds naar 750MHz. Is dit bekend?
Wat is hier tegen te doen?

Ik heb het bios al geflashed naar de nieuwste van saphire site. Ik heb ook al een accelero met 120mm fan erop zitten waardoor de temperaturen laag zijn en tis ook nog stiller.

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/8vwvoh.jpg

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/08/10/24/hp.png

Je kan met deze nieuwe Sapphire bios samen met ATT een "stabielere" 2D klok krijgen.
Je kan ook nog je ram verlagen scheelt vele Amperes, en met die koeler er bij ,
moet dat echt een coole kaart worden dan.

Eerst via >hardware>overclocking settings>de 2 en 3D profielen aanmaken .
Vervolgens via >hardware>auto overclocking> activeer je ze

Ook geeft de bios lagere voltages(dan standaard bios) die in auto overclocking zijn in te stellen
ram 500 en gpu 500 is 1.083v .

Deze kaarten willen ook graag een verse Windows install als je van een andere kaart bent afgestapt.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Vista met Aero?
Aero = 3D.

• jozuf
Nope windows XP SP3. De ss is gemaakt tijdens idle gebruik van windows (tenminste wel ff firefox enzo maar dat zou het niet moeten zijn)

En Aero = 3D vind ik beetje kort door de bocht want er is weinig 3d's aan in mijn ogen. Ok het maakt misschien gebruik van shadermodel (en maakt dus gebruik van de videokaart) en zo maar dat maakt iets nog niet 3D

Bedankt gadjo23 ik ga je advies is uitproberen.

[ Voor 5% gewijzigd door jozuf op 25-10-2008 11:10 ]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31
Ik draai Vista met Aero en mijn 4870 klokt toch echt terug!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Voor zover ik wist was Aero toch echt 3D. Maar het kan verandert zijn. :) (Beter.)

• jozuf
offtopic:
welke 3 dimensies zie jij dan in de aero interface behalve dat wow gebeuren (win flip, alt tab iets)? Ik zie alleen maar iets transparants wat dus net zo 2D is als bijna elk OS. Dat de interface gebruik maakt van de videokaart maakt (nogmaals) iets niet 3d. Je kan ook wetenschappelijke berekeningen doen (Cuda) op een videokaart, dat maakt die berekeningen toch ook niet per definitie 3d?

Ik heb gadjo23 zijn advies geprobeert met Ati Tray Tools maar ik kreeg de klok om een of andere reden gewoon niet lager opgeslagen. Als ik het op 500, 500 instel dan mag ik het van hem niet opslaan en staat er een uitroepteken bij.

Met RivaTuner kwam ik er ook al niet echt uit. Hoe kom ik hier van af?
Als Rivatuner's grafiek (zie TS) klopt dan lijkt me dit zoiezo niet gezond gedrag. De hele tijd snelheid en voltage wisselingen die nerges goed voor zijn....

[ Voor 14% gewijzigd door jozuf op 26-10-2008 14:46 ]

Verwijderd

jozuf schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:33:
offtopic:
welke 3 dimensies zie jij dan in de aero interface behalve dat wow gebeuren (win flip, alt tab iets)? Ik zie alleen maar iets transparants wat dus net zo 2D is als bijna elk OS. Dat de interface gebruik maakt van de videokaart maakt (nogmaals) iets niet 3d. Je kan ook wetenschappelijke berekeningen doen (Cuda) op een videokaart, dat maakt die berekeningen toch ook niet per definitie 3d?

Ik heb gadjo23 zijn advies geprobeert met Ati Tray Tools maar ik kreeg de klok om een of andere reden gewoon niet lager opgeslagen. Als ik het op 500, 500 instel dan mag ik het van hem niet opslaan en staat er een uitroepteken bij.

Met RivaTuner kwam ik er ook al niet echt uit. Hoe kom ik hier van af?
Als Rivatuner's grafiek (zie TS) klopt dan lijkt me dit zoiezo niet gezond gedrag. De hele tijd snelheid en voltage wisselingen die nerges goed voor zijn....
Ik moest telkens na het verschuiven v/d slider op apply drukken waarna je de slyder vervolgens weer wat verder kon worden verschoven.
Dit herhalen tot de gewenste klok bereikt is.

Vul include clocks in profile in .
En load selected profile at startup
Druk op het floppy symbool om opslaan te bevestigen.
Geef 2D en 3D een naam bv resp. Low en High.
Dit alles doe je twee keer omdat je 2D clock en de 3d clock moet hebben.

Hierna bij auto overclocking de twee profiles in vullen(als het goed is staan ze er al), en enable auto 2d/3d aan tippen.

• jozuf
Hmm, krijg nu steeds een BSOD als ik iets apply met ATT.
Ik gebruik versie 1.3.6.1042 van guru3d gedownload. Ik zag al een beta moet ik die hebben?

Ik zie nu ook dat ik in mijn vorige posts paar dingen door elkaar haal. Rivatuner (niet ATT) geeft die uitroeptekens e.d.
ATT maakt een BSOD na elke actie geloof ik, ook op klikken van default clocks.

[ Voor 84% gewijzigd door jozuf op 26-10-2008 15:37 ]

Verwijderd

O sorry je moet 1.6.9.1368 beta hebben(1.6.xxxxx) de versie op bv Guru 3D is geen beta en ondersteund de 4870 denk niet helemaal.

http://cid-a50350ea7a969f....aspx/Public/attsetup.exe

• jozuf
Super nu werkt het wel!
Hartstikke bedankt voor je uitleg, duurde een paar replies voordat ik het allemaal doorhad maar het werkt nu. Het lijkt er zelfs op dat rivatuner nu ook gewoon een normale 500MHz geeft in windows idle (ff open waar ik dit type) en niet zo flipt als in de TS screenshot.
Bedankt!

Verwijderd

Weet niet of je Rivatuner en ATT gelijk geinstalleerd moet hebben kan misschien voor problemen zorgen.
Ben blij dat het werkt !

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10-2025
jozuf schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 14:33:
offtopic:
offtopic:
"2D" met transparantie heeft toch echt wel 3 dimensies: Hoogte, breedte, en 'diepte', oftewel de volgorde van stapelen. Dit is zeker een dimensie in technische zin, ook al is het maar 1 simpele variabele en heeft het niets te maken met 3D graphics renderen, het is toch echt wel een extra dimensie.
Pagina: 1