Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Muis wordt nerveus van Ati2EVXX.exe

Pagina: 1
Acties:

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:43

Wish

ingwell

Topicstarter
Afgelopen weekend de laptop van mijn lief een opfrisbeurt gegeven en opnieuw Vista geïnstalleerd. De laptop is een Asus X50VL met de volgende specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Merk    ASUS
Type    X50VL-AP021C
Processor   Intel Pentium Dual-Core T2330
Besturingssysteem   Legitieme Microsoft Windows Vista Home Premium
Taal OS NL/UK/FR
Processorsnelheid   1,6 GHz
Geheugen    2 GB
Geheugentype    DDR2 667 MHz (PC-5300)
Aantal modules  2x
Aantal geheugen sloten  2x
Schermtype  ColorShine (WXGA, Glare Type)
Schermresolutie 1280x800
Harde schijf    160 GB
Rotatiesnelheid 5400 rpm
Interface (harde schijf)    SATA
Geheugenkaartlezer  4-in-1 Card Reader (SD ○ MMC ○ MS ○ MS PRO)
Diskettestation x
Optische drive  8x Double Layer DVD+/-ReWriter
Grafische kaart Mobility™ Radeon X2300
Fabrikant   ATi

Na de install van Vista gooi ik dan braaf de drivers erop die zijn meegeleverd. Daarin heb ik 2 varianten gebruikt:
- De drivers van de bijgeleverde CD
- De meest recente drivers van de ASUS website.

Echter, na de install van de drivers start Vista op met een - hele - nerveuze mouse pointer (de pointer knippert en schakelt heel snel tussen idle en "in bewerking" met zo'n cirkeltje boven de pointer). Het gevolg is dat het lastig is om op de juiste plek te klikken, laat staan rustig naar het beeld te kunnen kijken ;) .

Na verschillende her-installs en versies van de ATI drivers blijf ik het probleem houden. Waar ik wel achter ben gekomen is dat 2 processen Ati2EVXX.exe lopen bij het opstarten.

1 voor de user, 1 voor "system". Deze laatste heeft een nogal hoog CPU verbruik. En als ik deze vriendelijk de nek omdraai in de taskmanager zijn de symptomen verdwenen en kan het systeem verder rustig doorwerken (en beter nog, mijn vriendin ook).

Zoals gezegd, andere versies van de ATI drivers lossen het probleem niet op, maar iemand enig idee hoe dit te voorkomen is?

No drama

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26

BCC

Je kan die Ati2EVXX dingen gewoon stoppen bij je msconfig. Dat ding doet verder weinig nuttigs.

Als hij dan blijft: Er is verschillende malware die zich als Ati2EVXX process verschuilt.

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 24-10-2008 20:30 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik had onlangs precies hetzelfde met de Asus-laptop van mijn zusje. In Task Manager was niets vreemds te zien, maar via Process Explorer kwam ik erachter dat ati2evxx.exe constant zo'n 50% CPU-tijd vroeg. Na uitschakelen van dit proces via msconfig gevolgd door een reboot was het muisprobleem opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 24-10-2008 20:30 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Dat is volgens mij de Ati eventlogger service.
Deze is gewoon zonder problemen uit te schakelen.
Ook is het zo dat ongeveer elke Asus laptop met dit moederbord / vga hier last van heeft.

Verwijderd

Zelfde verhaal als r00n hier, alleen dan met een dell werkstation. Kwam er achter door te kijken met Process Monitor, waar zichtbaar werd dat ati2evxx.exe aan één stuk bezig was. Na de recentste driver geïnstalleerd te hebben (8.10), was dit probleem bij mij opgelost.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:43

Wish

ingwell

Topicstarter
Net de service uitgeschakeld in MSCONFIG en het werkt prachtig, bedankt voor de tips (had wel een DOH! moment).
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:38:
Dat is volgens mij de Ati eventlogger service.
Deze is gewoon zonder problemen uit te schakelen.
Ook is het zo dat ongeveer elke Asus laptop met dit moederbord / vga hier last van heeft.
Ik zou ook verwachten dat ik er wat meer over had gevonden, maar heb blijkbaar niet de juiste zoektermen in Google gegooid.

Anyways, fixed solved and delivered. Bedankt.

No drama

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
danmaarniet schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:21:

Ik zou ook verwachten dat ik er wat meer over had gevonden, maar heb blijkbaar niet de juiste zoektermen in Google gegooid.
Persoonlijk vind ik www.liutilities.com altijd een goede site voor procesinformatie. Nu is ati2evxx.exe natuurlijk een bekende, maar je kunt er doorgaans ook terecht voor informatie over de wat minder vaak voorkomende processen. Klik hier voor gegevens over het bestand in kwestie.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1