DOA maar dan niet koop op afstand

Pagina: 1
Acties:

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 11:32

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik heb al een tijdje gegooglet (uurtje ongeveer) en mijn wetboek doorgeneuzeld maar ik kan het niet vinden.

Ik heb een week geleden (5 werkdagen dus) een horloge gekocht voor 100 euro. Een chronograph, met stopwatchfunctie d.m.v. 3 wijzers op aparte klokjes. Deze functie doet het echter niet, de wijzers komen na het resetten niet op 0 te staan.

Naar de juwelier gegaan, wilde ik graag het horloge werkend naar huis meenemen, maar dat ging niet. De horloge moest elders gerepareerd worden. :(

Ik heb nog aangeboden te ruilen tegen een horloge dat duurder was of dezelfde prijs had. Dit wilde hij niet omdat ik het horloge al gedragen had. Stalen horloge, dus vanzelfsprekend een paar minescule kleine krasjes.

Maargoed, ik weet dat als je hardware besteld ergens je binnen 8 werkdagen ofzo een nieuw product krijg (vervanging). Ik heb het enige voorstel wat hij deed aanvaard, reparatie. Met spoed, maar ik geloof er niks van. Dat horloge gaat volgens mij per boot naar een of ander land, en zie ik over 4 weken weer terug ofzo.

Ik weet dat een leverancier op redelijke termijn vervanging of reparatie moet aanbieden en zoniet kan ik dan pas de koopovereenkomst ontbinden. Maargoed ik heb toch gewoon recht dat hij mij een nieuwe geeft danwel mij de mogelijkheid geeft het contract te ontbinden? Ik heb geen zin om een horloge te kopen en vervolgens een maand ofzo te wachten omdat ik een kapot horloge kreeg. De wijzers wilden vanaf dag 1 al niet meer op 0 komen, en had vandaag pas weer tijd omdat ik op vrijdag vrij ben...

EDIT:

Op de website van de juwelier staan ook geen algemene voorwaarden overigens (http://www.strego.nl/)

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 24-10-2008 19:45 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Zou je niet minimaal even wachten tot je wat meer weet? Hij doet wat hij hoort te doen, laat het euvel repareren. Wil dat niet naar wens zijn mag je over vervanging gaan praten imho.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
c0ne schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:59:
Zou je niet minimaal even wachten tot je wat meer weet? Hij doet wat hij hoort te doen, laat het euvel repareren. Wil dat niet naar wens zijn mag je over vervanging gaan praten imho.
Dat is juist waar ik tegenop zie. Ik koop een horloge wat niet werkt, waardoor ik gelijk vast zit aan een reparatietijd. Als ik wist dat ik b.w.v. een maand moest wachten voor het horloge eerst gerepareerd zou zijn en vervolgens ik hem pas kreeg had ik wel een ander uitgekozen. Dus ik zoek of een manier om onder mijn koopovereenkomst uit te komen, danwel een manier te vinden om de leverancier te verplichten het horloge om te ruilen tot een andere.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

Nope, koop is koop, zolang het niet gaat om koop-op-afstand.

Jij had in de winkel moeten en kunnen controleren of die wijzers het deden. Als ze na die tijd stuk gaan, is dat 'n stukje pech waarvoor de verkoper verplicht is om reparatie aan te bieden.

Dat heeft hij dan ook netjes gedaan. Je zult dus rustig moeten wachten. Wel kun je 'ns rondkijken wat de 'gebruikelijke' reparatietijden zijn voor horloges en voor dit horloge in 't specifiek. Daar mag je vervolgens de juwelier wel aan houden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:01
Ik zal hieronder de juridische kant van deze zaak belichten.
Het gaat hier om een bijzondere koopovereenkomst. Namelijk een consumentenkoop.

Het verschil met een 'normale' koopovereenkomst is dat de koper in de regel meer rechten heeft. Dit heeft de wetgever gedaan om hem bescherming te bieden.

Welke plichten heeft de verkoper? Die staan in dit artikel.

Daaraan lijkt hij te hebben voldaan. Echter er is nu sprake van wat men noemt een 'non-conformiteit'. De verkochte zaak voldoet niet aan de verwachtingen die de koper redelijkerwijs mag hebben.

De koper kan dan een aantal eisen stellen. Deze staan in artikel 7:21 BW. Die luidt als volgt.

1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4. Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5. Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6. Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.

Zoals je ziet is er dus geen 'harde termijn' waarbinnen het horloge gerepareerd moet worden. Vier weken word meestal gezien als 'redelijk'. Je kunt de overeenkomst pas ontbinden indien de verkoper de bovenstaande plicht niet of niet-behoorlijk nakomt (zie 7:22). Het gevolg van ontbinding is dat er over en weer 'ongedaanmakingsverbintenissen' ontstaan. Wat inhoud dat jij het horloge moet teruggeven en de verkoper de aankoopsom (zie 6:271)

Bij koop op afstand is het wel mogelijk om de overeenkomst (binnen 8 dagen) te ontbinden zonder voorwaarden. (7:46d).

Conclusie: Je kunt niet veel doen, je zult moeten wachten op de reparatie. Als je hem online besteld had kon je wel meteen ontbinden.

p.s. Dit is allemaal dwingend recht dus de Algemene Voorwaarden van de juwelier kunnen hieraan geen afbreuk doen.

Ontspan.

Verwijderd

De wetsartikelen die je zoekt zijn (denk ik) deze:

Boek 7, art. 21 BW:

1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a.
aflevering van het ontbrekende;

b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

3.
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

(...)

Verder in art. 7:22 BW:

1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:

a.
de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;

b.
de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.

2.
De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.

(...)

De niet correct functionerende stopwatchfunctie lijkt me bij zo'n specifiek horloge niet een 'geringe afwijking'. M.i. mag je dus vervanging eisen, danwel herstel binnen een redelijke termijn zonder dat er voor jou kosten aan verbonden zijn.

De (consumenten)koopovereenkomst kan je pas ontbinden op het moment dat herstel of vervanging onmogelijk zijn.

Succes!

Verwijderd

Haha dammit, net te laat! :P

• Magnolia
Ik zie dat de juristen er als de kippen bij zijn :p

Ontspan.

Verwijderd

We zijn ordinaire ambulance-chasers ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
offtopic:
SG->SF

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:00:
De wetsartikelen die je zoekt zijn (denk ik) deze:

Boek 7, art. 21 BW:

1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a.
aflevering van het ontbrekende;

b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

De niet correct functionerende stopwatchfunctie lijkt me bij zo'n specifiek horloge niet een 'geringe afwijking'. M.i. mag je dus vervanging eisen, danwel herstel binnen een redelijke termijn zonder dat er voor jou kosten aan verbonden zijn.

De (consumenten)koopovereenkomst kan je pas ontbinden op het moment dat herstel of vervanging onmogelijk zijn.

Succes!
Die had ik voor me in mijn eigen wetboek voor HEAO. Maar bij mij staat er achter lid1b. Herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen; (CISG 46 Lid 3). Maar met name wat achter tussen haakjes staat snap ik niet echt, ik kan enigzins redelijk met een wetboek omgaan, maar CISG snap ik niet :P

In ieder geval is zijn service dat elsevier mystery guest niet waard. Hij spreekt danwel niet tegen de wet in maar klantvriendelijk is hij zeker niet :(

En 4 weken vind ik niet redelijk. Heb dat ding nog geen week en hij is al 4x zo lang weg dan dat ik hem in bezit heb. Ik vind dat er een DOA-wet moet komen. :P

EDIT:

Post wat korter gemaakt.

[ Voor 28% gewijzigd door Nox op 25-10-2008 00:51 ]

• Magnolia
CISG is de afkorting van het Weens Koopverdrag, ook wel het VN verdrag van internationale koopovereenkomsten m.b.t. roerende zaken. Daar is het een en ander geregeld voor internationale koopovereenkomsten. Tegenwoordig steeds belangrijker aan het worden. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarbij ik een leuke TFT monitor bij een Duitse webshop koop van een Frans bedrijf.

Dit geld niet in jouw geval aangezien het geen international koopovereenkomst is. Maar het artikel waarna verwezen word sluit aan bij 7:46 lid 3.

Dit zie je vrij vaak in wetbundels dat achter artikelen andere wetten/verdragen/artikelen worden genoemd die ermee samenhangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Magnolia op 25-10-2008 01:49 ]

Ontspan.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Constructieve bijdrage. Wat voor labeltje wil je er dan aan plakken? Voodoo van de juwelier, die zijn klanten wil naaien door een week na de koop op afstand het horloge stuk te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door SmartDoDo op 28-10-2008 18:30 ]

Verwijderd

@ magnolia. Het CISG geldt sowieso niet in dit soort situaties - ook bij een internatiale koopovk - omdat het een consumentenkoop betreft. Je zou in het EVO moeten kijken in geval van een int. koopovk.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2008 18:08 ]

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Cocytus schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:01:
[...]

Constructieve bijdrage. Wat voor labeltje wil je er dan aan plakken? Voodoo van de juwelier, die zijn klanten wil naaien door een week na de koop op afstand het horloge stuk te maken?
Ik bedoel het puur taalkundig. Een stukje vind ik ongeveer de ergste uitdrukking die er bestaat. 'Een stukje taart' kan nog net IMO.

Daarnaast ben ik het niet met degene die ik geqoute heb eens dat je bij een nieuw product de werking moet controleren. Het idee achter iets nieuw kopen is nou juist dat je nergens op hoeft te letten en uit mag gaan van een correcte werking.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Even een kleine schop,

Ben net gebeld, ze willen hem verzenden maar zijn vergeten de aankoopbon aan mij te vragen. Had die in mijn handen toen ik hem terugbracht. Maar erg spoed is het zeker. Eerst al 3 werkdagen wachten voor hij weggaat. Ik ga maar eens een leenhorloge vragen, misschien hebben ze toch een beetje fatsoen daar.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik leest dit topic met verbazing. Wat een prachtig voorbeeld van onze verwende klant is koning / snelle hap / macdonalds maatschappij. Waarom niet gewoon even relaxen en een paar weekjes zonder horloge of oude horloge zoals je hiervoor ook altijd al heb gedaan?

Leuk is het niet, maar om nou deze juwelier meteen als onfatsoenlijk aan te merken :s

• andrestouwe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 23:14

andrestouwe

De boer dat is de kerel...

Noork schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 12:53:
Ik leest dit topic met verbazing. Wat een prachtig voorbeeld van onze verwende klant is koning / snelle hap / macdonalds maatschappij. Waarom niet gewoon even relaxen en een paar weekjes zonder horloge of oude horloge zoals je hiervoor ook altijd al heb gedaan?

Leuk is het niet, maar om nou deze juwelier meteen als onfatsoenlijk aan te merken :s
+1, een ondernemer met een detailhandel(speciaalzaak) moet schijnbaar naast de service die hij bied ook nog eens gaan voldoen aan alle criteria van een webwinkel.... En ehh, 3 dagen wachten met opsturen lijkt me doodnormaal, een detailhandel krijgt per dag geen container vol terug van klanten wat opgestuurt moet worden. Normaliter gebeurd dat 1x in de week, op zijn kosten.

en ehh, meteen het wetboek induiken voor een polsklokkie van 100 euro...soms lijkt het consumentenrecht meer op consumentenmisbruik.......

1 ding weet ik bijna wel zeker, dit wordt goed opgelost door de juwelier, of je moet em nu al zo tegen je in het harnas gejaagd hebben... :P

"De computer is de logische voortzetting van bepaalde mensen: intelligentie zonder moraal." F1time.com: André van der Stouwe - C2-G1

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Nou kunnen jullie wel zeggen dat ik verwend ben, maar ik dok toch even 100 euro voor een klokkie. Is een beetje service dan teveel gevraagd? Ik moet zelf notabene nog naar die juwelier toe om nog een bon te brengen omdat zij die niet zelf hebben. Kan je zeggen dat ik verwend ben, maar ik verwacht ook wel verwend te worden voor 100 euro. En een beetje service als een leenhorloge is er niet. Nou kunnen ze mij niet meer terugverwachten voor een ander klokkie over een paar jaar.

En nog iets, zelf werk ik ook in een winkel en als iemand daar spullen koopt wordt die altijd perfect geholpen, als er daar iets stuk is krijgt men gelijk een nieuw exemplaar mee mits op voorraad. Zal wat worden als ik ga zeggen "Hij gaat terug naar de leverancier, kunt u uw nummer achterlaten zodat we u kunnen bellen?". Dan breekt de hel los.

offtopic:
Ben nog een zeiknat geregend op de terugweg ook. Kuthorloge ook.

[ Voor 37% gewijzigd door Nox op 28-10-2008 13:42 ]

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Jij weet dat je de stand van de chrono wijzers kan veranderen door eerst de kroon uit te trekken en vervolgens de chrono buttons te bedienen? Iedere druk levert een verplaatsing van 1 positie op één van de chrono's.

Ik neem iig aan de je een quartz chrono hebt. Voor 100e koop je nou niet direct een mechanische chrono.

En ik vind ook dat je behoorlijk verwend reageert. Hulde aan de hapslikweg/macdonalds/webshop/DOA! OMFGZ RFL! mentaliteit post van hierboven. Daar ben ik het geheel mee eens.

[ Voor 19% gewijzigd door Oyster op 28-10-2008 13:48 ]

• Noork
  • Niet online
Ik wil niet naar overkomen, maar een horloge van 100 euro is een budget-horloge. Daar past dezelfde budget-service bij. Daarnaast geef je zelf aan dat er sprake is van zichtbare gebruiksporen (krasjes) op het horloge. Het is daarom niet onlogisch dat je geen nieuwe krijgt.

Nogmaals, neem een kopje rooibosthee o.i.d. en relax een beetje.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

met ^^

Je koopt een horloge van 100 euro en verwacht meteen dat ze je voeten kussen? Koop een Horloge van +/- 400 euro, DAN kan je die service verwachten (soms). 100 euro gaat een juwelier echt niet wild voor doen of worden hoor.

Daarbij vind ik ook gewoon dat je prima geholpen wordt door de beste man juwelier. Hij gaat het repareren, zet er spoed achter.... Wat wil je nog meer? Een vervangend horloge? Get real, het is niet alsoif je nu niet meer naar je werk kan zonder holroge (wat bijv. bij een auto ofzo wel zo is)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Even wachten,

Is er niet een onderscheid tussen bruingoed, witgoed en op het lichaam gedragen artikelen.

Ik weet dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen deze 3 en daar moet je het in gaan zoeken, maar ik ben bang dat de moeite voor niets voor zijn en zijn voorstel is redelijk in zijn kunnen. Jouw lichaamsvet, huidcellen gaan overal tussenzitten en als ik nieuw koop wil ik graag een smetvrij horloge en zo'n horloge reinigen en polijsten kost net zoveel als een nieuwe.
Sorry, maar ik vind zijn voorstel heel redelijk en het is lullig voor jou, klopt helemaal, maar je bent hem echt geen 6 weken kwijt.

Zo is een van mijn 2 laptops ook teruggeweest en na 10 dagen was hij al weer terug. Is even knap balen, maar het is niet anders.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

NoxiuZ schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:39:
En nog iets, zelf werk ik ook in een winkel en als iemand daar spullen koopt wordt die altijd perfect geholpen, als er daar iets stuk is krijgt men gelijk een nieuw exemplaar mee mits op voorraad. Zal wat worden als ik ga zeggen "Hij gaat terug naar de leverancier, kunt u uw nummer achterlaten zodat we u kunnen bellen?". Dan breekt de hel los.

offtopic:
Ben nog een zeiknat geregend op de terugweg ook. Kuthorloge ook.
Weet niet in wat voor winkel je werkt, maar het is volgens mij wel appels met peren vergelijken.
Als ik bij de Mediamarkt een Senseo koop en hij is na een week al kapot, dan krijg ik zonder problemen een nieuwe mee. De Media markt hoeft dat niet te doen, dat is naar de klant toe extra service en voor de Mediamarkt goedkoper dan de Senseo opsturen, terug krijgen, mij bellen, op de plank zetten etc. etc.

Als ik een auto koop bij de garage en hij is na een week al kapot, dan krijg ik geen nieuwe, dat ding betaal ik 300x meer voor dan mijn Senseo, maar geeft me geen garantie dat ik hem 1 op 1 kan omruilen.

Als jij bij de V&D een swatch klokkie van 3 tientjes had gehaald, dan had je misschien wel een nieuwe mee gekregen, maar nu gaat het om een juwelier, die meestal ook niet een grandioze voorraad heeft, plus wat je zelf al aangaf er zitten een paar minuscule krasjes op. Daarbij vindt ik dat een week te lang is om nog over een DOA te spreken.

Zelf ook net een nieuw klokkie gekocht, maar heb de juwelier gevraagd of ie voor mij de tijd en datum wou instellen en mij kon laten zien hoe die werkt, op die manier heb ik in de winkel alle functies zien werken.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• mr_obb
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Noork schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:47:
Ik wil niet naar overkomen, maar een horloge van 100 euro is een budget-horloge. Daar past dezelfde budget-service bij.
Wel een beetje normaal blijven doen. Voor 100 euro krijg je een normaal horloge. Veel duurdere horloges zijn luxe goederen. Een Volkswagen noem je toch ook geen budget-auto? Een Dacia is een budgetauto en een Jaguar is een luxe auto.

Verder doet de juwelier het prima en kan het inderdaad gebeuren dat je een DOA tijdelijk kwijt bent om te wachten op de reparatie.

• Noork
  • Niet online
mr_obb schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:04:
[...]
Wel een beetje normaal blijven doen. Voor 100 euro krijg je een normaal horloge. Veel duurdere horloges zijn luxe goederen. Een Volkswagen noem je toch ook geen budget-auto? Een Dacia is een budgetauto en een Jaguar is een luxe auto.
Sorry mr_obb, maar dit is nu eenmaal mijn mening.

Ik bedoel hiermee dus niet dat het een slecht horloge zou zijn. (Ik heb zelf een horloge van 50 euro). Ik wil echt niet denigrerend doen over een horloge van 100 euro. Maar je zit (lees: ik vind) met 100 euro wel aan de onderkant van de prijscategorieen. Ik zelf beschouw een Seiko of vergelijkbaar merk van zo'n 200 a 300 euro meer als een 'normaal horloge'. Maar goed, iedereen heeft andere maatstaven natuurlijk.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:22
Voor 100 euro mag je imo verwachten dat je een fatsoenlijk horloge koopt. Voor meer geld kun je inderdaad exclusievere merken krijgen en/of horloges die gemaakt zijn van duurdere materialen, maar de afwerking hoort gewoon goed te zijn.

Aangezien het produkt (naar het lijkt) bij levering tekortkomingen vertoonde heeft de verkoper drie opties:
* als er een onderdeel ontbreekt moet hij het ontbrekende aan u afleveren
* als herstel van het probleem heel gemakkelijk is, mag hij het product voor u repareren of
* hij kan het product vervangen.

(bron: http://www.consuwijzer.nl..._een_ondeugdelijk_product )

Eronder staat een belangrijke voetnoot:
De genoemde verplichten moet de verkoper zonder ernstige overlast voor u als consument uitvoeren.

Als je een nieuw(!) horloge koopt en je bent hem meteen de eerste paar weken kwijt dan kan dat door de consument als ernstige overlast worden opgevat.

Het is aan de verkoper om een voorstel te doen om het probleem op te lossen en aan de koper om hier al dan niet mee akkoord te gaan. Aanvaard je een voorstel dan moet je de verkoper ook de gelegenheid bieden het voorstel na te komen.

Persoonlijk zou ik in deze situatie niet zo moeilijk gaan doen. Het is jammer, maar geef de verkoper de mogelijkheid om het op te lossen. Probeer eventueel de afspraak te maken om bij terugkomst samen het horloge uitgebreid te inspecteren/testen en indien hij dan nog niet goed is alsnog te vervangen danwel het horloge terug te nemen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 22:34
Xander2000 schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:44:
Jij weet dat je de stand van de chrono wijzers kan veranderen door eerst de kroon uit te trekken en vervolgens de chrono buttons te bedienen? Iedere druk levert een verplaatsing van 1 positie op één van de chrono's.
offtopic, jij bent mijn held voor de dag! zit hier met een fossil horloge waarbij de chrono ook uit het midden stond. getwijfeld om hem op te sturen maar uiteindelijk het er maar bij gelaten! En nu, na 2 jaar met een simpel truukje staat alles weer super!

Nogmaals bedankt!

ps. Het betreffende fossil blue horloge was toendertijd 119 euro, en nu na ruim 6 jaar nog perfect werkend _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Dus voor 100 euro kan je een perfect klokje verwachten!

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Wat me vooral opvalt is dat de meesten hier totaal geen geduld hebben ivm garantie. Ja het is klote dat je nieuwe horloge reeds kapot is, maar daar kan de goede man niks aan doen.

Wat ook veel gezegd word is van "ja maar ik heb er al voor meer dan 4k gekocht etc..." Dat zegt echt niks hoor. Hoeveel gaat er uiteindelijk in de portemonnee van de verkoper? 10-20%?

Bijvoorbeeld met dit horloge. Neem dat hij hier netto 20 euro op verdient. Hij moet dan nog eens bellen/mailen voor RMA. Dag erna krijgt hij de RMA-nummer van de leverancier. Volgende dag wordt alles ingepakt en wordt het opgehaald/opgestuurd. 3 dagen is dus vrij normaal.

Hiermee is de verkoper makkelijk een half uur mee bezig voor je horloge. Dus 20 euro - 30 minuten werken - opzendkosten horloge..... veel blijft er niet meer over he van je 100 euro ;).

Dus best toch wat rekening mee houden.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:22
0X55AA schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 21:41:
Wat me vooral opvalt is dat de meesten hier totaal geen geduld hebben ivm garantie. Ja het is klote dat je nieuwe horloge reeds kapot is, maar daar kan de goede man niks aan doen.
Er is ook niemand die de verkoper verwijt dat door zijn schuld het horloge kapot is.

Er wordt verweten dat als je een nieuw produkt koopt je eerst een paar weken mag wachten tot je over je produkt kunt beschikken en dan ook nog met een gerepareerd model zit. Dat laatste kan inhouden dat je hem met extra krassen terugkrijgt (maak foto's van het produkt zodat je de conditie hebt waarin je het hebt ingeleverd) en het verhoogde risico dat hij met een lapmiddel gerepareerd is waardoor hij minder lang meegaat.

Ik vind dat een winkelier die een defect product levert danwel een produkt dat in de eerste week defecten vertoont dat produkt zonder gezeur hoort om te ruilen. Zo jaag je inderdaad mensen naar webshops om middels 'koop op afstand' altijd binnen 7 dagen te kunnen ontbinden.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Verwijderd

Noork schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:18:
[...]

Sorry mr_obb, maar dit is nu eenmaal mijn mening.

Ik bedoel hiermee dus niet dat het een slecht horloge zou zijn. (Ik heb zelf een horloge van 50 euro). Ik wil echt niet denigrerend doen over een horloge van 100 euro. Maar je zit (lees: ik vind) met 100 euro wel aan de onderkant van de prijscategorieen. Ik zelf beschouw een Seiko of vergelijkbaar merk van zo'n 200 a 300 euro meer als een 'normaal horloge'. Maar goed, iedereen heeft andere maatstaven natuurlijk.
Die laatste zinj is wel op zijn plaats ja want de meeste mensen dragen horloges van 10 euro en niet iedereen heeft zomaar even 100 euro in zijn oude sok zitten voor een horloge.
Ik kan mijn geld wel beter besteden en ook een horloge van 50 euro moet het goed doen.
het gaat misschien maar 5 jaar mee in plaats van 10 jaar, maar is dat een issue in de wegwerpmaatschappij?

Ze hebben wel gelijk, Noork, je maatstaven zijn hoog.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Dachten jullie dat de juwelier zelf blond was? Die heeft eerst zelf natuurlijk geprobeerd het euvel te repareren. En ook met de pin eruit trekken en dan de knoppen indrukken. Dit werkt echter alleen voor de secondewijzer. Niet voor de uur en minutenwijzers.

En jullie kunnen misschien mij verwend vinden, nogmaals was dit topic echt alleen om te kijken of er ergens staat geschreven dat de leverancier binnen 8 dagen een nieuwe moet geven omdat dit ook zo is bij webshops. Daar maakt iedere tweaker gewoon gebruik van, dus jullie zijn evengoed allemaal verwende nesten.

Het is nu duidelijk dat de juwelier niet verplicht is tot omruilen, en daar was dit topic ook voor. En ik vind het onfatsoenlijk dat een juwelier niet een simpel horloge van 3 tientjes heeft die hij kan uitlenen voor dit soort gevallen, is toch wel een beetje service die je verwacht van een juwelier, niet? Hij is het niet verplicht, maar doet er weinig aan om mijn overlast tot een minimum te beperken.

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Wat ben jij een verschrikkelijke drama koning.

[ Voor 17% gewijzigd door Oyster op 31-10-2008 21:55 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Even een horloge van 3 tientjes uitlenen. Is het dan zo'n ongemak om een paar weken zonder horloge te zitten? Je hebt nog steeds gsm, kerktoren, stationsklok, computer, wekker... waarop je het uur kunt aflezen.

http://specs.tweak.to/16567

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Gozert, je doet net alsof je leven van een horloge afhangt. Het is niet realistisch om te denken dat je voor iets als een horloge een vervanging mee krijgt (al dan niet tijdelijk). Hell, als je telefoon kapot is krijg je zelfs niet een vervangend toestel bij de meeste bedrijven. en dat is vaak iets crucialer voor bepaalde mensen als het gaat om werk of wat dan ook.

Mijn advies: neem een chillpil, wacht tot het horloge gemaakt is en koop een extra goedkoop horloge voor 2 tientjes voor als dit zich weer voordoet.

Xbox Live ID:Notna8310

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 21:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

NoxiuZ schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:48:

En jullie kunnen misschien mij verwend vinden, nogmaals was dit topic echt alleen om te kijken of er ergens staat geschreven dat de leverancier binnen 8 dagen een nieuwe moet geven omdat dit ook zo is bij webshops. Daar maakt iedere tweaker gewoon gebruik van, dus jullie zijn evengoed allemaal verwende nesten.
Dat is dan ook koop op afstand, dat heb jij niet gedaan dus dan gaat dat ook niet op. Ik vind trouwens wel dat je enorm overdrijft. Want bij een DOA of een andere zending terug via de koop op afstand duurt het ook even voordat je nieuwe product weer bij jou is. Volgens mij is het helemaal geen eis om binnen 8 dagen dan een nieuw product te verwachten.
Pagina: 1