Garantie moederbord of restwaarde?

Pagina: 1
Acties:

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:14
Beste mensen ik heb dus een moederbord van Asus dat stuk is binnen de garantie van 3 jaar, het moederbord is nu nog geen twee jaar oud (p5b-e).
Er zit nog gewoon asus garantie op dus.

Nu zegt de winkel (bekende grote computerzaak in nederland ik zal nog even geen naam noemen) dat de restwaarde maar 47 euro is. Terwijl ik er indertijd 160 euro voor betaald heb.

Voor die 47 euro kan ik nog geen ASUS p5b-SE (deze kost ca 55 euro) voor kopen in die winkel dat is een minderwaardig moederbord in mijn ogen. En daar zit ook geen firewire op! En minder sata aansluitingen onboard.

Oude moederbord p5b-e

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU
- Intel LGA775 Platform
- Intel® Quad-core CPU Ready
- Intel® Core™ 2 Extreme / Core™2 Duo Ready
- Intel® Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D
Ready
- Intel® P965 / ICH8R
- Dual-channel DDR2 800/667/533
- 6xsata 10x usb 1x externe sata ESATA and IEEE 1394 Support

Wat zou een redelijk bedrag zijn om terug te ontvangen?
Of vervanged moederbord? Dat ik eigenlijk minstens zou moeten krijgen.
En maken jullie dit vaker mee?? Ik vind dit een vreemde gang van zaken.

Het liefste had ik gewoon een ander moederbord een p5b-e zonder dat ik geld bij hoef te leggen.

Wat te doen nu???????

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Als hij binnen garantie kapot is gegaan vervangen door een gelijkwaardige serie/model als dat model van jouw eruit is. Niks van restwaarde of een moederbord ter waarde van de restwaarde, dan word je aardig genaaid lijkt mij zo....

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• wowi
Joopieboy schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:32:
Als hij binnen garantie kapot is gegaan vervangen door een gelijkwaardige serie/model als dat model van jouw eruit is. Niks van restwaarde of een moederbord ter waarde van de restwaarde, dan word je aardig genaaid lijkt mij zo....
Ja ze zeggen daar dus van voor een 10 euro heb je een beter en sneller moederbord nou echt niet dat is ook dezelfde chipset dus ( p5b-se)!! En minder sata poorten en geen firewire.

Ik ben ook helemaal niet blij met deze gang van zaken.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een moederbord hoort het langer te doen dan 3 jaar(*), dus je hebt sowieso gelijk. Nu nog je gelijk krijgen. Als je er met de winkel niet uitkomt of het een eindeloos gesteggel wordt, zou je rechtstreeks met Asus contact op kunnen nemen.

(*) mits niet onoordeelkundig gebruikt/laten stuiteren/water overheen gegooid e.d.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• wowi
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:36:
Een moederbord hoort het langer te doen dan 3 jaar(*), dus je hebt sowieso gelijk. Nu nog je gelijk krijgen. Als je er met de winkel niet uitkomt of het een eindeloos gesteggel wordt, zou je rechtstreeks met Asus contact op kunnen nemen.

(*) mits niet onoordeelkundig gebruikt/laten stuiteren/water overheen gegooid e.d.
Moederbord is amper gebruikt, heeft als backupserver gestaan, waar zo nu en dan data opgekopieerd word.
En die staat meestal uit. Dus de draai uren van dit moederbord zal amper een maand zijn.
Ik heb in het verleden dus ook wel eens contact met asus gehad over garantie van een ander moederbord, en die zeiden toen dat ik terug moest gaan naar de winkel en garantie claimen, nou bij die winkel heeft dat toen ook wat voeten in aarde gehad toen. Maar dat is een ander verhaal.
Bij asus kon ik rechtstreeks niks opsturen.

[ Voor 11% gewijzigd door wowi op 24-10-2008 19:45 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Garantieperikelen kunnen het beste in SF.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De regels bij Asus zijn eenvoudig.

1. omruiling voor hetzelfde bord
2. indien hetzelfde bord niet beschikbaar is krijg je een gelijkaardig moederbord
3. of creditnota naar de leverancier (dagwaarde)

Punt 3 komt zelden voor, aangezien er altijd een gelijkaardig moederbord is (P35 chipset -> P45 e.d.). Maar zelf als er een credit volgt, dan moet de winkel daarmee een nieuw bord voor je kopen. Uitbetalen wordt weinig gedaan, immers heb je een moederbord nodig, anders heb je geen pc meer.

Die winkel moet je gewoon een gelijkaardig moederbord bezorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 24-10-2008 22:26 ]

March of the Eagles

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11-2025
Als de winkelgarantie over is (meestal een jaar) kun je het moederbord toch gewoon RMA laten sturen door de winkel? Dan krijg je hetzelfde bord nieuw of gerepareerd terug van Asus en heb je verder geen gezeik met de winkel. Het lijkt me dat ze daar niet moeilijk over doen.

Je mag van een moederbord inderdaad verwachten dat het drie jaar meegaat (afschrijvingsperiode voor veel bedrijven). Alleen is het echter zo dat na de winkelgarantie de bewijslast omdraait dus jij zal als klant aan moeten tonen dat het defect niet door jou veroorzaakt is (het gelijk krijgen dat hierboven al gemeld werd).

Succes ermee :)

• wowi
Nou als ik dit allemaal zo hoor dan ga ik een zelfde moederbord vragen en geen dagwaarde want daar heb ik gewoon drie keer niks aan.

Ben benieuwd wat er gebeurt. Woensdag a.s zou ik wat horen erover verder ik ben benieuwd.

[ Voor 15% gewijzigd door wowi op 24-10-2008 23:15 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 11:32

Nox

Noxiuz

Als ze moeilijk gaan doen kan je altijd de naam hier neerkwakken. Daar zijn ze vaak veel banger voor dan bijv. een rechter omdat dit hun ernstige imago schade aanbrengt gezien we een redelijk grote doelgroep voor hun zijn. Op die manier kunnen ze vele euro's aan omzet mislopen wat hun meer kost dan bijv. een plank van 80 euro weggeven.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• wowi
Nou ik hoop toch echt dat het een keer een beetje normaal gaat met garantie.

Heb al vaker gezeur gehad met andere winkels in het verleden, garantie moet je altijd maar afwachten of je nu echt garantie krijgt.

Eerst maar eens rustig aan doen en kijken wat ze gaan doen a.s. woensdag, dan zouden er weer moederborden binnen komen, maar of deze er ook bij zit ??? Kans is klein denk ik maar ja, je weet nooit.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ook vermelden dat je de gang van zaken zal vermelden op shopreviews, dit is zeer schadelijk voor een winkel, dit wordt door velen gebruikt voor de beslissing wel of niet online daar te kopen.
En uiteraard ook je rechten melden, het is volgens mij wel zo dat ze na een jaar de transportkosten mogen doorrekenen.

Succes

• wowi
Ik heb dus asus gemaild, en kreeg vandaag telefoon van asus, en het blijkt dus dat dit dus mag tegenwoordig.
Nou dan heb ik dus gewoon garantie maar als puntje bij paaltje neerkomt moet je gewoon zelf een nieuw moederbord kopen. Ja je krijgt wat restwaarde, maar daar schiet je weinig mee op dus.

Conclusie je hebt garantie maar je krijgt het weer eens niet.
:( :( :(

• wowi
Ik heb op 12 december 2006 in Amersfoort bij Mycom een moederbord gekocht de P5B-E op dat moment ben ik netjes geholpen door de medewerkers.
Maar nu op 21 oktober 2007 heeft dit moederbord het opgegeven, dus voor garantie naar de winkel toe.

Wat blijkt na ik kon het moederbord wat 160 euro gekost had laten vervangen door vervangings waarde 47,50 euro, of ik moest een week wachten dan wisten ze meer of ze nog zo'n moederbord binnen kregen.

Na garantie claim, na wachten van een week wil de betreffende medewerker mij niet aan de telefoon te woord staan terwijl die gewoon in de zaak aanwezig is. Dit na herhaaldelijk aandringen van mij aan de telefoon, hij had geen tijd werd er gezegd.

Direct daarna in de auto gestapt en naar die zaak toegegaan na ca 15 min was ik daar. En er was niemand in de winkel?
Ja zei die man ik kan ze s'morgens niet bellen daar.
(had hij dat dan niet even via zijn collega aan de telefoon door kunnen geven het hoe en waarom).

Dus over vervangen door hetzelfde moederbord wisten ze niks na een week. (niet volgens afspraak!!!).

Ik kreeg maar 47,50 euro terug voor mijn moederbord, wat 160 euro gekost had, ook na aangeven dat ik dat te weinig vind, en dat ik contact met asus had gehad hierover.

(Tevens had ik contact gezocht met asus over deze regeling maar daar werd ik ook afgescheept. Ze repareren liever niet!!. Hij zou nog iets kwa coulance voor mij regelen zei die, nou ik heb er niks aangehad, want in de winkel wist men van niks, en heb in de winkel ook gevraagd of ze daar iets van wisten, maar ze wisten er niks van ze waren te beroerd om dat na te vragen verder.).

Dus ben maar toen ten einde raad over gegaan op de restwaarde regeling, en ook wel gezegd dat ik die waarde veel te weinig vind omdat ik ernog niet eens een gelijkwaardig moederbord voor weer kan kopen. 47,50 euro maar vergoed ervoor, terwijl een moederbord met dezelfde chipset en minder extra's ( geen firewire en minder sata poorten) de p5b zelfs nog duurder is namelijk 65 euro.

Ik heb toen nog een ander moederbord van ze gekocht met bijbetaling (niet de p5b), en wat bleek daar waren geen drivers voor voor server 2003. Dus weer terug naar de winkel en het zaakje maar verder ingeleverd en mijn geld terug gevraagd.

Al met al ik voel me flink belazerd!!!!, dit zal wel het laatste artikel zijn wat ik daar gekocht heb!!!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Schrijf hier ook even een shopreview over, zullen ze niet waarderen ;) Ik had sowieso niks meer gekocht bij die zaak, ik zou direct naar de concurrent stappen!

[ Voor 9% gewijzigd door Krentenbol op 31-10-2008 12:20 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• wowi
TKing schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:19:
Schrijf hier ook even een shopreview over, zullen ze niet waarderen ;) Ik had sowieso niks meer gekocht bij die zaak, ik zou direct naar de concurrent stappen!
Dat is inmiddels gebeurt.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:35

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Waarom ben je akkoord gegaan met dat geld? Ipv net zolang te zeuren tot je een vergelijkbaar moederbord had?

Verwijderd

Dat die €47.5 minder is als de €65 van een P5B is logisch, het is dan ook restwaarde versus nieuwprijs. Je kan niet gaan eisen dat je met de restwaarde van een (bijna jaar) gebruikt moederbord, een gelijkwaardig nieuw en ongebruikt moederbord kan kopen.
Waar de winkel wel voor moet zorgen is dat je gekocht moederbord gerepareerd wordt, of vervangen wordt door minstens evenwaardig (maar dat hoeft dus niet nieuw te zijn, kan bv ook refurbished zijn).

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 13:47:
Dat die €47.5 minder is als de €65 van een P5B is logisch, het is dan ook restwaarde versus nieuwprijs. Je kan niet gaan eisen dat je met de restwaarde van een (bijna jaar) gebruikt moederbord, een gelijkwaardig nieuw en ongebruikt moederbord kan kopen.
Waar de winkel wel voor moet zorgen is dat je gekocht moederbord gerepareerd wordt, of vervangen wordt door minstens evenwaardig (maar dat hoeft dus niet nieuw te zijn, kan bv ook refurbished zijn).
Dat is dus ook wat ik bedoel. Ik snap goed dat je niet handje contantje 160 euro krijgt. Maar zeker als ASUS vermeld dat je 3 jaar garantie hebt zou ik verwachten dat asus 3 jaar lang een zelfde of vergelijkbaar moederbord voor mij zou regelen en dat de winkel hier alleen tussen in staat om dit voor je te regelen....

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
Tsja, dat wordt toch even kleine lettertjes lezen van wat die "3 jaar fabrieksgarantie" nou precies inhoudt. Aangezien het meer is dan wettelijk verplicht, is het een 'gunst', c.q. extra feature die de fabrikant biedt. En fabrikanten mogen ook 'kleine extraatjes' bieden....

Het zou dus goed kunnen dat de 3 jaar fabrieksgarantie van ASUS weinig/niks meer is dan 'we vergoeden nog wat restwaarde/dagwaarde', in plaats van dat je 2.5 jaar oude moederbord direct de vuilnisbak in kan.

• wowi
BartS12 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 14:05:
Tsja, dat wordt toch even kleine lettertjes lezen van wat die "3 jaar fabrieksgarantie" nou precies inhoudt. Aangezien het meer is dan wettelijk verplicht, is het een 'gunst', c.q. extra feature die de fabrikant biedt. En fabrikanten mogen ook 'kleine extraatjes' bieden....

Het zou dus goed kunnen dat de 3 jaar fabrieksgarantie van ASUS weinig/niks meer is dan 'we vergoeden nog wat restwaarde/dagwaarde', in plaats van dat je 2.5 jaar oude moederbord direct de vuilnisbak in kan.
swtimmer schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 13:35:
Waarom ben je akkoord gegaan met dat geld? Ipv net zolang te zeuren tot je een vergelijkbaar moederbord had?
Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 13:47:
Omdat ik als ik heen en weer moet blijven rijden zo met de auto er niks meer aan overhoud!!!
en het bord is nog geen twee jaar oud.

En de waarde van het moederbord is meer volgens mij, afschrijving in 3 jaar dan zit je nu nog ongeveer op een waarde van 66 euro, en geen 47,5 euro.
En voor dat bedrag van ca 66 euro koop je dus nog geen normaal moederbord. Zeker geen gelijk waardig moederbord. Gewoon slecht geregeld daar dus. En op een p5b-e kun je wachten tot je een ons weegt.

[ Voor 32% gewijzigd door wowi op 31-10-2008 15:24 ]

Verwijderd

Reageren als bedrijf op een topic mag uitsluitend door het daarvoor geregistreerde bedrijfsaccount van MyCom.

[ Voor 89% gewijzigd door Longbeard op 04-11-2008 10:07 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
meneer, meneer, meneer... Dit komt me wat minachtend over.

Nu wacht ik op wat de TS zegt, maar een verkoper die in het openbaar zo over een klant praat, heeft al meteen een streepje minder bij mij.
Ik heb toen nog een ander moederbord van ze gekocht met bijbetaling (niet de p5b), en wat bleek daar waren geen drivers voor voor server 2003. Dus weer terug naar de winkel en het zaakje maar verder ingeleverd en mijn geld terug gevraagd.
Dit kon de TS uiteraard wel uitzoeken alvorens het bord te kopen(nu kan ik mij wel niet echt voorstellen dat er geen drivers zijn voor server 2003 voor een nieuw moederbord?)

In de shopreview is het al blijkbaar niet meer de eerste keer dat mensen medewerkers van de Mycom onbeleefd vinden?

http://specs.tweak.to/16567

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
skelleniels schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:49:
Jouw reactie heeft wat relativisme nodig.
Meneer is een volkomen normale aanspreekvorm in Nederland.

Even een toevoeging die ik volgens mij nog niet gelezen heb:
De verkopende partij dient altijd ZELF garantie gevallen af te handelen. ZIJ hebben immers een ondeugdelijk product aan jou geleverd. Bellen met Asus zelf allemaal leuk en aardig, dat zou echter de verkopende partij moeten doen.

Overigens ben je akkoord gegaan met een getroffen regeling. Terugdraaien zal je niet meer lukken. Je ongenoegen spuien kan natuurlijk nog wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 03-11-2008 23:59 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Cheesy schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:58:
[...]

Jouw reactie heeft wat relativisme nodig.
Meneer is een volkomen normale aanspreekvorm in Nederland.
Een aanspreekvorm ja, niet 10 keer herhalen in 1 post 8)7

http://specs.tweak.to/16567

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Ach hij had wel een punt.
Als je een vervanging weigert omdat je een paar dagen moet wachten moet je daarna niet zagen dat je te weinig terug krijgt.
Als je rekening houdt met afschrijving kan je zo voorspellen dat er niet veel van over blijft.

• wowi
skelleniels schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:49:

Nu wacht ik op wat de TS zegt, maar een verkoper die in het openbaar zo over een klant praat, heeft al meteen een streepje minder bij mij.

[...]

Dit kon de TS uiteraard wel uitzoeken alvorens het bord te kopen(nu kan ik mij wel niet echt voorstellen dat er geen drivers zijn voor server 2003 voor een nieuw moederbord?)

In de shopreview is het al blijkbaar niet meer de eerste keer dat mensen medewerkers van de Mycom onbeleefd vinden?
Helaas de reaktie van redophetnet niet gelezen, maar ja tuurlijk had ik dat kunnen uitzoeken of er drivers voor server 2003 voor de moederbord waren, maar ik sta in de winkel, en moest toen een beslissing nemen, en ik ging er dus ook vanuit dat er normale drivers voor waren voor server 2003.
De cd gebruikt die erbij was geen enkele 2003 driver. En op de asus site ook niet tja als ik dat van te voren geweten had had ik dat echt niet gekocht dus.
Nog bij intel gekeken, en asus, daarna nog de xp drivers geprobeerd voor de chipset maar dat gaf een error tijdens installatie. Dus retour, daar kan ik niks mee. 8)7

• wowi
Simon Verhoeven schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 13:18:
Ach hij had wel een punt.
Als je een vervanging weigert omdat je een paar dagen moet wachten moet je daarna niet zagen dat je te weinig terug krijgt.
Als je rekening houdt met afschrijving kan je zo voorspellen dat er niet veel van over blijft.
Ik wachte al ruim een week en toen wisten ze nog niets, en die persoon die daarover ging, die wijgerde mij aan de telefoon daarover te woord te staan over hoe het nu verder ging.

En daarom was ik daarna direct naar die zaak gegaan, zie verhaal. Ik dacht dat ik dat duidelijk neergezet had.
En ik dacht dat mijn eigen restwaarde berekening vrij goed was als ik het in drie jaar afschrijf, dus het geboden bedrag is weldegelijk aan de lage kant.

http://support.asus.com/d...Language=en-us&model=P5KC
Dat moederbord, geen drivers bij asus. Of je moet alles bij elkaar gaan sprokkelen.

[ Voor 19% gewijzigd door wowi op 04-11-2008 17:48 ]

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Mag ik je vragen wat voor exotisch moederbord je had dat die niet met win server 2003 overweg kan?

• Simon Verhoeven
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08-2018

Simon Verhoeven

The trial never ends.

Ik blijf het pertinente informatie vinden.
En gezien de leeftijd van het bord kan je natuurlijk geen mirakels qua snelheid verwachten.

Of je een CN krijgt hangt af van:
a) hun leverancier
b) of rechtstreeks van Asus

En als ik me niet vergis moeten RMA's van Asus naar Bulgarije.

Beetje spijtig dat redphetnet zijn reactie is weggedaan en ik hoop dat de reactie opnieuw wordt geplaatst maar dan via hun officiële account.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:09

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

swtimmer schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 13:35:
Dat is dan ook het probleem met het consumentenrecht. Je hebt gewoon recht op een werkend goed product gedurende de te verwachten levensduur. Dat staat in de wet en daar moet de winkelier zich aan houden.

Probleem is alleen dat a) de meeste winkelbedienden geen idee hebben van hun plichten als verkoper en b) de meeste consumenten zich laten afschepen met een vaag verhaal in het nadeel van de klant.

Verder gaat het doorgaans over bedragen die te klein zijn om naar de rechter te stappen en om die redenen zien we wekelijks dit soort topics voorbij komen. :)
wowi schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:47:
En ik dacht dat mijn eigen restwaarde berekening vrij goed was als ik het in drie jaar afschrijf, dus het geboden bedrag is weldegelijk aan de lage kant.
Hou toch op met die onzin van het afschrijven. :) Hoe lang moet een moederbord mee kunnen gaan? Tien jaar? Laten we het eens conservatief inschatten en zeggen dat een moederbord 6 jaar mee hoort te gaan. Dan moet Mycom gedurende die 6 jaar zorgen voor een werkend moederbord. Punt.

Pas als er iets vervangen moet worden waardoor er sprake is van waardevermeerdering, bijvoorbeeld een nieuwe motor in een auto van 2 jaar oud, mag van de consument worden gevraagd dat hij een deel mee betaalt.

Dat zijn jouw rechten en dus de plichten van Mycom. Dat Mycom andere (slechtere) afspraken heeft gemaakt met haar leveranciers doet daar niets aan af.

[ Voor 36% gewijzigd door Jazzy op 04-11-2008 17:27 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1