Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet vertoont dropouts in downloadsnelheden

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn huidige internet-aansluiting heeft last van een apart verschijnsel, dat jullie misschien bekend voorkomt. Het probleem is het volgende:

SETUP:
Alice ADSL 20Mbit/1Mbit (bbNed)
Copperjet 1616 (Alice modem)
ICIDU WLAN 54G router
MacBook via WiFi

Symptoom:
De downloadsnelheid is gemiddeld ongewenst laag, maar vertoont het volgende patroon: Steeds 3 seconden op volle snelheid (ca. 1,9 MB/sec) gevolgd door ca. 15 seconden zeer lage snelheid (max 50 kB/sec) De uploadsnelheid is wel gewoon constant en vertoont geen enkel bezwaar.

Volgens bbNed zit ik op minder dan 600 meter afstand van de wijkcentrale, en het feit dat deze patronen zo ontzettend regelmatig zijn doet mij ook niet denken dat de ADSL-verbinding slecht is; er gaat op z'n tijd toch echt 20 Mbit door.

Nu is mijn vraag: kent iemand dit patroon, en weet iemand wat het probleem is en waar ik de oplossing moet zoeken?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:30

Onbekend

...

Heb je je modem al eens uit-en aangezet? (geen standby)
Heb je al geprobeerd om je computer direct op de modem aan te sluiten?
Heb je het probleem ook met een andere computer?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
reset hem ook eens naar de factory defaults, alice modems zijn standaard geconfigureerd dus met die reset wis je niet alle alice instellingen.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 21:54

makje

Professioneel prutser

sluit je macbook eens wwn tijdje direct op de copperjet aan met kabel, misschien zit je probleem wel in je router of de WiFi verbinding tussen router en macbook

9800x3d

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Ik heb een en ander geprobeerd, en het lijkt ook zo nu en dan per tijdstip te verschillen.

De modem + router rebooten (als in: stroom eraf) leek aanvankelijk geen nut te hebben, dus heb ik mijn macbook direct met de crosscable die Alice meelevert aan de CJ gehangen. Dat liep als een trein gedurende een minuut of 10. Toen ik echter de router er weer aan hing werkte alles ook goed en naar behoren, maar nu zijn we een paar uur verder en lijkt hij het weer moeilijker te hebben.

De CJ heb ik overigens in ZIPB mode draaien zodat de router mijn WAN-IP krijgt. Ik heb de instellingen al eens gereset, maar uiteindelijk maakte dat niets uit.

Wat mij nog opviel: Het crosskabeltje van Alice heeft maar 4 aders; de blauwe en bruine aders zitten er niet in. Ik weet niet of ze bij een netwerkkabel een functie hebben (blijkbaar niet) maar zou het daar aan kunnen liggen?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:30

Onbekend

...

Bij een 10M/100M verbinding heb je niet per sé de acht aders nodig. Vier is voldoende.

Wordt de modem of router niet te warm? Is er voldoende ruimte om de warmte kwijt te kunnen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Welke internet applicaties draai je?
Pagina: 1