verlengkabel voor SATA en SATA voedingskabels

Pagina: 1
Acties:

• alex4allofyou
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02-2025
In onze Proliant ML150 G2 zitten twee hot-plug disks. Ik wil er vier bijzetten, maar probleem is dat ik geen brackets heb om ze erin te schuiven. :(

Nieuwe bestellen heeft geen zin denk ik want de nieuwe SATA schijven zijn dunner dan de standaard-schijven.

Wat ik zoek zijn SATA SATA kabels (liefst 5cm max lengte) en SATA-voeding SATA voeding-kabels (idem). Dan kan ik ze er toch aan bevestigen en ze gewoon vastzetten via de gaatjes in de behuizing. Zijn die er, en waar kun je die krengen krijgen? Iemand?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

5 cm lengte? volgens mij bestaan die niet, ik heb ze iig nog niet gezien.

Molex stekkertjes of die sata-voedingsstekkertjes zou je zelf kunne solderen, en het is zelfs gelukt om een E-sata kabel aan een SATA kabel vast te solderen (werkend). Dit zijn mogelijkheden, maar een tweakert wist dat natuurlijk allang :D

-_-

• alex4allofyou
M2M schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:17:
5 cm lengte? volgens mij bestaan die niet, ik heb ze iig nog niet gezien.

Molex stekkertjes of die sata-voedingsstekkertjes zou je zelf kunne solderen, en het is zelfs gelukt om een E-sata kabel aan een SATA kabel vast te solderen (werkend). Dit zijn mogelijkheden, maar een tweakert wist dat natuurlijk allang :D
Ok, maar solderen is niet echt iets wat ik wil doen bij een server. Een PC-kast, a la, maar een server kan je niet ophangen aan luciferstokjes of eigen soldeerprojectjes.

Die stroomkabels waarbij je van een witte standaardplug naar twee sata voedingskabels gaat, je kent ze wel, geven die sataplugs onderling ook stroom af? Dan kan ik die er wel tussen zetten.

Oh en nog wat, is het verreist dat de stroom binnenkomt via de RAID-controller? Of kan die vanuit het MOBO komen? Iaw, regelt een RAID-controller ook de stroomtoevoer?

[ Voor 9% gewijzigd door alex4allofyou op 24-10-2008 19:26 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SATA kabels van 5cm lengte zul je niet vinden. De voedingskabels daarintegen kan je overal krijgen. Meestal in de vorm van 1 naar 2 aansluitingen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

alex4allofyou schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:24:

Oh en nog wat, is het verreist dat de stroom binnenkomt via de RAID-controller? Of kan die vanuit het MOBO komen? Iaw, regelt een RAID-controller ook de stroomtoevoer?
Stroomtoevoer via de raidcontroller? heeft je raidcontroller dan een molex uitgang?

de stroom voor schijven komt meestal direct van de voeding. In het geval van een case waar je de schijven instopt en er extern een sata kabel en stroom kabel op aansluit krijgen de schijven in de case hun power via de stroomkabel die loopt van de voeding naar de case. In bijna alle gevallen wordt de power gewoon doorgelinked (en een klein beetje afgetapt voor de eventuele ventilator in de case zelf).

De stroomtoevoer is in het meest hopelijke geval constant en komt van de voeding van de pc af. Of het nu een server of een home-pc betreft, de voeding van een schijf, cd-rom drive, floppy drive oid komt in bijna alle gevallen niet van een raid insteekkaart / moederbord af.

ps. zonder bracket zijn het waarschijnlijk geen betrouwbare hotplugdisks. Je kunt de kabels er uit trekken, maar bij echte hotplug dinger is de connector voor de ground langer dan die van de power, zodat je schijf nooit "onder stroom" komt te staan. Het hotpluggen met standaard sata kabels en powerkabels is in een server omgeving daarom ook af te raden. Schaf jezelf dan een nieuwe kast of bracket aan.

[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 24-10-2008 20:18 ]

-_-

• alex4allofyou
M2M schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:15:
[...]

Stroomtoevoer via de raidcontroller? heeft je raidcontroller dan een molex uitgang?

de stroom voor schijven komt meestal direct van de voeding. In het geval van een case waar je de schijven instopt en er extern een sata kabel en stroom kabel op aansluit krijgen de schijven in de case hun power via de stroomkabel die loopt van de voeding naar de case. In bijna alle gevallen wordt de power gewoon doorgelinked (en een klein beetje afgetapt voor de eventuele ventilator in de case zelf).

De stroomtoevoer is in het meest hopelijke geval constant en komt van de voeding van de pc af. Of het nu een server of een home-pc betreft, de voeding van een schijf, cd-rom drive, floppy drive oid komt in bijna alle gevallen niet van een raid insteekkaart / moederbord af.

ps. zonder bracket zijn het waarschijnlijk geen betrouwbare hotplugdisks. Je kunt de kabels er uit trekken, maar bij echte hotplug dinger is de connector voor de ground langer dan die van de power, zodat je schijf nooit "onder stroom" komt te staan. Het hotpluggen met standaard sata kabels en powerkabels is in een server omgeving daarom ook af te raden. Schaf jezelf dan een nieuwe kast of bracket aan.
Er zit een bracket in, molex-aansluiting weet ik niet, maar je kan dmv de standaard schijfhouders de schijf zo in de RAID-kaart clicken, dan heb je stroom en gegevensverwerking. Twee heb ik dus van HP (met label erop dat het 7200 80gig schijven zijn). De overige vier zijn dummies, die als je ze openmaakt een plastic frame hebben waar je niets in kan schuiven.

De specificaties spreken van Hotplug disks, maar de schijven zullen er nooit uitgehaald worden, tenminste, dat is nog niet nodig geweest want er zijn geen calamiteiten geweest. Het boeit me niet om de schijven gewoon vast te zetten, maar waar ik bang voor ben is dat wanneer ik de stroom via een IDE-SATA stroomkabel aansluit, de RAID-controller wellicht niet de schijf gecoördineerd aan kan sturen van stroom. Dwz, ik weet niet of dat zo gaat. Als het stroom puur van het MOBO binnenkomt dan is het natuurlijk geen issue en kan ik ze zo aansluiten.

• alex4allofyou
Het is een bracket (niet de RAID-controller) die aansluiting heeft met de schijven, dat ik dat niet eerder gezien heb 8)7

Je hebt de PCI(-e) RAID-controller waaruit vier SATA kabels (twee overige zijn niet aangesloten) richting de bracket lopen. De bracket heeft ook drie witte stroomkabels erin zitten.

Aan de andere kant van de bracket kunnen de schijven er zo in worden geklikt, tenminste dat kan als je originele HP-hotplug schijven hebt. Het zure is dat HP voor onze bracket alleen nog SATA schijven verkoopt van 500gig (overkill) en voor de te hoge prijs van 200e excl p/st :(

De Maxtor schijven die ik heb gekocht kunnen er wel ingeklikt worden maar hebben dan geen ondersteuning. Dus ik moet ze OF erin zetten met een eigen constructie OF de bracket ertussenuit halen en de schijven gewoon op een normale manier aansluiten aan de Adaptec RAID controller. Helaas is er geen documentatie beschikbaar waarin ik kan zien of het dan nog wel loopt zonder bracket (ik geen conflicten krijg), HP heeft namelijk een eigen disk-manager utility en ik weet niet of die alleen betrekking heeft op de RAID-controller.

Wat raden jullie aan?

[ Voor 3% gewijzigd door alex4allofyou op 25-10-2008 19:16 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 00:38
tja, je bent hier nu professioneel een stevig aantal uren aan aan het besteden lijkt het, en dat kost ook geld. ik zou bijna zeggen dat je beter gewoon die disken kunt kopen. dat, of een accountmanager (oid) bellen en kijken of er iets te regelen valt (dat soort bedrijven kunnen verbazingwekkend redelijk zijn!).

jouw tijd is namelijk ook niet gratis, neem ik aan?

• alex4allofyou
iceheart schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:18:
tja, je bent hier nu professioneel een stevig aantal uren aan aan het besteden lijkt het, en dat kost ook geld. ik zou bijna zeggen dat je beter gewoon die disken kunt kopen. dat, of een accountmanager (oid) bellen en kijken of er iets te regelen valt (dat soort bedrijven kunnen verbazingwekkend redelijk zijn!).

jouw tijd is namelijk ook niet gratis, neem ik aan?
Ben er niet de hele tijd mee bezig geweest hoor ;)

Sowieso vind ik het altijd erg interessant en leerzaam voor toekomstige scenario's.

Ben al zover dat ik de disks erin heb zitten, gewoon klikken en vooral niet al te hard ertegenaanstoten, dan blijven ze wel zitten O-) . Moet alleen nog RAID10 erop zetten, RAID-migration werkt niet, niet geheel onverwacht :+

Moet ik dus met een image werken, ik heb acronis een image laten maken op een IDE schijf, alleen ben ik gezien de importantie van de data nogal behoudend om de boel te verwijderen en dan maar hopen dat acronis zn werk doet :/
Pagina: 1