Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van het DNA topic...

Er zijn al bedrijven die patent hebben aangevraagd(en ook gekregen) op bepaalde stukken van het menselijk DNA.

Nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel ergens op slaat.
Waarom is het mogelijk om het alleenrecht te krijgen om iets te onderzoeken wat eigenlijk gewoon 'publiek eigendom' is....

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 03:22 schreef Hustla het volgende:
Naar aanleiding van het DNA topic...

Er zijn al bedrijven die patent hebben aangevraagd(en ook gekregen) op bepaalde stukken van het menselijk DNA.

Nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel ergens op slaat.
Waarom is het mogelijk om het alleenrecht te krijgen om iets te onderzoeken wat eigenlijk gewoon 'publiek eigendom' is....
Ze hebben iets "ontdekt" Namelijk een stukje dna en wat het wel of niet doet en daar baseren ze het patent op en natuurlijk op de eventuele veranderingen die ze er in aangebracht hebben.

Verwijderd

Ik heb patent op mijn eigen DNA, als ze mij willen klonen, kan ik geld ontvangen.

Verwijderd

Het idee erachter is uiteraard dat de bedrijven die veel geld inversteren om een stukje DNA te ontcijferen daar dan ook het alleenrecht op krijgen.

Deze manier van handelen vind ik niet zeer geslaagd, immers het bevordert de wetenschap niet. Echter het onmiddelijk vrijgeven van al hun gegevens aan derden bevorert de wetenschap ook niet omdat dan een grote stimulans naar het ontrafelen van dat stukje DNA wegvalt.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou het niet onder een soort van GPL kunnen ?

Je onderzoekt iets, iedereen mag de onderzoeksresultaten bekijken, maar het recht om de resultaten te gebruiken voor commerciële doeleinden blijft bij de onderzoeker....