Toon posts:

MS Omzet daadwerkelijk gestegen door Windows XP???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gaat over dit artikel: nieuws: Microsoft ziet omzet stijgen door Windows XP

Volgens Tweakers is de omzet stijging te danken aan Windows XP, o.a. op Netbooks. Ik vraag me af waar die uitspraak op gebaseerd is... De enige link bij het artikel, verwijst naar een persbericht van Microsoft, en daar wordt werkelijk met geen woord gerept over Windows XP e/of netbooks o.i.d.

En dan vraag ik me wel af waar die informatie dan wel vandaan komt... ?? Zijn er nog andere bronnen, of is dit voornamelijk een vrije interpretatie van de redactie?

Als er nog andere bronnen zijn, dan zouden die ook wel ergens vermeld mogen worden. En als het voornamelijk interpretatie is, dan mag dat wel wat duidelijker in het artikel naar voren komen.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Dit is uiteraard niet zomaar verzonnen. Op pagina 10 van de door Microsoft vrijgegeven Powerpoint-presentatie (http://www.microsoft.com/...ad/FY09/Q1-FY09Slides.ppt) is te zien dat de pc-unit met 10-12 procent is gegroeid, mede als gevolg van de vraag naar netbooks. Dit bestand is 1,5MB groot en daarom niet blindelings als link in de tekst opgenomen. De enige manier waarop Microsoft extra omzet kan boeken met zijn Client-divisie als gevolg van de populariteit van netbooks, is als er meer oem-inkomsten binnenkomen doordat ze XP in leven hebben gehouden, zoals Cafe Del Mar in 'nieuws: Microsoft ziet omzet stijgen door Windows XP' nog als relevante informatie in de reacties toevoegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilbert de Vries op 24-10-2008 15:55 . Reden: juiste link geplakt ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat is nou een informatieve bron! Dat is wat ik er graag bij had gezien!

Die link had er toch best op de één of andere manier bijgezet kunnen worden? Het moet niet perse als linkje in de tekst staan... Kan ook best apart onderaan, met een indicatie van de grootte? Een regeltje maar... voor zoveel meer informatie, voor degenen die het interesseert.

Ik vind het altijd prettig de echte bronnen te zien. Niet specifiek voor Tweakers, maar journalistiek in het algemeen. Soms wordt er erg vrijelijk geinterpreteerd, en het is goed als je dat van de feiten kunt onderscheiden.

Vraag ik me trouwens nog wel af waarom de titel meldt dat het door WindowsXP komt, i.p.v. dat het door Netbooks komt? Dat laatste is toch een veel duidelijker en nauwkeuriger beschrijving?

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:50:
Kijk, dat is nou een informatieve bron! Dat is wat ik er graag bij had gezien!

Die link had er toch best op de één of andere manier bijgezet kunnen worden? Het moet niet perse als linkje in de tekst staan... Kan ook best apart onderaan, met een indicatie van de grootte? Een regeltje maar... voor zoveel meer informatie, voor degenen die het interesseert.
Ik snap dat het in sommige gevallen best relevant kan zijn, maar een aparte link onderaan kan ook storend werken. We hebben er dus voor gekozen alleen in de tekst te linken, waarbij we dus weer kijken in hoeverre de link noodzakelijk is of direct verhelderend is. In dit geval betrof het een bestand van 1,5MB waarbij het na openen evengoed niet direct duidelijk werd waar onze informatie op werd gebaseerd.
Ik vind het altijd prettig de echte bronnen te zien. Niet specifiek voor Tweakers, maar journalistiek in het algemeen. Soms wordt er erg vrijelijk geinterpreteerd, en het is goed als je dat van de feiten kunt onderscheiden.
Dat zien wij ook graag :) Je kunt er vanuit gaan dat daar waar we interpreteren we dit meer dan duidelijk zullen aangeven.
Vraag ik me trouwens nog wel af waarom de titel meldt dat het door WindowsXP komt, i.p.v. dat het door Netbooks komt? Dat laatste is toch een veel duidelijker en nauwkeuriger beschrijving?
Microsoft verkoopt geen netbooks. Dat kan dus ook geen invloed hebben op hun omzet. De verkopen van Windows XP, dat op diverse netbooks draait, heeft dat wel. Het ligt er dus maar aan wat je onder nauwkeuriger verstaat. Ik vind XP in de titel nauwkeuriger omdat het een concreet product van Microsoft is.

Verwijderd

Topicstarter
Wilbert de Vries schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:08:
[...]
Microsoft verkoopt geen netbooks. Dat kan dus ook geen invloed hebben op hun omzet. De verkopen van Windows XP, dat op diverse netbooks draait, heeft dat wel. Het ligt er dus maar aan wat je onder nauwkeuriger verstaat. Ik vind XP in de titel nauwkeuriger omdat het een concreet product van Microsoft is.
Hmm.... Microsoft zelf ziet dat blijkbaar anders... Zij benoemen namelijk specifiek 'netbooks' in hun presentatie, en laten zelfs volkomen in het midden wat er op draait... :-)

Ik ben geen journalist, maar ik zou zelf voor netbooks in de titel kiezen, omdat je dan in 1 regel een perfecte samenvatting van het artikel levert. Iedereen kent de netbook hype, en zal onmiddellijk de link leggen dat meer verkochte netbooks ook meer verkochte windows licenties betekent.

Door in de titel te zeggen dat er omzetverhoging door XP veroorzaakt is, geef je veel minder informatie. Je weet dan niet waardoor dat zo is. Je zet dan mensen op het verkeerde been... en daardoor kan men ook onzorgvuldig worden in het lezen van de rest van het artikel. Je ziet dat duidelijk aan de reacties... Onmiddellijk barsten al die XP-Vista discussies weer los, terwijl het artikel daar helemaal niets mee te maken heeft!

Ik vermoed eigenlijk dat als je naar het aantal verkochte XP licenties zou bekijken, dat die nog steeds dalende is, en ver onder de Vista licenties ligt... maar dat de daling afgeremd is, door de netbook XP licenties.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:45
Wilbert de Vries schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:52:
Dit is uiteraard niet zomaar verzonnen. Op pagina 10 van de door Microsoft vrijgegeven Powerpoint-presentatie (http://www.microsoft.com/...ad/FY09/Q1-FY09Slides.ppt) is te zien dat de pc-unit met 10-12 procent is gegroeid, mede als gevolg van de vraag naar netbooks. Dit bestand is 1,5MB groot en daarom niet blindelings als link in de tekst opgenomen.
Wilbert de Vries schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:08:
[...]

In dit geval betrof het een bestand van 1,5MB waarbij het na openen evengoed niet direct duidelijk werd waar onze informatie op werd gebaseerd.
Is het in dat geval dan niet handig om enkel een screenshot uit de betreffende slideshow te tonen ? In dit geval zou zo te lezen een screenshot van pagina 10 voldoende geweest zijn om ongeveer alle relevante informatie bij jullie bewering te leveren.

Bij dat screenshot kun je dan naar de gehele presentatie linken ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Carpento op 25-10-2008 17:28 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Carpento schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:18:
Is het in dat geval dan niet handig
...nee :)

We kunnen elke zin wel van afbeeldingen en documentatie gaan voorzien, maar daar zouden artikelen onleesbaar lang van worden, en het schrijfproces zou d'r ook bepaald niet sneller door verlopen. Ik denk niet dat iemand er wat mee opschiet.

We bakken die nieuwsartikelen niet met de instelling dat we kunnen kletsen wat we willen omdat mensen toch de originelen (if any) er wel op na zullen slaan - we schrijven die dingen zodat je ze kan lezen en dan weet wat er aan de hand is. En als alles goed gaat, moet je dan klaar zijn (en wij ook). Onze uitgangspositie is dat je ons moet kunnen vertrouwen, en niet dat je elke stap die we zetten kan controleren ;)

Mocht je nou toch vinden dat iets onvoldoende gedocumenteerd is of je twijfelt aan informatie, dan staat het je altijd vrij om hier te reageren. Wij maken ook wel 'ns fouten, en zo niet, dan zijn we heus niet te beroerd om een extra bronnetje achter een zijdelingse opmerking te geven of de gedachtengang achter een stelling of achter een bepaalde woordkeus toe te lichten. Het wantrouwen waar AHBdV van rept, is immers niet onrealistisch.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:45
Helder :) Ik had bovenstaande discussie geinterpreteerd als 'We willen wel toelichten maar dat was technisch niet zo handig (want 1,5 MB en pas relevant op pagina 10)' en dan is een screenshot misschien een oplossing.

Nu wordt me duidelijk dat ik het verkeerd gezien heb, het standpunt is meer 'We lichten niet alles toe, want dat heeft ook nadelen'.

En daar kan ik me prima in vinden verder :)

[ Voor 10% gewijzigd door Carpento op 27-10-2008 10:38 ]

Pagina: 1