2 beeldschermen 2 bureaubladen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.289 views

• neorec
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-03 16:22
hallo iedereen,

ik zit al tijdje met een vraag ik heb 2 identieke beeldschermen aangesloten op mijn pc,
dat werk perfect, zolang ik geen spel opstart.

op het moment dat ik een spel opstart in mijn linker scherm verspringt het beeld van mijn rechter beeldschermk naar rechts zo erg dat ik niet meer goed op mijn rechter beeldscherm kan kijken.

mijn vraag is hoe kan ik dit oplossen.

ik zat zelf te denken om een programma te gebruiken die op elke beeldscherm een bureaublad zet.
maar ja wel programma kan dat ?

hebben jullie nog ideën om dit op te lossen dan hoor ik graag.

ps ik heb al gezocht op google en op tweakers.
besturingssysteem : vista 64 bit(voornamelijk)

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Hoe het je de monitoren ingesteld? Bureaublad uitbreiding?
De reden waarom het verspringt is omdat je spel een lagere resolutie gebruikt dan je windows desktop op die monitor, dus duwt hij als het ware alles wat er nog over is op dat scherm naar het scherm er naast.
Als je de resolutie van het spel hetzelfde zet als die van windows voor die monitor dan verspringt hij niet :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• neorec
op dit moment heb ik idd mijn bureaublad vergroot naar het tweede scherm,
en wat je zegt over dat het spel een kleinere resolutie settings heeft dan mijn windows klopt niet omdat ik zowel de windows settings en (zobiezo 1)spel settings op 1650 x 1050 heb staan en toch verspringd het beeld.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:59
misschien iets als ultramon?

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Je moet niet je bureaublad een resolutie van 3300 x 1050 geven, want dan krijg inderdaad rare dingen, als je een game draait, als je dit niet gedaan hebt, kan je als je een nvidia kaart hebt (zal bij ati ook wel werken) ergens aangeven dat je 2 monitoren hebt met 2 bureaubladen dacht ik zo even uit mijn hoofd.

Ultramon, kan dit vast ook goed inderdaad.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

je kan in het nvidia control panel instellen: behoud van aspect ratio (flat panel scaling) hiermee kan je in ieder geval het uitrekken van je spel naar je volledige scherm voorkomen.

Het verspringen van je tweede scherm komt door het niet op de native resolutie van je spel draaien op je eerste scherm zoals Spike_wolf al zegt. Verander de resolutie van het spel naar de native resolutie van je scherm en weg is het verspringen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Ik zou zeggen installeer Ultramon -> een erg handig en niks vragend toolte dat je gemakkelijk een hoop dingen voor multi monitor laat opzetten (wallpaper resoluties enzo).
Stel in windows je bureaublad zo in dat je een primaire monitor hebt, en je bureaublad word uitgebreidt naar je 2e monitor.
Dan heb je niet 1 bureaublad resolutie van 3300 x 1050 maar 2 resoluties van 1650 x 1050.
Programma's worden dan ook naar 1 scherm gemaximaliseerd.
Geef je spel ook een resolutie van 1650x1050 en je moet geen problemen meer hebben.
Let er wel op dat een hoop spellen in het menu een vaste lagere resolutie gebruiken dan in-game.

Humankind… be both.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:02
Ultramon is handig maar opzich niet nodig(ik heb het zelf ook) Want je heb gewoon verschillende modus.
Het enige wat je hoeft te doen is je modus op Dualview instellen. Dan kan je voor beide monitoren een aparte resolutie instellen, en het spel zal dan op 1 monitor draaien. Het enige minpunt is dat als je op je andere bureaublad klikt je spel minimaliseert. Dit is weer op te lossen door je spel in max resolutie in windowed mode te draaien, je verliest dan alsnog focus op je spel maar hij blijft wel gemaximalisserd.

Edit: weet niet wat voor kaart je heb maar met Nvidia kan je dualview in control panel instellen, wel even je pc rebooten als je net de monitoren aan heb gesloten, anders staat de optie er niet bij.

[ Voor 16% gewijzigd door Bazvv op 24-10-2008 15:10 ]

• neorec
heel erg bedankt voor de snelle reacties :)

ik hoor heel vaak ultramon zal het eens proberen.

is er ook een programma dat er voor zorg dat je echt aparte bureaubladen krijgt zodat je doormiddel van een bepaalde toets switched van het ene (bureaublad)scherm naar het andere of kan ultramon dat ook ??

idd bazvv dat heb ik ook dat als je tijdens het spelen op het andere scherm klikt dat je spel dan geminimaliseerd wordt (lang leve windows:P) is dat ook verholpen met ultramon?

gr neorec

[ Voor 22% gewijzigd door neorec op 24-10-2008 15:15 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:22
Nee dat is niet verholpen

Je zult het spel windowed moeten draaien om daar vanaf te zijn.
Wat je wel kunt doen is in ultramon 2 profielen maken en in 1 profiel(gameprofiel) instellen dat de 2e monitor uitgeschakeld moet worden.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je krijgt hoe dan ook 1 groot bureaublad, verdeeld over twee schermen, het is niet net als met linux dat je op 1 scherm 4 bureaubladen kan hebben om je iconen en programma's apart op open te hebben staan.

Het verliezen van focus tijdens het gamen is geen windows issue, maar een hardware issue, je grafische kaart moet namelijk van 3D naar 2D schakelen. In Windowed mode spelen is gewoon 3D laten renderen in een 2D venster, en is dus ook nog eens slecht voor je performance.

• Bazvv
Je kan met Ultramon wel een knop op je vensters zetten om ze naar je andere bureaublad te doen. en je kan ook een 2e taakbalk op je extra bureaublad zetten. En dat minimaliseren zit gewoon in windows ingebakken omdat je altijd focussed op het venster wat je aanklikt. enige wat ertegen werkt is je spel in windowed mode draaien voor zover ik weet.

Edit @ wiethoofd: Met dualview heb je toch echt 2 aparte bureaubladen hoor met aparte snelkoppelingen en waar je programma's op elk bureaublad apart kan draaien. En ik draai Warhammer online met alles op max in windowed mode en werkt prima die performance verlies valt wel mee.

[ Voor 29% gewijzigd door Bazvv op 24-10-2008 15:26 ]

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Over dat naast het spel klikken, dat is niet altijd zo. Sommige spellen kunnen inderdaad niet goed overweg met meerdere schermen waardoor je er naast kunt klikken, maar 90% van de spellen hebben hier geen last van, en zolang je het spel opgestart hebt kun je niet op je andere bureaublad komen, (zonder de windows toets te gebruiken). Dus dat is niet echt een issue.
Met de UT reeks heb ik er nooit last van, maar C&C3 heeft dat bijvoorbeeld wel. Ligt echt aan het spel.

Humankind… be both.

• Bazvv
Ik heb het eigenlijk alleen met Warhammer online geprobeerd en dan kan ik gewoon naar me andere monitor als ik naar links ga(mijn 2e staat links van me hoofdbeeldscherm)

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Dan is warhammer dus een spel dat in feite niet goed geprogrammeerd is, en hier geen rekening mee houdt :)

Humankind… be both.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

@ Bazvv, je hebt 1 bureaublad, waar je per monitor je iconen en programma's neer kunt zetten/opstarten.

Wat de TS bedoelt met meerdere bureaubladen is volgens mij dit:

• neorec
het is vooral irritant als je mmorpg aan het spelen bent want in dat soort spellen heb je afentoe nog wel wat rust momenten in zitten en dan kun je mooi in de tussentijd wat anders doen, maar dan moet je wel het spel minimaliseren, om wat anders te gaan doen, maar daar kun je dan op zijn beurt niet nagaan wat er gebeurd in het spel :P

blijft het wel vreemd vinden datt dat nog neit ontwikkeld is omdat steeds meer mensen 2 beeldschermen gebruiken.

• Bazvv
Hmm geen idee of hij dat bedoeld maar in eerste bericht stond dat hij 2 beeldschermen had

Edit@neorec als je dus in windowed mode draait kan je op je ene beeldscherm dus nog steeds zien wat er gebeurd terwijl je aan het internetten bent op je andere scherm(of wat anders). het gaat dan wel door op een wat lagere fps omdat hij minder priority geeft. maar alles is prima te volgen.

@spike_wolf Klopt idd, maar ik heb het alleen met Warhammer online geprobeerd, en volgens mij moet het met de meeste mmo's geen probleem zijn.(kunnen niet op pause :P)

[ Voor 84% gewijzigd door Bazvv op 24-10-2008 15:50 ]

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

@ Bazvv:
9 van de 10 spellen gaan op 'pause' als je de focus op een ander programma legt. Niet allemaal, maar veel wel.

Humankind… be both.

• neorec
wiethoofd: helaas kan ik nu niet zien wat dat youtube filmpje is (zit op mijn werk)
maar ik ga zodra ik thuis ben dat youtube filmpje bekijken en dan een goed bericht hier posten met wat mijn opstelling en en wat mijn probleem is.

blijkt dat het niet helemaal helder is wat ik bedoel.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

neorec schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:34:
blijkt dat het niet helemaal helder is wat ik bedoel.
Jawel, maar dat 'probleem' valt alleen op te lossen door het spel in de native resolutie van je scherm te draaien/spelen.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:55

ResuCigam

BOFH

neorec schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:37:
het is vooral irritant als je mmorpg aan het spelen bent want in dat soort spellen heb je afentoe nog wel wat rust momenten in zitten en dan kun je mooi in de tussentijd wat anders doen, maar dan moet je wel het spel minimaliseren, om wat anders te gaan doen, maar daar kun je dan op zijn beurt niet nagaan wat er gebeurd in het spel :P

blijft het wel vreemd vinden datt dat nog neit ontwikkeld is omdat steeds meer mensen 2 beeldschermen gebruiken.
Ik speel mijn spellen in windowed mode op de maximale resolutie van het eerste beeldscherm, dit heeft tegenwoordig nauwelijks meer invloed op de performance terwijl je perfect je 2e scherm kan gebruiken en het spel op het eerste scherm gewoon zichtbaar blijft.

We do what we must because we can.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mijn vraag is hoe kan ik dit oplossen.

ik zat zelf te denken om een programma te gebruiken die op elke beeldscherm een bureaublad zet.
maar ja wel programma kan dat ?
Waar heb je zelf gezocht? Op welke zoektermen? Wat vond je toen? (links!)

Dit topic gaat dicht wegens te weinig eigen inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.