• RelaXXinG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-01 09:51
Bij een bepaalde vorm in illustrator wil ik een gradient hebben.
Deze loopt van donkerrood naar wat lichterrood.
Het moet gedrukt worden, dus ik gebruik Pantone kleuren (spotkleuren).

Het probleem is dat als ik een gradient maak van het ene Pantone kleur naar het andere Pantone kleur dat er dan in het midden van de gradient een grijzig gebied ontstaat. Als ik willekeurige CMYK kleuren selecteer heb ik dat probleem niet.

De bovenste is op basis van willekeurige CMYK kleuren, de onderste is een gradient op basis van Pantone kleuren (P1797C en P1807C):

Afbeeldingslocatie: http://www.reface.nl/upload/tweakers/gradient2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.reface.nl/upload/tweakers/gradient1.jpg

Mijn vraag is hoe ik dit moet oplossen.
Krijg je deze overgang ook bij de drukker te zien of rolt het er daar wel goed uit?
Ik heb zelf een testprint gemaakt met mijn printer en daar komt het er 'niet goed' uit.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Euh. De kleuren zitten ZO ontzettend dicht bij elkaar, is het echt praktisch om hier 2 pms kleuren voor te gebruiken? Ik zie nauwelijks dat er een verloop is bij de bovenste.

Ik zou inplaats van die donkere rode kleur er een verloop naar grijs (0% zwart naar x% zwart dus) overheen zetten met overdruk. Levert denk ik een mooier resultaat op.

Mocht je toch die tweede pantone kleur willen gebruiken, laat deze dan door een dekkingmasker van 100 naar 0% dekking verlopen, en leg de vorm over een volvlak van de lichte kleur heen.

[ Voor 58% gewijzigd door DarkX op 24-10-2008 12:24 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-01 15:01
DarkX geeft een mooi en simpel voorbeeld; een transparante zwarte gradient erover heen; werkt prima.

Zorg bij het drukken dan wel dat je een drukker aanspreekt die verstand heeft van z'n vak; bij een soortgelijk logo (ook met zo'n gradient erin) heb ik een aantal drukkers de fout in zien gaan, die het uiteindelijk maar in full-color via een rasterverloop drukken (wat de helderheid van je rood natuurlijk niet ten goede komt!); volgens hun schijnt het lastig te zijn.

• RelaXXinG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-01 09:51
DarkX schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:01:
Euh.
Ik zou inplaats van die donkere rode kleur er een verloop naar grijs (0% zwart naar x% zwart dus) overheen zetten met overdruk. Levert denk ik een mooier resultaat op.

Mocht je toch die tweede pantone kleur willen gebruiken, laat deze dan door een dekkingmasker van 100 naar 0% dekking verlopen, en leg de vorm over een volvlak van de lichte kleur heen.
Hartstikke bedankt. Ik heb de eerste manier gebruikt.

Het was even zoeken hoe het werkte met 'overdruk' want ik was hier niet bekend mee maar met wat googlen heb ik het kunnen vinden.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Normaal als je de ene kleur over de andere zet in een drukgang dan wordt het in de onderste drukgang uitgespaard. Als je het op overdruk zet wordt het er overheen gedrukt zonder het uit te sparen.

Zul je vaker nodig hebben. Als je zwarte lijnen tegen een lichtblauwe achtergrond gaat zetten zou ik het bijv. ook doen. Je zwarte lijnen blijven net zo duidelijk, en je hebt geen witte randjes omdat de drukgangen niet 100% over elkaar vallen.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!