Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX plug naar Shuttle plug

Pagina: 1
Acties:

• larswienbelt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Beste Allemaal!

Gister avond heeft mn voeding van mn Shuttle sn25p het opgegeven, dus ik zit met een klein probleempje ;(
Een nieuwe Shuttle voeding kost me een beetje teveel (135 euro) dus ik wil een normale ATX voeding als vervanging erin gooien (ik maak er maar gelijk een nieuwe kast voor). Alleen nu zit ik een beetje in de twijfel.
De Shuttle heeft namelijk twee plugs voor het moederbord: eentje van 8 en eentje van 6 pins.
De eerste heeft 3 12v, 3 ground en 1 pfw (power on) pin, de laatste heeft 3 12v en 3 ground pins. Dit vind ik sowieso maar vreemd aangezien een normale atx plug ook 5v en 3.3v heeft.

8-pins:
1= 12v 5= gnd
2= 12v 6= gnd
3= 12v 7= gnd
4= pfw 8= niks

6-pins:
1= 12v 4= gnd
2= 12v 5= gnd
3= 12v 6= gnd

Normale ATX plug: plaatje

Hoe moet ik dit omzetten naar de shuttle plugs? Kan ik zo maar de 12v pin van een normale ATX plug en de 12v pin van een molex plug samen gebruiken om zo aan het aantal benodigde 12v pins te komen?

Ik vraag nederig de hulp van het alwetende GoT, aangezien ik zelf geen idee heb :P
Elk advies is welkom!

mvg. Lars

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je kunt gewoon 12 volt, gnd en power on draden gebruiken van een ATX voeding. Een normale atx plug levert ook 5 en 3.3 volt, maar blijkbaar heeft je moederbordje dat niet nodig dus dan gebruik je ze gewoon niet.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je moet er wel voor zorgen dat de 5V en 3.3V wel belast zijn, anders kan je voeding flinke problemen gaan geven.

Beide met ongeveer een Ampere belasten en je heb verder geen problemen.

Voor 5V komt dat neer op een weerstand van 4.7 Ohm met minimaal 6W.
Voor 3.3V een weerstand van 3.3 Ohm minimaal 4 Watt.

Dat zou voldoende belasting moeten geven om die lijnen stabiel te houden.

• larswienbelt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Bedankt voor de reacties! _/-\o_

De 5v heb ik op zich wel belast met hardeschijven (2) en fans (3). Ik heb alleen niet de juiste weerstanden in huis om ook de 3.3v te belasten. Is het echt (direct) heel schadelijk om deze onbelast te laten?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Direct niet, maar de filtercondensatoren op de 3.3V lijn kunnen eruit blazen als je hem niet belast, en dat is niet goed voor de stabiliteit van de andere lijnen. Ik zou er dus zeker wel een vermogensweerstand aan hangen.