[SEO] to subdomain or not to subdomain?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk een simpele vraag, googlen levert namelijk aardig wat verschillende verhalen op. Het ene verhaal zegt dat je subdomains zou moeten vermijden, de ander zegt dat het niet uitmaakt. Ik ben bezig met het opbouwen van een website waarbij ik de url alsvolgt kan opbouwen:

http://domain.nl/category

of

http://category.domain.nl

De grap van de laatste is, in mijn geval, dat dit een woordvolgorde oplevert die overeenkomt met veelgebruikte zoektermen bij google, het vormt dus letterlijk een zin. Mijns inziens erg interessant voor SEO. Delen jullie deze mening of is een wildcard subdomain als programma parameter gebruiken een dikke don't op het gebied van SEO?

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:32
Geen idee wat een voorkeur is. Kwa user zou ik zeggen subdomain.
Maar waarom gebruik je niet beide? Meestal zijn subdomeinen slechts mappen onder het domein.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval gaat het om een wildcard domein, die ik met mn programma uitlees en zo de juiste category kies. Beiden gebruiken kan wel... maar het gaat erom dat als ik de 'links' ernaartoe op mijn pagina plaats ik toch zal moeten kiezen welke ik als 'leading' ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Subdomeinen zijn niet zo user-friendly, aangezien veel mensen nog niet verder komen dat dat alles begint met www.

Voor SEO lijkt het me verder niet beter dan gewoon een directory structuur. De structuur van een directory wordt als een soort breadcrumb gelezen namelijk en de volgorde is dus juist omgekeerd.

Subdomeinen zijn goed om sub-onderdelen van je website aan te geven (zoals hier gathering.tweakers.net), maar niet om je complete navigatie op te baseren imho.

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 24-10-2008 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 18:17
Zelf zou ik zeggen: subdomein.

Toch schijnt google een subdomein vaak als een andere site te zien. Dit kun je enigzins voorkomen door de structuur van je site heel simpel en semantisch correct te houden (menu als een ul enzo).

Als er in zo'n menu zowel secties met een subdomein als secties met een subdir staan, en de subdomeinen hebben dezelfde makeup en maken gebruik van dezelfde .css en .js bestanden, dan snapt google het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
Hoewel het idee van subdomeinen gebruiken heel leuk is, heeft het nogal gevolgen.

- Je cookies moeten op het hoofddomein gezet worden. (Wat eigenlijk ook weer raar is, zie verderop)
- Google Analytics kan erg slechts omgaan met subdomeinen (en om nou voor elk subdomein een GA in te stellen... :S)
- Hoe ga je om met de category www.
- Bij alle links op de hele website moet je in de gaten houden of je op het huidige subdomein moet blijven of naar een ander subdomein moet.

Op m'n werk hebben we het wel een aantal keer gedaan, maar ondertussen zijn we er wel achter dat het vaak voor meer problemen zorgt dan dat het nou echt handig is.

Ik zou het alleen doen als ik een portal op de www heb draaien waar mensen zelf iets aan kunnen maken wat dan op een subdomein hangt en waar je er vanuit kunt gaan dat de links ook altijd binnen dat subdomein zullen blijven. Dus dan zet je je cookies lekker op het subdomein en behandel je de andere subdomeinen als externe links.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de goed gefundeerde meningen! Ik ga ermee aan de slag. Misschien een mooie testcase om beiden te proberen (maandje zonder subdomains, maandje met en de resultaten vergelijken). Feit is dat de directory structuur (het is wel MVC maar toch) wel behouden blijft ondanks het gebruik van subdomains. Het probleem van wisselen van subdomains is niet zo aan de orde aangezien het puur om de categorieen gaat, indien men handmatig iets aan de querystring veranderd, komt het nog steeds goed (voor de gebruiker dan, google volgt slechts links)

category1.domain.nl/onderdeel1

linkt naar het zelfde als

category2.domain.nl/onderdeel1

Aangezien de category parameter slechts gebrruikt wordt indien dit relevant is, en dat is in boven geschetst geval in mijn geval niet zo. Onderdeel is namelijk al specifiek genoeg om te bepalen welke pagina moet worden getoond.

Het leek me wel mooi voor SEO.

Als ik daadwerkelijk ga testen, zal ik dit topic nog eens een kickje geven met mn resultaten!
Pagina: 1