[Windows server 2003 SBS R2] Algemene mailbox aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51
Ik wil in Exchange onder Windows Server 2003 SBS R2 een mailbox aanmaken die meerdere users kunnen inzien alleen ik kan nergens echt vinden hoe dit moet. Ik heb redelijk veel ervaring met mailservers maar Exchange werkt toch geheel anders op dit vlak.

Kan iemand me hier mee helpen?!

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Gewoon een extra mailbox aanmaken en de machtigingen aanpassen via AD U&C. Daarna via account-opties in Outlook kan je die mailbox als extra toevoegen aan je eigen exchange-mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Idd, meer uitgebreid, een nieuwe user aanmaken via active dir users and computers, daarna voor die users tabblad exchange advanced, mailbox rights, daarna de user(s) toevoegen die toegang moet hebben tot deze mailbox, vink alleen full control aan.

In outlook kun je nu voor de user waar je full control rechten aan hebt gegeven het postvak toevoegen van de door jouw gecreerde usert.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51
Ik heb jullie aanwijzingen opgevolgd maar ik krijg geen toegang tot de mailbox. Kan het zijn dat Exchange maar toelaat om 5 accounts te maken als je bij SBS 5 CAL's hebt?!

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micheltenhove
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-08 20:21
In principe kan je zoveel e-mailaccounts aanmaken als je wilt. die 5 cals heeft meer te maken met het aantal users dat daadwerkelijk is ingelogd. Ik denk niet dat dit het probleem is.

wordt er echt een toegansfout met betrekking tot rechten gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52

Duinkonijn

Huh?

Kan je niet beter een public folder maken met daar de benodigde rechten / emailadressen.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Duinkonijn schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 01:20:
Kan je niet beter een public folder maken met daar de benodigde rechten / emailadressen.
Public folder is minder mooi dan een gedeelde mailbox imho.
Er zijn veel bugs geweest met public folders, je kunt er minder mee instellen, het is niet naar pst te exporteren, het gaat er helemaal uit met de nieuwe Exchange versies.

Maar ja, als laatste redmiddel zou het kunnen. Al snap ik niet helemaal wat er nou zo moeilijk is aan een gedeelde mailbox met een mailadres.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52

Duinkonijn

Huh?

DeMoN schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 13:08:
[...]

Public folder is minder mooi dan een gedeelde mailbox imho.
Er zijn veel bugs geweest met public folders, je kunt er minder mee instellen, het is niet naar pst te exporteren, het gaat er helemaal uit met de nieuwe Exchange versies.
het komische is dat we hier kregen aan bevolen om te stoppen met gedeelde mailboxen en over te stappen naar public folders
Maar ja, als laatste redmiddel zou het kunnen. Al snap ik niet helemaal wat er nou zo moeilijk is aan een gedeelde mailbox met een mailadres.
heb geen idee hoe het zit met die licenties. heb hier de luxe dat ik niet hoef te kijken naar licenties.. alleen 1x per jaar aangeven hoeveel clients ik heb, maar dat is alleen papier werk

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Toch kost een public folder geen extra cal, en is het voor de eindgebruiker in mijn ervaring toch een stuk overzichtelijker dan allerlei extra mailboxen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

sanfranjake schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 12:06:
Toch kost een public folder geen extra cal, en is het voor de eindgebruiker in mijn ervaring toch een stuk overzichtelijker dan allerlei extra mailboxen :)
Het blijft gewoon een persoonlijk iets denk ik ook. Die cal heb je wel gelijk in, wat ook wel weer een voordeel van een PF is, is dat het idd standaard in het folderoverzicht zit in outlook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ODF schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 00:52:
Ik heb jullie aanwijzingen opgevolgd maar ik krijg geen toegang tot de mailbox. Kan het zijn dat Exchange maar toelaat om 5 accounts te maken als je bij SBS 5 CAL's hebt?!
Geen toegang?
Krijg je een foutmelding?
Hoe probeer je toegang te verkrijgen???

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet je ff zoeken op de MS site (daar staat hoe je dit moet doen),

anyway om het verhaal kort te houden, zet advanced features in Active directory eens aan. Vervolgens ga je naar de user welke je wilt misbruiken als e-mailbox. ga naar het nieuw verschenen tabblad beveiliging, en geef de mensen rechten op de mailbox(maak liever een groep aan). Open de mailbox met een account die niet admin is om te testen, admin heeft vaak specifiek een deny voor het lezen van andermans mailbox, en terecht.

Ook is het mogelijk in te loggen als de betreffende gebruiker en vervolgens andere mensen te delegeren, beheer technisch zuigt dit, maar het is wel makkelijk toe te passen.

Edit, het hele CAL verhaal mbt mailboxen en users lijkt me niet van toepassing, volgens mij is een cal een per seat(per user) license wat wil zeggen concurrent user licenses. dat laatste kan ik naast zitten,.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
De public folder manier in exchange 2000: http://www.msexchange.org/articles/MF021.html

Over CAL's, die gaan toch per ingelogde gebruiker of device?
Een extra 'dummy' user voor een mailbox heeft toch geen extra CAL nodig? Die gebruiker logt immersniet zelf in, slechts zijn mailbox wordt aangesproken door een reeds ingelogde gebruiker of device...

[ Voor 68% gewijzigd door JasperE op 30-10-2008 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
CAL boeit zowiezo niet, voor het probleem. Je kan het voor je eigen administratie invullen, maar er wordt nergens in sbs2003 gecontroleerd of je voldoende licences hebt.

edit: Voor de duidelijkheid 'voor het probleem' bijgezet. Al die CAL discussies terwijl het zeker niet de oorzaak kan zijn voor je mail toegangsproblemen..

[ Voor 37% gewijzigd door _H_G_ op 30-10-2008 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie al dat ik één van de weinigen ben die het Microsoft licensing examen 70-121 heeft afgerond.

Ff ter info: een CAL is nodig voor élk device óf elke user.

Heb je dus 300 gebruikers en 200 computers, dan koop je 200 device CALs.

Microsoft doet qua licensing NIETS met concurrent users. Heb je dus in je bedrijf 30 gebruikers waarvan de helft eens per jaar inlogt, dan heb je alsnog 30 CALs nodig.

Maar iig, het antwoord op jouw oorspronkelijke vraag is al gegeven.
Pagina: 1