Ik heb een klein netwerkje draaien met een Ubuntu 8.04.1 server en clients. Users staan in een ldap directory op de server en ook de automount points staan in dezelfde ldap. De homedirectories worden via nfs gemount (hetzelfde geldt voor een aantal gesharede directories).
Nu heb ik een tijdje geleden een eigen dns server opgezet en heb ik de dhcp server aangepast zodat de dns aangepast wordt zodra een ip adres uitgedeelt wordt. Dit lijkt goed redelijk te werken:
Er is echter een probleem voor in de plaats gekomen:
als ik op een client, in een programma (voorbeelden: firefox, the gimp, blender) via het menu een bestand wil openen, dan duurt het ongeveer 20 seconden voordat ik het bestandsselectie scherm voor mijn neus krijg. Dit is natuurlijk vreselijk irritant. Zodra het scherm open is, gaat browsen gewoon snel.
Browsen via de commandline of met nautilus gaat altijd snel, hier hoef ik niet eerst te wachten. Ik heb al gezocht op google, maar ik kan hier niets over vinden. Bij alles wat ik kan vinden gaat alles traag. Bij mij is het echter alleen het openen van een bestand via 'File -> Open' (hetzelfde geld overigens voor: File -> Save as' of andere bewerkingen waarvoor je een file browser binnen een programma nodig hebt, zoals een download in firefox opslaan).
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, het netwerk lijkt goed te werken, maar blijkbaar is er toch nog ergens iets mis. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Hieronder nog enkele configuratie bestanden die van toepassing zouden kunnen zijn, als er nog wat mist zal ik dat nog toevoegen in de topic start.
automountInformation uit ldap:
/etc/exports van de server:
/etc/nsswitch.conf van de client:
Nu heb ik een tijdje geleden een eigen dns server opgezet en heb ik de dhcp server aangepast zodat de dns aangepast wordt zodra een ip adres uitgedeelt wordt. Dit lijkt goed redelijk te werken:
- pingen naar server van client: gaat snel, zowel met ip adres als met hostname
- pingen van server naar client: idem dit gaat traag op hostname (tijd tussen pings is lang), hoewel het commando `host clientname' het juiste ip adres terug geeft, overigens denk ik niet dat dit het probleem is, eerder werkte dit wel zoals het zou moeten en toen had ik het probleem ook.
- mounten van homedir bij het inloggen op een client: gaat snel
Er is echter een probleem voor in de plaats gekomen:
als ik op een client, in een programma (voorbeelden: firefox, the gimp, blender) via het menu een bestand wil openen, dan duurt het ongeveer 20 seconden voordat ik het bestandsselectie scherm voor mijn neus krijg. Dit is natuurlijk vreselijk irritant. Zodra het scherm open is, gaat browsen gewoon snel.
Browsen via de commandline of met nautilus gaat altijd snel, hier hoef ik niet eerst te wachten. Ik heb al gezocht op google, maar ik kan hier niets over vinden. Bij alles wat ik kan vinden gaat alles traag. Bij mij is het echter alleen het openen van een bestand via 'File -> Open' (hetzelfde geld overigens voor: File -> Save as' of andere bewerkingen waarvoor je een file browser binnen een programma nodig hebt, zoals een download in firefox opslaan).
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, het netwerk lijkt goed te werken, maar blijkbaar is er toch nog ergens iets mis. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Hieronder nog enkele configuratie bestanden die van toepassing zouden kunnen zijn, als er nog wat mist zal ik dat nog toevoegen in de topic start.
automountInformation uit ldap:
-rw,hard,intr,nodev,exec,nosuid,rsize=8192,wsize=8192 server:/samba/home/username
/etc/exports van de server:
# NFSv3 exports for Linux Domain logons /samba/home 192.168.0.0/24(rw,no_root_squash,subtree_check,sync) /samba/share 192.168.0.0/24(rw,no_root_squash,subtree_check,sync)
/etc/nsswitch.conf van de client:
passwd: files ldap group: files ldap shadow: files ldap automount: files ldap netgroup: ldap hosts: dns files mdns4_minimal [NOTFOUND=return] mdns4 networks: nis files protocols: db files services: db files ethers: db files rpc: db files netgroup: nis
The Flying Dutchman