Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitethief
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-07 15:05

Sitethief

Silence..........

Topicstarter
Voor een net nieuw gebouwd jongerencentrum waar ik als vrijwilliger werk ben ik een computersysteem aan het plannen. Ik ben zelf van mening dat voor 15 á 20 computers een lokaal netwerk in te richten met accounts op een server (Novell dan wel Windows) een beetje te veel van het goede is. Mijn idee was dus om computers standaard met de juiste software en instellingen uit te rusten, en dan iedere week een schone installatie via ghostcast of iets dergelijks terug te zetten. Dit zorgt ervoor dat alle systemen goed draaien en dezelfde software en instellingen hebben, en dat niemand de boel kan verkloten. Het enigste probleem zou dan zijn dat niemand documenten enz. kan opslaan. Dat wou ik oplossen door toch een 'server' neer te zetten waarop gewoon veel ruimte aanwezig is, en waar de mappen gedeeld worden. Er zal toch intern een gigabit netwerk komen dus de snelheid is dan het probleem niet. Ik loop dan wel tegen de volgende problemen aan waar ik nog een oplossing voor zoek:

-De snelheid en betrouwbaarheid van Windows gedeelde mappen is niet echt goed.
-Op deze manier kun je geen mappen beveiligen met wachtwoorden of accounts.

Is er niet een tussenoplossing tussen volledige met accounts gaan werken, en helemaal niet?

To rule the entire world your servants should be loyal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:27
Sitethief schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:16:
Voor een net nieuw gebouwd jongerencentrum waar ik als vrijwilliger werk ben ik een computersysteem aan het plannen. Ik ben zelf van mening dat voor 15 á 20 computers een lokaal netwerk in te richten met accounts op een server (Novell dan wel Windows) een beetje te veel van het goede is. Mijn idee was dus om computers standaard met de juiste software en instellingen uit te rusten, en dan iedere week een schone installatie via ghostcast of iets dergelijks terug te zetten. Dit zorgt ervoor dat alle systemen goed draaien en dezelfde software en instellingen hebben, en dat niemand de boel kan verkloten. Het enigste probleem zou dan zijn dat niemand documenten enz. kan opslaan. Dat wou ik oplossen door toch een 'server' neer te zetten waarop gewoon veel ruimte aanwezig is, en waar de mappen gedeeld worden. Er zal toch intern een gigabit netwerk komen dus de snelheid is dan het probleem niet. Ik loop dan wel tegen de volgende problemen aan waar ik nog een oplossing voor zoek:

-De snelheid en betrouwbaarheid van Windows gedeelde mappen is niet echt goed.
-Op deze manier kun je geen mappen beveiligen met wachtwoorden of accounts.

Is er niet een tussenoplossing tussen volledige met accounts gaan werken, en helemaal niet?
Windows 2003 Met AD.
Iedereen die zich inschrijf voorzien van een Account + Wachtwoord op basis van hun ID??

Voordeel. je kan elke computer in het netwerk netjes beheren en het aan en inloggen van accounts beperken.
Denk ook aan qouta's op de server. je wilt niet dat iemand zijn hele fotoalbum op je netwerk gaat plaatsen en files groter dan b.v. 10MB.

Nadeel. Kosten!!
Meer je moet toch ergens met accounts gaan werken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan als je de tijd er voor hebt een server maken met een AD erop. Zorg dat je gebruikeraccounts hebt aangemaakt. Geef die beste mensen dan rechten op een map dmv securitygroepen en dan zou je probleem opgelost kunnen zijn. De snelheid is relatief afhankelijk van je systeem en van hoe het netwerk is ingericht. In dit geval (zoals bovenstaande) heb je wel een beveiliging van mappen.

offtopic:
GMTA

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitethief

Sitethief

Silence..........

Topicstarter
Ja en daar wringt de schoen, als Jongerencentrum zwem je nu niet echt in het geld om professionele serveroplossingen in te zetten.......

Edit: Hoeveel zou dat dan kosten, want uit een ver verleden dat ik een IT opleiding deed weet in nog dat er zoiets als per-seat of per-user bestond.

[ Voor 38% gewijzigd door Sitethief op 23-10-2008 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 23:22
Kan een NAS geen oplossing voor je bieden?
Bij sommige kun je toch beveiligde mappen aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitethief

Sitethief

Silence..........

Topicstarter
Willem1981 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:32:
Kan een NAS geen oplossing voor je bieden?
Bij sommige kun je toch beveiligde mappen aanmaken
Das helemaal niet zo'n slecht idee :D. Ik zit ff te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitethief

Sitethief

Silence..........

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.wdc.com/global/images/products/lft/300/wdfSharespace_4NC.jpg
WD ShareSpace™
Network Storage System
4 TB, Gigabit Ethernet

Big time storage that’s good for the bottom line.

Plug this high-speed Gigabit Ethernet storage system into your small office or home network for centralized storage with plenty of capacity to go around.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke versie van Windows gebruik je? [WIN] in de titel staat daar zo ontzettend loos, aangezien je dit in een Windowsforum plaatst ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitethief

Sitethief

Silence..........

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:45:
Welke versie van Windows gebruik je? [WIN] in de titel staat daar zo ontzettend loos, aangezien je dit in een Windowsforum plaatst ;)
Ik ga proberen Windows XP NL SP2 in de offerte te krijgen, maar ik ben bang dat die niet meer leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Waarom zouden ze dingen moeten opslaan daar? Dan moeten ze ook een eigen gebruikersnaam en wachtwoord hebben en steeds terugkomen om bij hun gegevens te kunnen.

De meeste jongeren tegenwoordig gebruiken webmail, spelen flash games online en doen daar nog veel meer. Eventuele documenten en andere bestanden kunnen ze opslaan op een USB-stick/Mp3-speler/whatever die ze zelf meebrengen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:52
To_Tall schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:20:
[...]
Windows 2003 Met AD.
Iedereen die zich inschrijf voorzien van een Account + Wachtwoord op basis van hun ID??

Voordeel. je kan elke computer in het netwerk netjes beheren en het aan en inloggen van accounts beperken.
Denk ook aan qouta's op de server. je wilt niet dat iemand zijn hele fotoalbum op je netwerk gaat plaatsen en files groter dan b.v. 10MB.

Nadeel. Kosten!!
Meer je moet toch ergens met accounts gaan werken.
Nadeel kan je prima opheffen door een linux based server neer te zetten, met samba als domein controller. Je zult in het begin even moeten vlooien hoe je het een en ander installeert en instelt, maar als het draait heb je er geen omkijken meer naar.

Verder is voor een samba domein niet veel computer vermogen noodzakelijk. Dus zul je hoofdzakelijk naar schijfruimte kunnen kijken.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan zet ik voor nu [XP] in de titel, en verplaats ik je topic even naar Client Software Algemeen. Je bent op zoek naar iets wat niet standaard in Windows zit, en Windows XP is geen server :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitethief

Sitethief

Silence..........

Topicstarter
Johnny schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 21:23:
Waarom zouden ze dingen moeten opslaan daar? Dan moeten ze ook een eigen gebruikersnaam en wachtwoord hebben en steeds terugkomen om bij hun gegevens te kunnen.
Omdat we nu al heel veel dingen opslaan bewerken etc. We maken ons eigen promotiemateriaal, we hebben fotoarchieven die iedere week +/- 200 foto's er bij krijgen, bewerken eigen filmmmateriaal, zijn een eigen tijdschrijft aan het opzetten etc.
De meeste jongeren tegenwoordig gebruiken webmail, spelen flash games online en doen daar nog veel meer. Eventuele documenten en andere bestanden kunnen ze opslaan op een USB-stick/Mp3-speler/whatever die ze zelf meebrengen.
We hebben zo'n 80 vrijwiligers die werkzaamheden uitvoeren :). Er zijn maar 10 computers gepland voor de activiteitenruimte, en 15 voor kantoor/vergaderruimte.

Pagina: 1