WD5000AAKS: Kapot?

Pagina: 1
Acties:

• JWubs
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Nu zit ik wel vaker met een hardware probleem, maar deze keer kom ik niet verder. Ik heb twee Western Digital hardeschijven. Om precies te zijn twee keer de WD5000AAKS (Caviar SE16 500GB SATA). Op het moment werk ik met deze schijven in Raid 0. Om het plaatje compleet te maken, dit is mijn overige hardware:

Windows XP32, SP3
Gigabyte ga-ma78gm-s2h (Mobo)
350 Watt Cooler Master (PSU)
AMD Athlon 64 5600+ 2x512kb (CPU)

Nu kreeg ik laatst een aantal keer een BSOD met (onder andere) de melding:
kernel_stack_inpage_error

En tijdens het booten de melding (BSOD):
unknown_hard_error

In alle gevallen drukte ik daarna op de reset knop. Na een tijdje verscheen het bios RAID overzicht en werd er gezocht naar de array. Alles leek nog normaal tot er knipperend kwam te staan dat mijn raid 0 setup offline was. Snel ctrl+f gedrukt en toen stond er dat 1 van de schijven defect was. Het gekke is dat als ik de computer uit zet en meteen weer aan de hardeschijf weer gewoon werkt (in tegenstelling tot opnieuw starten mbv de reset knop).

Probleem-uitsluiting:

Maargoed, waar ligt het nou aan vroeg ik me af. Om corrupte drivers uit te sluiten heb ik windows opnieuw geinstalled met de allernieuwste drivers (dezelfde als de vorige keer: met behulp van nLite geintegreerd in de windows install, dit omdat het met een floppy niet mogelijk is ivm de error: could not copy the file: ***.sys). Zelfs na de nieuwe install nogsteeds hetzelfde probleem.

Om uit te sluiten dat het aan de raid controller/chip of de sata-kabel heb ik beide hardeschijven van plaats verwisseld. Na een tijdje had ik weer hetzelfde probleem (eerst was channel 1 down en 3 actief, nu channel 3 down en 1 actief).

Bovendien ligt het ook niet aan de temperatuur (er staat een 80cm fan op de HDD) dus de kast wordt niet warmer dan 30 graden en het probleem komt soms ook voor als de computer voor de eerste keer die dag opstart (en dus nog helemaal koud is).

Als ik de sata kabel uit de hardeschijf trek terwijl windows werk krijg ik een andere BSOD code: 0x000000f4.
Bovendien doet de hardeschijf het wel gewoon weer zelfs al gebruik ik de reset knop om opnieuw te starten en niet de aan/uit knop.

Om ook de voeding uit te sluiten heb ik nu de schijf die telkens uitviel aangesloten via een nieuw verloop stukje. Hij loopt nu al weer een tijdje (30min) en ik typ dit bericht nu zelfs op de desbetreffende pc.Gister deed de pc het gewoon de hele dag dus het blijft telkens weer afwachten.

Nu heb ik het vermoeden dat het gewoon aan de hardeschijf ligt. Op GoT vond ik nog dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1218222, maar daar kwam ik ook niet veel verder mee. Toch vind ik het moeilijk te geloven dat het de hardeschijf is. Ik heb het namelijk nog nooit eerder meegemaakt dat een hardeschijf soms uitvalt en nadat de voeding er af is geweest hij het gewoon weer doet. Ik heb nog garantie bij Western Digital:

WD5000AAKS-22YGA0 In Limited Warranty 11/1/2010†

Heb ik genoeg onderzocht om een RMA aan te vragen? of kan het toch nog ergens anders aan liggen?

Edit: Bij het langzaam (half) loshalen van de sata kabel krijg ik wel dezelfde error. Namelijk: unknown_hard_error | c000021a.

[ Voor 6% gewijzigd door JWubs op 24-10-2008 17:53 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De schijven moet je ook testen met de tool van WD, Data Lifeguard (of met de seagate tool ivm overname / fusie van WD en Seagate). Volgens mij krijg je ze wel RMA :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:45
[b][message=30936159,noline]
Om uit te sluiten dat het aan de raid controller/chip of de sata-kabel heb ik beide hardeschijven van plaats verwisseld. Na een tijdje had ik weer hetzelfde probleem (eerst was channel 1 down en 3 actief, nu channel 3 down en 1 actief).
Heb je de schijven ook al eens gewoon los van elkaar geprobeerd, en in een andere pc (indien beschikbaar)?
Verder inderdaad even de tooltjes proberen die hierboven gemeld worden. Die geven wel aan of er iets mis is, en als ze dat doen zit je iig safe voor een RMA.

• JWubs
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Hmm, je bedoelt de diagnostics tool van WD neem ik aan? Die vindt niks... had nu net (met dat andere PSU kabeltje dus) weer een vastloper tijdens de startup. Dit keer alleen zonder BSOD en het probleem met de reset knop. Ik ga zo windows op de 'kapotte' disk installe alleen dan zonder raid.