Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
(jarig!)
Ik ben al een aantal jaren bezig met het met maken van websites, brochures etc (als hobby). Met het drukken ervan heb ik weinig te maken gehad, en druk gebeurde tot nu toe ook altijd in full color, zodat ik me nooit zo druk heb hoeven maken om het aantal kleuren, hoogstens om het verschil tussen RGB en CMYK. Nu heb ik een logo ontworpen, en daarbij merk ik dat er toch wat basisdingen zijn die ik niet helemaal begrijp. Hopelijk kan iemand me daarbij helpen, en/of me in de richting wijzen van goede tutorials (die ik tot nu toe niet heb kunnen vinden).

Het logo bestaat uit een woord in één tint roze (met een (harde) schaduw in zwart), en een klein cartoon figuurtje erbij (in twee kleuren roze, rood, wit en zwart). De roze kleur van het woord bestaat echter niet alleen uit magenta, maar uit 17% cyaan, 97% magenta en 27% yellow. Met het zwart (100% key als ik het goed begrijp) erbij betekent dat gebruik van 4 drukkleuren, dus full color. Tot zover begrijp ik het toch goed?

Als degene voor wie ik het logo wil maken liever geen 4 maar 3 kleuren druk wil gebruiken, kan ik key weglaten en kiezen voor 100% cyaan, magenta en yellow. Dat levert dan weliswaar geen zwart op, maar donkergrijs. Ik kan uiteraard ook een andere drukkleur weglaten, even voor het idee. Maar hoe ga ik te werk als het logo in 2 kleuren gedrukt moet worden: is er een goede manier om kleuren te verminderen, anders dan zelf te gaan slepen/proberen in de kleurwaardes van iedere drukkleur?

Als ik het logo bekijk, zou ik er met magenta, yellow en key wel uitkomen, maar bij 2 kleuren kan ik me even niks voorstellen. Hellup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
Hoe jij t vertelt, werkt het precies bij een drukker.

4 drukkleuren is full colour ja.

Als je 2 kleuren drukt dan heb je gewoon maar die 2 kleuren tot je beschikking...
Dus daar zou je t mee moeten doen.

Als ik logo's ontwerp houd ik daar altijd rekening mee.
Ik maak meerdere opzetjes etc.
En denk na hoe een logo eruit ziet alleen zwart wit, of met alleen 2 of 3 kleuren.

En klopt; zwart is key.

Oh trouwens, 100% cyan, 100% magenta en 100% yellow worden niet alle drukkers even blij van. Want een kleur samenstelling van 300% hebben sommige drukkers problemen mee. Want dan krijg je hele erg vochtige inkt, en dat kan dat 'overzetten' op de andere items die ook gedrukt worden. Je zou de drukker moet bellen over hoeveel kleursamenstelling je mag hebben op een volvlak.
Betere drukkers gooien daar persvernis over zodat het inkt niet afgeeft op het volgende item, zeg maar.

[ Voor 43% gewijzigd door SeenD op 23-10-2008 14:20 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 21:00

TeeDee

CQB 241

2 kleuren niet? Pak eens een pantone waaier erbij. :D

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
(jarig!)
SeenD schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:14:
Oh trouwens, 100% cyan, 100% magenta en 100% yellow worden niet alle drukkers even blij van. Want een kleur samenstelling van 300% hebben sommige drukkers problemen mee.
Was eigenlijk ook niet zo'n goed voorbeeld. In mijn geval zou het denk ik het beste werken als ik voor dit logo MYK zou gebruiken. Of full color uiteraard, dan hoef ik echt nergens naar te kijken.
TeeDee schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:19:
2 kleuren niet? Pak eens een pantone waaier erbij. :D
Die heb ik niet :P Ik bedoelde daar ook vooral mee dat ik me in dit geval moeilijk kon voorstellen hoe ik mijn huidige ontwerp netjes kan reduceren tot twee drukkleuren. Voor grijs/zwart heb ik of CMY nodig, of K, toch? Tweekleuren druk waar ik grijs of zwart in wil gebruiken, zal dus sowieso K moeten gebruiken. Blijft over M, waar ik de roze kleur wel mee kan benaderen, maar rood zit er dan niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Je pantone waaier kan je in Illustrator inladen. Roze (welke van de 100 tinten Pantone wil je :D) en Zwart. Het kiezen van de juiste roze is eigenlijk heel simpel.

Maak een kleurenproef, pak de waaier erbij en ga net zolang matchen tot je deze hebt. Volgens mij kan je vanuit Illustrator zelfs je CMYK casten naar een PMS kleur.

en ander ga je toch langs een drukkerij/bureau met een kleurproef. Misschien hebben die nog wel oude waaiers liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

TripleM schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:34:
[...]

Was eigenlijk ook niet zo'n goed voorbeeld. In mijn geval zou het denk ik het beste werken als ik voor dit logo MYK zou gebruiken. Of full color uiteraard, dan hoef ik echt nergens naar te kijken.

[...]

Die heb ik niet :P Ik bedoelde daar ook vooral mee dat ik me in dit geval moeilijk kon voorstellen hoe ik mijn huidige ontwerp netjes kan reduceren tot twee drukkleuren. Voor grijs/zwart heb ik of CMY nodig, of K, toch? Tweekleuren druk waar ik grijs of zwart in wil gebruiken, zal dus sowieso K moeten gebruiken. Blijft over M, waar ik de roze kleur wel mee kan benaderen, maar rood zit er dan niet in.
Grijs/zwart moet je echt never gaan zitten opbouwen uit CMY, dat levert echt verschrikkelijke resultaten over. Plaats anders een plaatje van je logo, want ik snap de opbouw nog niet helemaal?

Maargoed, voor de duidelijkheid, als je tweekleurendruk hebt dan wil dat NIET zeggen dat die 2 kleuren uit C M Y of K hoeven te bestaan. Het kan bijv. zwart en rood zijn. En rood hoef je dan niet op te bouwen uit M en Y ofzo, maar je kiest een kleur die in de buurt komt uit een PMS waaier. Dan geef je in je bestand mee dat die kleur PMS 485 is bijvoorbeeld (vodafone rood), en dan wordt je bestand gedrukt in die kleur plus zwart.

De mening van de kleur zit dan al in de inkt die gebruikt wordt om te drukken, en gebeurd niet door te 'mengen' via een CMY raster. Vandaar die opmerking over de pantone/pms waaier. Dan kun je een willekeurige kleur uit die selectie pakken als 2e kleur naast zwart, zonder rekening te hoeven houden met een full colour kleurenopbouw. Sterker nog, je kunt met pantone kleuren bepaalde kleuren drukken die in full colour niet mogelijk zijn.

Is het zo misschien duidelijker?

[ Voor 9% gewijzigd door DarkX op 23-10-2008 15:00 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
(jarig!)
DarkX schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:59:

Grijs/zwart moet je echt never gaan zitten opbouwen uit CMY, dat levert echt verschrikkelijke resultaten over. Plaats anders een plaatje van je logo, want ik snap de opbouw nog niet helemaal?
Het is nog geen definitief logo, dus ik post even een ongeveer gelijke afbeelding met andere tekst/afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads/49007a4a77a7e/49007a4a75b45-test.gif

Het ontwerpen doe ik eigenlijk ook niet goed, ik ben begonnen in Photoshop, met RGB. De kleuren die je ziet, zijn gewoon op de 'gok' gekozen, en de vermelde CMYK waardes zijn de CMYK waardes (van de RGB kleur) zoals PS ze weergeeft als ik op de kleurenkiezer klik voor de gekozen kleur.

Ik heb dus een donkerroze kleur (CMY), een lichtroze kleur (M), grijs (die dus alleen uit K zou moeten bestaan maar waarvan PS op basis van de RGB kleur zegt dat ie een CMY samenstelling heeft/zou moeten hebben), en een rode kleur die nu officieel CMYK gebruikt maar ook best MY zou kunnen zijn.
Maargoed, voor de duidelijkheid, als je tweekleurendruk hebt dan wil dat NIET zeggen dat die 2 kleuren uit C M Y of K hoeven te bestaan. Het kan bijv. zwart en rood zijn. En rood hoef je dan niet op te bouwen uit M en Y ofzo, maar je kiest een kleur die in de buurt komt uit een PMS waaier. Dan geef je in je bestand mee dat die kleur PMS 485 is bijvoorbeeld (vodafone rood), en dan wordt je bestand gedrukt in die kleur plus zwart.

De mening van de kleur zit dan al in de inkt die gebruikt wordt om te drukken, en gebeurd niet door te 'mengen' via een CMY raster. Vandaar die opmerking over de pantone/pms waaier. Dan kun je een willekeurige kleur uit die selectie pakken als 2e kleur naast zwart, zonder rekening te hoeven houden met een full colour kleurenopbouw. Sterker nog, je kunt met pantone kleuren bepaalde kleuren drukken die in full colour niet mogelijk zijn.

Is het zo misschien duidelijker?
Ehhh niet helemaal. Ik vind het begrip "2 kleuren druk" dan een beetje lastig denk ik. Misschien dat ik het beter zou snappen als ik meer zou weten over hoe het drukken werkt.

Rood is bv. opgebouwd uit de drukkleuren M en Y, toch? (Ik weet eigenlijk niet eens of de term drukkleuren wel goed is, maar goed) Waarom is een PMS kleur dan ook een (één) kleur? Als iemand in CMYK drukt, dan is een PMS kleur toch een bepaalde combinatie CMYK, die op het apparaat is afgestemd (gecalibreerd)? Of heb ik het dan helemaal fout?

Ik dacht: rood is een kleur. Dus 5 tinten rood zijn dan 5 kleuren. Maar als rood uit M en Y bestaat, kun je alle 5 die kleuren toch maken met de 2 'drukkleuren' M en Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Als je over Pantone gaat praten, hoef je je niet eens druk te maken over CMYK. PMS kleuren zijn van te voren gemende kleuren. Zo kan je ook 6 kleuren druk hebben. CMYK + 2 PMS kleuren.
Rood is bv. opgebouwd uit de drukkleuren M en Y, toch?
In een CMYK drukgang wel ja (mogelijk). JE hebt ook PMS rood. Dat is nu eenmaal rood (en is voorgemengd) en vereist maar 1 kleur in de inktbak.

Nog stommer voorbeeld:
Als jij 2 kleuren drukwerk hebt, stopt de drukker in plaats van CMYK in zijn inktbakken maar gewoon de 2 gevraagde PMS kleuren. De drukker koopt/pakt uit voorraad PMS Rood en PMS blauw.

[ Voor 26% gewijzigd door TeeDee op 23-10-2008 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
(jarig!)
Dus een kleur die in een inktbak gaat, DAT is een unieke kleur. Dat kan C, M, Y of K zijn, maar ook een Pantone kleur. Dan snap ik er al iets meer van denk ik. Pantone komt waarschijnlijk(?) ook meer voor bij logo's, huisstijlen e.d., omdat je daar iets drukt dat alleen voor jezelf is. Een magazine o.i.d. zal voor jouw advertentie nooit een Pantone kleur meenemen in de drukprocedure.

Mag ik er van uit gaan dat iedere drukker ook Pantone kleuren kan drukken? Of moet dat altijd eerst gecheckt worden?

En, de belangrijkste vraag dan, hoe reduceer ik dan het gemakkelijkst het aantal kleuren? Want als ik een bepaalde Pantone kleur zou kunnen kiezen, dan kan ik daar ook 80% van gebruiken als ik een net iets andere kleur wil gebruiken, zonder dat dat het aantal kleuren van de druk beinvloedt, als ik het goed heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

TripleM schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:21:
[...]

Het is nog geen definitief logo, dus ik post even een ongeveer gelijke afbeelding met andere tekst/afbeelding:

[afbeelding]

Het ontwerpen doe ik eigenlijk ook niet goed, ik ben begonnen in Photoshop, met RGB. De kleuren die je ziet, zijn gewoon op de 'gok' gekozen, en de vermelde CMYK waardes zijn de CMYK waardes (van de RGB kleur) zoals PS ze weergeeft als ik op de kleurenkiezer klik voor de gekozen kleur.

Ik heb dus een donkerroze kleur (CMY), een lichtroze kleur (M), grijs (die dus alleen uit K zou moeten bestaan maar waarvan PS op basis van de RGB kleur zegt dat ie een CMY samenstelling heeft/zou moeten hebben), en een rode kleur die nu officieel CMYK gebruikt maar ook best MY zou kunnen zijn.

[...]

Ehhh niet helemaal. Ik vind het begrip "2 kleuren druk" dan een beetje lastig denk ik. Misschien dat ik het beter zou snappen als ik meer zou weten over hoe het drukken werkt.

Rood is bv. opgebouwd uit de drukkleuren M en Y, toch? (Ik weet eigenlijk niet eens of de term drukkleuren wel goed is, maar goed) Waarom is een PMS kleur dan ook een (één) kleur? Als iemand in CMYK drukt, dan is een PMS kleur toch een bepaalde combinatie CMYK, die op het apparaat is afgestemd (gecalibreerd)? Of heb ik het dan helemaal fout?

Ik dacht: rood is een kleur. Dus 5 tinten rood zijn dan 5 kleuren. Maar als rood uit M en Y bestaat, kun je alle 5 die kleuren toch maken met de 2 'drukkleuren' M en Y?
toon volledige bericht
Met full color (CMYK) kun je een heel breed spectrum aan kleuren simuleren. Je hebt dan 4 drukgangen waarin deze lagen over elkaar gezet worden.

Maar stel je maakt een visitekaartje wat alleen uit blauw en zwart bestaat. Dan pak je de PMS kleur die dicht bij die kleur blauw zit (naja, meestal defineer je juist de blauwe kleur als PMS waarde), zeg PMS300. Dan kun je het visitekaartje drukken in PMS300 en black. Dan heb je nog maar 2 drukgangen. Hij gaat 2 keer onder een pers door, 1 keer voor blauw, 1 keer voor zwart. Je blauw wordt dus niet opgebouwd in full color.

Overigens kun je dus ook pms kleuren gebruiken bovenop je full color opbouw. Stel je drukt een FC brochure, maar je wilt hier een hele felle oranje tint in hebben. Dat gaat niet in FC (oranje uit geel en magenta is nl vrij flets), dus dan kun je er voor kiezen om een felle oranje pms kleur toe te voegen als 5e drukkleur.

Terug op jou probleem:
Jou logo lijkt me op die manier in 3 kleuren uitvoerbaar. Die magenta achtige, de rode kleur, en zwart. De tintverschillen in het roze kan gewoon in raster opgebouwd worden.

edit>
Elke drukker kan pantone kleuren drukken. Huisstijlen zijn doorgaans gedefinieerd in pantone kleuren, met de CMYK en RGB waarde ernaast die het dichtst deze kleuren benaderen. Dat wil dus zeggen dat bij eigen huisstijl drukwerk (briefpapier e.d.) pms kleuren gebruikt worden, en als je bijv gaat adverteren dan gebruikt met de CMYK waarde. Bij websites gebruikt men de RGB versie. Voor beletteren heb je meestal weer een andere kleurcodering, maar dat maakt het nodeloos ingewikkeld ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DarkX op 23-10-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
(jarig!)
DarkX schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:44:

Met full color (CMYK) kun je een heel breed spectrum aan kleuren simuleren. Je hebt dan 4 drukgangen waarin deze lagen over elkaar gezet worden.

Maar stel je maakt een visitekaartje wat alleen uit blauw en zwart bestaat. Dan pak je de PMS kleur die dicht bij die kleur blauw zit (naja, meestal defineer je juist de blauwe kleur als PMS waarde), zeg PMS300. Dan kun je het visitekaartje drukken in PMS300 en black. Dan heb je nog maar 2 drukgangen. Hij gaat 2 keer onder een pers door, 1 keer voor blauw, 1 keer voor zwart. Je blauw wordt dus niet opgebouwd in full color.

Overigens kun je dus ook pms kleuren gebruiken bovenop je full color opbouw. Stel je drukt een FC brochure, maar je wilt hier een hele felle oranje tint in hebben. Dat gaat niet in FC (oranje uit geel en magenta is nl vrij flets), dus dan kun je er voor kiezen om een felle oranje pms kleur toe te voegen als 5e drukkleur.
Tot zover snap ik je helemaal!
Terug op jou probleem:
Jou logo lijkt me op die manier in 3 kleuren uitvoerbaar. Die magenta achtige, de rode kleur, en zwart. De tintverschillen in het roze kan gewoon in raster opgebouwd worden.
En die drie kleuren zouden dan dus kunnen zijn M (uit CMYK), een Pantone rood, en K (uit CMYK)? Zo ja, dan snap ik het denk ik. Met in raster bedoel je dat ik een X percentage neem van een kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90178

TripleM schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:43:
Dus een kleur die in een inktbak gaat, DAT is een unieke kleur. Dat kan C, M, Y of K zijn, maar ook een Pantone kleur. Dan snap ik er al iets meer van denk ik. Pantone komt waarschijnlijk(?) ook meer voor bij logo's, huisstijlen e.d., omdat je daar iets drukt dat alleen voor jezelf is. Een magazine o.i.d. zal voor jouw advertentie nooit een Pantone kleur meenemen in de drukprocedure.

Mag ik er van uit gaan dat iedere drukker ook Pantone kleuren kan drukken? Of moet dat altijd eerst gecheckt worden?

En, de belangrijkste vraag dan, hoe reduceer ik dan het gemakkelijkst het aantal kleuren? Want als ik een bepaalde Pantone kleur zou kunnen kiezen, dan kan ik daar ook 80% van gebruiken als ik een net iets andere kleur wil gebruiken, zonder dat dat het aantal kleuren van de druk beinvloedt, als ik het goed heb begrepen.
Je kunt net als dat je bijvoorbeeld 50% cyaan gebruikt ook 50% van PANTONE 300 kunnen toepassen. Koop een Pantone Tintenboek als je precies wilt weten hoe Pantone 300 in druk eruit komt te zien. Alle ontwerpers zouden zo'n boek moeten kopen. Je wilt niet weten hoe vaak ontwerpers mijn tintenboek graag zouden willen lenen... Gewoon kopen, scheelt een hoop achterafgezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
(jarig!)
Anoniem: 90178 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:50:

Je kunt net als dat je bijvoorbeeld 50% cyaan gebruikt ook 50% van PANTONE 300 kunnen toepassen. Koop een Pantone Tintenboek als je precies wilt weten hoe Pantone 300 in druk eruit komt te zien. Alle ontwerpers zouden zo'n boek moeten kopen. Je wilt niet weten hoe vaak ontwerpers mijn tintenboek graag zouden willen lenen... Gewoon kopen, scheelt een hoop achterafgezeik.
Ik overweeg al een tijdje om een Pantone waaier of boek te kopen. Twee dingen houden me op dat gebied een beetje tegen. Ten eerste de prijs, ik ben maar hobbyist en de waaiers zijn niet heel erg goedkoop. Ten tweede, dan heb je dus een Formula Guide in coated, uncoated en matte, een Color Bridge in coated, Solid Chips... Ehhhh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik wil hier graag even op inhaken. Wat ik nog altijd niet weet is hoe de drukker nou aan die Pantone kleuren komt.

Ik stel me voor dat 'n drukker een fikse plank met pigmenten heeft staan. Ten eerste C, Y, M, K in flinke voorraden, want dat gaat er hard doorheen. Dan komen de Pantones. Heeft een drukker alle Pantones in huis? Is dat niet ongelooflijk veel? Moet ik denken aan een jampotje, of aan een melkbus voorraad? En zijn de Pantones niet veel duurder om in te kopen dan de CMYK's? Stel dat er Pantones zijn die zeer zelden worden gebruikt in drukwerk? Leveren je die altijd verlies?

Er zit vast een hele simpele logica achter... 'n mespuntje pigment voor twee weken drukplezier, of spoedleveringen van meneer Pantone waardoor je elke exotische kleur binnen een dag in je drukkerij hebt liggen... maar leg dat mij eens uit. Dat is voor mij echt nog een grijs gebied!

[ Voor 6% gewijzigd door Dark Blue op 23-10-2008 15:59 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TripleM schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:56:
[...]

Ik overweeg al een tijdje om een Pantone waaier of boek te kopen. Twee dingen houden me op dat gebied een beetje tegen. Ten eerste de prijs, ik ben maar hobbyist en de waaiers zijn niet heel erg goedkoop. Ten tweede, dan heb je dus een Formula Guide in coated, uncoated en matte, een Color Bridge in coated, Solid Chips... Ehhhh...
't is inderdaad een hele investering maar als je genoeg werk hebt dubbel en dwars waard. Natuurlijk kun je ook gewoon alles op de gok doen met Pantone-kleuren maar je wilt niet dat door jouw schuld je klant het drukwerk afkeurt en je voor de kosten opdraaid. Dan heb je nog niks verdiend... Vooral het gebruik van tinten van Pantonekleuren komt heel nauwkeurig en niet iedere kleurenproefprinter kan goed overweg met de Pantone en pantonetinten. Toch wel handig als je de kleuren met je klant in de vorm van een stalenboek kunt voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
(jarig!)
Dark Blue schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 15:58:
Ik wil hier graag even op inhaken. Wat ik nog altijd niet weet is hoe de drukker nou aan die Pantone kleuren komt.
Aha! Maar dat heb ik dan weer net gevonden! :P

Van http://www.macmojo.nl/nl/...eem-dat-pantone-heet.html
Een Pantonekleur komt tot stand door een bepaalde hoeveelheid van de 16 unieke Pantone Matching System inkten volgens een receptuur te mengen. De verhoudingen van die inkten doet een specifieke Pantonekleur onstaan. Deze kleur wordt vervolgens in één drukgang op papier gebracht. Deze verhoudingen staan in de 'gewone' Pantonewaaier. Op deze manier kan het Pantone Matching System wereldwijd voor dezelfde inktkleuren zorgen. Al met al een prima systeem.
/flex 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik stel me voor dat 'n drukker een fikse plank met pigmenten heeft staan. Ten eerste C, Y, M, K in flinke voorraden, want dat gaat er hard doorheen. Dan komen de Pantones. Heeft een drukker alle Pantones in huis? Is dat niet ongelooflijk veel? Moet ik denken aan een jampotje, of aan een melkbus voorraad? En zijn de Pantones niet veel duurder om in te kopen dan de CMYK's? Stel dat er Pantones zijn die zeer zelden worden gebruikt in drukwerk? Leveren je die altijd verlies?

Er zit vast een hele simpele logica achter... 'n mespuntje pigment voor twee weken drukplezier, of spoedleveringen van meneer Pantone waardoor je elke exotische kleur binnen een dag in je drukkerij hebt liggen... maar leg dat mij eens uit. Dat is voor mij echt nog een grijs gebied!
yep, je kunt op de Pantone-waaiers precies zien uit welke basiskleuren het opgebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Je kan PMS inkten kopen (bij Van Son, als die nog bestaan) in verschillende volumes. Je kan ze ook zelf mengen. Kloddertje hier, kloddertje daar, mespuntje dit et voila. Resultaat is natuurlijk nog steeds niet 100% (iemand die de weegschaal verkeerd afleest bijvoorbeeld). Kleinere drukkerijen hebben vaak wel wat in huis om te mengen. Een drukkerij zoals mijn oude werkgever heeft dit ook niet op voorraad. Waarom: veelal CMYK drukwerk + steunkleuren (is PMS over het algemeen) en dat wordt aangeschaft, tegelijkertijd als de pallets papier binnenkomen.

Bottomline: je kan het zelf mengen of kant-en-klaar kopen bij een fabriek/leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:06

Tjark

DON'T PANIC

ik begreep laatst dat 't werken met pantone minder vaak voorkomt omdat drukkers steeds vaker digitale en grote CMYK machines hebben staan. Om dan met pantone te gaan werken moeten ze bakken schoonmaken etc, dus hebben ze liever gewoon full-colour werk... (schijnt dus...)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 13:35
Je veronderstelt trouwens dat boekjes of flyers niet in pantone kleuren gedrukt worden. Ik kan me nog herrineren dat de uitwijzer, die veel te vinden is in horeca gelegendheden voorheen altijd met 2 Pantone kleuren drukte. Ik weet niet of hij landelijk dezelfde kleuren had maar bij ons was hij altijd roserood met zwart en dan had je natuurlijk nog wit van het papier. Het zal je verbazen dat je daar nog best leuke dingen mee kan doen.

Ik weet niet zeker of de uitwijzer nu full colour is of nog steeds met Pantone kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
(jarig!)
wiene schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:17:
Je veronderstelt trouwens dat boekjes of flyers niet in pantone kleuren gedrukt worden. Ik kan me nog herrineren dat de uitwijzer, die veel te vinden is in horeca gelegendheden voorheen altijd met 2 Pantone kleuren drukte. Ik weet niet of hij landelijk dezelfde kleuren had maar bij ons was hij altijd roserood met zwart en dan had je natuurlijk nog wit van het papier. Het zal je verbazen dat je daar nog best leuke dingen mee kan doen.

Ik weet niet zeker of de uitwijzer nu full colour is of nog steeds met Pantone kleuren.
Het was meer dat ik het me hardop afvroeg, het staat er inderdaad een beetje raar. Maar dan nog, dat de uitwijzer zélf 2 Pantone kleuren gebruikt(e) geloof ik best. Ik had het meer over als iemand in de uitwijzer zou adverteren, en een PMS kleur in het logo gebruikt, dan gaat de uitwijzer of welk blad dan ook niet die PMS kleur gebruiken. Niet, of iig niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Drukkerijen mengen ze in principe vaak zelf. Kwaliteit van drukkerijen zit vaak ook in de kwaliteit waarmee ze pms kleuren reproduceren. Moeilijke kleuren kunnen ze ook per hoeveelheid x bestellen. Maar dan nog is het reproduceren een kunst, te dik of te dun en je kleur is te fel/dof.

Als je een pantone waaier hebt staat de mengverhouding er overigens gewoon bij. Bijv. PMS 5415u = 15.9% ref. blue, 2.3% Yellow, 6,8% Black en 75.0% Trans. Wit.

TipleM> je kunt bij zo'n advertentie alleen de geleverde steunkleur gebruiken idd. Maar bij kranten heb je weer het vreemde dat je voor steunkleuren betaald, dus je maakt een advertentie in zwart en PMS300 en levert het zo aan. Maar de krant wordt in FC afgedrukt, dus eigenlijk slaat dit nergens op :P

[ Voor 9% gewijzigd door DarkX op 23-10-2008 16:29 ]

Pagina: 1