Draadloos bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• aap411vm
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05-2023
Hallo Allen.

Het bedrijf waar ik werk is behoorlijk aan het groeien (+- 15 gebruikers op het moment) en we merken de laatste tijd dat onze draadloze AP WAP54G met (Extra Antenne) het gewoon niet meer trekt. Regelmatig vastloop en een reset moet krijgen.

Nu is het een beetje de vraag hoe we dit kunnen verbeteren. Een aantal van de notebooks hebben inmiddels een Wireless N kaart in hun notebook zitten. Dus ik zat te denken om de WRT610 aan te schaffen om deze router te laten werken. Echter zal de SBS server wel IP adressen moeten uitdelen.

In de huidige situatie zit er namelijk een routertje voor waar de AP en SBS server aan vast zitten.

Nu is de vraag een beetje of een router/ap een verbetering gaat worden zowel in snelheid/stabiliteit en snelheid. Als bedrijf zitten we op 1 verdieping en hebben we in het kantoor die het verst weg van de AP ligt , nu een slechte verbinding die ook weleens wilt weg vallen. (zelfs met de + dbi antenne). Helaas is het erg lastig om kabels te leggen in het gebouw. Dus dit wil ik omzeilen.

Om het nog lastiger te maken hebben we nu 5 WPS54G (draadloze printerservers). Deze dingen kosten gigantisch veel tijd qua onderhoud en ze vallen ook regelmatig uit. Iemand anders hier goede ideeen over? Powerline Ethernet zou misschien een optie zijn maar weet of dit de 20 meter overbrugt en verschillende groepen??

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken? en of jullie het nog konden volgen :P alvast bedankt _/-\o_

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:50
aap411vm schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:18:
Hallo Allen.

Het bedrijf waar ik werk is behoorlijk aan het groeien (+- 15 gebruikers op het moment) en we merken de laatste tijd dat onze draadloze AP WAP54G met (Extra Antenne) het gewoon niet meer trekt. Regelmatig vastloop en een reset moet krijgen.

Nu is het een beetje de vraag hoe we dit kunnen verbeteren. Een aantal van de notebooks hebben inmiddels een Wireless N kaart in hun notebook zitten. Dus ik zat te denken om de WRT610 aan te schaffen om deze router te laten werken. Echter zal de SBS server wel IP adressen moeten uitdelen.

In de huidige situatie zit er namelijk een routertje voor waar de AP en SBS server aan vast zitten.

Nu is de vraag een beetje of een router/ap een verbetering gaat worden zowel in snelheid/stabiliteit en snelheid. Als bedrijf zitten we op 1 verdieping en hebben we in het kantoor die het verst weg van de AP ligt , nu een slechte verbinding die ook weleens wilt weg vallen. (zelfs met de + dbi antenne). Helaas is het erg lastig om kabels te leggen in het gebouw. Dus dit wil ik omzeilen.

Om het nog lastiger te maken hebben we nu 5 WPS54G (draadloze printerservers). Deze dingen kosten gigantisch veel tijd qua onderhoud en ze vallen ook regelmatig uit. Iemand anders hier goede ideeen over? Powerline Ethernet zou misschien een optie zijn maar weet of dit de 20 meter overbrugt en verschillende groepen??

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken? en of jullie het nog konden volgen :P alvast bedankt _/-\o_
Is het niet verstandig om naar iets professioneler materiaal uit te kijken. Wij hebben hier in de fabriekshal overal Lancom AP's hangen. Dingen geven eigenlijk nooit problemen en zijn zelfs dacht ik niet zoveel duurder dan Linksys ed.

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• aap411vm
Mag ik vragen wat voor Ap's je hebt hangen in de fabriekshal?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hou er rekening mee dat zowel Powerline Ethernet als Wifi een shared medium is. D.w.z. dat de totale bandbreedte wordt verdeeld over het totaal aantal gebruikers. (Meer AP's = Meer users.)

Deze Powerline Ethernet adapters gaan ongeveer 200m ver. Net als bij ADSL neemt de throughput af bij langere lengtes. Voor AP's kan je eens kijken naar de 1130, 1240 (Rugadized) of 1250 (Draft N) access points. Waarbij de laatste ( zeker als men PoE gebruikt ) redelijk prijzig is.

Wil je centraal management en ga je roaming gebruiken (Voice over Wifi) dan is een WLAN Controller handig. (Bijvoorbeeld de 2100 of 4400 serie ) En heb je de Light Weight variant (LAP / LWAPP) van bovenstaande access points nodig.

Een andere merk dan Cisco kan natuurlijk ook.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:50
aap411vm schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:27:
Mag ik vragen wat voor Ap's je hebt hangen in de fabriekshal?
De LANCOM IAP-54 Wireless met verschillende antennes afhankelijk van de situatie.
We zitten hier met héél veel ijzer en massa's hoekjes en kantjes en het geheel is eigenlijk gecovered met opvallend weinig AP's. Heftrucks verliezen eigenlijk nooit hun ontvangst en roaming werkt ook perfect

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• aap411vm
Ik ga denk toch voor de 1130AG Serie. De Cisco producten zijn nog aardig aan de prijs voor een relatief klein bedrijf. En deze bevat in ieder geval een interne antenne zodat de investeringskosten ook niet heel erg hoog zijn. En denk zeker dat deze de 20 meter wel gaat overbruggen. Ik ga ervan uit dat ik eventueel later ook een andere Cisco AP bij kan hangen. (roaming minder boeiend)

Echter kan ik niet echt de grote verschillen vinden tussen de verschillende Cisco AP's. :? Daarnaast zit ik er ook aan te denken om gelijk mijn router/firewall(BEFSR41) te vervangen door iets professioneler's spul. Jullie pro's nog adviesen? _/-\o_

Alvast bedankt voor alle moeite!

• aap411vm
Nu zit ik er aan te denkn om de volgende Cisco router te gebruiken: Cisco Router ENet Cisco 851 . Deze door middel van een kabel of PoE een stukje verder te trekken en daar vervolgens de Cisco 1131 aan te sluiten.

Of gaat dit lastig worden omdat mijn SBS server IP adressen uitdeelt?

[ Voor 23% gewijzigd door aap411vm op 24-10-2008 13:44 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De 851 is verder prima voor kleine omgevingen. De DHCP server moet je of op de router configureren, of op de SBS server. Voor kleine omgevingen heeft cisco ook nog de 521 AP.
1 op 1 Vergelijking tussen de accesspoint kan ik zo niet vinden.
( Is een kwestie van de datasheets naast elkaar leggen. )

Voor de 1240 zijn er redelijk goedkope rubberduck antennes.
Voor de B/G 2.4 GHz radio:
  • AIR-ANT4941
  • AIR-ANT2422DB-R
  • AIR-ANT2422DG-R
Voor de A 5 GHz radio:
  • AIR-ANT5135D-R
  • AIR-ANT5135DG-R
Gebruik je diversity, dan heb je 2 van de 2.4 GHz variant en 2 van de 5 GHz variant.
Zonder diversity heb je van elk type antenne maar 1 rubberduck nodig.
Andere antennes en een verhaal over diversity vind je hier.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1