Toon posts:

Server deployments automatiseren voor automatiseerders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een geschikte manier om voor mijn klanten het uitrollen van servers en systemen te standardiseren. Ik wil eigenlijk dat het mogelijk is om in principe een junior naar een klant te sturen, daar de basisinstallaties van verschillende soorten servers uit te voeren, om vervolgens een senior te sturen voor de configuratie/migratie etc.

Waar ik dus eigenlijk afscheid van wil nemen zijn de next next klik klik finish handleidingen, het moet allemaal strakker kunnen.

Nu zit ik momenteel te denken in de richting van bijvoorbeeld RES Wisdom of ms Configuration Manager. Hiermee zou je voor een flinke reeks servers een soort van standaard kunnen ontwikkelen, wat dan gebruikt kan worden om op locatie bij de klant de betreffende standaarden uit te rollen.

Problemen waar je mogelijk mee te maken krijgt zijn zaken als licenties voor de deployement software, de software moet in principe aanwezig zijn op laptops van de engineers (binnen vmware?) om het geregeld te krijgen, etc etc...

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met het standaardiseren van je uitrollen en projectinstallaties, en wat zijn de mogelijkheden?

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet op zoek naar een stap voor stap handleiding of iets dergelijks maar meer naar een richting waarnaar ik dan onderzoek kan doen.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-01 16:44
Je zou het met ris kunnen doen. Daarin verschillende configs maken voor de verschillende installs.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Topicstarter
MoBi schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 09:27:
Je zou het met ris kunnen doen. Daarin verschillende configs maken voor de verschillende installs.
Volgens mij is dat met server 2008 weer zo lastig

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
WDS? Kan keurig Vista en Windows Server 2008 uitrollen, en na wat werk kun je er zelfs Windows XP mee deployen.

We are shaping the future

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik denk persoonlijk dat er weinig voordeel te behalen is. Windows 2008 vraagt tijdens de setup enkel om een diskconfig, en welke versie je wilt installeren. Een half uur later staat je OS erop, kan de junior naar huis en kan de senior de server afconfigureren.

Volgens mij zit daar in dit geval weinig voordeel in, dat half uurtje installeren kan je senior ook wel. Sowieso zou ik als klant persoonlijk zoveel mogelijk instellingen middels Group Policy's willen regelen ipv lokaal op een server.

Hooguit zou je nog kunnen denken aan het maken van een XML-file voor een unattended setup. Hiermee worden in ieder geval al de juiste rollen en features meegeinstalleerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 23-10-2008 14:49 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Question Mark schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:45:
Ik denk persoonlijk dat er weinig voordeel te behalen is. Windows 2008 vraagt tijdens de setup enkel om een diskconfig, en welke versie je wilt installeren. Een half uur later staat je OS erop, kan de junior naar huis en kan de senior de server afconfigureren.

Volgens mij zit daar in dit geval weinig voordeel in, dat half uurtje installeren kan je senior ook wel. Sowieso zou ik als klant persoonlijk zoveel mogelijk instellingen middels Group Policy's willen regelen ipv lokaal op een server.

Hooguit zou je nog kunnen denken aan het maken van een XML-file voor een unattended setup. Hiermee worden in ieder geval al de juiste rollen en features meegeinstalleerd.
Eensch.. met 2008 server hoef je junior alleen nog maar een klik-klik-finish handleiding van 1 A4'tje mee te geven, daarna kan senior op afstand configgen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gezien de termen die je roept gok ik op Windows servers, maar het zou fijn zijn als je iets meer informatie kunt geven over welke exacte smaken van welk OS je nu automagisch wilt installeren.
Ook zou een budget wel fijn zijn. Je topic is nu veel te globaal om echt tot een discussie te verworden; dit word zo alleen maar een 'ik gebruik XYZ' topic.

Tijd voor een nieuwe sig..

• p.m.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 15:05
Wij gebruiken Altiris, middels scripting kun je erg veel automatiseren. Maar er zit dan wel wat tijd in voordat je dat echt hebt staan.

Daarnaast nog wat gespeeld met Configuration Manager, maar daar zaten te veel haken en ogen aan. Dat je bijvoorbeeld het mac-adres van de server die je wilt inspoelen nodig hebt is niet echt praktisch. Al is dat geloof ik met R2 wat verbeterd, maar dat heb ik nog niet kunnen bekijken.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hier ook een altiris fan.. kost wat.. maar dan kun je ook bijna alles :) Ik zou zeggen, google is wat altiris partners en laat je is informeren over de mogelijkheden :)

Mijn V&A

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
low budget:
De beste en meest flexibele oplossing is ms deployment toolkit i.c.m. WDS of DVD image.
http://www.deploymentforum.com/
webcast: http://www.deploymentforu...ing-MDT-2008-for-LTI.aspx

medium/high budget:
SCCM, Altiris en anderen zijn bewerkelijker om in te richten en meer geschikt voor inhouse uitrol van veel van hetzelfde. Uiteindelijk heb je hiermee net iets meer controle en is het een totaaloplossing, ook voor het beheer na inrichten.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Pagina: 1