Ik heb vandaag een nieuwe harde schijf gekocht, Samsung Spinpoint F1 1TB maar deze word niet herkend in het bios. Ik heb op dit moederbord geen SATA II maar gewoon SATA, maar omdat er op de site van Samsung staat dat je de schijf kan omzetten naar SATA heb ik deze toch gekocht. Ik heb de image van Samsung op cd gebrand en daarmee opgestart maar in dat programma word de schijf ook niet herkend. In de handleiding hebben ze het over jumpers, maar de pinnen komen niet overeen want er zitten er 4 op, en op de handleiding staan er een stuk of 8. Ik heb wel allebij de jumpers geprobeerd maar helpt niet. Vanavond heb ik de schijf op een ander systeem getest met een Asus A8V Deluxe moederbord (ook gewoon SATA) maar daar gebeurd precies hetzelfde. Helaas ken ik niemand die SATA II heeft dus kan de schijf niet testen. Zou het kunnen zijn dat deze schijf te groot is voor mijn moederbord? Ik heb dit ook al opgezocht in google maar kan er niks over vinden. Anders moet ik morgen maar terug gaan naar Hardware Discount en ruilen voor een gewone SATA en misschien wat kleiner. Een externe schijf van 1TB is ook wel handig maarja dat is weer trager en ik wil een snelle schijf hebben en daar xp op gooien, omdat ik nu uit nood een 20GB schijf heb
Owja ik zie het inderdaad
Ik had die info in de titel gezet maar later de titel aangepast. Mijn moederbord is een Gigabyte 7VT600 1394
Verwijderd
Het lijkt me vrij sterk dat je mobo je schijf niet aankan. Eerder je OS als die niet up to date is.
Ik zou nog eens goed naar de jumpers kijken. En of je natuurlijk wel alle kabels goed hebt aangesloten.
Ik zou nog eens goed naar de jumpers kijken. En of je natuurlijk wel alle kabels goed hebt aangesloten.
Jumpers heb ik in alle posities geprobeerd en ook getest met andere data en power kabels. Misschien kan je alleen de sata veranderen als de schijf echt op sata II is aangesloten? Ik zal morgen even langs gaan om te vragen of de verkoper dat kan/wil doen. Dan maar hopen dat het wel werkt anders moet ik wéér terug...
Verwijderd
Als ie het op 2 moederborden niet doet kan de schijf ook gewoon defect zijn. Aangezien hij ook al in de BIOS echt niet herkend word. Een DOA schijf. Die moet dan RMA.
Als er in de handleiding word gesproken over acht pinnen en je ziet er slechts vier dan zou ik me toch afvragen welke schijf je dan wel hebt. Geen idee of er een versie van de schijf bestaat die alleen op sata2 werken.
Want die gaat niet werken op een sata1 mobo.
Want die gaat niet werken op een sata1 mobo.
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Een sata2 schijf word normaliter ook niet herkend door een sata1 controller. DOA is een voorbarige conclusie imho.Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 00:58:
Als ie het op 2 moederborden niet doet kan de schijf ook gewoon defect zijn. Aangezien hij ook al in de BIOS echt niet herkend word. Een DOA schijf. Die moet dan RMA.
Gezocht!
Router
Een DOA zou wel kunnen inderdaad. Ik hoop het niet want ik wil gewoon morgen een goed werkende schijf en niet wachten op RMA
@ The Dolf:
Model: HD103UJ
Rev.A
Juli 2008 de fabriek verlaten
Ps. Iemand ervaring met Hardware Discount in Amsterdam?
@ The Dolf:
Model: HD103UJ
Rev.A
Juli 2008 de fabriek verlaten
Ps. Iemand ervaring met Hardware Discount in Amsterdam?
Is imho een voorbarige conclusie.The Dolf schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:13:
[...]
Een sata2 schijf word normaliter ook niet herkend door een sata1 controller. DOA is een voorbarige conclusie imho.
SATA 3.0Gbit/s (in de volksmond SATA II) is juist gemaakt om backwards compatible te zijn door auto-negotiation. Zou ook vreemd zijn om dergelijke standaarden zo snel op te volgen zonder backwards compatibility. Het is geen 1990 meer.
Het klopt dat er toch problemen mee zijn. Sommige chipsets zijn nogal klunsig uitgevoerd waardoor het niet werkt. (VIA & SIS ring a bell?). Maar om nou te zeggen dat een SATA 3.0Gbit/s schijf normaliter niet werkt...
@racefreak: Heb je ook een merk/type van je moederbord en liefst ook van je chipset?
[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 23-10-2008 01:36 ]
Verwijderd
Nou .. ook dát is voorbarig. Ik heb een PC met daarin een Sweex controllertje. SATA-150 volgens de specs. Er hangt echter een SATA-300 schijf aan. En die wordt keurig herkend.The Dolf schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:13:
Een sata2 schijf word normaliter ook niet herkend door een sata1 controller. DOA is een voorbarige conclusie imho.
Aan de TS: je kunt dus ook eenx controllerkaartje halen voor een anderhalf tientje.
Zoiets: pricewatch: Sweex 2 Port Serial ATA PCI Card
Als je persé een SATA-II kaartje wilt hebben ben je iets meer kwijt. Maar mijn ervaring is dat zo'n simpel ding het ook prima doet.
Blijkbaar wel.Nijn schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:36:
[...]
SATA 3.0Gbit/s (in de volksmond SATA II) is juist gemaakt om backwards compatible te zijn door auto-negotiation. Zou ook vreemd zijn om dergelijke standaarden zo snel op te volgen zonder backwards compatibility. Het is geen 1990 meer.
Sata2 is soms backward compatible. Kijk voor de grap eens rond via google en je zal zien dat meestal een groot probleem is. Vooral bij laptops werkt het vrijwel nooit.
En als het dan toch backward compatible is, waarom staat er dan in zijn handleiding dat er met jumpers gespeeld moet worden? Niet echt gevalletje van auto-negotiation vind ik.
[edit]
Even gezocht bij Gigabyte.
@NijnThis is because SATA II HDD can't negotiate SATA speed with VT8237/VT8237R chip properly. Thus, we will recommend you:
Bron
Zie link voor specs.
Northbridge : VIA KT600
Southbridge : VIA 8237
Helemaal niet voorbarig. Vandaar dat ik ook het woord normaliter gebruik. Nogal logisch dat een low budget merk het wel ondersteund aangezien het ook iets nieuwer is dan een mobo met KT600 chipset.Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:38:
Nou .. ook dát is voorbarig. Ik heb een PC met daarin een Sweex controllertje. SATA-150 volgens de specs. Er hangt echter een SATA-300 schijf aan. En die wordt keurig herkend.
[ Voor 51% gewijzigd door The Dolf op 23-10-2008 02:13 ]
Gezocht!
Router
Een stukje uit de handleiding: OPMERKING: SATA 1,5 GB/s - Instelling jumper voor snelheidslimiet
alleen voor SATA-producten van 3,0 GB/s
In enkele zeldzame gevallen kunnen de SATA-hosts van 1,5 GB/s als
gevolg van interfaceprotocolproblemen geen SATA-interfaceverbinding
tot stand brengen met SATA-apparaten van 3,0 GB/s. In dit geval kan de
jumper worden geïnstalleerd zoals in de onderstaande afbeelding wordt
aangegeven, zodat het apparaat wordt gedwongen de SATA-snelheid
van 1,5 GB/s te gebruiken.
Bron en handleiding:
Van links naar rechts: Power / SATA / leeg vak / 4? pinnetjes / en nog een leeg vak.

Er staat op de schijf zelf geen info over de pinnetjes. Ik kreeg er wel een klein papiertje bij met de mededeling dat ik software kan downloaden van samsunghdd om het op gewoon sata te krijgen maar dat helpt ook niet.
Aangezien dit niet werkt laat ik het hier maar bij
Of inderdaad een Sweex kaartje proberen. Mocht dat ook niet werken dan een externe behuizing. Maarja dan heb ik toch een externe schijf en dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Bedankt voor jullie info en reactie's trouwens
alleen voor SATA-producten van 3,0 GB/s
In enkele zeldzame gevallen kunnen de SATA-hosts van 1,5 GB/s als
gevolg van interfaceprotocolproblemen geen SATA-interfaceverbinding
tot stand brengen met SATA-apparaten van 3,0 GB/s. In dit geval kan de
jumper worden geïnstalleerd zoals in de onderstaande afbeelding wordt
aangegeven, zodat het apparaat wordt gedwongen de SATA-snelheid
van 1,5 GB/s te gebruiken.
Bron en handleiding:
Van links naar rechts: Power / SATA / leeg vak / 4? pinnetjes / en nog een leeg vak.

Er staat op de schijf zelf geen info over de pinnetjes. Ik kreeg er wel een klein papiertje bij met de mededeling dat ik software kan downloaden van samsunghdd om het op gewoon sata te krijgen maar dat helpt ook niet.
Aangezien dit niet werkt laat ik het hier maar bij
Bedankt voor jullie info en reactie's trouwens
Volgens de handleiding moet je de een jumper plaatsen op de linkse pinnen. Als dat niet werkt zou ik als ik jou was zo'n Sweex ding proberen. Als je het aanschaft meteen erbij vermelden dat als het niet werkt dat je dan een echt sata2 kaartje aanschaft.
Een externe behuizing is veel duurder en gaat ten koste van de snelheid.
Een externe behuizing is veel duurder en gaat ten koste van de snelheid.
Als de hd niet word herkend door het bios dan werkt software ook niet.Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 02:11:
[ Voor 38% gewijzigd door The Dolf op 23-10-2008 02:26 ]
Gezocht!
Router
Verwijderd
Die Samsung F1 schijven geven wel vaker problemen.
Of dat nu aan de chipset ligt of firmware op de HD dat is de vraag?
Of dat nu aan de chipset ligt of firmware op de HD dat is de vraag?
Je moet inderdaad je HDD op SATA1 zetten. Met Samsung voor zover ik weet moet dat met een stukje software die iets in een EEPROM chip op de HDD wegschrijft.
Met andere woorden:
Je HDD wordt niet gezien op dit bord, tot je 'm aan een andere computer (waar 'ie wel herkend wordt) hangt en met die Samsung software hem op SATA1 zet.
Met andere woorden:
Je HDD wordt niet gezien op dit bord, tot je 'm aan een andere computer (waar 'ie wel herkend wordt) hangt en met die Samsung software hem op SATA1 zet.
Hier stond een dode link.
Vooral bij laptops werkt het bijna nooit... welke laptops? Welke chipsets?The Dolf schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:46:
[...]
Blijkbaar wel.
Sata2 is soms backward compatible. Kijk voor de grap eens rond via google en je zal zien dat meestal een groot probleem is. Vooral bij laptops werkt het vrijwel nooit.
Dat heet inwerken op de markt. Er zijn chipsets waarmee het niet werkt. Dus kun je als hdd fabrikant zeggen: Zoek het uit, je hebt een brakke chipset, of je kunt je klanten een mogelijkheid hebben om je schijf vast te zetten op 1.5GB/s. Je zult zien dat je over een paar jaar geen schijf meer kunt krijgen die dat kan, omdat het probleem met de chipsets dan is opgelost.The Dolf schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:46:
[...]
En als het dan toch backward compatible is, waarom staat er dan in zijn handleiding dat er met jumpers gespeeld moet worden? Niet echt gevalletje van auto-negotiation vind ik.
Als ik me niet vergis HAD je die informatie nog helemaal niet toen je je post maakte. Dus ja, het was voorbarig. Bovendien, je opmerking dat een SATA2 (3.0Gbit/s) schijf normaliter niet herkend wordt IS een foute uitspraak. Er zijn talloze chipsets en moederborden die prima om kunnen gaan met SATA 3.0 Gbit/s schijven, ook al ondersteunen ze alleen SATA 1.5 Gbit/s. Er is een klein aantal chipsets, van VIA en SIS, die het niet kunnen of niet kunnen zonder firmware/bios update.The Dolf schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 01:46:
[...]
Helemaal niet voorbarig. Vandaar dat ik ook het woord normaliter gebruik. Nogal logisch dat een low budget merk het wel ondersteund aangezien het ook iets nieuwer is dan een mobo met KT600 chipset.
@TS: Ik denk dat je een nieuwe versie schijf hebt dan waarvoor je handleiding bedoelt is. Grote kans dat de enige mogelijkheid om hem op 1.5Gbit/s vast te zetten inderdaad die update is. Die jumper kun je dan vergeten. Grote kans dat het gewoon gaat werken zodra die update erop zit, maarja... chicken & the egg. Kennis/vrienden/familie met een computer die je even open mag halen? Of anders een Sweex kaartje.
een poosje terug geprobeerd om xp op een f1 320gb disk te zetten (op een medion pc met een msi moederboard/VIA intel ich6r
southbridge). na heel wat gezeur (diskette's, geheugen verwijderen en uiteindelijk nog via een andere disk) is het me gelukt om xp erop te zetten. xp werkte maar gaf continu errors (freezes, bsod's en heel veel warnings in de logboeken van xp). alles gekopieerd naar een andere schijf, sata 1, en alle problemen waren weg.....
100% backwards compatible kan ik het dus niet noemen
[edit] ik heb ook een jumper geprobeerd die ik toen ff tijdelijk gejat heb van een andere hd, maar het gaf weinig soelaas bij mij
[edit2]ik had denk ik het chipset van de netwerkkaart met die van de southbridge verwisseld
naja, de sata2 schijf werkte dus niet goed op een ich6r southbridge van intel
[edit] ik heb ook een jumper geprobeerd die ik toen ff tijdelijk gejat heb van een andere hd, maar het gaf weinig soelaas bij mij
[edit2]ik had denk ik het chipset van de netwerkkaart met die van de southbridge verwisseld
[ Voor 25% gewijzigd door Rub3s op 24-10-2008 12:15 ]
Verwijderd
Dat is het dus wel. Je hebt als het goed is een fatsoenlijke Jumper. Dat jij een VIA chipset gebruikt dan vraag je enigzins om problemen, maar mijn plankje met een degelijke controller kan dat prima aan. Ik draai zelfs raid-0 op S-ata2 en S-ata1, dat kan prima, je controller moet er wel goed mee omgaan. En s-ata2 geeft alleen een hogere doorvoer aan tov S-ata1. De schijfjes zijn vaak toch niet sneller als dat de interface aankan dus S-ata2 is wat dat betreft ook overbodig, niet dan?
Pas als je een disk hebt wat een substained 150MB p/s kan doen dan is S-ata2 interessant.
Pas als je een disk hebt wat een substained 150MB p/s kan doen dan is S-ata2 interessant.
Haal ajb protocol en implementatie niet door elkaar...Rub3s schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 20:06:
Het protocol is backwards compatible. Als je wilt aantonen dat dat niet zo is, kom dan met onderdelen uit het protocol.
Waar je nu mee komt is aantonen dat het protocol niet backwards compatible is omdat VIA (of all companies...) een fout maakt bij het implementeren.
dit hele probleem en de uitleg ervan inclusief de oplossing is te vinden in het samsung spinpoint topic.
heb er recent ook eentje gekocht (was ook bang dat hij niet zou werken) en die werkt onverwachts zonder aanpassingen.
[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!
heb er recent ook eentje gekocht (was ook bang dat hij niet zou werken) en die werkt onverwachts zonder aanpassingen.
[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!
[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 23-10-2008 22:20 ]
Ik heb eens een keer gezocht naar een HD voor mijn Asus X51L. Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat een sata2 schijf niet zou werken. Kan het helaas niet meer terugvinden dus ik hoop dat het wel werkt.Nijn schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 19:58:
Vooral bij laptops werkt het bijna nooit... welke laptops? Welke chipsets?
Ik had het dan ook alleen over de oudere producten.Dat heet inwerken op de markt. Er zijn chipsets waarmee het niet werkt. Dus kun je als hdd fabrikant zeggen: Zoek het uit, je hebt een brakke chipset, of je kunt je klanten een mogelijkheid hebben om je schijf vast te zetten op 1.5GB/s. Je zult zien dat je over een paar jaar geen schijf meer kunt krijgen die dat kan, omdat het probleem met de chipsets dan is opgelost.
Die had ik wel. Hij had het merk en type van zijn mobo gepost.Als ik me niet vergis HAD je die informatie nog helemaal niet toen je je post maakte. Dus ja, het was voorbarig. Bovendien, je opmerking dat een SATA2 (3.0Gbit/s) schijf normaliter niet herkend wordt IS een foute uitspraak. Er zijn talloze chipsets en moederborden die prima om kunnen gaan met SATA 3.0 Gbit/s schijven, ook al ondersteunen ze alleen SATA 1.5 Gbit/s. Er is een klein aantal chipsets, van VIA en SIS, die het niet kunnen of niet kunnen zonder firmware/bios update.
Ik heb uiteraard even verder gekeken en dit is het resultaat.
According to the hard drive manufacturer Maxtor, motherboard host controllers using the VIA and SIS chipsets VT8237, VT8237R, VT6420, VT6421L, SIS760, SIS964 found on the ECS 755-A2 which was manufactured in 2003, do not support SATA 3 Gbit/s drives.
Gezocht!
Router
Ik ben terug gegaan naar de winkel, die vent heeft er echt de balle verstand van
Ik zei hem dat ik alles al geprobeerd heb enzo maar hij wilde de schijf niet eens testen. Ik moest maar een 0900 nummer van Samsung bellen.... Ik begon over sata150 en sata300 en dat deze schijf volgens de fabrikant ook op een sata150 zou moeten werken maar de verkoper begreep niks van mijn verhaal. Wat doe je dan in een pc winkel vraag ik me dan af? Maargoed ik ben naar een lokale pc winkel gegaan en die vertelde me dat 1TB te groot is voor sata150 en dat het dus niet gaat werken. Ook niet als ik een sata150 controller koop. Ik had het even helemaal gehad dus heb maar een externe behuizing gekocht van Antec. Toch weer 32 euro kwijt
Helaas ken ik niemand die sata300 heeft dus ik kan het niet softwarematig proberen. Woond hier iemand toevallig in de buurt van Amsterdam met sata300
Owja de schijf werkt prima nu. Wel extern dan maar de schijf doet het dus wel. Al had ik liever mijn windows en games erop geinstalleerd...
Owja de schijf werkt prima nu. Wel extern dan maar de schijf doet het dus wel. Al had ik liever mijn windows en games erop geinstalleerd...
Verwijderd
Serieus. Haal een Sweex PCI kaartje of zo. SATA150. Als het niet werkt eet ik mijn hoed op.
Niet dat ik een hoed heb maar je snapt het wel.
Niet dat ik een hoed heb maar je snapt het wel.
Pagina: 1