Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb binnenkort een nieuwe HDTV en die heeft een VGA aansluiting en ook HDMI 1.3 aansluitingen.
Dus nu vroeg ik me af, wat zijn de mogenlijkheden kwa PC aansluitingen?

Kan ik het beste VGA > VGA aansluiten, of is het mischien beter om DVI > HDMI aan te sluiten?
Ik heb namenlijk al een aantal DVI kabels gezien die verlopen naar een HDMI stekker.

Grts,
- Sven

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:33

Twazerty

AVCHDCoder developer

HDMI natuurlijk. Is digitaal. Gewoon strak. VGA heb je kans op allerlei storingen in beeld. Ik heb in al die jaren alleen maar slechte ervaringen gehad met VGA. toen DVI kwam was ik blij.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, das duidelijk.
Tis voor een blueray HTPC, en daar moet wel het meest zuivere beeld uit getrokken worden.

Ik dacht dat het converten van DVI naar HDMI mischien wat verlies betekende. ;)

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
Als ik me het goed herinner, is DVI-D hetzelfde signaal als HDMI, (dus geen verlies) alleen een andere stekker.
(Correct me if I 'am wrong)

[ Voor 7% gewijzigd door BAS80 op 22-10-2008 22:32 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Verwijderd

DVI en HDMI zijn hetzelfde protocol. Met het verschil dat er in het HDMI signaal ook audio verzonden kan worden, dat wat dus niet uit je DVI uitgang zal komen.

Daar komt dus bij, weet je wat de native resolutie van je TV is. Als voldoet aan de ECHTE PAL (zowel standaard als full HD) dan is DVI wss de beste keus.
Als het een andere resolutie is is het misschien verstandiger om toch voor je VGA aansluiting te gaan.
Voorbeeldje: ik heb zelf een TV die native 1360 bij 768 pixels heeft.
Als ik via de HDMI (een echte HDMI aansluiting) de resolutie 1080i (1900x1080) laat uitgaan dan haalt de TV dat zelf weer naar de 1360x768 resolutie (afgezien van de randjes die er dan ook standaard afgehaald worden :S ). M.a.w. je gaat weer naar een interlace formaat terwijl m.n videokaart toch echt Full HD uitzend, de tv gaat dus zelf sleutelen aan de resolutie!.
Bij het afspelen van een DVD of Blueray gaat eerst je PC aan het rekenen en vervolgens doet je TV hetzelfde ook nog eens een keer.

Gebruik je nu je VGA zal alleen de PC een rekenslag hoeven te doen. Je TV zal dan net als een monitor je signaal ongemoeid laten en het rechtstreeks displayen. Op die manier is het dus het vinden van de juiste decoder met het mooiste eindresultaat (en het is dus ook erg afhankelijk van welke player je gebruikt).

Weet dat je hier niet heel veel mee geholpen bent maar geeft je een beter keuze mogelijkheid. Voor de signaalsterkte hoef je het over het algemeen niet te laten, zie ook hier.

sux6

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Los van de kwaliteit van de verbinding is het ook handig om na te gaan over je tv aan overscan doet (wat pijltje_hoog al even aanhaalt in zijn bericht). Voorheen had ik een Samsung 32" lcd welke via VGA 1-op-1 beeld weergaf (zonder overscan) terwijl op een HDMI verbinding overscan zat en dus kleine delen van het beeld wegvielen. Hierdoor was een HDMI verbinding voor mij geen optie. Mijn huidige Sharp heeft dit gelukkig niet en sinds die tijd gebruik ik dan ook HDMI (middels een dvi -> hdmi convertor).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Probleem is alleen dat een echte Blue ray disc alleen in FullHD (of HD Ready resolutie) af te spelen is als de uitgaande aansluiting HDCP ondersteund. En dat werkt alleen met DVI of HDMI (niet eens met alle videokaarten).

Via VGA zal je nooit fatsoenlijk Blue ray af kunnen spelen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 13:46
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:56:
DVI en HDMI zijn hetzelfde protocol. Met het verschil dat er in het HDMI signaal ook audio verzonden kan worden, dat wat dus niet uit je DVI uitgang zal komen. ..........

...Weet dat je hier niet heel veel mee geholpen bent maar geeft je een beter keuze mogelijkheid. Voor de signaalsterkte hoef je het over het algemeen niet te laten, zie ook hier.

sux6
Het hangt geheel van het merk TV af hoe die met de signalen omgaat.
Ik bezit bijv. een Philips en die laat 720/1080p signalen ongemoeid. Het is dus niet standaard dat je tv aan "alle" inkomende signalen sleuteld.
De randjes worden er dus niet standaard afgehaald. Dit fenomeen heet overscan. Dit komt uit de film industrie, en wel uit de oude tijd. De tv geeft normaliter iets minder weer dan dat er wordt aangeboden (5-8%). Dit is echter ook weer merk afhankelijk.
Maar veel apparatuur biedt tegenwoordig over-/underscan correctie het heeft echter helemaal niets met interlaced/non-interlaced (i/p) te maken.
P is van progressive.
En idd DVI-signaal is identiek aan HDMI met uitzondering van de audio.

Carpe Diem

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Twazerty schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:20:
HDMI natuurlijk. Is digitaal. Gewoon strak. VGA heb je kans op allerlei storingen in beeld. Ik heb in al die jaren alleen maar slechte ervaringen gehad met VGA. toen DVI kwam was ik blij.
mits je een fatsoenlijke kabel gebruikt .. (niet verwarren met dure, gouden, zuurstofvrije of iets met elfjes)
is je beeld retestrak met vga

ik heb hier 6 meter vga kabel .. en het beeld staat als een huis, en neem maar aan dat ik behoorlijk geirrteerd ben als ik maar een vorm van storing zie

mits je hdcp gecodeerd (blu ray bende enzo) singaal nodig hebt .. hdmi

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 23-10-2008 00:17 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
De native resolutie de panasonic TV is fullHD ofwel 1920×1080 (1080p).
Zal er een driver disk bij de TV zitten mischien, zodat mijn HTPC dr optimaal mee overweg kan via HDMI?
Ik weet namenlijk niet of ik mijn videokaart kan instellen op 1920×1080, want volgens mij is dat geen normale computer resolutie?

Maar zolang de PC resolutie en native TV resolutie op 1 lijn zitten, zal ik geen last hebben van overscan dan?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als jij je TV aansluit op je PC dan zal je PC dit waarschijnlijk herkennen en kan je gewoon 1920x1080 instellen.

Ik heb dit thans al meerdere keren gedaan zonder bijzondere dingen te doen. FullHD is gewoon een normale resolutie. Er zijn ook gewoon TFT schermen te koop die die resolutie hebben :)
Maar zolang de PC resolutie en native TV resolutie op 1 lijn zitten, zal ik geen last hebben van overscan dan?
Dat is iets wat alleen uit ervaring te zeggen is. Onze TV doet wel iets vaags met het signaal, er komt een kleine rand om het beeld heen. Maar dat maakt het beeld niet onscherp. Volgens mij heeft dat iets met dat pixelmapping te maken..

[ Voor 37% gewijzigd door Glashelder op 23-10-2008 00:21 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:33

Twazerty

AVCHDCoder developer

fish schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 00:13:
[...]

mits je een fatsoenlijke kabel gebruikt .. (niet verwarren met dure, gouden, zuurstofvrije of iets met elfjes)
is je beeld retestrak met vga

ik heb hier 6 meter vga kabel .. en het beeld staat als een huis, en neem maar aan dat ik behoorlijk geirrteerd ben als ik maar een vorm van storing zie
Probleem is dat ik hier erge last heb van allerlei aardlussen waardoor brom en storing ontstaat zodra ik bepaalde dingen aan elkaar koppen. Verschillende stopcontacten enzo. Ik kan hier analoog vrij weinig aan elkaar knopen zonder problemen te krijgen. VGA heb ik altijd last van dubbel beeld. Niet altijd maar meestal. Komt vaak door verschillende ohmse weerstand. Ik heb sinds eergisteren het hele analoge gedoe vaarwel gezegd. Werk nu uitsluitend HDMI/DVI en optisch/coaxiaal. Dus ook geen scart enzo en geen analoge tulp kabels. Op mijn pc speakersetje na.

Maar VGA is vrijwel altijd duurder. De goedkopere kabels kunnen allerlei storing veroorzaken. HDMI daarentegen heeft er (vrijwel) geen last van.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

Topicstarter
De betreffende TV waar het om gaat is trouwens de Panasonic Viera TH-42PZ80

Ik ga me iig niet gek laten maken door de bekende "Monster" kabels. :')
Gewoon een DVI > HDMI kabeltje van n tientje moet zo te zien wel voldoende zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 00:26 ]

Verwijderd

Ff de specs van je TV na gekeken. En hij heeft idd 1920x1080 resolutie.
Maar ook gezien dat je er dus bij die TV geen goed aan doet om VGA te gebruiken!
Je maximale PC resolutie is namelijk 1,280 × 1,024 of 1,366 × 768.

Hier gaat je TV dus altijd mee hannessen. Wat hiervoor al gezegd is pixelmapping.

Dus over 1080 pixel 1024 pixel verdelen. Dat zorgt voor vage randen. Ga in alstjeblieft voor de HMDI van de VGA ga je bij deze TV spijt krijgen.
Resolutie zal door je videokaart ondersteund worden. Mss moet je de laatste drivers hebben maar het moet geen probleem zijn over het algemeen.
Misschien moet je zelfs je pc instellen op een iets grotere resolutie. Met een nVidia kun je zelf "zware randen" toevoegen die niet gebruikt worden. Het signaal dat je TV kan verwerken ligt op 1,125 beeldlijnen (en dan heb je dus overscan waarbij een deel van je beeld buiten beeld valt, om maar even in de beeldspraak te blijven). Maar als je de goede drivers gebruikt zal hij dat wss zelf al corrigeren. Maar HDMI is the way to go.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 01:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ow, ik had niet in de gaten dat de VGA zo gelimiteerd was op deze TV.
Goed dat je me waarschuwd dus! Nu ga ik zeker voor HDMI.

Maar als ik de HTPC resolutie exact instem op de native resolutie van de TV,
kan ik dan nogsteeds gemiep krijgen met over/underscan?
Pakt hij dat dan niet pixel voor pixel over?

EDIT
Volgens mij is er een foutje in geslopen. ;')
De link naar redcoon eerder, was voor een TH-42PZ800.
Welke is dan de betere panasonic? TH-42PZ800 of de TH-42PZ80?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 01:48 ]

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 14:33
Je kunt de overscan gewoon op de TV uitschakelen, zorg er daarnaast voor dat in je videokaart driver geen overscan gebruikt wordt. Alleen op die manier heb je 1:1 pixel mapping.

Verwijderd

Lang leve updates op TV's. Het is een beetje een zoek werk, maar dan heb je ook te veel info. In de plasma reeks van panasonic heb je een aantal 42" schermen, van het (vermoedelijk) nieuwste model tot het oudste model.

TH-42PZ800U
TH-42PZ85U
TH-42PZ80Q (let op een Q en geen 0)
TH-42PZ80U
TH-42PX80U
TH-C42HD18

Ik weet niet precies hoe de nummering van Panasonic is maar het lijkt er op dat de laatste twee uit de reeks een uitloper modellen zijn. Wss kun je deze het goedkoopst krijgen maar ze zullen oudere SW en HW bevatten.
De TH-42PZ80Q zal een voorloper versie van de TH-42PZ80U zijn met dezelfde HW (U na de Q, hoewel hij hoger in de recommendationslist van panasonic staat).
De TH-42PZ85U heeft meer functionaliteit in de zin dat het PC ondersteuning heeft (zie m'n vorige post, dit geldt dus ook voor de 85).
De TH-42PZ800U ondersteunt naast de VGA ook nog een 24p mode en heeft 4 ingebouwde speakers voor een "betere" weergave van films
  • [center][table border=1 width=450 cellpadding=2 bordercolor=#000000] [tr] [td]24p Cinematic Playback displays movies in natural, cinematic motion, allowing you to experience theater-like viewing at home.[/td] [/tr] [/table][/center]
Als je toch besluit geen VGA aan te sluiten kun je dus waarschijnlijk net zo goed voor de TH-42PZ80U of de TH-42PZ80Q gaan.
oooh, en zie net dat de TH-42PZ80Q alleen in Denver en Chicago geleverd wordt, hahaha.

p.s. Let dus wel op wat de volledige type aanduiding van het toestel is. In de winkels zijn ze nog als snel geneigd om net dat laatste lettertje weg te laten, de gelinkte versie is dus een TH-42PZ800U! Voor jezelf een goed idee om het ook in de gaten te houden als je in een echte winkel staat als "afding"-dingetje ;-)

<edit... kleine update>
Er zijn nog veeeeeeeel meer plasma's van pana. in 42" uitvoering, maar wel interessant is dat de laatste uit het lijstje een 1366x768 (dus geen Full HD) versie is (net als al het andere dat niet begint met TH-42PZ) en dat de TH-42PX80U "slechts" 1024x768 aan kan, met natuurlijk de uitzondering op de regel de TH-C42FD18 (die wel weer Full HD is).

<second update>
de U staat wss voor USA, E staat wss voor Europe, en de Q is dus een vreemde eend in de bijt. Een TH-42PZ8 is voor onder de €1000 te krijgen. ;-). Langleve het bomenbosverhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 13:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje... Het duizeld nu nog in mijn hoofd. :') Wat een grondig onderzoek, Pijltje_hoog!

Ik ben een beetje gaan kijken naar de verschillende types,
en van de TH-42PZ80 ben ik een review tegen gekomen waarin ze het volgende zeggen:
The combination of LCD-trouncing blacks, LCD-equalling brightness, almost blur-free motion handling and full high definition screen resolution brought Gran Turismo 5: Prologue to gloriously photorealistic 1080p fruition on the Panasonic TH42PZ80 plasma television. Input lag was non-existent, either measured objectively or assessed subjectively as we hugged the racing lines on the tracks. As with all plasmas, there remained the risk of permanent screenburn, but this could be minimised by taking appropriate precautions and avoiding lengthy non-stop gaming sessions. Phosphor trails/ green flashes might pose a problem for susceptible viewers with high retinal persistence; we did not witness any.
Volgens hun dus een redelijk fijne game TV.
Ik hoop alleen niet dat ik in de knoei raak met de schaarse HDMI poortjes aan de achterkant. Want een kabel aan de voorkant lijkt me afschuwelijk. ;)

De U betekend geloof ik "UK prong plug", ofwel vreemde stekker die niet in de rest van europa werkt.
Pagina: 1